IBPP1/443-404/12/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-404/12/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy środki finansowe pochodzące od Użytkowników z tytułu zapłaty za umowy sprzedaży zawierane z Ofertodawcą w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, przekazywane przez Agenta Rozliczeniowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy, będą stanowiły wynagrodzenie Wnioskodawcy podlegające opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy środki finansowe pochodzące od Użytkowników z tytułu zapłaty za umowy sprzedaży zawierane z Ofertodawcą w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, przekazywane przez Agenta Rozliczeniowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy, będą stanowiły wynagrodzenie Wnioskodawcy podlegające opodatkowaniu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-404/12/LSz oraz nr IBPBI/2/423-388/12/AK z dnia 3 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (opis zdarzenia przyszłego przyjęto z uzupełnienia wniosku z dnia 13 lipca 2012 r.):

Wnioskodawca..... spółka z o.o. zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą m.in. na pośredniczeniu w zawieraniu umów sprzedaży. Wnioskodawca zamierza udostępnić swoją stronę internetową, za pośrednictwem której sprzedający (Ofertodawca) i kupujący (Użytkownik) będą zawierali ww. umowy. Przy czym Wnioskodawca będzie zawierał z Ofertodawcą umowę pośrednictwa i na jej podstawie świadczył na rzecz Ofertodawcy usługę tzw. Ekspozycji Oferty.

Będzie ona polegała na:

a.

udostępnieniu strony internetowej będącej własnością Wnioskodawcy do ekspozycji oferty sprzedającego (Ofertodawcy) przez czas określony w umowie zawartej ze sprzedającym,

b.

obliczeniu ilości umów sprzedaży zawartych między Ofertodawcą a Użytkownikami w okresie ekspozycji oferty,

c.

sporządzenie wykazu zawartych umów sprzedaży z wyszczególnieniem dat ich dokonania,

d.

udostępnieniu swojego rachunku bankowego polegającego na jego uznawaniu kwotami będącymi ceną zapłaty za umowy sprzedaży zawierane pomiędzy Ofertodawcą a Użytkownikami,

e.

obliczeniu środków finansowych, które spłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy z rachunku bankowego Agenta Rozliczeniowego... z tytułu zawartych umów sprzedaży.

W zamian za ww. usługę Wnioskodawca pobierze wynagrodzenie w postaci prowizji, która będzie wartością procentową kwoty stanowiącej zapłatę Użytkownika za zakup usługi lub towaru od Ofertodawcy na podstawie umowy sprzedaży zawartej pomiędzy Ofertodawcą a Użytkownikiem.

Użytkownik będzie dokonywał zapłaty za pośrednictwem Agenta Rozliczeniowego.... Oznacza to, że środki finansowe pochodzące od Użytkownika będą wpływały na rachunek Agenta Rozliczeniowego... a następnie po potrąceniu przez Agenta Rozliczeniowego.... kwoty stanowiącej równowartość opłaty manipulacyjnej, będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy (zwykły rachunek bankowy) regularnie co 10 dni.

Środki finansowe, które zostaną zgromadzone na rachunku bankowym Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie przekazywał Ofertodawcy po wykonaniu usługi Ekspozycji oferty, czyli po podliczeniu wszystkich środków finansowych, które spłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy z tytułu umów sprzedaży zawartych w czasie ekspozycji Oferty sprzedającego (Ofertodawcy) na stronie internetowej Wnioskodawcy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż Wnioskodawca w czasie wykonywania usługi Ekspozycji oferty na rzecz Ofertodawcy, nie będzie obracał środkami finansowymi spoczywającymi na rachunku bankowym Wnioskodawcy. Środki te, jak wyżej wspomniano, zostaną przekazane na rachunek bankowy Ofertodawcy po wykonaniu usługi.

W związku z tym, że wynagrodzeniem Wnioskodawcy za świadczoną usługę będzie prowizja, suma środków finansowych przekazywanych na rachunek bankowy Ofertodawcy będzie pomniejszana o kwotę prowizji należną Wnioskodawcy. Prowizja po naliczeniu będzie przekazywana na inny rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Ww. informacje będą stanowiły treść umowy pośrednictwa, która w przyszłości zostanie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Ofertodawcą.

Pytanie podatnika dotyczy zdarzenia przyszłego, wobec czego żadna umowa pośrednictwa nie została jeszcze przez Wnioskodawcę zawarta. Natomiast treść umowy pośrednictwa, która będzie zawarta w przyszłości została wyżej opisana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki finansowe pochodzące od Użytkowników z tytułu zapłaty za umowy sprzedaży zawierane z Ofertodawcą w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, przekazywane przez Agenta Rozliczeniowego... na zwykły rachunek bankowy (ewentualnie na rachunek bankowy escrow lub rachunek powierniczy lub innego rodzaju rachunek bankowy) Wnioskodawcy, w czasie zalegania na tymże rachunku bankowym, będą stanowiły wynagrodzenie Wnioskodawcy (obrót do opodatkowania).

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe pochodzące od Użytkowników z tytułu zapłaty za umowy sprzedaży zawierane z Ofertodawcą w czasie ekspozycji oferty na stronie Internetowej Wnioskodawcy, przekazywane przez Agenta Rozliczeniowego.... na rachunek bankowy Wnioskodawcy, bez względu na rodzaj tego rachunku, w czasie zalegania na tymże rachunku bankowym, nie będą stanowiły wynagrodzenia Wnioskodawcy.

Wynagrodzeniem Wnioskodawcy z tytułu wykonania usługi Ekspozycji oferty będzie prowizja stanowiąca określony z Ofertodawcą procent kwoty będącej sumą cen zapłaty za wszystkie umowy sprzedaży zawarte przez Ofertodawcę z Użytkownikami w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, środki finansowe stanowiące sumę cen zapłaty za umowy sprzedaży zawarte przez Ofertodawcę z Użytkownikami w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, przez samo tylko zaleganie na rachunku bankowym Wnioskodawcy nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie będzie tymi środkami finansowymi obracał. Będą one jedynie przechowywane na rachunku bakowym Wnioskodawcy do czasu wykonania usługi Ekspozycji oferty a następnie będą przekazywane na rachunek bankowy Ofertodawcy. Kwoty zalegające na rachunku bankowym Wnioskodawcy nie będą przysporzeniem o charakterze trwałym, nie będą to również kwoty pozostawione do dyspozycji Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (...).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z powyższego wynika, że pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

W kwestii dotyczących "pośrednictwa" wypowiedział się Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w orzeczeniu w sprawie C-453/05 stwierdził, że "pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową".

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego pomiędzy Wnioskodawcą a Ofertodawcą zaistnieje świadczenie wzajemne, w ramach którego wykonywane będą za wynagrodzeniem czynności będące przedmiotem zawartej umowy pomiędzy ww. podmiotami. Celem przedmiotowych czynności będzie przysporzenie korzyści konkretnemu Ofertodawcy, poprzez m.in. umożliwienie zawarcia umowy sprzedaży z kupującym za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy oraz możliwość przesłania środków finansowych pochodzących od Użytkowników z tytułu zapłaty za umowy sprzedaży zawierane z Ofertodawcą w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, przekazywane przez Agenta Rozliczeniowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga fakt, że jedną z najważniejszych cech czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest odpłatność. Przez odpłatność należy rozumieć prawo podmiotu świadczącego do żądania od kontrahenta lub osoby trzeciej zapłaty ceny z tytułu wykonania danego świadczenia. O odpłatności świadczenia decydują strony umowy. Jeżeli z umowy wynika, że strony określają bezpośrednio lub pośrednio odpłatność za wykonanie świadczenia, wówczas staje się ono odpłatne. Istotne dla omawianego zagadnienia jest również to, że odpłatność musi mieć bezpośredni związek z danym świadczeniem tzn. musi być efektem tego świadczenia rozumianym jako wynagrodzenie, które jest należne za wykonanie świadczenia. Z wynagrodzeniem będziemy mieli do czynienia wówczas gdy ma ono bezpośredni i trwały związek z określonym świadczeniem na rzecz danego podmiotu, wynikającym z wykonanej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Jak wspomniano wyżej, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). W rozpatrywanej sytuacji Ofertodawca jest odbiorcą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę, który uprawnia Ofertodawcę do zaoferowania swoich towarów Użytkownikom na stronach internetowych Wnioskodawcy. Należy wskazać, że Ofertodawca uzyska z tytułu zawartej usługi tzw. Ekspozycji Oferty korzyść w postaci przyszłej sprzedaży własnych towarów czy usług.

Natomiast wynagrodzenie w postaci prowizji, która będzie wartością procentową kwoty stanowiącej zapłatę Użytkownika za zakup usługi lub towaru od Ofertodawcy na podstawie umowy sprzedaży, jakie otrzymuje Wnioskodawca, stanowi należność z tytułu usług świadczonych na rzecz Ofertodawcy na podstawie zawartej umowy.

Ponadto Wnioskodawca podał, że w czasie wykonywania usługi Ekspozycji Oferty na rzecz Ofertodawcy nie będzie obracał środkami finansowymi spoczywającymi na jego rachunku bankowym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz w oparciu o powołane przepisy należy uznać, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług polegająca na ekspozycji ofert Ofertodawców na stronie internetowej Wnioskodawcy, stanowi odpłatne świadczenie usług, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji ustalonej jako procent kwot wpłacanych przez Użytkowników za zakup usługi lub towaru od Ofertodawcy na podstawie umowy sprzedaży zawartej pomiędzy Ofertodawcą a Użytkownikiem.

Podstawą opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa jest zatem kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy. Z uwagi, że wynagrodzenie Wnioskodawcy stanowi kwota prowizji należna od Ofertodawców, zatem ta prowizja pomniejszona o kwotę podatku należnego będzie stanowić podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Natomiast środki finansowe pochodzące od Użytkowników z tytułu zapłaty za umowy sprzedaży zawierane z Ofertodawcą w czasie ekspozycji oferty na stronie internetowej Wnioskodawcy, przekazywane przez Agenta Rozliczeniowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy w czasie zalegania na tymże rachunku bankowym, nie będą stanowiły wynagrodzenia, a tym samym nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego. Ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl