IBPP1/443-396/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-396/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 2 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), oraz pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług czyszczenia separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług czyszczenia separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-112/09/MS z dnia 8 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismami z dnia 20 i 21 kwietnia 2009 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi m in. w zakresie gospodarki ściekami i gospodarki odpadami. W związku z tymi usługami zaistniał problem ich opodatkowania wg prawidłowej stawki podatku VAT. Usługi te polegają na:

* oczyszczaniu ścieków (Wnioskodawca wchodzi w skład Grupy Kapitałowej YYY i od Spółki YYY dzierżawi oczyszczalnię ścieków),

* odbiorze i unieszkodliwianiu odpadów,

* czyszczeniu separatorów i osadników (wraz z odbiorem odpadów),

* czyszczeniu kanalizacji i szamb,

* czyszczeniu zbiorników.

W związku z udziałem w kilku przetargach publicznych, gdzie zostało narzucone stosowanie stawki 7% VAT dla usług czyszczenia separatorów Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii klasyfikacyjnej w zakresie świadczonych przez niego usług.

Dla Wnioskodawcy niezbyt jasna była interpretacja dotycząca stawki VAT dla usługi czyszczenia kanalizacji i szamb. W piśmie z dnia 31 marca 2008 r. czyszczenie kanalizacji mieści się w grupie 45.21, natomiast w dziale 90.0 klasyfikowane są czynności m.in. czyszczenia i udrażniania kanalizacji wykonywane przez podmiot będący właścicielem, dzierżawcą lub administratorem sieci.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również stosowanie stawki do usługi czyszczenia separatorów, gdyż przetargi publicznoprawne narzucają stawkę 7% VAT. Według Urzędu Statystycznego można je kwalifikować do grupy 90 natomiast w opinii Instytutu Studiów Podatkowych może wiązać się to z ryzykiem podatkowym.

W związku z wykonywaniem usługi czyszczenia separatorów mogą wystąpić dwa warianty obejmujące:

* czyszczenie separatorów wraz z konserwacją, transport odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i unieszkodliwienie,

* czyszczenie separatorów, transport odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i unieszkodliwienie,

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r., która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r., usługi czyszczenia separatorów wraz z ich konserwacją, transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania zaliczyć należy:

* albo do symbolu PKWiU - 90.00.23-00.00 - "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania odpadów, pozostałe", jeżeli świadczący usługę jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną,

* albo do symbolu PKWiU - 45.21.41-00.20 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)", jeżeli świadczący usługę nie jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną.

Usługi czyszczenia separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania zaliczyć należy:

* albo do symbolu PKWiU - 90.00.23-00.00 - "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania odpadów, pozostałe", jeżeli świadczący usługę jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną,

* albo do symbolu PKWiU - 45.21.41-00.20 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)", jeżeli świadczący usługę nie jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną.

Usługi czyszczenia kanalizacji i czyszczenia szamb będą z kolei klasyfikowane:

* albo do symbolu PKWiU 90.00.23-00.00 - "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania odpadów, pozostałe", jeżeli świadczący usługę jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną,

* albo do symbolu PKWiU 45.21.41 -00.20 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi), jeżeli świadczący usługę nie jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, iż usługą o zasadniczym charakterze jest usługa oczyszczania elementów sieci kanalizacyjnej (separatorów, szamb itp. elementów). Zasadniczy charakter tej usługi polega na tym, że usługa ta jest świadczona przez XXX zawsze, a niejako jej elementem jest transport (odbiór) odpadów, które "powstały" (zostały "ujawnione") w toku procesu oczyszczania. Z kolei utylizacja jest procesem następczym nie tylko wobec procesu oczyszczania, ale także w stosunku do odbioru nieczystości. W związku z tym utylizacja siłą rzeczy jest związana z procesem oczyszczania.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca wskazuje, iż doktryna świadczenia kompleksowego nie pozwala na sztuczne i niecelowe wyodrębnianie poszczególnych usług w przypadku usług oczyszczania elementów sieci kanalizacyjnych świadczonych przez niego. Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dana usługa przez niego świadczona powinna podlegać opodatkowaniu według takiej stawki, jak usługa oczyszczania, bez wyodrębniania w szczególności usługi transportowej i usługi utylizacji nieczystości. Takie wyodrębnienie byłoby bowiem niecelowe z punktu widzenia systemu podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ponadto precyzuje, iż przedmiotem zapytania była także stawka VAT na usługi oczyszczania budynków/budowli i innych tego typu konstrukcji wraz z wywozem (transportem) nieczystości i ich utylizacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować do usługi czyszczenia separatorów, transportu odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli świadczy on usługę nie będąc jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną, to zastosowanie powinien znaleźć symbol PKWiU - 45.21.41-00.20. W przeciwnym przypadku, zastosowanie znajdzie symbol PKWiU - 90.00.23-00.00. Wnioskodawca zapytuje jednocześnie o sytuację, w której wykonuje usługi na rzecz YYY, jak i o przypadki, w których usługi są przez stronę wykonywane na rzecz innych podmiotów. Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku umowy z YYY zastosowanie znajdzie symbol PKWiU - 90.00.23-00.00 z uwagi na fakt, iż XXX jest podmiotem zarządzającym siecią kanalizacyjną YYY na podstawie stosownej umowy dzierżawy. Zatem, usługi oczyszczania i usługi zależne od tej usługi (transport nieczystości i ich utylizacja) zaliczane są do ww. symbolu PKWiU. Analogiczne zasady klasyfikacji będą miały zastosowanie w tych przypadkach, w których zostanie wykazane prawo własności czy też stan zarządzania siecią kanalizacyjną przez Wnioskodawcę na rzecz danego usługodawcy.

Symbol PKWiU - 45.21.41-00.20 będzie miał zastosowanie wszędzie tam, gdzie jednocześnie prawo własności do sieci kanalizacyjnej nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy oraz nie będzie on podmiotem zarządzającym tą siecią kanalizacyjną.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stwierdza, iż usługa kompleksowa o nazwie oczyszczanie elementów sieci kanalizacyjnej, w skład której wchodzi również między innymi odbiór i oczyszczanie ścieków będzie opodatkowana stawką 7% podatku od towarów i usług wtedy, gdy zostanie ona zaklasyfikowana do trzycyfrówki PKWiU - 90.0, a więc także do symbolu PKWiU - 90.00.23-00.00. Stanowi o tym wprost poz. 153 załącznika numer 3 do ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. W przeciwnym razie, a więc w sytuacji konieczności zaklasyfikowania tej usługi kompleksowej do działu 45 zamiast do działu 90 PKWiU, zastosowanie znajdzie stawka podstawowa VAT (22%) - art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W przypadku usług oczyszczania budynków niestanowiących sieci kanalizacyjnych, transportu pozyskanych tam nieczystości oraz ich utylizacji zastosowanie musi znaleźć stawka 22% z uwagi na zastosowanie działu 45 PKWiU, a także z uwagi na doktrynę świadczenia kompleksowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), której stosowanie dla celów podatku od towarów i usług przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 153 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.0, tj. "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi m in. w zakresie gospodarki ściekami i gospodarki odpadami.

Usługi czyszczenia separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania Wnioskodawca, w oparciu o stanowisko Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego klasyfikuje:

* do symbolu PKWiU - 90.00.23-00.00 - "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania odpadów, pozostałe", jeżeli świadcząc usługę jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną,

* albo do symbolu PKWiU - 45.21.41-00.20 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)", jeżeli świadcząc usługę nie jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że o ile usługi polegające na czyszczeniu separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwianiu (świadczone przez Wnioskodawcę jako właściciela lub zarządzającego siecią kanalizacyjną) zostały prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny i faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU - 90.00.23-00.00, tj. "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania odpadów, pozostałe", to stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu obniżoną do 7% stawką podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi, które Wnioskodawca świadczy polegające na czyszczeniu separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwianiu, w sytuacji gdy nie jest właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną, zaklasyfikowane przez niego w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny do symbolu PKWiU - 45.21.41-00.20 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)" nie zostały wymienione w ustawie o podatku VAT i w przepisach wykonawczych do niej ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego też, o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, opodatkowane powinny być stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania tych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, świadczonych przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja traci swą ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w szczególności zmiany zaklasyfikowania według PKWiU opisanych we wniosku usług czyszczenia separatorów wraz z transportem odpadów do neutralizatorni na terenie XXX i ich unieszkodliwiania, które według Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU:

* 90.00.23-00.00 - "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania odpadów, pozostałe", jeżeli świadczący usługę jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną,

* 45.21.41-00.20 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)", jeżeli świadcząc usługę nie jest jednocześnie właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż pozostałe kwestie przedstawione we wniosku będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl