IBPP1/443-376/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-376/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 21 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród (zarówno rzeczowych jak i w formie nieodpłatnego świadczenia usług) najlepszym graczom biorącym udział w Ogólnopolskiej Internetowej Grze Inwestycyjnej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród (zarówno rzeczowych jak i w formie nieodpłatnego świadczenia usług) rzeczowych najlepszym graczom biorącym udział w Ogólnopolskiej Internetowej Grze Inwestycyjnej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-376/09/EA z dnia 8 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowa działalność Wnioskodawcy - usługi szkolnictwa wyższego (PKWiU - 80.33.12) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Obok działalności dydaktycznej Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. W przypadku niektórych zakupionych towarów i usług Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie określić w jakiej części są one związane z działalnością zwolnioną, a w jakiej opodatkowaną. W takich przypadkach odliczenia Wnioskodawca dokonuje na podstawie proporcji wyliczonej zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o VAT. Wskaźnik wyliczony na podstawie obrotu osiągniętego w 2008 r. wynosi 9%.

Na Uczelni działa wiele organizacji studenckich. Jedna z nich jest organizatorem projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji 2009". Projekt skierowany jest do studentów i ma na celu przybliżenie tematyki rynków finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem Giełdy Papierów Wartościowych oraz rynku walutowego.

W ramach projektu zorganizowany zostanie cykl szkoleń oraz warsztaty dla studentów. Planowane są spotkania z wybitnymi specjalistami w dziedzinie inwestycji, m.in.:

* spotkanie nt.: Struktura polskiej giełdy na tle światowych tendencji" z udziałem członka Rady Polityki Pieniężnej;

* spotkanie nt.: Rozwój i funkcjonowanie rynku kapitałowego a równowaga makroekonomiczna", z udziałem głównego ekonomisty Polskiej Rady Biznesu.

W ramach projektu odbędzie się również debata "Co z tą Polską..." na temat sytuacji naszego kraju w świetle światowego kryzysu.

Najważniejszym elementem projektu jest Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna. Zgodnie z regulaminem, w Grze mogą wziąć udział tylko studenci, również innych szkół wyższych. Gracze inwestują wirtualne pieniądze na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz na rynku Forex.

Dla najlepszych graczy przewidziane są nagrody:

* laptop,

* praktyki w domu maklerskim,

* kurs analityka finansowego,

* sprzęt elektroniczny,

* nagrody pieniężne.

Projekt "Kwiecień Miesiącem Inwestycji" został zorganizowany częściowo ze środków przyznanych organizacji studenckiej z budżetu Wnioskodawcy oraz otrzymanych darowizn pieniężnych. Głównym źródłem finansowania projektu są jednak fundusze pozyskane od sponsorów. Podobnie wszystkie nagrody zostały ufundowane przez firmy, z którymi Wnioskodawca podpisał umowy sponsorskie (na podstawie przedmiotowych umów Wnioskodawca wystawi faktury VAT sponsorom projektu).

Wnioskodawca jako uczelnia publiczna podlega pod ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

W art. 13 ust. 1 powołanej ustawy ustawodawca wymienił podstawowe zadania szkół wyższych, do których należy m.in. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.

Stosownie do zapisu art. 91 ww. ustawy działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna skierowana była wyłącznie do studentów - warunkiem rejestracji było dostarczenie zaświadczenia potwierdzającego statut studenta. Projekt miał na celu przybliżenie tematyki rynków finansowych. Udział studentów w Projekcie (warsztaty, konferencje, szkolenia, debaty, Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna) był całkowicie bezpłatny.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczenia na rzecz studentów dokonywane w ramach Projektu, którego cele pokrywają się ze statutowymi zadaniami uczelni publicznych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca uznał, iż nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami wykonywanymi w ramach Projektu (w tym z nieodpłatnym przekazaniem nagród).

Nieodpłatnie przekazane nagrody przyznane najlepszym studentom biorącym udział w Ogólnopolskiej Grze Inwestycyjnej nie spełniają definicji prezentów o małej wartości ani próbek, o których mowa w przepisie art. 7 ust. 3-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Projekt "Kwiecień Miesiącem Inwestycji" był sponsorowany przez 3 firmy.

Jedna z firm, w zamian za przeprowadzenie akcji promocyjnej opartej na eksponowaniu jej logotypu, udostępniła uczestnikom konkursu platformę demonstracyjną do przeprowadzania symulacyjnej Ogólnopolskiej Internetowej Gry Inwestycyjnej, która odbyła się w ramach projektu oraz przeprowadziła 2 szkolenia. Pierwsze szkolenie dotyczyło zakresu obsługi platformy, a drugie związane było z obecną sytuacją na giełdzie. Kolejny sponsor, w zamian za promocję poprzez Internet, zamieszczenie logotypu firmy na plakatach i ulotkach dotyczących projektu, prezentację banerów i standów firmy oraz prezentacje multimedialne, ufundował nagrodę w postaci 1 miejsca na organizowanym przez firmę kursie analityka finansowego. Ostatni ze sponsorów Projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji 2009" przekazał, na podstawie faktury VAT wystawionej przez uczelnię, kwotę 3.000 zł.

Laptop i płatna praktyka, stanowiące nagrody dla finalistów Ogólnopolskiej Internetowej Gry Inwestycyjnej, zostały przekazane uczelni na podstawie umowy darowizny. Uczelnia otrzymała również darowiznę w kwocie 1.000 zł z przeznaczeniem na nagrodę pieniężną.

Organizacja studencka Paneuropa, będąca organizatorem projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji", zakupiła również gadżety elektroniczne, jako nagrody za zajęcie kolejnych miejsc w Grze Inwestycyjnej.

W złożonym 17 kwietnia 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca podał informację, iż wszystkie nagrody zostały ufundowane przez firmy sponsorskie. W chwili pisania wniosku Wnioskodawca odnosił się do zdarzenia przyszłego. Po kolejnych rozmowach z poszczególnymi firmami okazało się, iż niektóre z nagród zostaną przekazane Wnioskodawcy w formie darowizny.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania przekazanych nagród, Wnioskodawca zwraca uwagę również na wyrok NSA z 23 marca 2009 r., sygn. Akt I FPS 6/08, który zapadł w rozszerzonym składzie i w którym Sąd orzekł, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ORD-IN z dnia 15 czerwca 2009 r. - data wpływu 18 czerwca 2009 r. oraz w uzupełnieniu wniosku ORD-IN z dnia 14 lipca 2009 r.):

Czy nieodpłatnie przekazane nagrody - zarówno rzeczowe, jak i w formie nieodpłatnego świadczenia usług (z wyłączeniem nagród pieniężnych), dla najlepszych graczy biorących udział w Ogólnopolskiej Internetowej Grze Inwestycyjnej, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czy z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie usług i towarów stanowiących nagrody dla finalistów konkursu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nieodpłatne przekazanie towarów jest zrównane z odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu tylko po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 7 ust. 2 powołanej ustawy. Warunkiem opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jest przysługiwanie podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Wnioskodawca jest uczelnią wyższą i działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Jednym z podstawowych zadań szkół wyższych, wymienionym w art. 13 powołanej ustawy, jest m.in. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy. W art. 91 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawodawca umieścił zapis, zgodnie z którym działalność uczelni wymieniona w art. 13 tejże ustawy podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna, skierowana wyłącznie do studentów, zorganizowana jest w ramach podstawowej, statutowej działalności uczelni. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przekazanie przez sponsorów nagród rzeczowych. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, przekazanie nagród najlepszym graczom, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uregulowań art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

Przy czym zarówno towary, jak i usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 oraz z zastrzeżeniem art. 8 ust. 4 - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3 - nie można bowiem przepisu art. 7 ust. 2 interpretować wyłącznie literalnie w oderwaniu od ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Jak już wskazano nie można przepisu art. 7 ust. 2 interpretować w oderwaniu od ust. 3 tegoż artykułu, to bowiem przeczyłoby racjonalności ustawodawcy w zakresie tworzonych przepisów. Zbędne byłoby wyłączenie z opodatkowania czynności (art. 7 ust. 3), które i tak niepodlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto powstałaby sytuacja, w której nikt nie zostałby obciążony podatkiem, co byłoby sprzeczne z podstawowymi zasadami podatku od towarów i usług.

Dokonując wykładni przedmiotowych przepisów ustawy, tj. art. 7 ust. 2 w powiązaniu z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT należy stwierdzić, że przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego w przypadku nieobjęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Z powyższego wynika więc, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż zakres omawianego przepisu art. 7 ustawy o VAT obejmuje przypadki, gdy czynności podjęte przez Podatnika prowadzącego opodatkowaną działalność gospodarczą mają charakter zadysponowania towarami wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa zarówno w celach związanych, jak i niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowa działalność Wnioskodawcy - usługi szkolnictwa wyższego (PKWiU - 80.33.12) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Obok działalności dydaktycznej Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży opodatkowanej.

Na Uczelni działa wiele organizacji studenckich. Jedna z nich jest organizatorem projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji 2009". Projekt skierowany jest do studentów i ma na celu przybliżenie tematyki rynków finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem Giełdy Papierów Wartościowych oraz rynku walutowego.

W ramach projektu zorganizowany zostanie cykl szkoleń oraz warsztaty dla studentów. Planowane są spotkania z wybitnymi specjalistami w dziedzinie inwestycji, m.in.:

* spotkanie nt.: "Struktura polskiej giełdy na tle światowych tendencji" z udziałem członka Rady Polityki Pieniężnej;

* spotkanie nt.: "Rozwój i funkcjonowanie rynku kapitałowego a równowaga makroekonomiczna", z udziałem głównego ekonomisty Polskiej Rady Biznesu.

W ramach projektu odbędzie się również debata "Co z tą Polską..." na temat sytuacji naszego kraju w świetle światowego kryzysu.

Najważniejszym elementem projektu jest Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna. Zgodnie z regulaminem, w Grze mogą wziąć udział tylko studenci, również innych szkół wyższych. Gracze inwestują wirtualne pieniądze na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz na rynku Forex.

Dla najlepszych graczy przewidziane są nagrody:

* laptop,

* praktyki w domu maklerskim,

* kurs analityka finansowego,

* sprzęt elektroniczny,

* nagrody pieniężne.

Projekt "Kwiecień Miesiącem Inwestycji" został zorganizowany częściowo ze środków przyznanych organizacji studenckiej z budżetu Wnioskodawcy oraz otrzymanych darowizn pieniężnych. Głównym źródłem finansowania projektu są jednak fundusze pozyskane od sponsorów. Podobnie wszystkie nagrody zostały ufundowane przez firmy, z którymi Wnioskodawca podpisał umowy sponsorskie (na podstawie przedmiotowych umów Wnioskodawca wystawi faktury VAT sponsorom projektu).

Wnioskodawca jako uczelnia publiczna podlega pod ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

W art. 13 ust. 1 powołanej ustawy ustawodawca wymienił podstawowe zadania szkół wyższych, do których należy m.in. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.

Stosownie do zapisu art. 91 ww. ustawy działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna skierowana była wyłącznie do studentów - warunkiem rejestracji było dostarczenie zaświadczenia potwierdzającego statut studenta. Projekt miał na celu przybliżenie tematyki rynków finansowych. Udział studentów w Projekcie (warsztaty, konferencje, szkolenia, debaty, Ogólnopolska Internetowa Gra Inwestycyjna) był całkowicie bezpłatny.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem świadczenia na rzecz studentów dokonywane w ramach Projektu, którego cele pokrywają się ze statutowymi zadaniami uczelni publicznych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca uznał, iż nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami wykonywanymi w ramach Projektu (w tym z nieodpłatnym przekazaniem nagród).

Wnioskodawca wskazał również, iż nieodpłatnie przekazane nagrody przyznane najlepszym studentom biorącym udział w Ogólnopolskiej Grze Inwestycyjnej nie spełniają definicji prezentów o małej wartości ani próbek, o których mowa w przepisie art. 7 ust. 3-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Projekt "Kwiecień Miesiącem Inwestycji" był sponsorowany przez 3 firmy.

Jedna z firm, w zamian za przeprowadzenie akcji promocyjnej opartej na eksponowaniu jej logotypu, udostępniła uczestnikom konkursu platformę demonstracyjną do przeprowadzania symulacyjnej Ogólnopolskiej Internetowej Gry Inwestycyjnej, która odbyła się w ramach projektu oraz przeprowadziła 2 szkolenia. Pierwsze szkolenie dotyczyło zakresu obsługi platformy, a drugie związane było z obecną sytuacją na giełdzie. Kolejny sponsor, w zamian za promocje poprzez Internet, zamieszczenie logotypu firmy na plakatach i ulotkach dotyczących projektu, prezentację banerów i standów firmy oraz prezentacje multimedialne, ufundował nagrodę w postaci 1 miejsca na organizowanym przez firmę kursie analityka finansowego. Ostatni ze sponsorów Projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji 2009" przekazał, na podstawie faktury VAT wystawionej przez uczelnię, kwotę 3.000 zł.

Laptop i płatna praktyka, stanowiące nagrody dla finalistów Ogólnopolskiej Internetowej Gry Inwestycyjnej, zostały przekazane uczelni na podstawie umowy darowizny. Uczelnia otrzymała również darowiznę w kwocie 1.000 zł z przeznaczeniem na nagrodę pieniężną.

Organizacja studencka Paneuropa, będąca organizatorem projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji", zakupiła również gadżety elektroniczne, jako nagrody za zajęcie kolejnych miejsc w Grze Inwestycyjnej.

W złożonym 17 kwietnia 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca podał informację, iż wszystkie nagrody zostały ufundowane przez firmy sponsorskie. W chwili pisania wniosku Wnioskodawca odnosił się do zdarzenia przyszłego.

Po kolejnych rozmowach z poszczególnymi firmami okazało się, iż niektóre z nagród zostaną przekazane Wnioskodawcy w formie darowizny.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania przekazanych nagród, Wnioskodawca zwraca uwagę również na wyrok NSA z 23 marca 2009 r., sygn. Akt I FPS 6/08, który zapadł w rozszerzonym składzie i w którym Sąd orzekł, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego wskazać należy, iż przeprowadzenie Ogólnopolskiej Internetowej Gry Inwestycyjnej związane było zarówno z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań statutowych, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. realizacją zobowiązań wynikających z umów zawartych ze sponsorami.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę nagród rzeczowych związanych z organizowaną Ogólnopolską Internetową Grą Inwestycyjną innych niż wynikające ze świadczenia usług w ramach umów sponsorskich (tj. laptop i płatna praktyka przekazane uczelni na podstawie umowy darowizny oraz gadżety elektroniczne zakupione przez Organizację Studencką Paneuropa) ma jak najbardziej związek z prowadzoną statutową działalnością gospodarczą - prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem cele Projektu "Kwiecień Miesiącem Inwestycji" są zbieżne z celami statutowymi Uczelni.

Wobec powyższego, po uwzględnieniu przepisów regulujących prawo do odliczenia podatku naliczonego uznać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu laptopa i płatnej praktyki, gdyż te zostały przekazane uczelni na podstawie umowy darowizny. Również w przypadku gadżetów elektronicznych zakupionych przez Organizację Studencką Paneuropa Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego gdyż nagrody te nie były wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę fakt, iż wyżej opisane nieodpłatne świadczenie usług jak i dostawa towaru odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością zwolnioną czy też niepodlegającą opodatkowaniu (wykonywanie zadań statutowych) i Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z nieodpłatnym przekazaniem nagród uznać należy, iż nie ma podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług czy też odpłatnej dostawy towarów.

Zatem mając powyższe na uwadze należy uznać, że nieodpłatne przekazanie towarów (które nie stanowią prezentów o małej wartości i próbek) oraz świadczenie usług (nagród objętych zapytaniem) w ramach Ogólnopolskiej Internetowej Gry Inwestycyjnej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie zostały spełnione przesłanki uznania tych czynności odpowiednio za odpłatną dostawę towarów bądź odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 7 i 8 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika również, iż jeden ze sponsorów, w zamian za promocję poprzez Internet, zamieszczenie logotypu firmy na plakatach i ulotkach dotyczących projektu, prezentację banerów i standów firmy oraz prezentacje multimedialne, ufundował nagrodę w postaci 1 miejsca na organizowanym przez firmę kursie analityka finansowego.

Z powyższego bezspornie wynika, iż nagroda w postaci miejsca na organizowanym przez sponsora kursie analityka finansowego w zamian za promocję poprzez Internet, zamieszczenie logotypu firmy na plakatach i ulotkach dotyczących projektu, prezentację banerów i standów firmy oraz prezentacje multimedialne związana jest z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę (tj. z realizacją zobowiązań wynikających z umowy sponsorskiej), ponieważ szczegółowe postanowienia dotyczące opisanych świadczeń pomiędzy Wnioskodawcą a sponsorem wynikają z umowy sponsorskiej.

Wobec powyższego, po uwzględnieniu przepisów regulujących prawo do odliczenia podatku naliczonego uznać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nagrody w postaci 1 miejsca na organizowanym przez firmę kursie analityka finansowego, w zakresie w jakim nabycie to jest związane z czynnościami opodatkowanymi bowiem nagroda ta została wykorzystana przez niego m.in. do wykonywania czynności opodatkowanych (tj. świadczenia usług wynikających z umowy sponsorskiej).

Jednocześnie z uwagi na zapis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, mimo częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usługi, jej nieodpłatne przekazanie w formie nagrody dla uczestnika konkursu nie będzie podlegało opodatkowaniu, gdyż jest związane z działalnością Wnioskodawcy.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl