IBPP1/443-438/12/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-438/12/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 25 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla sprzedaży domu mieszkalnego jednorodzinnego wraz z gruntem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla sprzedaży domu mieszkalnego jednorodzinnego wraz z gruntem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 czerwca 2012 r. znak: IBPP1/443-438/12/AZb oraz pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 25 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lipca 2012 r. znak: IBPP1/443-438/12/AZb.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. W dniu 29 września 2010 r. kupił nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym jednorodzinnym wraz z gruntem. Cena zakupu wyniosła: 245.000,00 + 7.178,00 koszty dodatkowe. Razem: 252.178,00 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt dwa tysiące sto siedemdziesiąt osiem zł 00/100). Nieruchomość została zakupiona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - w celu odsprzedaży po dokonaniu remontu.

Zakup nastąpił w formie aktu notarialnego od osoby prywatnej (brak naliczenia podatku VAT i odliczenia podatku VAT od zakupu).

W kolejnych latach były prowadzone prace remontowe na tej nieruchomości, które spowodowały zwiększenie jej wartości o kwotę: 145.627,10 (słownie: sto czterdzieści pięć tysięcy sześćset dwadzieścia siedem zł 10/100), co stanowi 57,75% wzrostu.

W roku 2011 łączna wartość netto prac wyniosła: 133.625,91.

W roku 2012 łączna wartość netto prac wyniosła: 11.974,19.

Razem: 145.627,10.

Od ww. wydatków Wnioskodawca skorzystał z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Remont został zakończony w kwietniu 2012 r. Nieruchomość nie została zasiedlona. Obecnie Wnioskodawca chce sprzedać opisaną nieruchomość osobie prywatnej nie prowadzącej działalności gospodarczej.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. wynika, że opisana we wniosku nieruchomość (dom mieszkalny jednorodzinny wraz z gruntem) nie została zaliczona do środków trwałych w firmie Wnioskodawcy, powyższa nieruchomość stanowi towar handlowy.

W związku z faktem, że ww. dom mieszkalny jednorodzinny wraz z gruntem został nabyty od osoby prywatnej nie prowadzącej działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego - Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia opisanej nieruchomości.

Przedmiotem sprzedaży będzie jedna geodezyjnie wyodrębniona działka wraz z posadowionym na niej domem mieszkalnym jednorodzinnym.

Powierzchnia użytkowa ww. budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekracza 300 m2.

Przedmiotowy dom mieszkalny jednorodzinny podlegający odsprzedaży zgodnie z Polską klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) posiada symbol 111. Budynek jest trwale związany z gruntem. Przebudowa istniejącego budynku mieszkalnego wraz z rozbudową o kotłownię i garaż dla samochodu osobowego oraz zjazd z ulicy na parcelę, zostanie ukończona w bieżącym roku - 2012 r.

Sprzedaż nieruchomości nastąpi przed pierwszym zasiedleniem.

Od poniesionych wydatków na cele przebudowy i rozbudowy powyższej nieruchomości Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W latach 2011, 2012 były prowadzone prace remontowe (ulepszeniowe) polegające na przebudowie istniejącego budynku mieszkalnego wraz z rozbudową o garaż dla samochodu osobowego i kotłownię oraz wybudowanie zjazdu z drogi zgodnie z decyzją Pozwolenia na Budowę wydaną 10 czerwca 2011 r. przez Prezydenta Miasta T. Poniesione wydatki spowodowały wzrost wartości użytkowej budynku o 57,75%. Od tych wydatków Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowy budynek został ulepszony i rozbudowany, nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

Dom mieszkalny jednorodzinny nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Czynność sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości stanowi nadal czynność zamierzoną.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że działalność gospodarczą prowadzi od 1 lipca 1994 r. na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Jest czynnym podatnikiem VAT. Ww. nieruchomość Wnioskodawca zakupił wraz z żoną, z którą pozostaje w ustroju małżeńskiej wspólnoty majątkowej na podstawie aktu notarialnego. Małżonka nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Powyższą nieruchomość Wnioskodawca nabył na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w celu dalszej odsprzedaży po uprzednio przeprowadzonej przebudowie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że wybudowanie zjazdu z drogi publicznej na parcelę prywatną zgodnie z decyzją Pozwolenia na budowę wydaną w dniu 10 czerwca 2011 r. przez Prezydenta Miasta T. (decyzja Prezydenta Miasta T. została wydana w celu wyrażenia zgody na włączenie się z działki prywatnej do drogi publicznej) objęło wykonanie niżej wymienionych czynności:

* utwardzenie powierzchni i położenie kostki brukowej na posesji bezpośrednio przed garażem,

* osadzenie bramy wjazdowej o szer. 3 mb i furtki o szer. 1 mb w granicy działki z drogą publiczną.

Wjazd na posesję ma wymiary: 2,5 m2.

Biorąc pod uwagę, że zjazd z drogi (wjazd na posesję) na parcelę stanowi integralną część budynku (ponieważ dotyczy tylko i wyłącznie przedmiotowej nieruchomości) został sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) pod symbolem 111 (na podstawie informacji telefonicznej uzyskanej w Urzędzie Statystycznym w Łodzi).

Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygnatura IBPP1/443-1624/08/EA dotyczącą określenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanej wskazano, że: ustawodawca w art. 29 ust. 5 ustawy o VAT wskazał, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Nie ma więc również żadnej przesłanki do wydzielania z podstawy opodatkowania wartości instalacji wbudowanych w grunt lub instalacji na tym gruncie posadowionych (chodniki, podjazdy, ogrodzenia).

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 kwietnia 2008 r. nr ITPP2/443-19B/08/AD stwierdzając, że w przypadku gdy przedmiotem dostawy będzie sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość (w tym budynek mieszkalny jednorodzinny wraz z instalacjami, urządzeniami technicznymi, zagospodarowaniem terenu, ogrodzeniem) jednakowa stawka podatku VAT stosowana będzie w odniesieniu do całości dostawy.

Zjazd z drogi na parcelę został wybudowany od podstaw (nie podlegał ulepszeniu).

Ww. zjazd nie jest odrębną budowlą w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.)

Od ww. wydatków Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wydatki poniesione na ulepszenie domu jednorodzinnego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym spowodowały wzrost wartości początkowej ww. budynku o 57,75%.

Prace związane z przebudową istniejącego budynku mieszkalnego wraz z rozbudową o kotłownię i garaż dla samochodu osobowego oraz zjazd z ulicy na parcelę trwają, lecz zostaną zakończone przed dokonaniem sprzedaży nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować sprzedając powyższy dom jednorodzinny wraz z gruntem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku dostawy budynków trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego dojdzie do dostawy budynku, który obejmie wartość gruntu, na którym posadowiony jest budynek.

Zasady opodatkowania dostawy budynków uregulowane są w art. 43 ust. 1 pkt 10 - 10a oraz ust. 10 ustawy o VAT.

Nieruchomość zostanie zbyta przed pierwszym zasiedleniem, a wartość wydatków poniesionych na jej ulepszenie w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest kwotą wyższą niż 30% wartości początkowej nieruchomości, co wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia w podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. sprzedaż należy opodatkować podatkiem VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca od 1 lipca 1994 r. prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Jest czynnym podatnikiem VAT. W 2010 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym jednorodzinnym wraz z gruntem na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w celu dalszej odsprzedaży po uprzednio przeprowadzonej przebudowie. Opisana we wniosku nieruchomość (dom mieszkalny jednorodzinny wraz z gruntem) nie została zaliczona do środków trwałych w firmie Wnioskodawcy, lecz stanowi towar handlowy. Obecnie Wnioskodawca chce sprzedać opisaną nieruchomość osobie prywatnej nie prowadzącej działalności gospodarczej.

Zatem sprzedaż nieruchomości, o której mowa we wniosku, zakupionej w celu odsprzedaży po uprzednio przeprowadzonej przebudowie, należy uznać za dokonaną przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w rozumieniu cytowanego art. 15 ust. 2 ustawy o VAT jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ww. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy o VAT zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ustawodawca zatem wyraźnie wskazał, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Jak wynika z cyt. wyżej art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Wnioskodawca podał we wniosku, że dom mieszkalny jednorodzinny podlegający odsprzedaży zgodnie z Polską klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) posiada symbol 111. Budynek jest trwale związany z gruntem. Wnioskodawca ponadto zaznaczył, że zjazd z drogi (wjazd na posesję) na parcelę stanowi integralną część budynku (ponieważ dotyczy tylko i wyłącznie przedmiotowej nieruchomości) został sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) pod symbolem 111. Ww. zjazd nie jest odrębną budowlą w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.).

W świetle powyższego, dla celów niniejszego rozstrzygnięcia przyjęto opis zdarzenia przyszłego wynikający z treści wniosku, mianowicie że przedmiotem sprzedaży będzie jedna geodezyjnie wyodrębniona działka wraz z posadowionym na niej domem mieszkalnym jednorodzinnym, zaś zjazd z drogi - zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - nie jest odrębną budowlą w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że prowadzone prace remontowe polegały m.in. na rozbudowie istniejącego budynku o garaż dla samochodu osobowego i kotłownię. W związku z powyższym tut. organ przyjął, że garaż stanowi integralną część budynku mieszkalnego i jest nierozerwalnie związany z jego bryłą.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku sprzedaży domu mieszkalnego jednorodzinnego wraz z gruntem.

W przedmiotowej sprawie koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy dostawa ww. domu mieszkalnego jednorodzinnego stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku (budowli lub ich części) upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z przytoczonej wyżej ustawowej definicji "pierwszego zasiedlenia" wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

* oddanie do użytkowania,

* w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,

* pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby miało miejsce "pierwsze zasiedlenie" w rozumieniu powyższej normy prawnej, muszą zostać spełnione wszystkie przesłanki łącznie wymienione w przywołanym przepisie. Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, gdyż sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W dalszej kolejności zauważyć należy, iż z definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zakresu zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a jak również z definicji pierwszego zasiedlenia wynika, że ustawodawca przepisy te odnosi do każdego towaru będącego budynkiem, budowlą lub ich częścią niezależnie od tego czy stanowią one u dostawcy towary handlowe, czy środki trwałe.

W związku z tym ulepszenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o VAT odnosi się również do każdego budynku, budowli lub ich części, które są przedmiotem dostawy, niezależnie od tego czy w księgach rachunkowych zaksięgowano je jako towary handlowe czy środki trwałe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w dniu 29 września 2010 r. nabył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym jednorodzinnym wraz z gruntem, w celu jej dalszej odsprzedaży. W związku z faktem, że ww. dom mieszkalny jednorodzinny wraz z gruntem został nabyty od osoby prywatnej nie prowadzącej działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego - Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia opisanej nieruchomości. Przedmiotowa nieruchomość stanowi towar handlowy w firmie Wnioskodawcy. Obecnie Wnioskodawca chce sprzedać opisaną nieruchomość osobie prywatnej nie prowadzącej działalności gospodarczej.

W latach 2011, 2012 były prowadzone prace remontowe (ulepszeniowe) polegające na przebudowie istniejącego budynku mieszkalnego wraz z rozbudową o garaż dla samochodu osobowego i kotłownię oraz wybudowanie zjazdu z drogi zgodnie z decyzją Pozwolenia na Budowę wydaną 10 czerwca 2011 r. przez Prezydenta Miasta T. Poniesione wydatki spowodowały wzrost wartości użytkowej budynku o 57,75%.

Od tych wydatków Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowy budynek został ulepszony i rozbudowany, nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

Dom mieszkalny jednorodzinny nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Sprzedaż nieruchomości nastąpi przed pierwszym zasiedleniem.

Powierzchnia użytkowa ww. budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekracza 300 m2.

Wnioskodawca wyjaśnił, że wydatki poniesione na ulepszenie domu jednorodzinnego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym spowodowały wzrost wartości początkowej ww. budynku o 57,75%. Prace związane z przebudową istniejącego budynku mieszkalnego wraz z rozbudową o kotłownię i garaż dla samochodu osobowego oraz zjazd z ulicy na parcelę trwają, lecz zostaną zakończone przed dokonaniem sprzedaży nieruchomości.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że poniesienie nakładów na ulepszenie powyżej 30% wartości początkowej przedmiotowego budynku powoduje, że dostawa ww. obiektu nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem będzie to pierwsze wydanie budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, które wystąpi po dokonaniu przez Wnioskodawcę ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku. Zatem skoro sprzedaż ww. domu jednorodzinnego nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tych przypadkach, w których nie znajduje zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bada się możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a. Przepis ten odnosi się do dostawy obiektów, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a równocześnie dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Pierwszy z ww. warunków jest spełniony co wynika wprost z wniosku, bowiem Wnioskodawca wskazał, że dom mieszkalny jednorodzinny został nabyty od osoby prywatnej nie prowadzącej działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego - Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia opisanej nieruchomości.

Natomiast w kwestii spełnienia drugiego warunku zauważyć należy, iż Wnioskodawca z tytułu poniesionych wydatków na cele przebudowy i rozbudowy powyższej nieruchomości skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w oparciu o okoliczności sprawy przedstawione we wniosku należy uznać, że celem inwestycji było dokonanie ulepszenia budynku a następnie jego dalsza odsprzedaż (nabyty budynek nie stanowił bowiem dla Wnioskodawcy środka trwałego, lecz towar handlowy przeznaczony do sprzedaży po jego przebudowie). Przyjąć zatem należy, że Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na ulepszenie ww. budynku.

Tym samym, skoro Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej budynku, z tytułu poniesienia których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie został spełniony drugi warunek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z treści wniosku nie wynika, aby ulepszony budynek miał być wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (opisane we wniosku prace trwają, lecz zostaną zakończone przed dokonaniem sprzedaży nieruchomości), zatem przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowego domu mieszkalnego jednorodzinnego (PKOB 111) zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy (tekst jedn.: o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m2), na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż domu mieszkalnego jednorodzinnego, wraz z geodezyjnie wyodrębnioną działką, na której jest on posadowiony, będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, stosownie do zapisu art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych obiektów budowlanych lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje PKOB. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl