IBPP1/443-390/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-390/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) oraz pismem z dnia 18 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot w zakresie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 3 kwietnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot w zakresie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 czerwca 2012 r. znak: IBPP1/443-390/12/MS oraz pismem z dnia 18 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach obowiązującego statutu będący czynnym podatnikiem VAT świadczy usługi zarządzania budynkami wspólnot na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną. Wspólnoty są zwolnione podmiotowo art. 113 ustawy o VAT.

Czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną obejmują w szczególności:

1.

Prowadzenie wykazu lokali oraz właścicieli lokali, weryfikowanie stanu prawnego i faktycznego lokali nieruchomości.

2.

Prowadzenie wykazu powierzchni lokali oraz udziałów właścicieli.

3.

Prowadzenie ewidencji należności dla każdego właściciela oraz windykacja należności.

4.

Prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości wymaganej przepisami prawa budowlanego.

5.

Zlecanie kontroli technicznej, okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń zgodnie z wymogami prawa budowlanego.

6.

Utrzymanie w należytym stanie porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych.Zapewnienie dla nieruchomości wspólnej dostawy energii elektrycznej, energii cieplnej, wody oraz odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości stałych.

7.

Zapewnienie usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej.

8.

Wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej.

9.

Usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej.

10.

Zawieranie umów o dostawy, roboty bądź usługi związane z realizacją zadań wymienionych w pkt 5-10 niniejszej umowy, kontrola prawidłowości wykonania tych umów oraz ich rozwiązywanie w przypadkach gospodarczo uzasadnionych.

11.

Przygotowywanie, zwoływanie i obsługa zebrań Wspólnoty Mieszkaniowej.

12.

Przygotowywanie projektów planu gospodarczego, korekt tego planu - w tym przychodów i wydatków z funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej.

13.

Otwarcie rachunku bankowego dla Wspólnoty i dokonywanie rozliczeń poprzez rachunek bankowy, z tym, że dla funduszu remontowego będzie prowadzony odrębny rachunek lub wydzielone subkonto w ramach rachunku bieżącego.

14.

Prowadzenie dla Wspólnoty ewidencji pozaksięgowej w sposób uproszczony.

15.

Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego dla właścicieli nieruchomości najpóźniej do końca pierwszego kwartału następującego po roku obrachunkowym.

16.

Sporządzanie sprawozdawczości GUS.

17.

Przygotowywanie i przedkładanie Zarządowi Wspólnoty rocznych informacji o poniesionych kosztach utrzymania nieruchomości oraz o przychodach Wspólnoty Mieszkaniowej.

18.

Pobieranie i windykacja należności z tytułu pożytków i innych przychodów z nieruchomości.

19.

Wynajmowanie pomieszczeń i elewacji w nieruchomości wspólnej przy udziale Zarządu Wspólnoty.

20.

Wydawanie poświadczeń bądź zaświadczeń w stosunku do właścicieli lokali dotyczących dodatków mieszkaniowych lub pomocy społecznej.

21.

Windykacja opłat należnych od właścicieli lokali w postępowaniu sądowym.

22.

Reprezentacja ogółu właścicieli w sprawach dotyczących wspólnoty przed sądami, wobec organów administracji rządowej i samorządowej, a także w stosunkach z członkami wspólnoty i osobami trzecimi.

23.

Wykonywanie innych czynności przewidzianych w ustawie o własności lokali.

Wnioskodawca w ramach umowy zleca wykonie usług w zakresie omówionym w punkcie 6, 7, 8, 9 m.in. pracownikom fizycznym zatrudnionym na umowę o pracę przez Wnioskodawcę w zakresie sprzątania, bieżącej konserwacji i napraw oraz skutków usuwania awarii. Usługi traktuje jako związane z działalnością gospodarczą i wystawia faktury podlegające VAT według stawki dla danej usługi, natomiast na pozostałe czynności i prace wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach administrowania np. zlecanie kontroli technicznych zewnętrznym zleceniobiorcom, obsługa rachunku bankowego, usługi księgowe, traktuje jako czynności zwolnione z podatku VAT.

Ponadto w piśmie z dnia 10 lipca 2012 r. Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotowe usługi zarządzania nieruchomością wspólną dotyczą nieruchomości mieszkalnych.

Wszystkie wymienione w punktach 1-23 czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną są czynnościami, które Wnioskodawca w oparciu o zawarte umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną jest zobowiązany świadczyć na rzecz wskazanych we wniosku wspólnot.

Wszystkie wymienione w pkt 1-23 czynności są niezbędne w celu świadczenia usług zarządzania budynkami wspólnot na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną.

Z zawartych umów pomiędzy Wnioskodawcą a wskazanymi we wniosku wspólnotami wynika, że należne Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczenie usług zarządu nieruchomością wspólną zależne jest od wykonania, w zależności od bieżących potrzeb, czynności wskazanych przez Wnioskodawcę w pkt 1-23 opisu stanu faktycznego.

W wezwaniu tut. organu z dnia 29 czerwca 2012 r. znak: IBPP1/443-390/12/MS zadano pytania:

* czy czynności świadczone przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot w zakresie umowy dotyczącej utrzymania w należytym stanie: porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej (będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy) są czynnościami, które Wnioskodawca jest zobowiązany wykonywać w ramach zawartej umowy o zarząd nieruchomością wspólną,

* czy opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za ww. czynności (będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy) świadczone na rzecz wspólnot w zakresie umowy dotyczącej utrzymania w należytym stanie nieruchomości wspólnej są opłatami o których mowa art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, tj. opłatami za czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2,4 i 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Odpowiadając na powyższe Wnioskodawca wskazał, że są czynnościami, które jest zobowiązany wykonywać w ramach zawartej umowy o zarząd nieruchomością wspólną, ale opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za ww. czynności (będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy) świadczone na rzecz wspólnot w zakresie umowy dotyczącej utrzymania w należytym stanie nieruchomości wspólnej nie są opłatami o których mowa art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT,

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że wskazane we wniosku czynności nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, oraz wskazał (ostatecznie w piśmie z dnia 18 lipca 2012 r.) klasyfikację statystyczną świadczonych przez siebie usług: - 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, - 68.32.12.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot w zakresie umowy dotyczącej utrzymania w należytym stanie porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej podlegają podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności świadczone przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot w zakresie utrzymania w należytym stanie porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej podlegają podatkowi VAT ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W sytuacji przedstawionej do praw i obowiązków właścicieli oraz zasad zarządzania nieruchomością wspólną stosuje się przepisy o własności lokali. Nie stosuje się przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W takim przypadku usługi świadczone na rzecz właścicieli (wspólnoty mieszkaniowej) wyodrębnionych mieszkań podlegają opodatkowaniu VAT według stawki dla danej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 6 obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zastąpionego obowiązującym od 6 kwietnia 2011 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Z powyższego przepisu wynika, iż zwolnieniem od podatku objęte są jedynie usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, które są świadczone na zlecenie.

Zasady działalności zawodowej, której przedmiotem jest gospodarowanie nieruchomościami określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 184 ust. 1 ww. ustawy, zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 185 ust. 1 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:

1.

zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;

2.

zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;

3.

zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego;

4.

bieżące administrowanie nieruchomością;

5.

utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;

6.

uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

Natomiast w myśl art. 185 ust. 2 tej ustawy, zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. W umowie wskazuje się w szczególności zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie, numer jego licencji zawodowej oraz oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami.

Stosownie do ust. 3. tego artykułu, zakres uprawnień i obowiązków zarządcy wynika z przepisów ustawy, z przepisów odrębnych ustaw oraz z umowy o zarządzanie nieruchomością.

Zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, nie może czerpać korzyści z zarządzania nieruchomością oprócz pobierania wynagrodzenia, chyba że umowa o zarządzanie stanowi inaczej (art. 185 ust. 5 cyt. ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach obowiązującego statutu będący czynnym podatnikiem VAT świadczy usługi zarządzania budynkami wspólnot na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną. Czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną Wnioskodawca przedstawił w pkt 1-23 opisu stanu faktycznego.

Wnioskodawca ponadto wskazał klasyfikację statystyczną świadczonych przez sienie usług podając: - PKWiU - 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności oraz PKWiU 68.32.12.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługi świadczone przez niego na rzecz wspólnot (wymienione w punkcie 6, 7, 8, 9 zakresu czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz wspólnot mieszkaniowych) dotyczące utrzymania w należytym stanie porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. usługi świadczone na rzecz właścicieli (wspólnoty mieszkaniowej) wyodrębnionych mieszkań podlegają opodatkowaniu VAT według stawki dla danej usługi.

Jednocześnie w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, że czynności świadczone przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot w zakresie umowy dotyczącej utrzymania w należytym stanie: porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej (będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy) są czynnościami, które Wnioskodawca jest zobowiązany wykonywać w ramach zawartej umowy o zarząd nieruchomością wspólną.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług (w zakresie objętym wnioskiem) w ramach zawartych ze wspólnotami umów o zarządzanie nieruchomością wspólną zasadniczym jest stwierdzenie jaki charakter mają wskazane czynności, czy poszczególne czynności są czynnościami samoistnymi jak wskazuje Wnioskodawca czy też są to czynności składające się na usługę kompleksową w tym przypadku usługę zarządzania nieruchomością wspólną świadczoną na zlecenie.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do powyższego, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Odnosząc zatem powołany stan prawny do przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż skoro z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż przedmiotem realizowanych w ramach podpisanych umów świadczeń na rzecz wspólnot mieszkaniowych, jest usługa na którą składają się wskazane we wniosku czynności będące przedmiotem zapytania, których głównym celem jest zarządzanie nieruchomością wspólną, a wymienione czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania podstawowej usługi, to świadczenia te stanowią usługę złożoną, składającą się z kombinacji różnych czynności. Wymienione we wniosku świadczenia stanowiące przedmiot zapytania Wnioskodawcy (dotyczące utrzymania w należytym stanie: porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej) są czynnościami, które Wnioskodawca jest zobowiązany wykonywać w ramach zawartej umowy o zarząd nieruchomością wspólną.

W konsekwencji przedmiotowe czynności objęte zapytaniem Wnioskodawcy nie są czynnościami samoistnymi lecz składają się na kompleksowe usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi przez Wnioskodawcę na zlecenie na rzecz wspólnot mieszkaniowych i co do zasady dzielą los prawny świadczenia głównego

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż świadczenie usług zarządzania nieruchomościami na rzecz wspólnot mieszkaniowych (Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotowe usługi zarządzania nieruchomością wspólna dotyczą nieruchomości mieszkalnych), na które składają się inne czynności pomocnicze (czynności objęte pytaniem zadanym przez Wnioskodawcę), zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowań PKWiU 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności i PKWiU 68.32.12.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie), nie będące usługami wyceny nieruchomości mieszkalnych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia.

Ponadto nadmienić należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że czynności świadczone przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot (czynności objęte pytaniem zadanym przez Wnioskodawcę), w zakresie utrzymania w należytym stanie porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej podlegają podatkowi VAT według stawki dla danej usługi, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo wskazać należy, że niniejszą interpretację (wobec stwierdzenia zawartego w piśmie z dnia 10 lipca 2012 r., że zamiarem Wnioskodawcy nie jest uzyskanie interpretacji w zakresie innym niż określony w pytaniu i stanowisku Wnioskodawcy) wydano tyko i wyłącznie w zakresie czynności świadczonych przez pracowników Wnioskodawcy na rzecz wspólnot obejmujących utrzymanie w należytym stanie porządku, czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu zewnętrznego tj. chodnika, żywopłotów oraz terenów zielonych, oraz wykonywanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywanie napraw budynku, pomieszczeń wspólnych oraz instalacji i urządzeń technicznych umożliwiając właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokalu, dostawy ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl