IBPP1/443-342/07/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-342/07/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E.Ć., przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży działek rekreacyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży działek rekreacyjnych. W odpowiedzi na wezwanie nr IBPP1/443-342/07/AZ z dnia 3 stycznia 2008 r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest właścicielem gruntu rolnego, zakupionego w 1995 r. od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej na podstawie aktu notarialnego. Grunt został nabyty z zamiarem poszerzenia gospodarstwa. Wnioskodawca dokonał zmiany przeznaczenia gruntu, z rolnego na grunt pod budownictwo rekreacyjne. Zmiany przeznaczenia dokonano ze względu na niską klasę przedmiotowego gruntu, tj. 5 i 6 klasa gleby, co powodowało, iż uprawy nie przynosiły żadnych korzyści. Następnie grunt został podzielony na działki rekreacyjnie. Podziału dokonano ponieważ, nie było chętnych na kupno całości gruntu.

W pewnych okresach czasowych następuje sprzedaż tych działek. Od tej sprzedaży naliczany jest podatek VAT i odprowadzany do urzędu skarbowego. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny o dnia 6 stycznia 2007 r. Rejestracji dokonano w związku z zamiarem sprzedaży działki rekreacyjnej. Wnioskodawca posiada wspólnie z mężem gospodarstwo rolne w zakresie hodowli ryb, z którego dokonuje sprzedaży ryb.

Powodem sprzedaży działek jest pozyskanie funduszy na unowocześnienie hodowli ryb. Środki ze sprzedaży zostaną przeznaczone na ww. cel.Grunt nigdy nie był przedmiotem najmu i dzierżawy. Zarówno działki sprzedane jak i przeznaczone do sprzedaży nie są zabudowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien naliczać i odprowadzać do urzędu skarbowego podatek VAT od sprzedaży działek rekreacyjnych z majątku osobistego niezwiązanego z działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ dokonuje on sprzedaży majątku osobistego na własne potrzeby nie powstaje z tego tytułu obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT, nie stanowi działalności gospodarczej sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, lecz na potrzeby własne. Nawet jeśli po pewnym czasie grunt ten został podzielony i dokonano sprzedaży, to sprzedaż ta nie będzie miała znamion działalności gospodarczej, a więc nie będzie podlegała VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego - rybackiego i jest rolnikiem prowadzącym działalność rolniczą, a zatem jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folia, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowle i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

W świetle powyższego, Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł (w poprzednim stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r.była to kwota wyrażona w złotych odpowiadająca równowartości 10 000 euro). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zwolnienie to zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego prowadzi on działalność gospodarczą i od 6 stycznia 2007 r. jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Skoro zatem Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane a niektóre nie.

Na podkreślenie zasługuje również fakt, iż Wnioskodawca przedmiotowe grunty nabył w celu poszerzenia prowadzonej działalności rolniczej, a więc na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie na cele osobiste, tj. np. na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Z treści wniosku wynika również, iż uprawy na przedmiotowym gruncie nie przynosiły żadnych korzyści, co świadczy o fakcie, że grunty te były wykorzystywane do działalności rolniczej. W świetle powyższego nie można zgodzić się ze stanowiskiem, że sprzedaż przedmiotowych gruntów to sprzedaż majątku osobistego.

Ponadto istotnym elementem wskazującym na prowadzenie działalności gospodarczej są czynności przygotowawcze, jakich dokonuje podatnik w związku z przygotowaniem do jej rozpoczęcia.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca poczynił czynności zmierzające do uatrakcyjnienia posiadanego gruntu - dokonał zmiany przeznaczenia gruntu z terenu rolnego na teren pod budownictwo rekreacyjne, a następnie z braku nabywcy na całość terenu dokonał podziału gruntu na działki. Zachowania takie wskazują na przygotowanie gruntu w sposób umożliwiający jego sprzedaż - znalezienie nabywców.

Zatem z chwilą złożenia wniosku o dokonanie przekwalifikowania i podziału gruntu Wnioskodawca przejawił zamiar prowadzenia działalności polegającej na sprzedaży działek w sposób częstotliwy.

Kolejnym czynnikiem decydującym o opodatkowaniu transakcji w przedmiotowej sprawie jest również fakt, iż powodem sprzedaży działek jest pozyskanie funduszy na unowocześnienie hodowli ryb, oraz zamiar przekazania środków ze sprzedaży na ww. cel.

Z przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy.

Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czas wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilości dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał już dostaw 7 działek, a ma zamiar dokonać jeszcze 50 takich dostaw. A zatem mamy do czynienia z powtarzalnością czynności i to w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej.

W efekcie zarówno już dokonaną jak i planowaną sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towarów, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów o usług.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku wyłącznie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W związku z powyższym dostawa działek przedstawionych we wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 22% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, w ocenie tutejszego organu sprzedaż przez Wnioskodawcę działek z całą pewnością ma charakter częstotliwy i zarobkowy. Ponadto grunt nie stanowi majątku osobistego lecz zakupiony został na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a zyski ze sprzedaży również zostaną przeznaczone na działalność gospodarczą.

Reasumując, należy uznać, iż w świetle obowiązujących uregulowań prawnych sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawcę jako dokonującego dostawy gruntów należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, zobowiązanego do odprowadzenia podatku należnego już przy sprzedaży pierwszej działki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazywane we wniosku orzecznictwo: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 stycznia 2006 r. sygn. akt III SA/Wa 3885/06 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 17 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 123/07, dotyczą konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez Sąd wiąże jedynie w konkretnej sprawie i nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl