IBPP1/443-408/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-408/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko K. I.R. R. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje w najbliższym czasie przygotować wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w pozostałych 15% z budżetu państwa.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie ponosić koszty dokumentowane fakturami VAT (np. za ogłoszenia w prasie, za wynajem pomieszczeń).

W zależności od postanowienia, czy Wnioskodawca ma prawo odliczać podatek naliczony z faktur zakupowych od podatku należnego z tytułu sprzedawanych usług - VAT będzie "tzw. kosztem kwalifikowanym", albo nie będzie, co jest istotne już na etapie tworzenia budżetu wniosku projektowego. Kwota dotacji w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie równa całkowitej wartości projektu, będzie równa całkowitym kosztom kwalifikowanym projektu, przy zastrzeżeniu, że od marca 2008 r. projektodawcy mają wybór w zakresie rozliczania części wydatków (tzw. kosztów pośrednich): albo na podstawie faktycznie poniesionych i udokumentowanych wydatków, albo ryczałtowo - bez konieczności dokumentowania, ale z zastosowaniem limitu.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzanie szkoleń dla beneficjentów ostatecznych z grupy osób defaworyzowanych na rynku pracy. Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji osób zagrożonych bezrobociem i wykluczeniem społecznym oraz zwiększenie stanu wiedzy na temat problemów na rynku pracy.

W wyniku projektu nie powstanie żadne mienie. Przeprowadzone zostaną bezpłatne szkolenia, powstanie ekspertyza do rozpowszechniania na temat rynku pracy, programy szkoleniowe oraz narzędzie informatyczne wspomagające proces uczenia się i wyszukiwania informacji wykorzystywane w projekcie przez osoby zagrożone bezrobociem.

Z efektów projektu będą korzystali nieodpłatnie beneficjenci ostateczni w rozumieniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki tj. osoby zagrożone bezrobociem i wykluczeniem społecznym.

Wnioskodawca nie uzyskuje w ramach projektu żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT zawarty w kosztach od dokonanych zakupów sfinansowanych przez Program Operacyjny Kapitał Ludzki (środki EFS i budżetu państwa) od podatku należnego płaconego przez Wnioskodawcę od pozostałej (innej) sprzedaży towarów i usług.

2.

Czy możliwość ta jest uzależniona od wybranej formy naliczania tzw. kosztów pośrednich, czy też nie.

3.

Czy projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki należy traktować jako projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, że jest on czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli podatek VAT zostanie zakwalifikowany przez niego jako koszt kwalifikowany w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT.

Wnioskodawca nie będzie miał tego prawa bez względu na wybór sposobu rozliczania i dokumentowania tzw. kosztów pośrednich w ramach projektu.

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki można traktować jako projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w najbliższym czasie ma zamiar przygotować wniosek o dofinansowanie projektu, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzanie szkoleń dla beneficjentów ostatecznych z grupy osób defaworyzowanych na rynku pracy. Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji osób zagrożonych bezrobociem i wykluczeniem społecznym oraz zwiększenie stanu wiedzy na temat problemów na rynku pracy.

W wyniku projektu nie powstanie żadne mienie. Przeprowadzone zostaną bezpłatne szkolenia, powstanie ekspertyza do rozpowszechniania na temat rynku pracy, programy szkoleniowe oraz narzędzie informatyczne wspomagające proces uczenia się i wyszukiwania informacji wykorzystywane w projekcie przez osoby zagrożone bezrobociem.

Z efektów projektu będą korzystali nieodpłatnie beneficjenci ostateczni w rozumieniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki tj. osoby zagrożone bezrobociem i wykluczeniem społecznym.

Usługi świadczone na rzecz beneficjentów ostatecznych mają charakter bezpłatny (beneficjenci nie są zobowiązani do żadnych wzajemnych świadczeń), Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnego wynagrodzenia za czynności w ramach realizacji projektu.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi.

Realizowane szkolenia, ekspertyza do rozpowszechniania na temat rynku pracy, programy szkoleniowe są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Odliczenie to nie przysługuje bez względu na wybraną formę naliczania tzw. kosztów pośrednich tzn. na podstawie faktycznie poniesionych i udokumentowanych wydatków, czy ryczałtowo - bez konieczności dokumentowania, ale z zastosowaniem limitu.

Należy więc zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, a nie dlatego że podatek VAT zostanie zakwalifikowany przez niego jako koszt kwalifikowany w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Odnośnie pytania, czy projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki należy traktować jako projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, stwierdza się, iż stosownie do treści art. 15 § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, zaś art. 16 Ordynacji podatkowej stanowi, iż właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania.

Pod pojęciem właściwości należy zatem rozumieć zdolność organu podatkowego do prowadzenia określonego rodzaju spraw dotyczących podatków lub innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego.

Zatem odnośnie zadanego pytania tut. organ może udzielić interpretacji wyłącznie w zakresie, w jakim kwestia ta jest uregulowana przepisami podatku od towarów i usług.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.) uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zatem zauważyć, iż za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług należy rozumieć środki przekazane polskim podmiotom w przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Społeczny jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

W świetle powyższego projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy, która dopiero zostanie zawarta (a więc po 1 maja 2004 r) nie będzie traktowany jako projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu powołanego § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.).

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl