IBPP1/443-387/07-1/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-387/07-1/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu 25 października 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 9 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "Powiatowy Program Stypendialny Szansą na Rozwój Młodzieży Wiejskiej" - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "Powiatowy Program Stypendialny Szansą na Rozwój Młodzieży Wiejskiej". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia z 9 stycznia 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-387/07/PK z dnia 3 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W oparciu o ustawę o samorządzie powiatowym w sprawie edukacji art. 4 ust. 1 pkt 1 (edukacja publiczna) z późn. zm., ustawę o narodowym planie rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przejęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) projekt Nr...pod nazwą "Powiatowy Program Stypendialny Szansą na Rozwój Młodzieży Wiejskiej" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Samorząd Województwa P. jako instytucja wdrażająca w dniu 2 grudnia 2004 r. podpisała z Powiatem umowę o dofinansowanie ww. projektu. Powiat otrzymał dofinansowanie w kwocie 459.926,72 zł.

W ramach projektu stypendialnego udzielane było wsparcie w formie stypendiów dla młodzieży wiejskiej, która z powodów materialnych natrafia na bariery utrudniające na poziomie ponadgimnazjalnym. Projekt był skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą. Przedmiotowy projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z realizacją ww. projektu dokonano zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT tj.: materiały biurowe, meble biurowe, zestaw komputerowy, druk reklamowy, wyrób pieczątek, papier ksero, toner do drukarki, drukarka komputerowa.

Nabyte towary i usługi związane z opisywany projektem nie są związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 w z realizowanym ww. Programem Stypendialnym.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT gdyż projekt pod nazwą" Powiatowy Program Stypendialny Szansą na Rozwój Młodzieży Wiejskiej" nie wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat Ropczycko - Sędziszowski w ramach swoich zadań w zakresie edukacji publicznej na poziomie ponadgminnym realizuje projekt "Powiatowy Program Stypendialny Szansą na Rozwój Młodzieży Wiejskiej" który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach w ramach działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu "Powiatowy Program Stypendialny Szansą na Rozwój Młodzieży Wiejskiej".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl