IBPP1/443-376/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-376/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy szkolenia nauczycieli, przeprowadzone na zlecenie samorządowych jednostek budżetowych lub gmin, będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy szkolenia nauczycieli, przeprowadzone na zlecenie samorządowych jednostek budżetowych lub gmin, będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie prowadził szkolenia NLP dla nauczycieli na zlecenie szkół publicznych, które są samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz gmin. Szkolenia te nie są objęte dotacją unijną. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia są jednak w całości finansowane ze środków publicznych, bo jednostki, dla których Wnioskodawca je przeprowadza, nie dysponują innymi środkami.

Szkolenia NLP w pracy nauczyciela pomagają poznać nowe sposoby radzenia sobie w 2 zakresach:

a.

pracy nad sobą, swoją motywacją, stresem, emocjami, wypaleniem zawodowym, brakiem autorytetu i wieloma innymi sytuacjami związanymi ze strefą wewnętrznych potrzeb człowieka,

b.

pracą z uczniem (często również z rodzicem), zwiększaniem skuteczności docierania do niego z przekazem, motywowania klasy do nauki, umiejętnością prowadzeniem zajęć w taki sposób, by uczniowie wręcz chłonęli wiedzę im przekazywaną, a ich stopień zainteresowania tematem przeradzał się w pasję. Wnioskodawca pokazuje jak stać się prawdziwym mentorem dla swoich podopiecznych i zbudować sobie u nich prawdziwy autorytet.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia nauczycieli, przeprowadzone na zlecenie samorządowych jednostek budżetowych lub gmin, będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowane szkolenia i kursy, opisane we wniosku, służą doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli szkół i placówek oświatowych, ponadto są w całości finansowane ze środków publicznych i korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby usługi szkolenia nauczycieli mogły korzystać ze zwolnienia w podatku VAT, usługi muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz finansowane w całości ze środków publicznych. Oba warunki w przedstawionej sytuacji są spełnione, gdyż:

1.

usługi takie obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (zob. art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. Urz. UE L 77/1 z 23 marca 2011 r.). Szkolenia podnoszące kwalifikacje nauczycieli stanowią takie nauczanie,

2.

usługami finansowanymi ze środków publicznych są nie tylko usługi finansowane ze środków unijnych (zob. art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm. - dalej u.f.p.), ale również - między innymi - usługi finansowane przez jednostki sektora finansów publicznych. Do jednostek tych należą, między innymi, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe (zob. art. 9 pkt 3 i 4 u.f.p.), a więc formy organizacyjno-prawne, w których działają szkoły publiczne.

A zatem usługi kształcenia zawodowego finansowane w całości przez szkoły są zwolnione od podatku, nawet jeżeli częściowo lub w całości są one opłacane ze środków własnych szkół (a nie ze środków unijnych). Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 września 2011 r. (ILPP1/443883/11-4/AW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów zgodnie z rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak podano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie prowadził szkolenia NLP dla nauczycieli na zlecenie szkół publicznych, które są samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz gmin. Szkolenia te nie są objęte dotacją unijną. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia są jednak w całości finansowane ze środków publicznych, bo jednostki, dla których Wnioskodawca je przeprowadza, nie dysponują innymi środkami.

Szkolenia NLP w pracy nauczyciela pomagają poznać nowe sposoby radzenia sobie w 2 zakresach:

a.

pracy nad sobą, swoją motywacją, stresem, emocjami, wypaleniem zawodowym, brakiem autorytetu i wieloma innymi sytuacjami związanymi ze strefą wewnętrznych potrzeb człowieka,

b.

pracy z uczniem (często również z rodzicem), zwiększaniem skuteczności docierania do niego z przekazem, motywowania klasy do nauki, umiejętnością prowadzeniem zajęć w taki sposób, by uczniowie wręcz chłonęli wiedzę im przekazywaną, a ich stopień zainteresowania tematem przeradzał się w pasję. Wnioskodawca pokazuje jak stać się prawdziwym mentorem dla swoich podopiecznych i zbudować sobie u nich prawdziwy autorytet.

Ponadto Wnioskodawca podał, że aby usługi szkolenia nauczycieli mogły korzystać ze zwolnienia w podatku VAT, usługi muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz finansowane w całości ze środków publicznych. Oba warunki w przedstawionej sytuacji są spełnione, gdyż:

1.

usługi takie obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych,

2.

usługami finansowanymi ze środków publicznych są nie tylko usługi finansowane ze środków unijnych, ale również - między innymi - usługi finansowane przez jednostki sektora finansów publicznych; do jednostek tych należą, między innymi, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe, a więc formy organizacyjno-prawne, w których działają szkoły publiczne.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Należy zatem przeanalizować, czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy.

Jak podał Wnioskodawca, szkolenia w pracy nauczyciela pomagają poznać nowe sposoby radzenia sobie w zakresie pracy nad sobą, swoją motywacją, stresem, emocjami, wypaleniem zawodowym, brakiem autorytetu i wieloma innymi sytuacjami związanymi ze strefą wewnętrznych potrzeb człowieka oraz pracy z uczniem (często również z rodzicem), zwiększaniem skuteczności docierania do niego z przekazem, motywowania klasy do nauki, umiejętnością prowadzeniem zajęć w taki sposób, by uczniowie wręcz chłonęli wiedzę im przekazywaną, a ich stopień zainteresowania tematem przeradzał się w pasję. Wnioskodawca pokazuje jak stać się prawdziwym mentorem dla swoich podopiecznych i zbudować sobie u nich prawdziwy autorytet. Wnioskodawca wskazał także, że usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, że spełniona została pierwsza przesłanka uprawniająca do zwolnienia tj. usługi realizowane w ramach ww. szkoleń dla nauczycieli są usługami kształcenia zawodowego tychże osób.

Wnioskodawca podał ponadto, że szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych, bo jednostki, dla których Wnioskodawca je przeprowadza, nie dysponują innymi środkami, a także, iż usługami finansowanymi ze środków publicznych są nie tylko usługi finansowane ze środków unijnych, ale również - między innymi - usługi finansowane przez jednostki sektora finansów publicznych. Do jednostek tych należą, między innymi, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe, a więc formy organizacyjno-prawne, w których działają szkoły publiczne.

Wnioskodawca stanął przy tym na stanowisku, że usługi kształcenia zawodowego finansowane w całości przez szkoły są zwolnione od podatku, nawet jeżeli częściowo lub w całości są one opłacane ze środków własnych szkół (a nie ze środków unijnych).

Odnosząc się do powyższego należy przywołać przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zgodnie z którym przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych;

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ww. ustawy, środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż spełniona została również druga przesłanka tj. usługi finansowane są w całości ze środków publicznych.

Jeżeli zatem realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego osób w nim uczestniczących tj. nauczycieli oraz będą finansowane w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca dla świadczonych usług szkoleniowych, będących przedmiotem wniosku, będzie mógł zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl