IBPP1/443-405/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-405/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w J. przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Innowacje technologiczne i organizacyjne w p. bioenergetyce" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Innowacje technologiczne i organizacyjne w p. bioenergetyce".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Działalność statutowa Uczelni wynikająca z art. 13 i art. 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Oprócz działalności statutowej wymienionej w powołanej wyżej ustawie, Uczelnia osiąga przychody z najmu lokali użytkowych; czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym Uczelnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.), Uczelnia jest beneficjentem pomocy z ZPORR i realizuje projekt związany z prowadzoną przez Uczelnię działalnością edukacyjną i naukowo-badawczą.

Projekt "Innowacje technologiczne i organizacyjne w p. bioenergetyce" jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6 "Regionalne technologie innowacyjne i transfer wiedzy" w ramach umowy podpisanej z województwem p. w dniu 24 listopada 2006 r. Głównym celem projektu jest podniesienie potencjału Podkarpacia w sferze innowacji poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem naukowo-badawczym a gospodarką i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bioenergetyki. Rzeczowe efekty Projektu: 2 publikacje naukowe oraz sprzęt komputerowy z oprogramowaniem, wykorzystane będą w działalności podstawowej Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego Projektu pod nazwą "Innowacje technologiczne i organizacyjne w p. bioenergetyce" istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie mógł on odliczyć podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług związanych z realizacją Projektu pod nazwą "Innowacje technologiczne i organizacyjne w p. bioenergetyce" ponieważ zakupy te związane były z działalnością statutową Uczelni, która jest zwolniona z podatku VAT. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakupy związane z realizacją wymienionego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, w związku z czym w odniesieniu do realizowanego Projektu nie istnieje możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni (...) są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Uczelnia w ramach swoich zadań zrealizowała, dofinansowany ze środków unijnych projekt pod nazwą "Innowacje technologiczne i organizacyjne w podkarpackiej bioenergetyce". Wnioskodawca wskazał, że projekt ten związany jest z prowadzoną przez Uczelnię działalnością podstawową, statutową tj. edukacyjną i naukowo-badawczą, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Głównym celem projektu jest podniesienie potencjału P. w sferze innowacji poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem naukowo-badawczym a gospodarką i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bioenergetyki. Rzeczowe efekty Projektu: 2 publikacje naukowe oraz sprzęt komputerowy z oprogramowaniem, wykorzystane będą w działalności podstawowej Uczelni i nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Uczelnia jako szkoła wyższa korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań statutowych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. Projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl