IBPP1/443-361/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-361/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy naliczany kołom łowieckim czynsz za dzierżawę polnych obwodów łowieckich, w oparciu o postanowienia rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, jest kwotą brutto czy netto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy naliczany kołom łowieckim czynsz za dzierżawę polnych obwodów łowieckich, w oparciu o postanowienia rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, jest kwotą brutto czy netto. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca stwierdza, że podstawową formą gospodarki łowieckiej, realizowanej przez koła łowieckie jest dzierżawa obwodów łowieckich. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.) starosta wydzierżawia polne obwody łowieckie ustalając wysokość czynszu dzierżawnego, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz. U. z 2002 r. Nr 210, poz. 1971 z późn. zm.). Starosta wykonuje powyższe zadanie z zakresu administracji rządowej. Koła łowieckie wpłacają czynsz dzierżawny za wydzierżawiony obwód łowiecki staroście, który zobowiązany jest go rozliczyć (praktycznie przekazać), nadleśnictwom i gminom według zasad określonych w art. 31 ust. 2 ustawy - Prawo łowieckie. W latach 2006-2007 w związku z upływem ważności dotychczas zawartych przez wojewodów, umów dzierżawy polnych obwodów łowieckich marszałek województwa p. dokonał podziału województwa na obwody łowieckie i przeprowadził ich kategoryzację. W oparciu o przekazane przez marszałka materiały Starosta Powiatu M. w marcu 2008 r. zawarł z 8 kołami łowieckimi na okres 10 lat umowy dzierżawy polnych obwodów łowieckich w granicach Powiatu M. Zgodnie z § 5 ust. 2 zawartych umów Starosta Powiatu M. naliczył czynsz dzierżawny każdemu z kół łowieckich, w pierwszym roku trwania umowy, plus 22% podatku VAT, zastrzegając, że w każdym następnym roku trwania umowy czynsz będzie ustalony każdorazowo w terminie do 31 marca (§ 5 pkt 3), określając termin jego zapłaty do dnia 31 marca każdego roku dzierżawy. W roku 2007 koła łowieckie wpłacały naliczony czynsz dzierżawny wraz z doliczonym podatkiem VAT zgodnie z umową. Należny podatek VAT został odprowadzony na konto Urzędu Skarbowego w M., a czynsz dzierżawny przekazany właściwym podmiotom (nadleśnictwom i gminom). W bieżącym roku koła łowieckie wystąpiły do Starosty Powiatu M. z wnioskiem o dokonanie aneksowania umowy dzierżawy (§ 5 pkt 2) stwierdzając brak podstaw do naliczania podatku VAT, prosząc jednocześnie o zwrot niesłusznie naliczonego podatku VAT lub zaliczenie kwoty pobranego podatku za 2007 r. na poczet czynszu dzierżawnego za rok 2008. Ww. wystąpienie poparto stanowiskiem Ministra Środowiska, Departament leśnictwa, ochrony przyrody i krajobrazu z dnia 27 czerwca 2007 r., będącego odpowiedzią na podobne pytanie udzielone Staroście S.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wysokość naliczanego corocznie czynszu dzierżawnego kołom łowieckim w oparciu o rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną jest:

a.

kwotą brutto zawierającą w sobie 22% podatek VAT, czy też,

b.

kwotą netto do której należy doliczyć i odprowadzić 22% podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy naliczałby on wysokość czynszu dzierżawnego dla wszystkich kół łowieckich na terenie Powiatu M., zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz. U. z 2002 r. Nr 210, poz. 1791 z późn. zm.). Tak wyliczona wysokość czynszu dzierżawnego jest kwotą brutto, zawierającą 22% podatku VAT. Starosta Powiatu M. odprowadzałby od wszystkich Kół Łowieckich podatek VAT do właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego, a pozostałą kwotę rozdysponowałby nadleśnictwom i Gminom według zasad określonych w ustawie - Prawo Łowieckie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wydzierżawianie obwodów łowieckich regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 372 z późn. zm.). Zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim Polskiego Związku Łowieckiego.

Obwody łowieckie wydzierżawiają, na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego, po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz właściwej izby rolniczej:

1.

obwody łowickie leśne - dyrektor regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,

2.

obwody łowieckie polne - starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej,

3.

obwody łowieckie znajdujące się na terenie więcej niż jednego powiatu - starosta powiatu, na terenie którego znajduje się największa część obwodu łowieckiego (art. 29 ust. 1 ww. ustawy).

Starosta jako wydzierżawiający obwody łowieckie polne - zawiera umowy z kołami łowieckimi jako dzierżawcami na dzierżawę tych obiektów. Przy czym zgodnie z art. 29a ust. 3 ustawy - Prawo łowieckie w kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące dzierżawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Starosta Powiatu M. zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie w marcu 2008 r., zawarł z 8 kołami łowickimi, na okres 10 lat umowy dzierżawy polnych obwodów łowieckich w granicach Powiatu M. Oddanie przez Starostę kołu łowieckiemu polnego obwodu łowieckiego w dzierżawę jest realizowane w oparciu o postanowienia umowy cywilno-prawnej.

Ponieważ wydzierżawianie polnych obwodów łowieckich przez Starostę dokonywane jest w oparciu o umowy cywilnoprawne czynność ta - w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji oddanie przez Starostę obwodu łowieckiego w dzierżawę kołu łowieckiemu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży (w przedmiotowej sprawie - kwota dzierżawy), pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Minister Środowiska w rozporządzeniu z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz. U. Nr 210, poz. 1791 z późn. zm.) określił sposób ustalania czynszu dzierżawnego w § 4 wskazując, iż czynsz dzierżawny dla obwodów łowieckich ustala się mnożąc ilość hektarów obszaru gruntów stanowiących obwód łowiecki przez równowartość pieniężną żyta, ogłoszoną dla podatku rolnego, stosując wskaźnik przeliczeniowy nie wyższy niż 0,07 q żyta za 1 hektar.

Zatem na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku dzierżawy terenów łowieckich podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tytułu dzierżawy (kwota należna z tytułu dzierżawy) pomniejszone o kwotę podatku co oznacza, iż kwota ustalonej opłaty za dzierżawę jest kwotą brutto (to znaczy zawierającą podatek VAT).

Ponadto opłata (cena) za dzierżawę obwodów łowieckich ustalana jest na podstawie odrębnych (niepodatkowych) przepisów. Ceną, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w pieniądzach, w której uwzględnia się podatek od towarów i usług, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl