IBPP1/443-445/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-445/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT szkół wynajmujących sale gimnastyczne oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT szkół wynajmujących sale gimnastyczne oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie Uchwały Rady Gminy oraz pełnomocnictwa Wójta Gminy, Wójt Gminy chce przekazać uprawnienia do dysponowania majątkiem tj. do wynajmowania sal gimnastycznych i innych pomieszczeń w szkołach dyrektorom szkół będących jednostkami budżetowymi Gminy. Dochody z tytułu wynajmu sal wpływać będą na rachunki dochodów własnych szkół utworzone Uchwałą Rady Gminy. Środki z tych rachunków szkoły będą mogły wykorzystać na własne potrzeby, głównie na cele statutowe szkoły. Szkoły nie są podatnikami podatku VAT.Do obecnej chwili kwestie związane z wynajmowaniem (również sal gimnastycznych w szkołach) prowadzone były w Urzędzie Gminy, gdzie spisywane były umowy oraz wystawiane faktury VAT ponieważ Urząd Gminy jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przekazania szkołom spraw dotyczących wynajmowania sal gimnastycznych i innych pomieszczeń w zajmowanych obiektach szkoły będą zobowiązane do wcześniejszego zarejestrowania się w Urzędzie Skarbowym jako podatnicy podatku VAT i wystawiania faktur VAT, czy też staną się podatnikami podatku VAT dopiero z chwilą przekroczenia obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkoła mogłaby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem, ust. 3, który stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży,

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego zwolnienia,

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia,

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Gmina zamierza przekazać uprawnienia do dysponowania majątkiem (wynajmowania sal gimnastycznych i innych pomieszczeń w szkołach) dyrektorom szkół będących jednostkami budżetowymi Gminy. Szkoły te nie są podatnikami VAT.

Zgodnie ze wskazanym przez Wnioskodawcę przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż Szkoły nie są podatnikami podatku VAT i rozpoczną dopiero wykonywanie czynności określonych w art. 5 w sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Powyższe jest prawidłowe przy założeniu, iż szkoły nie wykonują obecnie innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i już nie korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1 lub w ust. 8, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uznać należy, iż Szkoły będą mogły skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT. Zatem nie mają obowiązku rejestracji jako czynny podatnik VAT, natomiast mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne i zarejestrować się jako podatnik VAT zwolniony. Szkoła będzie miała wtedy status podatnika zwolnionego z VAT, a status ten będzie jej przysługiwał tak długo, jak długo wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty zobowiązującej do dokonania rejestracji w podatku VAT. Jeżeli zatem w 2008 r. wartość sprzedaży Szkoły przekroczy kwotę 50.000 zł (w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży) to Szkoła utraci prawo do zwolnienia z momentem przekroczenia ww. kwoty.

Ponieważ w sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, a nie przywołany przez Wnioskodawcę art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl