IBPP1/443-418/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-418/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2008 r. (data wpływu 7 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. "Doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny - GSP ZOZ w K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych od dostawców sprzętu związanego z realizacją projektu pn. "Doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny - GSP ZOZ w K.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca stwierdza, że projekt pn. "Doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny - GSP ZOZ w K." będzie realizowany ze środków PFRON w ramach programu Wyrównywania Różnic Między Regionami.

Głównym celem projektu jest doposażenie gabinetu w sprzęt rehabilitacyjny, którego zadaniem będzie zwiększenie dostępności pacjentów do zabiegów w zakresie fizykoterapii tj.:

* elektroterapii,

* terapii ultradźwiękowej,

* laseroterapii,

* światłolecznictwa,

oraz zabiegów rehabilitacyjnych: ćwiczenia ogólnousprawniające, bierne, czynnobierne, czynne w obciążeniu z oporem, czynne wolne, manualne, wspomagające itp.Dzięki doposażeniu gabinetów w sprzęt rehabilitacyjny: aparat kombinowany 4 kanałowy - elektroterapia + laser + ultradźwięk, aparat podciśnieniowy, lampę sollux - 375W, rower treningowy, leżanka do fizykoterapii i niezbędne akcesoria zwiększy się liczba przyjmowanych osób niepełnosprawnych, które będą mogły skorzystać z kilku zabiegów wykonywanych jednocześnie w jednym pomieszczeniu.Gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z dnia 13 grudnia 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wypełnia zadania własne gminy w zakresie ochrony zdrowia.

Na terenie Gminy K. na ogólną liczbę mieszkańców 4.341 - liczba osób niepełnosprawnych wynosi 683, co stanowi 15,73% ludności gminy - w tym 22 osoby w wieku do 18 lat. Osoby niepełnosprawne prawnie - 497 (11,45%), osoby niepełnosprawne biologicznie 186 (4,28%).Sprzęt rehabilitacyjny, który jest na wyposażeniu gabinetów: aparat do magnoterapii, laseroterapii, terapii UD, elektroterapii, światłolecznictwa, ciepłolecznictwa, sprzęt do kinezoterapii jest w znacznej mierze wyeksploatowany. Istnieje konieczność doposażenia gabinetów i wymiana niektórych aparatów na nowe.Wychodząc naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych Gmina K. chce doposażyć gabinety w nowy sprzęt, który cechuje się doskonałymi możliwościami terapeutycznymi, bardzo szeroką gamą funkcji i możliwością jednoczesnego wykonywania kilku zabiegów.Wnioskodawcą, beneficjentem i podmiotem realizującym projekt (inwestorem) będzie Gmina K. Wszelkie umowy jakie będą podpisane z PFRON, dostawcą sprzętu rehabilitacyjnego zostaną zawarte z Gminą K. Płatnikiem wszystkich faktur za sprzęt będzie Gmina.

Zakupiony sprzęt będzie przekazany nieodpłatnie Gminnemu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej - doposażenie gabinetów rehabilitacyjnych. Zarządcą sprzętu będzie Kierownik GSP ZOZ. Sprzęt w całości będzie wykorzystywany na świadczenie opieki zdrowotnej, w rodzaju rehabilitacja lecznicza zgodnie z umową zawartą pomiędzy Narodowym Funduszem Zdrowia - P. Oddziałem Wojewódzkim w Rz. a GSP ZOZ w K. Za prawidłowe utrzymanie i funkcjonowanie zakupionego sprzętu oraz koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją ww. sprzętu odpowiada GSP ZOZ w K. Gminny Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w K. nie jest podatnikiem podatku VAT od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur, które otrzyma od dostawców sprzętu rehabilitacyjnego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina (inwestor) nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług wynikających z faktur VAT, które otrzyma od dostawców sprzętu rehabilitacyjnego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny - GSP ZOZ w K.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycję te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zamierza zrealizować, dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych projekt pod nazwą "Doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny - GSP ZOZ w K.". Zakupiony sprzęt będzie przekazany nieodpłatnie GSP ZOZ w K. Zarządcą sprzętu będzie Kierownik GSP ZOZ. Sprzęt w całości będzie wykorzystywany na świadczenie opieki zdrowotnej, w zakresie rehabilitacji leczniczej zgodnie z umową zawartą pomiędzy Narodowym Funduszem Zdrowia - P. Oddziałem Wojewódzkim w R. a GSP ZOZ w K. Za prawidłowe utrzymanie i funkcjonowanie zakupionego sprzętu oraz koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją ww. sprzętu będzie odpowiadał GSP ZOZ w K.Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.Jak już wskazano powyżej po zakończeniu projektu zakupiony sprzęt rehabilitacyjny zostanie przekazany nieodpłatnie GSP ZOZ w K.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu ochrony zdrowia, w przedmiotowej sprawie doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny w GSP ZOZ w K. oraz jego wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynności przekazania sprzętu rehabilitacyjnego podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych. Wobec powyższego, bezpłatne przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego sprzętu rehabilitacyjnego GSP ZOZ w K. nie podlega opodatkowaniu VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Doposażenie obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny - GSP ZOZ w K". Zatem stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl