IBPP1/443-37/08/MS - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług, dokonywanych w związku z prowadzoną przez fundację działalnością statutową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-37/08/MS Możliwość opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług, dokonywanych w związku z prowadzoną przez fundację działalnością statutową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2007 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.) i pismem z dnia 26 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-37/08/MS z dnia 28 marca 2008 r., pismem z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-37/08/MS z dnia 18 kwietnia 2008 r. oraz pismem z dnia 26 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja została wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Zakładów Opieki Zdrowotnej w dniu 29 października 2001 r. pod nr KRS XXX.

Celem Fundacji wg statutu jest:

1.

propagowanie i ochrona kulturalnej spuścizny cywilizacji chrześcijańskiej,

2.

upowszechnienie dorobku kultury chrześcijańskiej,

3.

propagowanie i ochrona wartości chrześcijańskich, dobrych obyczajów i moralności w życiu społecznym i kulturalnym.

Cele swoje Fundacja realizuje poprzez:

1.

organizowanie prelekcji, sympozjów, pokazów audiowizualnych, spotkań dyskusyjnych i wystaw poświęconych kulturze chrześcijańskiej i cywilizacji chrześcijańskiej,

2.

prowadzenie działalności dokumentacyjnej, popularyzatorskiej i publicystycznej związanej z kulturą i cywilizacją chrześcijańską oraz propagowaniem i ochroną wartości chrześcijańskich, dobrych obyczajów i moralności w życiu społecznym i kulturalnym,

3.

wspieranie oraz podejmowanie badań naukowych dotyczących wszelkich aspektów związanych z celami Fundacji oraz jej pracami, a także rozpowszechnianiem wyników tych badań,

4.

organizowanie wymiany kulturalnej młodzieży w kraju i za granicą, wspierającej upowszechnianie dorobku kultury i cywilizacji chrześcijańskiej,

5.

propagowanie celów i działalności Fundacji za pośrednictwem współczesnych środków przekazu,

6.

finansowanie i rzeczowe wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej oraz religijnej (w tym w formie darowizn i pożyczek, także nieoprocentowanych) podmiotów krajowych i zagranicznych, a w szczególności fundacji i stowarzyszeń, których celem jest bezpośrednio prowadzenie albo wspieranie wskazanej powyżej działalności.

Wg WUS (pismo z dnia 30 grudnia 2002 r. KRB-5672-1183/2002) działalność Fundacji klasyfikuje następująco:

*

usługi organizacji, które wspierają inicjatywy społeczne poprzez zbieranie funduszy, działania edukacyjne (pokazy audiowizualne, wystawy, spotkania dyskusyjne poświęcone kulturze chrześcijańskiej),

*

organizowanie wymiany kulturalnej młodzieży w kraju i poza nim - nawiązanie kontaktów międzyludzkich - nieodpłatnie,

*

finansowanie i rzeczowe wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej oraz religijnej,

*

propagowanie celów działalności Fundacji za pośrednictwem środków przekazu,

*

prowadzenie działalności dokumentacyjnej, popularyzatorskiej i publicystycznej związane z kulturą i cywilizacją chrześcijańską,

*

wspieranie oraz podejmowanie badań naukowych dotyczących wszystkich aspektów związanych z celami Fundacji,

-

PKWiU - 91.33.14.00.00 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Natomiast wydawanie gazet, czasopism, książek, broszur, ulotek, obrazków, kalendarzy zostało sklasyfikowane jako PKWiU 22.1 "książki, gazety i inne druki oraz zapisane nośniki informacji".

Działalność Fundacji finansowana jest z datków otrzymanych od darczyńców, którymi są osoby fizyczne.

Faktycznym przedmiotem działalności Fundacji jest:

1.

propagowanie celów Fundacji za pośrednictwem tzw. Direct Mailingu tj. nieodpłatnej wysyłki wydawnictw i innych materiałów w tym:

*

czasopismo "XXX",

*

kalendarz "XXX",

*

książki upowszechniające dorobek kultury chrześcijańskiej,

*

broszura "XXX",

*

itp.

2.

praca formacyjna z młodzieżą w tym między innymi; obozy edukacyjne dla młodzieży licealnej, prowadzenie sekcji Lepanto, spotkania edukacyjne dla młodzieży akademickiej itp.,

3.

kontakty publiczne w tym: organizacja konferencji, spotkań i wykładów, kongresów, marszów.

Wszystko, cokolwiek Fundacja robi, jest nieodpłatne, za wyjątkiem częściowej odpłatności przez uczestników letnich obozów edukacyjnych (kwoty odpłatności nie przekraczają 300 zł).

Działalność Fundacji finansowana jest tylko i wyłącznie ze środków pieniężnych przekazywanych przez indywidualnych darczyńców. Prośby o dary zamieszczane są w nieodpłatnych wysyłkach. Nie istnieje związek pomiędzy rozdawanymi materiałami, a wysokością otrzymanego daru pieniężnego na Fundację. Wpłata jest dobrowolna i zależy tylko i wyłącznie od woli darczyńcy.

W kwestii odliczenia podatku naliczonego wynikającego faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wydawaniem gazet, książek, broszur, ulotek oraz zapisanych nośników informacji Fundacja podaje, iż w myśl art. 86 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle powyższego Fundacja nie mogła dokonać odliczenia VAT naliczonego od VAT należnego. Dostawa wskazanych publikacji była i jest nieodpłatna, więc nie ma VAT należnego nie ma więc możliwości odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wydawaniem gazet, książek, broszur, ulotek oraz zapisanych nośników informacji.

Podobnie w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem usług statutowych Wnioskodawca wskazał, że takiego odliczenia nie dokonał, gdyż zakupy te nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca podaje, że jest podatnikiem VAT czynnym tylko i wyłącznie z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć. Nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), w konsekwencji nie mają do niej zastosowania przepisy § 8 ust. 2 oraz nie spełnia warunków o których mowa w § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym nieodpłatna dostawa towarów (czasopism, kalendarzy, książek, broszur itp. - PKWiU 22.1) i nieodpłatne świadczenie usług PKWiU 91.33.14.00.00 podlega podatkowi od towarów i usług, a jeżeli tak to jakie stawki podatku należy zastosować i co jest podstawą opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy Fundacja prowadzi tylko i wyłącznie działalność statutową nieodpłatną, a tylko w zakresie organizacji obozów edukacyjnych częściowo odpłatną. Wg art. 5 ustawy o VAT podatkowi podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług. Jeżeli świadczenie usług jest nieodpłatne - nie podlega podatkowi (ustawie). Nieodpłatna dostawa towarów w postaci czasopism, kalendarzy, książek, broszur, ulotek jest przekazaniem na cele statutowe, ma służyć tylko i wyłącznie realizacji celu statutowego jak również nieodpłatne świadczenie usług. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy jako nieodpłatne, zarówno nieodpłatna dostawa jak i nieodpłatne świadczenie usług - zgodnie z art. 5 ustawy o VAT nie podlegają podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego stanu faktycznego uważa się za prawidłowe.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami (art. 1). Fundacja działa na podstawie przepisów ww. ustawy i statutu (art. 4). Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą, nie może być mniejsza niż 1000 złotych (art. 5 ust. 5). Podjęcie przez fundację działalności gospodarczej nie przewidzianej w statucie wymaga uprzedniej zmiany statutu. Zmiana statutu fundacji wymaga wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Przepisy art. 9 stosuje się odpowiednio (art. 11 ust. 1 i 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja realizuje założenia statutowe:

1.

propagowanie i ochrona kulturalnej spuścizny cywilizacji chrześcijańskiej,

2.

upowszechnienie dorobku kultury chrześcijańskiej,

3.

propagowanie i ochrona wartości chrześcijańskich, dobrych obyczajów i moralności w życiu społecznym i kulturalnym.

m.in. poprzez:

1.

propagowanie celów Fundacji za pośrednictwem tzw. Direct Mailingu tj. nieodpłatnej wysyłki wydawnictw i innych materiałów w tym:

*

czasopismo "XXX",

*

kalendarz "XXX",

*

książki upowszechniające dorobek kultury chrześcijańskiej,

*

broszura "XXX",

*

itp.

2.

prowadzenie pracy formacyjnej z młodzieżą w tym między innymi; obozy edukacyjne dla młodzieży licealnej, prowadzenie sekcji Lepanto, spotkania edukacyjne dla młodzieży akademickiej itp.,

3.

kontakty publiczne w tym: organizacja konferencji, spotkań i wykładów, kongresów, marszów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, kryterium decydującym o uznaniu podmiotu (osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej oraz osoby fizycznej) za podatnika podatku od towarów i usług, jest samodzielne wykonywanie działalności gospodarczej bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Za działalność gospodarczą - w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - uważa się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...) również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem Fundację jako osobę prawną należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, w przypadku gdy prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 powołanej ustawy o VAT i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle zatem przytoczonej wyżej definicji czasopisma, kalendarze, książki, broszury, spełniają ww. definicję towaru.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

l przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

-

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W oparciu o art. 7 ust. 3 ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie czasopism, książek, kalendarzy, broszur i innych materiałów jest ściśle związane z działalnością Fundacji, gdyż ma na celu propagowanie jej celów statutowych. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi przekazywanymi towarami.

Powołany wyżej przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT dotyczy wyłącznie przekazań, które nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Dalej w art. 7 ust. 3 tej ustawy wskazano jednoznacznie, że art. 7 ust. 2 nie stosuje się do drukowanych materiałów reklamowych, informacyjnych oraz prezentów o małej wartości i próbek. Wymienione wyżej grupy towarów mają bezpośredni związek z prowadzonym przedsiębiorstwem (statutową działalnością Fundacji), a mimo to ustawodawca wyłączył ich dostawę z zakresu opodatkowania. Gdyby więc art. 7 ust. 2 ustawy obejmował wyłącznie przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele nie związane z przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 ustawy byłby zbędny.

Z powyższego wynika, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy ma także zastosowanie do nieodpłatnego przekazania towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem. Zatem nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu na identycznych zasadach jak odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów, z uwzględnieniem ww. wyjątków (art. 7 ust. 3 ustawy).

Zatem istotnym elementem omawianego art. 7 ust. 2 pkt 2 w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów jest istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Opodatkowanie takich czynności związane jest także z zapisami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (.....). Przepis ten jednoznacznie wskazuje na konieczność występowania związku podatku naliczonego od dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z omawianą wyżej nieodpłatną dostawą towarów, gdyż takie prawo mu nie przysługiwało, bowiem nabycia te zostały przeznaczone do wykonywania czynności nieopodatkowanych, a Fundacja jest podatnikiem VAT czynnym tylko i wyłącznie z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć.

Zatem w świetle powyższego nieodpłatne przekazanie czasopism, gazet, książek ulotek i innych materiałów przeznaczonych do realizacji celów związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością statutową, od nabycia których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie spełnia przesłanek wynikających z postanowień art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w związku z czym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W kwestii natomiast opodatkowania nieodpłatnego świadczenia przez Fundację usług sklasyfikowanych jako PKWiU 91.33.14.00.00, należy wskazać, iż zgodnie ze wskazaną wyżej ogólną zasadą (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez owo świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Aby zatem nieodpłatne świadczenie usług mogło być zrównane z odpłatnym świadczeniem i tym samym podlegać opodatkowaniu, muszą być spełnione określone warunki wynikające z ustawy. Mianowicie w myśl przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego przepisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług będzie podległo opodatkowaniu w sytuacji, gdy nie będzie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja realizuje swoje cele statutowe m.in. poprzez:

1.

pracę formacyjną z młodzieżą w tym między innymi; obozy edukacyjne dla młodzieży licealnej, prowadzenie sekcji Lepanto, spotkania edukacyjne dla młodzieży akademickiej itp.,

2.

kontakty publiczne w tym: organizację konferencji, spotkań i wykładów, kongresów, marszów.

Wnioskodawca wskazał, ze usługi te są zaklasyfikowane do PKWiU 91.33.14.00.00. Na poparcie swojego stanowiska podał, że posiada opinię dotyczącą zaklasyfikowania świadczonych usług do właściwego grupowania, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dokonaną przez Wojewódzki Urząd Statystyczny (pismo z dnia 30 grudnia 2002 r. KRB-5672-1183/2002), zgodnie z którą wskazane usługi zaklasyfikowane zostały do grupowania PKWiU 91.33.14.00-00 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do weryfikacji przedstawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Wnioskodawca podał, że wszystko, cokolwiek Fundacja robi, jest nieodpłatne, za wyjątkiem częściowej odpłatności przez uczestników letnich obozów edukacyjnych (kwoty odpłatności nie przekraczają 300 zł).

Działalność Fundacji finansowana jest tylko i wyłącznie ze środków pieniężnych przekazywanych przez indywidualnych darczyńców. Prośby o dary zamieszczane są w nieodpłatnych wysyłkach. Nie istnieje związek pomiędzy rozdawanymi materiałami, a wysokością otrzymanego daru pieniężnego na Fundację. Wpłata jest dobrowolna i zależy tylko i wyłącznie od woli darczyńcy.

Ponadto w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem usług statutowych Wnioskodawca wskazał, że takiego odliczenia nie dokonał, gdyż zakupy te nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że podejmowane przez Fundację czynności stanowią świadczenie usług, są bowiem sklasyfikowane do grupowania PKWiU 91, jednakże świadczone są nieodpłatnie i są ściśle związane z działalnością Fundacji, gdyż mają na celu propagowanie jej celów statutowych. Korzystając zatem z zapisu art. 8 ust. 2 stwierdzić należy, że czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy zarówno w kwestii nieodpłatnej dostawy towarów jaki i nieodpłatnego świadczenia usług należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w kwestii opodatkowania częściowej odpłatności za obozy edukacyjne zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl