IBPP1/443-346/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-346/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu zażalenia znak: L.dz. 465/08 z dnia 24 czerwca 2008 r. na postanowienie tut. organu znak: IBPP1/443-346/08/JP z dnia 19 czerwca 2008 r. stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.) i z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej dla robót budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej dla robót budowlanych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-346/08/JP z dnia 13 maja 2008 r. oraz pismem z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-346/08/JP z dnia 28 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność polegająca na wykonywaniu robót budowlanych, w tym modernizacji i remontów budynków. Modernizacje i remonty wykonywane są na obiektach typowo mieszkalnych (bloki mieszkalne w zasobach spółdzielni mieszkaniowych), jak również wykonywane są na obiektach, które w części (np. parter) wykorzystywane są dla celów handlowych, administracyjnych i innych niemieszkalnych, a w części znajdują się lokale mieszkalne. Wykonywane prace budowlane polegają zarówno na remoncie zewnętrznym budynku - np. remont elewacji, remont dachu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, jak również polegają na wykonaniu remontu wewnątrz budynku (remont klatek schodowych, piwnic, poddasza, poszczególnych lokali). Zakres wykonywanych prac zależy od inwestora. Otrzymywana od inwestora dokumentacja projektowa zbiorczo ujmuje zakres robót do wykonania w danym rodzaju robót np. docieplenie dachu...m 2, docieplenie elewacji ścian...m 2, wymiana stolarki okiennej...m 2, wykonanie gładzi gipsowych...m 2. W dokumentacji nie występuje więc rozdział na te roboty, które będą wykonywane w częściach mieszkalnych oraz w częściach niemieszkalnych. Wykonawca robót otrzymuje również od inwestora informację o numerze PKOB jaki został nadany budynkowi.

Ponadto jak wskazano w piśmie z dnia 23 maja 2008 r. symbol PKOB obiektów, na których świadczone są usługi jest podawany przez inwestora zlecającego wykonanie robót budowlanych: obiekty mieszkalne wymienione w dziale 11 PKOB jak również lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych wymienione w dziale 12 PKOB. W przypadku zlecania przez inwestora prac remontu budynku mieszkalnego - Spółka nie posiada informacji czy lokale mieszkalne znajdujące się w budynku posiadają powierzchnię użytkową przekraczającą 150 m 2. Spółka świadczy roboty budowlane o następujących symbolach:

* 45 21 1914 roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem usługowym,

* 45 21 1915 roboty ogólnobudowlane związane z pozostałymi budynkami,

* 45.22.1 roboty dekarskie,

* 45.25.5 roboty murarskie,

* 45.25.6 roboty budowlane specjalistyczne pozostałe,

* 45.25.1 roboty związane ze stawianiem rusztowań,

* 45.31.1 roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i sprzętu elektrycznego,

* 45.32.1 roboty związane z montażem izolacji termicznej,

* 45.33.1 roboty związane z montażem instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych,

* 45.42.1 roboty związane z montażem stolarki okiennej,

* 45.43.1 roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian płytkami,

* 45.43.2 roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian, w tym tapetą, pozostałe,

* 45.4.2 roboty malarskie,

* 45.45.1 roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe.

Otrzymując zlecenie na wykonanie remontu budynku, w zakres którego wchodzi kilka z ww. rodzajów robót Wnioskodawca wykonuje te prace.

Ponadto jak wyjaśniono w piśmie z dnia 9 czerwca 2008 r. umowy są zawierane na wykonanie robót budowlanych na budynkach jako całości. Umowy te dotyczą obiektów zaliczanych do grupowania PKOB 11 albo 12. Spółka nie zawiera umów na remont poszczególnych lokali mieszkalnych lub niemieszkalnych. Zakres prac remontowych każdorazowo określa inwestor, prace remontowe obejmują budynek i lokale w budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla robót budowlanych, których zakres obejmuje remont części zewnętrznych budynku (np. elewacja, dach, okna, drzwi, zewnętrzne) oraz remont wewnątrz budynku (np. klatki schodowe, piwnice, poddasze, poszczególne lokale w tym mieszkalne i niemieszkalne), które wykonywane są:

- na obiekcie zaliczanym do PKOB 11

- na obiekcie zaliczanym do PKOB 12.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku gdy roboty budowlane są wykonywane na obiekcie, który jest zaklasyfikowany wg PKOB 11 to:

a.

sprzedaż robót budowlanych wykonywanych na zewnątrz budynku (np. elewacja, dach, okna, drzwi zewnętrzne) jest opodatkowana stawką 7% VAT,

b.

sprzedaż robót wykonywanych wewnątrz budynku w lokalach innych niż mieszkalne (np. biura, sklepy) opodatkowana jest stawką 22% VAT,

c.

sprzedaż robót wykonywanych wewnątrz budynku w lokalach mieszkalnych oraz pozostałych częściach budynku (np. piwnice, poddasza, klatki schodowe) jest opodatkowana stawką 7% VAT.

W przypadku gdy roboty wykonywane są na obiekcie, który jest zakwalifikowany do PKOB 12:

a.

sprzedaż robót wykonywanych w lokalach mieszkalnych objęta jest stawką 7%,

b.

sprzedaż pozostałych robót objęta jest stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Jak z powyższego wynika od dnia 1 stycznia 2008 r. opodatkowane 7% stawką podatku VAT jest świadczenie usług sklasyfikowanych w dziele 45 PKWiU, tj. robót budowlanych dotyczących budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 (z wyłączeniem lokali użytkowych), lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12) i niektórych obiektów sklasyfikowanych w dziale ex 1264.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane, polegające na modernizacji i remoncie budynków, sklasyfikowane w dziale 45 PKWiU. Modernizacje i remonty wykonywane są na budynkach jako całości. Zawierane umowy dotyczą obiektów zaliczanych do grupowania PKOB 11 albo 12 i zawierane są na wykonanie robót budowlanych na budynkach jako całości. Wnioskodawca nie zawiera umów na remont poszczególnych lokali mieszkalnych lub niemieszkalnych.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem robót budowlano-montażowych jest sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość i umowy są zawarte na remont budynku jako całości, to stawka 7% ma zastosowanie do całości robót (zarówno związanych z lokalami mieszkalnymi jak i użytkowymi). Jeżeli jednak podejmowana będzie osobna robota budowlano-montażowa (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu użytkowym czy też garażu, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%. Podobnie, jeżeli podejmowana będzie osobna robota budowlano-montażowa (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu mieszkalnym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 7%.

Natomiast w sytuacji gdy przedmiotem robót budowlano-montażowych będzie obiekt sklasyfikowany w PKOB w dziale 12 jako całość i umowy będą zawierane na realizację budynku jako całości wówczas będzie mieć zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 22% do całości robót (zarówno związanych z lokalami mieszkalnymi jak i użytkowymi). Jeżeli jednak podejmowana będzie osobna robota budowlano-montażowa (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu użytkowym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%, a jeżeli podejmowana będzie osobna robota budowlano-montażowa (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu mieszkalnym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl