IBPP1/443-428/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-428/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy utworzonym dnia 31 marca 2003 r. uchwałą Rady Gminy. Przedmiotem działania zakładu jest realizacja zadań o charakterze użyteczności publicznej poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych przy wykorzystaniu mienia gminnego.

Zgodnie z statutem zakład realizuje zadania Gminy w zakresie:

1.

utrzymania i eksploatacji budynków komunalnych,

2.

infrastruktury liniowej sieci wodociągowych i kanalizacyjnych,

3.

prowadzenia robót inwestycyjnych związanych z budową i modernizacją oraz bieżącego utrzymywania dróg, ulic, placów, mostów, kanalizacji, substancji mieszkaniowej, budynków oświatowych i administracyjnych,

4.

prowadzenie akcji zimowej na terenie dróg gminnych,

5.

wyposażania w kosze uliczne i inne pojemniki na śmieci, opróżnianie ich i utrzymywanie ich w stanie estetycznym,

6.

konserwacji i utrzymywania zasobów zieleni na terenie gminy,

7.

świadczenie usług transportowych,

8.

świadczenie usług hydraulicznych, wodno-kanalizacyjnych, szklarskich,

9.

wykonanie prac remontowo - budowlanych na rzecz Urzędu Gminy i innychgminnych jednostek organizacyjnych,

10.

wywozu odpadów komunalnych,

11.

administrowanie ujęciami wodnymi, konserwacją i eksploatacją wodociągów.

Czynności te Wnioskodawca wykonuje na podstawie zlecenia lub porozumienia z Gminą (Urzędem Gminy). Po wykonaniu zleconych usług Wnioskodawca wystawia faktury, na podstawie których otrzymuje wynagrodzenie. Zdecydowaną większość działalności Wnioskodawcy stanowią zadania (usługi) wykonywane na potrzeby macierzystej jednostki Gminy (Urzędu Gminy), są to ustawowe zadania własne, które Gmina wykonuje za pośrednictwem Wnioskodawcy. Wnioskodawca nadmienia, iż Gminie i Urzędowi Gminy zostały nadane dwa numery NIP. Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne, w szczególności w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i to ona składa deklarację VAT - 7. Ponieważ podatnikiem dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest Gmina, dlatego też to na nią zakład wystawia swoje faktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Odnosząc się do wymienionej regulacji Wnioskodawca wyraził opinię, iż wskazane usługi świadczone na rzecz Gminy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi związane z wykonywaniem zadań statutowych przez zakład budżetowy na rzecz macierzystej jednostki samorządu terytorialnego tj. Gminy oprócz usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy, korzystają ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), określił zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień. Przepis § 8 ust. 1 pkt 13 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (tj. usług rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przedmiotowe określone w § 8 ust. 1 pkt 14 dotyczy usług świadczonych przez podmioty i na rzecz podmiotów określonych w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W myśl cytowanego wyżej artykułu do sektora finansów publicznych zalicza się jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Zgodnie z art. 20 i 21 cyt. ustawy pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają bezpośrednio na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostki budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną lub likwidują:

1.

ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów-państwowe jednostki budżetowe,

2.

organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Zakłady budżetowe, zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, to takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych.

Zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:

1.

ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów-państwowe zakłady budżetowe,

2.

organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe.

Gospodarstwa pomocnicze to zgodnie z art. 26 cyt. ustawy wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalności ubocznej.

Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody:

1.

właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego, wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych,

2.

Zarządu jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania ustawy o VAT (z uwzględnieniem wyłączeń ze zwolnienia o których mowa w cyt. przepisie) korzystają usługi świadczone przez zdefiniowane powyżej podmioty i naszym zdaniem bez znaczenia jest tu kwestia, czy świadczenie usług ma miejsce pomiędzy jednostkami powołanymi przez te same organy, czy też przez organy różnej instancji.W przypadku zatem wykonywania pomiędzy wskazanymi podmiotami usług innych od podlegających wyłączeniu ze zwolnienia, które enumeratywnie ustawodawca wymienił w cytowanym powyższym przepisie § 8 ust. 1 pkt 14, w ocenie Wnioskodawcy ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania Gminy na podstawie zlecenia lub porozumienia z Gminą (Urzędem Gminy). Po wykonaniu zleconych usług zakład budżetowy wystawia faktury na podstawie których otrzymuje wynagrodzenie. Zdecydowaną większość działalności zakładu stanowią zadania (usługi) wykonywane na potrzeby macierzystej jednostki Gminy (Urzędu Gminy), są to ustawowe zadania własne, które Gmina wykonuje za pośrednictwem Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;

Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.

Na mocy cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych stwierdzić należy, że Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, a zatem do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (zakładem budżetowym), a Gminą nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle cytowanych wyżej przepisów za nieprawidłowe należy zatem uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.W związku z powyższym usługi wykonywane przez zakład budżetowy na rzecz macierzystej jednostki samorządu terytorialnego podlegają opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Tut. organ stwierdza, iż w sprawie nie ma zastosowania powołany przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Przepis ten zwalnia bowiem od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), a Wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego tylko zakładem budżetowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl