IBPP1/443-432/14/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-432/14/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 25 lipca 2014 r. (data wpływu 1 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów objętych procedurą "odwrotnego obciążenia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów objętych procedurą "odwrotnego obciążenia".

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lipca 2014 r. (data wpływu 1 sierpnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-432/14/LSz z 16 lipca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 14b § 1 § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczania i odprowadzania przez państwową jednostką budżetową do urzędu skarbowego podatku VAT od nabytych przez nią towarów (tzw. odwrotne obciążenie).

Przedmiotem zapytania jest zdarzenie przyszłe, dotyczące planowanego nabycia towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest nieprowadzącą działalności gospodarczej państwową jednostką budżetową utworzoną przez Ministra Obrony Narodowej w trybie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885). Wnioskodawca jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w zakresie podlegających opodatkowaniu jako wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, czynności polegających na refakturowniu - na rzecz zewnętrznych wykonawców robót budowlano-montażowych - kosztów zużytej przez nich energii elektrycznej.

Realizując swoje statutowe zadania, ze środków publicznych w ramach przydzielonego planu finansowego Wnioskodawca dokonuje wydatków na budowę nowych oraz na modernizacje, remonty i konserwacje istniejących obiektów budowlanych użytkowanych przez wojskowe jednostki budżetowe.

Część prac konserwacyjnych Wnioskodawca wykonuje tzw. systemem gospodarczym. Dla realizacji tego obszaru zadań Wnioskodawca dokonuje zakupu niezbędnych materiałów, w tym m.in. niektórych wyrób hutniczych wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (druty, pręty, kształtowniki i inne wyroby hutnicze). Towary, które Wnioskodawca zamierza nabyć - przeznaczone są wyłącznie do realizacji statutowych zadań, dla których Wnioskodawca jako państwowa jednostka budżetowa została powołana.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

2.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

3.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. pkt 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:

1. W związku z rozszerzeniem od dnia 1 stycznia 2005 r. statutowego zakresu działania o obowiązek zaopatrywania w energię elektryczną wszystkich kompleksów wojskowych w obszarze odpowiedzialności Zarządu (woj.: m., ś., ś., I.) i ponoszenia z tego tytułu wydatków ze środków budżetowych, w dniu 31 stycznia 2005 r. Wnioskodawca złożył wniosek na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy i z dniem 1 lutego 2005 r. został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Przyczyną rejestracji była wysokość prognozowanych na 2005 r. przychodów netto, powstałych w wyniku refakturowania energii elektrycznej dostarczanej do kompleksów wojskowych i opłacanej przez Wnioskodawcę, a zużywanej przez podmioty nie zaliczane do jednostek sektora finansów publicznych.

Wniosek o rejestrację jednostki budżetowej resortu Obrony Narodowej jaką jest Wnioskodawca, jako czynnego podatnika podatku VAT nie wynikał z faktu prowadzenia działalności gospodarczej, lecz z faktu spełnienia przesłanki, o której mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, z grona podatników podatku VAT nie podlegają wyłączeniu organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane - jeżeli realizacja tych zadań odbywa się w ramach czynności wykonywanych na podstawie umów o charakterze cywilno-prawnym. Odsprzedaży energii elektrycznej (refakturowanie) - stowarzyszeniom i związkom kombatanckim mającym swoją siedzibę na terenie kompleksów wojskowych lub podmiotom gospodarczym wykonującym w tych kompleksach roboty budowlano-montażowe i zużywającym w związku z tym energię - dokonujemy na podstawie zawartych z tymi podmiotami umów o charakterze cywilno-prawnym. W przypadku stowarzyszeń i związków są to zawarte z Wnioskodawcą umowy użyczenia, a w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą umowy zlecające im wykonanie robót budowlano-montażowych.

2. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, która zgodnie z tzw. "metodą finansowania brutto" swoje wydatki w całości pokrywa ze środków budżetowych, a wszystkie zrealizowane dochody budżetowe odprowadza na centralny rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów (zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych). Takimi zrealizowanymi dochodami budżetowymi są właśnie wpływy od stowarzyszeń, związków kombatanckich i podmiotów gospodarczych z tytułu zwrotu kosztów zużytej przez nie energii elektrycznej.

3. Wnioskodawca nie dokonuje odsprzedaży robót budowlano-montażowych, a jedynie odsprzedaży energii elektrycznej zużytej przez wykonawców tych robót lub przez inne podmioty nie zaliczane do jednostek sektora finansów publicznych (okoliczności wskazane w pkt 1).

4. Jako czynny podatnik podatku VAT, Wnioskodawca składa deklaracje 1 lutego 2005 r.

5. Wnioskodawca działa jako jednostka budżetowa sektora finansów publicznych powołana przez Ministra Obrony Narodowej na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240; art. 12 ust. 1 pkt 1-2). Wnioskodawca realizuje swoje zadania w oparciu o statut nadany jej przez Ministra Obrony Narodowej oraz szczegółowy zakres działania nadany przez dysponenta nadrzędnego tzn. Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Są to zadania z zakresu obronności kraju związane z utrzymaniem infrastruktury wojskowej.

Statutowymi zadaniami Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami Skarbu Państwa użytkowanymi przez jednostki wojskowe podległe Ministrowi Obrony Narodowej, utrzymywanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym (stosownie do wymogów prawa budowlanego), opłacanie podatków i opłat lokalnych wynikających z realizacji prawa trwałego zarządu do ww. nieruchomości, realizacja funkcji inwestora przy ponoszeniu nakładów inwestycyjnych na budowę nowych obiektów infrastruktury wojskowej, modernizacje i ulepszenie istniejącego zasobu infrastruktury, oraz zlecanie wykonawcom robót budowlano-montażowych w ramach remontów tego zasobu.

Nadany jednostce szczegółowy zakres działania, obejmuje również wykonywanie prac remontowych i konserwacyjnych tzw. systemem gospodarczym, czyli siłami własnymi z użyciem materiałów oraz wyposażenia zakupionego w ramach przydzielonych środków budżetowych (plan finansowy wydatków budżetowych).

6. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej o statusie dysponenta środków budżetowych III-go stopnia. Podlega bezpośrednio pod Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, który jest dysponentem środków budżetowych II-go stopnia.

7. Wnioskodawca realizuje wyłącznie zadania resortu Obrony Narodowej. Przydzielone do realizacji zadania związane z zarządzaniem i utrzymaniem nieruchomości wojskowych.

8. W odpowiedzi na pytanie tut. organu "jak należy rozumieć stwierdzenie Wnioskodawcy, że "towary, które zamierzamy nabyć - przeznaczone są wyłącznie do realizacji statutowych zadań, dla których jako państwowa jednostka budżetowa zostaliśmy powołani", czy w tym zakresie Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT, z czego wynika, że Wnioskodawca dla realizacji zadania, w ramach którego dokonał nabycia towarów objętych mechanizmem "odwrotnego obciążenia" działa w charakterze organu władzy publicznej lub urzędu obsługującego te organy, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)". Wnioskodawca odpowiada, że jak podaje powyżej - w ramach nadanego przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych szczegółowego zakresu działania - tzw. systemem gospodarczym prowadzi remonty i konserwację zasobów nieruchomości pozostających w trwałym zarządzie MON co oznacza, że w tym zakresie Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT.

Dla realizacji powyższych zadań Wnioskodawca dokonuje zakupu niezbędnych materiałów, w tym m.in. niektórych wyrób hutniczych wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (druty, pręty, kształtowniki i inne wyroby hutnicze). W związku z tymi zakupami nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich zakupie, bowiem zakupy te nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Jedynymi czynnościami opodatkowanymi są opisane w pkt 1 czynności dotyczące refakturowania energii elektrycznej.

Wnioskodawca składając miesięczne deklaracje VAT-7 w związku z ww. czynnościami opodatkowanymi, nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego, a w deklaracji wykazuje jedynie podatek VAT należny, wynikający z wystawionych faktur VAT.

9. Towary objęte mechanizmem "odwrotnego obciążenia", które Wnioskodawca zamierza nabyć nie mogą być przez Wnioskodawcę odsprzedawane, gdyż Wnioskodawca nie ma uprawnień - nadanych szczegółowym zakresem działania, ani też żadnymi innymi przepisami resortowymi - do sprzedaży składników majątku MON (w tym materiałów). Równocześnie jako jednostka finansów publicznych Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, co w tym konkretnym przypadku oznacza, że zakupione materiały w całości przeznaczone zostaną do przeprowadzenia prac remontowych systemem gospodarczym.

10. i 11. Zakupy towarów wymienionych w zał. nr 11 do ustawy, najprawdopodobniej będą dokonane u czynnego podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą i nie korzystającego ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ust. 1 ustawy - jednakże jednoznaczna odpowiedź na postawione pytanie nie jest możliwa, albowiem obowiązują nas przepisy prawa zamówień publicznych.

Jednakże w kwestii przedmiotowej interpretacji - jak już Wnioskodawca pisał we wniosku-i tak decydujące znaczenie ma fakt, że nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, bowiem jako nabywca towarów objętych mechanizmem "odwrotnego obciążenia" Wnioskodawca nie jest jednostką prowadzącą działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy państwowa jednostka budżetowa nabywająca dla realizacji zadań, do których została powołana towary wymienione w zał. nr 11 do ustawy jest podatnikiem w rozumieniu zapisów art. 17 ust. pkt 7 ustawy, a tym samym ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego od dostawy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przytoczonych przepisów Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy, a tym samym brak łącznego spełnienia ustawowych wymogów - określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ppkt a - c - w zakresie nabycia towarów ujętych w załączniku nr 11 do ustawy Wnioskodawca nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ppkt b ustawy i tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT od nabywanych towarów. W związku z tym, potencjalny dostawca tych towarów nie będzie również uprawniony do wystawienia faktury VAT oznaczonej jako "Odwrotne obciążenie" i przeniesienia na jednostkę Wnioskodawcy obowiązku naliczenia podatku VAT należnego od dostawy. Towary Wnioskodawca ma prawo nabywać na ogólnych zasadach tzn. z doliczonym przez dostawcę podatkiem VAT, natomiast podatnikiem w zakresie podatku VAT należnego od dostawy na rzecz Wnioskodawcy będzie sprzedawca (dostawca) towarów.

Odmienny pogląd spowoduje przeniesienie obowiązku podatkowego z podmiotu w istocie prowadzącego działalność gospodarczą, na jednostkę Skarbu Państwa nie prowadzącą działalności gospodarczej. Jednostka budżetowa, w zakresie w jakim realizuje swoje statutowe zadania, nie ma bowiem uprawnień do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług. Tym samym uregulowanie przez nią podatku VAT na rzecz właściwego urzędu skarbowego, sfinansowane zostanie ze środków budżetowych przydzielonych w jej planie finansowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o VAT - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Na mocy art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1027), obowiązującej od dnia 1 października 2013 r., załącznik nr 11 do ustawy otrzymał brzmienie określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

W związku z powyższym załącznik nr 11 do ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2013 r. zawiera następujący wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT:

* w poz. 1 - PKWiU 24.10.12.0 - Żelazostopy,

* w poz. 2 - PKWiU 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali,

* w poz. 3 - PKWiU 24.10.31.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej,

* w poz. 4 - PKWiU 24.10.32.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej,

* w poz. 5 - PKWiU 24.10.35.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

* w poz. 6 - PKWiU 24.10.36.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

* w poz. 7 - PKWiU 24.10.41.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej,

* w poz. 8 - PKWiU 24.10.43.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

* w poz. 9 - PKWiU 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane,

* w poz. 10 - PKWiU 24.10.52.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane,

* w poz. 11 - PKWiU 24.10.61.0 - Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej,

* w poz. 12 - PKWiU 24.10.62.0 - Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone,

* w poz. 13 - PKWiU 24.10.65.0 - Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej,

* w poz. 14 - PKWiU 24.10.66.0 - Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone,

* w poz. 15 - PKWiU 24.10.71.0 - Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, ze stali niestopowej,

* w poz. 16 - PKWiU 24.10.73.0 - Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej,

* w poz. 17 - PKWiU 24.31.10.0 - Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej,

* w poz. 18 - PKWiU 24.31.20.0 - Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej,

* w poz. 19 - PKWiU 24.32.10.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane,

* w poz. 20 - PKWiU 24.32.20.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane,

* w poz. 21 - PKWiU 24.33.11.0 - Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej,

* w poz. 22 - PKWiU 24.34.11.0 - Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej,

* w poz. 23 - PKWiU 24.44.12.0 - Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej,

* w poz. 24 - PKWiU 24.44.13.0 - Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi,

* w poz. 25 - PKWiU 24.44.21.0 - Proszki i płatki z miedzi i jej stopów,

* w poz. 26 - PKWiU 24.44.22.0 - Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów,

* w poz. 27 - PKWiU 24.44.23.0 - Druty z miedzi i jej stopów,

* w poz. 28 - PKWiU ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

* w poz. 29 - PKWiU 38.11.49.0 - Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające,

* w poz. 30 - PKWiU 38.11.51.0 - Odpady szklane,

* w poz. 31 - PKWiU 38.11.52.0 - Odpady z papieru i tektury,

* w poz. 32 - PKWiU 38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,

* w poz. 33 - PKWiU 38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,

* w poz. 34 - PKWiU 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

* w poz. 35 - PKWiU 38.12.26.0 - Niebezpieczne odpady zawierające metal,

* w poz. 36 - PKWiU 38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

* w poz. 37 - PKWiU 38.32.2 - Surowce wtórne metalowe,

* w poz. 38 - PKWiU 38.32.31.0 - Surowce wtórne ze szkła,

* w poz. 39 - PKWiU 38.32.32.0 - Surowce wtórne z papieru i tektury,

* w poz. 40 - PKWiU 38.32.33.0 - Surowce wtórne z tworzyw sztucznych,

* w poz. 41 - PKWiU 38.32.34.0 - Surowce wtórne z gumy.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z poniższych przepisów wynika, że podatnicy VAT z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług zobowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących dokonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.

W związku z późn. zm. wprowadzonymi ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.) na mocy art. 1 pkt 49 ww. ustawy uchylono art. 106 ustawy o VAT. Wprowadzono natomiast blok przepisów dotyczących fakturowania w dodanych do ustawy o VAT art. 106a-106q oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1485). Tym samym rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r., wydane m.in. na podstawie art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, z dniem 1 stycznia 2014 r. (w związku z uchyleniem art. 106) utraciło moc w zakresie dotyczącym szczegółowych zasad wystawiania faktur.

Na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r., większość regulacji dotyczących fakturowania a objęta dotychczas rozporządzeniem z dnia 28 marca 2011 r., została przeniesiona do ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17.

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18.

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";

19.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

a.

przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b.

przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c.

innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20.

w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21.

w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22.

w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a.

przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b.

liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23.

w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;

24.

w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b.

numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, do dokumentowania czynności dokonanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. stosuje się przepisy art. 106 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem, oraz przepisy wydane na jego podstawie, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie podlegających opodatkowaniu jako wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, czynności polegających na refakturowaniu - na rzecz zewnętrznych wykonawców robót budowlano-montażowych - kosztów zużytej przez nich energii elektrycznej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jest jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Ministra Obrony Narodowej w trybie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885). Statutowymi zadaniami Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami Skarbu Państwa użytkowanymi przez jednostki wojskowe podległe Ministerstwu obrony Narodowej, utrzymywanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym (zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym), opłacanie podatków i opłat lokalnych w związku z realizacją prawa trwałego zarządu do ww. nieruchomości, realizowanie funkcji inwestora przy ponoszeniu nakładów inwestycyjnych na budowę nowych obiektów infrastruktury wojskowej, modernizowanie i ulepszanie istniejącego zasobu infrastruktury oraz zlecanie wykonawcom robót budowlano-montażowych w ramach remontu tego zasobu. Realizując swoje statutowe zadania, ze środków publicznych w ramach przydzielonego planu finansowego Wnioskodawca dokonuje wydatków na budowę nowych oraz na modernizacje, remonty i konserwacje istniejących obiektów budowlanych użytkowanych przez wojskowe jednostki budżetowe. Część prac konserwacyjnych Wnioskodawca wykonuje tzw. systemem gospodarczym. Dla realizacji tego obszaru zadań Wnioskodawca dokonuje zakupu niezbędnych materiałów, w tym m.in. niektórych wyrobów hutniczych wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (druty, pręty, kształtowniki i inne wyroby hutnicze). Towary, które Wnioskodawca zamierza nabyć - przeznaczone są wyłącznie do realizacji statutowych zadań, dla których Wnioskodawca jako państwowa jednostka budżetowa została powołana.

Jednocześnie Wnioskodawca podał, że w ramach nadanego przez szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych szczegółowego zakresu działania - tzw. Systemem gospodarczym prowadzi remonty i konserwację zasobów nieruchomości pozostających w trwałym zarządzie MON co oznacza, że w tym zakresie nie działa jako podatnik.

Dla realizacji powyższych zadań Wnioskodawca dokonuje zakupu niezbędnych materiałów, w tym m.in. niektórych wyrobów hutniczych wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (druty, pręty, kształtowniki i inne wyroby hutnicze). W związku z tymi zakupami nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich zakupie, bowiem zakupy te nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Jedynymi czynnościami opodatkowanymi są opisane we wniosku czynności dotyczące refakturowania energii elektrycznej.

Towary objęte mechanizmem "odwrotnego obciążenia", które wnioskodawca zamierza nabyć nie mogą być przez Wnioskodawcę odsprzedawane, gdyż Wnioskodawca nie ma uprawnień - nadanych szczegółowym zakresem działania, ani też żadnymi innymi przepisami resortowymi - do sprzedaży składników majątku MON (w tym materiałów). Równocześnie jako jednostka finansów publicznych zobowiązani jesteśmy do dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, co w tym konkretnym przypadku oznacza, że zakupione materiały w całości przeznaczone zostaną do przeprowadzenia prac remontowych systemem gospodarczym.

Zakupy towarów wymienionych w zał. nr 11 do ustawy, najprawdopodobniej będą dokonane u czynnego podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą i nie korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ust. 1 ustawy.

Jednakże w kwestii przedmiotowej interpretacji Wnioskodawca podaje, że i tak decydujące znaczenie ma fakt, że nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, bowiem jako nabywca towarów objętych mechanizmem "odwrotnego obciążenia" Wnioskodawca nie jest jednostką prowadzącą działalność gospodarczą.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy Wnioskodawca nabywający dla realizacji zadań, do których została powołana towary wymienione w zał. nr 11 do ustawy jest podatnikiem w rozumieniu zapisów art. 17 ust. pkt 7 ustawy, a tym samym czy ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego od dostawy towarów.

Jak wynika z powołanego w niniejszej interpretacji art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy lecz wyłącznie przy spełnieniu warunków w tym przepisie wskazanych. Jednym z tych warunków jest to aby nabywca był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

W myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z grona podatników stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być ściśle interpretowane.

Powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 jak i cyt. przepis obowiązującej obecnie Dyrektywy wyłączają z opodatkowania organy podlegające prawu publicznemu, jeżeli prowadzą daną działalność jako organy publiczne, nawet wtedy, gdy pobierają z tytułu tej działalności wynagrodzenie. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, a także czynności, do których wykonywania są uprawnione wyłącznie organy publiczne.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, należy stwierdzić, że generalnie organy oraz urzędy publiczne są uznawane za podatników. Dotyczy to jednakże tylko tej sfery, w której faktycznie występuje konsumpcja oraz gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego.

Kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne czynności lub bardzo zbliżone czynności bądź też transakcje mogą być wykonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców).

Istota problemu sprowadza się zatem do ustalenia, czy Wnioskodawca nabywający dla realizacji zadań, do których został powołany towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT działa w charakterze podatnika.

Jeżeli zatem Wnioskodawca, jak wskazał w treści wniosku, nabywając towary wyłącznie w celu realizacji zadań resortu Obrony Narodowej w zakresie zarządzania i utrzymania nieruchomości wojskowych nie działa jako podatnik VAT, czyli nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, to nie może też być uznany za podatnika w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Tym samym brak będzie podstaw do wystawienia przez sprzedającego faktury oznaczonej jako "odwrotne obciążenie", a Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego od dostawy na jego rzecz towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl