IBPP1/443-403/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-403/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W., przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IBPP1/443-403/07/EA z dnia 22 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy wygrała przetarg na budowę kanalizacji sanitarnej z renowacją kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz modernizację sieci wodociągowej na obszarze objętym projektem na południe od rzeki P. - zad. 3 w ramach projektu Gospodarki Wodno-Ściekowej w P. - etap I. Inwestycja jest realizowana w konsorcjum z innym podmiotem. Liderem konsorcjum jest firma Wnioskodawcy. Powstająca i modernizowana sieć stanowi z założenia w przeważającej części infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w minimalnym stopniu związana jest z innymi funkcjami niż budownictwo mieszkaniowe (m.in. z funkcjami gospodarczymi). Inwestycja jest realizowana w systemie "projektuj i buduj" (tzw. żółty FIDIC, stosowany przy inwestycjach dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej). Wykaz cen kontraktu obejmuje pozycje takie jak:

* pozycje ogólne,

* dokumentacja projektowa do celów uzyskania pozwolenia na budowę,

* dokumentacja do celów zgłoszenia robót,

* dokumentacja powykonawcza,

* inwentaryzacja geodezyjna,

* budowa sieci kanalizacyjnej wraz z obiektami,

* budowa sieci wodociągowej w tym przyłącza.

Wykonawca z inwestorem za wykonane roboty będzie rozliczał się ryczałtem. Płatności będą następować na podstawie aktualnego, wyrażonego procentowo postępu robót. Z Warunków Zamówienia wynika, że po wykonaniu przez Wykonawcę projektu budowlanego, Zamawiający określi udział procentowy inwestycji jako infrastruktury służącej budownictwu mieszkaniowemu tj. objętej preferencyjną 7% stawką podatku VAT, a Wykonawca będzie zobowiązany do naliczania odpowiedniej stawki VAT tj. 7% lub 22%.

Umowa z inwestorem przewiduje wykonanie robót do miesiąca maja 2009 r. W 2007 r. na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych wg postępu robót będą wystawiane faktury i dokonywane płatności.Wnioskodawca nadmienia, że roboty budowlano - montażowe wyszczególnione w art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług dla 7% stawki VAT, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163), obejmują zaprojektowanie i wykonanie robót przez Wykonawcę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowanie stawki VAT 7% dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym wykonanych i zafakturowanych w 2007 r., powinno się odnosić do wszystkich pozycji Wykazu cen kontraktu opisanych powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy wobec uwarunkowań opisanych w stanie faktycznym, w zakresie ww. inwestycji do wszystkich pozycji Wykazu Cen Kontraktu należy stosować zarówno stawki 7% jak i 22% w proporcji jaka wynika z informacji uzyskanej od Zamawiającego. Ponieważ umowa z Zamawiającym obejmuje swoim zakresem wszystkie pozycje opisane powyżej w Wykazie Cen Kontraktu właściwym jest - dla celów podatku od towarów i usług - uznanie przedmiotowych czynność, jako jednej, kompleksowej usługi budowlano-montażowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Zgodnie z art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87 z późn. zm.) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu sta¬tystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Podstawowa stawka podatku VAT - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jej obniżenie możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy. Taką obniżoną stawkę dla niektórych czynności ustawodawca przewidział w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Robotami związanymi z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. przepisie są, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ww. ustawy o VAT).

Wskazana wyżej infrastruktura może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi jak i z budownictwem mieszkaniowym. Wprawdzie w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania z podstawy opodatkowania infrastruktury związanej z obsługą budownictwa mieszkaniowego w przypadku objęcia robotami nie tylko ww. budownictwa, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem w przypadku, gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Proporcję może również określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót. Wyodrębnione części inwestycji należy opodatkować zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami tj.: 7% - dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - w okresie do 31 grudnia 2007 r., 22% - dla pozostałej części.

Należy zaznaczyć, że możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% stanowi uprawnienie, z którego podatnik może skorzystać jedynie przy spełnieniu warunków określonych ww. przepisami prawa, w tym przypadku pod warunkiem wykazania związku infrastruktury (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę na realizację inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z renowacją kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz modernizacji sieci wodociągowej, która swym zakresem obejmuje szereg czynności, składających się na usługę związaną z obiektami sieci kanalizacyjnej oraz modernizacji sieci wodociągowej, w tym opracowanie dokumentacji projektowej. W przypadku zatem, gdy umowa cywilnoprawna łącząca Podatnika z kontrahentem - obejmuje swym zakresem cały szereg czynności (w tym przygotowanie dokumentacji w zakresie projektowania budowlanego, dokumentację powykonawczą, do celów zgłoszenia robót, inwentaryzację geodezyjną) właściwym jest - dla celów podatku od towarów i usług - uznanie przedmiotowych czynności, jako jednej, kompleksowej usługi budowlano-montażowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że stawka VAT w wysokości 7% w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT obowiązywała jedynie do dnia 31 grudnia 2007 r. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku wg stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Zatem czynności wykonane przez podatnika przed dniem 1 stycznia 2008 r. (sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego, wystawienie faktur i dokonanie płatności) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 stycznia 2008 r.

W związku z powyższym dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym, którą wykonano w 2007 r. (sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego robót, wystawienie faktur VAT i dokonanie za nie płatności) należy zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 7%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl