IBPP1/443-34/13/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-34/13/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 15 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wypłaconych premii jakościowych - jest prawidłowe,

* uznania, iż wypłacana premia jakościowa w wariancie II nie stanowi odpłatności za usługę, nie jest obciążona podatkiem VAT i może zostać udokumentowana notą uznaniową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wypłaconych premii jakościowych oraz uznania, iż wypłacana premia jakościowa w wariancie II nie stanowi odpłatności za usługę, nie jest obciążona podatkiem VAT i może zostać udokumentowana notą uznaniową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą polegającą między innymi na dystrybucji samochodów osobowych i dostawczych. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Odbiorcami sprzedawanych przez Wnioskodawcę samochodów są głównie autoryzowani dealerzy samochodów współpracujący z Wnioskodawcą na podstawie umów dealerskich (dalej: Dealerzy). Dealerzy dokonują sprzedaży samochodów na rzecz klientów indywidualnych - zarówno osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i firm oraz innych podmiotów (sprzedaż detaliczna) lub instytucjonalnych (flotowych).

W celu intensyfikacji sprzedawanych przez Wnioskodawcę modeli samochodów Wnioskodawca zamierza wdrożyć program premiowy, w ramach którego Wnioskodawca wypłacać będzie Dealerom premie przyznawane Dealerom, którzy spełnią określone wymagania i wykonają ściśle określone czynności (dalej: Premie jakościowe). Program ten mieć będzie dwa warianty opisane poniżej.

Szczegółowe warunki przewidziane dla Premii jakościowych byłyby następujące:

a) Premia jakościowa - wariant I

Możliwość uzyskania Premii jakościowej jest uzależniona od spełnienia 2 kryteriów. Po pierwsze, w programie Premii jakościowej mogą uczestniczyć tylko ci Dealerzy, którzy spełnią pewne kryteria podstawowe, swego rodzaju warunki wzięcia udziału w programie (dalej: Warunki dostępu).

Przez Warunki dostępu należy rozumieć pewne obiektywne kryteria, których spełnienie umożliwi Dealerowi wzięcie udziału w programie Premii jakościowych (aczkolwiek spełnienie tych kryteriów nie oznacza jeszcze otrzymania Premii jakościowej - ich spełnienie jest więc warunkiem niezbędnym do przystąpienia do programu ale niewystarczającym do otrzymania Premii). Kryteria te są następujące:

1.

podpisanie z Wnioskodawcą umowy w celu zagwarantowania kontynuacji współpracy,

2.

respektowanie terminów i jakości przesyłania danych w obligatoryjnych raportach,

3.

posiadanie dedykowanych sprzedawców spełniających warunki określane odrębnie przez Wnioskodawcę, takie jak np.:

* zarejestrowanie wszystkich sprzedawców w bazie danych personelu Sieci,

* zapewnienie ilości sprzedawców zgodnej ze standardami określonymi przez Wnioskodawcę,

* zapewnienie, że wszyscy sprzedawcy są stosownie certyfikowani, uczestniczą we wszystkich szkoleniach produktowych oraz certyfikacyjnych Wnioskodawcy zgodnie z bieżącym programem.

Dealerzy, którzy spełnią powyższe kryteria (zgodnie z oceną dokonaną przez Wnioskodawcę) zakwalifikują się do programu i będą mieli szanse na uzyskanie Premii jakościowej. Premia jakościowa w wariancie I składać się będzie z kwoty bazowej (tzw. premia X) oraz kwoty dodatkowej ściśle z nią powiązanej (premia Y).

Warunkiem przyznania Dealerom, którzy zakwalifikowali się do udziału w programie Premii jakościowej w wariancie I w części podstawowej (premia X) będzie wykonanie przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy następujących czynności:

1.

złożenie ofert oraz przeprowadzenie jazd testowych z jak najszerszą grupą klientów i potencjalnych klientów oraz dostarczenie do Wnioskodawcy, nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu miesiąca, oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania ich danych osobowych - elementami determinującymi wysokość Premii jakościowej przysługującej dealerowi będą:

a.

ilość zgód na przetwarzanie danych osobowych wyrażonych przez klientów (i potencjalnych klientów) w stosunku do ilości wypełnionych przez nich deklaracji (minimalny poziom wymaganej proporcji zostanie określony przez Wnioskodawcę) oraz

b.

poprawność i rzetelność wprowadzanych przez dealera danych klientów, którzy zakupili samochód (nr telefonu, e-mail, data i numer rejestracyjny) do bazy danych,

2.

wygenerowane oferty dla klientów w elektronicznym systemie - w tym przypadku elementami determinującymi wysokość premii jakościowej będą poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy otrzymali ofertę oraz poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy odbyli jazdę testową.

Wykonanie tych czynności mierzone będzie za pomocą ustalonych przez Wnioskodawcę szczegółowych parametrów w okresach kwartalnych (lub półrocznych) za pomocą istniejących systemów informatycznych (w zakresie danych ilościowych) oraz audytu wewnętrznego (w zakresie danych jakościowych).

Jedynie kumulatywne osiągnięcie wymaganych przez Wnioskodawcę wyników w zakresie powyższych parametrów uprawniać będzie Dealerów do otrzymania Premii jakościowej w wariancie I. Co istotne, każdy z Dealerów który zakwalifikował się do programu i spełni określone przez Wnioskodawcę warunki w odniesieniu do powyższych czynności, będzie uprawniony do otrzymania Premii jakościowej w wariancie I w części podstawowej (premię X).

Dodatkowo Dealerzy którzy otrzymali premię jakościową w części podstawowej (premię X), będą mieli również możliwość uzyskania premii dodatkowej (premii Y). Możliwość uzyskania premii Y będą mieli ci z Dealerów, którzy w niezależnych badaniach przeprowadzanych przez niezależną agencję badawczą uzyskają określony przez Wnioskodawcę minimalny poziom wskaźnika zadowolenia klientów, który obrazować będzie poziom obsługi klientów przez tych Dealerów. Przyznanie premii dodatkowej (premii Y) możliwe będzie jedynie w stosunku do tych Dealerów, którzy uzyskali premię podstawową (premię X) i stanowić będzie, de facto, podwyższenie przedmiotowej premii podstawowej (premii X).

Wypłata Premii Jakościowej (premii X lub premii X + Y) nastąpi w kolejnym miesiącu po zakończeniu kwartału (względnie półrocza), za które badane będzie wykonanie powyższych działań i spełnienie powyższych warunków. Wypłata premii (premii X lub premii X + Y) nastąpi na podstawie faktury z wykazaną kwotą podatku VAT wystawionej przez Dealera.

b) Premia Jakościowa - wariant II

Podobnie jak w przypadku wariantu I, kryterium przystąpienia do programu Premii jakościowej w wariancie II będzie również spełnienie przez Dealerów tzw. "warunków dostępu", przez które należy rozumieć spełnienie pewnych obiektywnych kryteriów uprawniających ich do przystąpienia do programu Premii jakościowych, tzn.:

1.

podpisanie z Wnioskodawcą umowy w celu zagwarantowania kontynuacji współpracy,

2.

respektowanie terminów i jakości przesyłania danych w obligatoryjnych raportach,

3.

posiadanie dedykowanych sprzedawców spełniających warunki określane odrębnie przez Wnioskodawcę, takie jak np.:

* zarejestrowanie wszystkich sprzedawców w bazie danych personelu Sieci,

* zapewnienie ilości sprzedawców zgodnej ze standardami określonymi przez Wnioskodawcę,

* zapewnienie, że wszyscy sprzedawcy są stosownie certyfikowani, uczestniczą we wszystkich szkoleniach produktowych oraz certyfikacyjnych Wnioskodawcy zgodnie z bieżącym programem.

Dealerzy, którzy spełnią powyższe kryteria (zgodnie z oceną dokonaną przez Wnioskodawcę) zakwalifikują się do programu i będą mieli szanse na uzyskanie Premii jakościowej.

Warunkiem przyznania Premii jakościowej w wariancie II, zarówno w przypadku premii X, jak i premii Y, będzie podjęcie przez Dealerów następujących czynności:

1.

złożenie ofert oraz przeprowadzenie jazd testowych z jak najszerszą grupą klientów oraz dostarczenie do Wnioskodawcy, nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu miesiąca, oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania ich danych osobowych - elementami determinującymi wysokość premii jakościowej przysługującej dealerowi będą:

a.

ilość zgód na przetwarzanie danych osobowych wyrażonych przez klientów (i potencjalnych klientów) w stosunku do ilości wypełnionych przez nich deklaracji (minimalny udział proporcji zostanie określony przez Wnioskodawcę) oraz

b.

poprawność wprowadzanych przez dealera danych klientów, którzy zakupili samochód (nr telefonu, e-mail, data i numer rejestracyjny) do bazy danych,

c.

poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy otrzymali ofertę oraz

d.

poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy odbyli jazdę testową.

Dodatkowo, po spełnieniu powyższych warunków, możliwość uzyskania Premii Jakościowej będzie uzależniona od:

a.

w przypadku premii X - ilości ofert wygenerowanych dla klientów w elektronicznym systemie,

b.

w przypadku premii Y - osiągnięcia wysokiego poziomu wskaźnika zadowolenia klientów, który to obrazować będzie wysoki poziom obsługi klientów przez Dealerów.

Tym samym, w wariancie II istnieje możliwość, że niektórzy z Dealerów otrzymają premię X, niektórzy premię Y a niektórzy premie X i Y.

Spełnienie warunków uprawniających do uzyskania przez Dealera premii X i/lub premii Y badane będzie przez Wnioskodawcę w okresach kwartalnych (lub półrocznych) za pomocą istniejących systemów informatycznych (w zakresie danych ilościowych) oraz audytu wewnętrznego (w zakresie danych jakościowych). Poziom satysfakcji klientów mierzony będzie przez specjalnie do tego celu zatrudnioną agencję badawczą.

W odróżnieniu jednak od wariantu I, w ramach wariantu II wyniki Dealerów w zakresie spełnienia parametrów uprawniających ich do uzyskania premii X oraz premii Y będą podlegały rankingowi. Zarówno premia X, jak i premia Y będą przysługiwały jedynie pierwszym dziesięciu (względnie innej liczbie określonej przez Wnioskodawcę) Dealerom, którzy osiągną najlepsze wyniki w każdej z grup rankingowych. Jednocześnie dla potrzeb ustalenia tych Dealerów, którym przysługiwać będzie premia X i/lub premia Y, stworzone zostaną dwa odrębne rankingi - w efekcie Dealer, który uzyskał premię Y nie będzie automatycznie uprawniony do uzyskania premii X i vice versa.

Wypłata Premii jakościowej (premii X i/lub premii Y) nastąpi w kolejnym miesiącu po zakończeniu kwartału (lub półrocza), będącego przedmiotem badania. Wypłata premii (zarówno premii X, jak i premii Y) nastąpi na podstawie noty uznaniowej wystawionej przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy, w wariancie I Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wypłacanych Premii jakościowych.

2.

Czy w wariancie II wypłacana Premia jakościowa nie stanowi odpłatności za usługę a w związku z tym nie jest obciążona podatkiem i może zostać udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W odniesieniu do pytania 1.

W ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wypłacanych na rzecz Dealerów Premii jakościowych.

W odniesieniu do pytania 2.

W ocenie Wnioskodawcy wypłacana Premia jakościowa nie stanowi odpłatności za usługę a w związku z tym nie jest obciążona podatkiem i może zostać udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez Spółkę.

UZASADNIENIE

W odniesieniu do pytania 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak natomiast stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót. Obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna zdefiniowana została jako całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W ocenie Wnioskodawcy, jeśli przyznawanej na rzecz Dealerów Premii jakościowej towarzyszyć będą czynności wykonywane przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy to będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Premia taka stanowić będzie wówczas wynagrodzenie za te usługi i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym o opodatkowaniu VAT, sposobie dokumentowania oraz prawie do odliczenia podatku przez Wnioskodawcę przesądza to, czy wypłata Premii jakościowej uzależniona będzie od określonego zachowania się przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy, tzn. czy wiązać się będzie np. z podjęciem przez Dealerów określonych działań. W takim wypadku wypłacana premia byłaby wynagrodzeniem za świadczoną usługę, które podlega opodatkowaniu VAT według zasad ogólnych. W takim wypadku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca byłby uprawniony do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących kwoty wypłacanych Premii Jakościowych, biorąc pod uwagę, iż działania Dealerów, za które wypłacane będą Premie Jakościowe mają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę sprzedażą samochodów i części samochodowych, opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z bieżącym orzecznictwem sądów administracyjnych, a także praktyką organów podatkowych, tzw. premie pieniężne można podzielić na:

1.

premie wypłacane w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów (lub sprzedaży) bądź też terminowe dokonywanie płatności, które stanowią rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT,

2.

premie wypłacane za faktycznie podjęte działania, które stanowią wynagrodzenie za usługi, do wykonania których zobowiązuje się podmiot je otrzymujący.

Odnośnie pierwszej kategorii premii pieniężnych, tzn. premii wypłacanych w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów (lub sprzedaży) bądź też w związku z terminowym dokonywaniem płatności, należy wskazać, że mimo iż ustawa o VAT posługuje się wyrażeniem "rabat" pojęcie to nie zostało w niej zdefiniowane. W ustawie o VAT nie uregulowano także zasad udzielania rabatów. Zgodnie z definicją językową "rabat" oznacza "obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: tę kwotę" (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl). Również analiza przepisu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który odnosi się do kategorii pomniejszających kwotę należną z tytułu transakcji, potwierdza, iż rabat należy niewątpliwie uznać za obniżenie ceny. Zwrócić należy bowiem uwagę, że pojęcie rabatu w tym przepisie utożsamiane zostało z czterema formami obniżenia ceny określonej przez sprzedającego w ramach danej transakcji (to jest z bonifikatą, upustem, uznaną reklamacją oraz skontem). Tym samym, rabat ma bezpośredni wpływ na wartość konkretnej transakcji (dostawy towaru lub usługi) i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości (ceny).

Powyższy pogląd został jednoznacznie potwierdzony w uchwale siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) z 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FPS 2/12), gdzie Sąd rozstrzygnął spór czy bonusy warunkowe oraz premie pieniężne powinny być traktowane jak rabaty stwierdzając, iż "wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zmniejszający podstawę opodatkowania." Pogląd ten znajduje również odzwierciedlenie w znacznej części orzecznictwa, chociażby w wyroku NSA z 21 grudnia 2011 r. (sygn. I FSK 361/11), w wyroku NSA z 18 maja 2011 r. (sygn. I FSK 783/10) oraz w wyroku NSA z 18 maja 2011 r. (sygn. I FSK 819/10).

Przenosząc powyższe rozważania na przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawca nie będzie wypłacać Premii jakościowej za osiągnięcie określonej wielkości sprzedaży bądź też terminowe regulowanie należności. W istocie rzeczy Premie jakościowe, zarówno w wariancie I jak i w wariancie II, należne będą Dealerom w związku z podjętymi przez nich działaniami o charakterze innym niż zakup towarów od Wnioskodawcy (czy też ich sprzedaż na rzecz klientów ostatecznych).

Innymi słowy - omawiane Premie jakościowe nie są w ogóle związane z dostawami towarów a zatem nie mogą stanowić rabatów w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

W szczególności, każdorazowym warunkiem uzyskania Premii Jakościowej będzie dostarczenie do Wnioskodawcy oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania danych osobowych, poprawne wprowadzanie danych klientów do bazy danych, a także podejmowanie działań mających na celu uzyskanie jak najwyższego poziomu satysfakcji klientów. Warunki w zakresie dostarczania określonych danych do Wnioskodawcy oraz prawidłowego wprowadzania danych klientów do bazy danych będą musiały być spełnione przez każdego Dealera, który dążyłby do uzyskania premii X i/lub premii Y.

W związku z powyższym, jako że warunkiem przyznania premii X i ewentualnie premii Y, jest każdorazowo m.in. wykonanie określonych czynności przez Dealera na rzecz Wnioskodawcy (m.in. dostarczania Wnioskodawcy deklaracji klientów oraz prawidłowe wprowadzanie danych klientów do bazy danych), w ocenie Wnioskodawcy, Premie jakościowe stanowić będą wynagrodzenie Dealerów za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT według zasad ogólnych. W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, wykonanie na rzecz Wnioskodawcy działań uprawniających Dealera do uzyskania Premii Jakościowej powinna być dokumentowana przez Dealera za pomocą faktury VAT jako wynagrodzenie za wykonaną usługę. Konsekwentnie, nabywając od Dealerów usługi dla celów prowadzonej działalności opodatkowanej VAT Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z takich faktur.

W ocenie Wnioskodawcy, definicja świadczenia usług zawarta w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jest bowiem bardzo szeroka i co do zasady obejmuje wszelkie sytuacje, w których jeden podmiot podejmuje określone działanie (lub zaniechanie) na rzecz innego podmiotu. Usługa w rozumieniu powyższej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług musi zatem wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. W podanym stanie faktycznym takie zobowiązania do określonego działania zawarte zostaną w umowach zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a Dealerami, w ramach których strony zobowiążą się do współpracy.

Należy również zauważyć, że pojęcie "świadczenia" oznacza każde wynikające z cywilnoprawnego stosunku zobowiązaniowego zachowanie się podatnika, na rzecz innego, indywidualnie oznaczonego podmiotu, będącego jego odbiorcą. Świadczenie można z kolei uznać za odpłatne, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, a w zamian za wykonanie usługi wypłacane jest wynagrodzenie bądź ma miejsce inne świadczenie wzajemne o charakterze niepieniężnym. Niezbędne jest ponadto istnienie związku pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem bądź innym świadczeniem wzajemnym. Tym samym o kwalifikacji podatkowej określonego świadczenia decyduje jego rzeczywista istota (charakter ekonomiczny). Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe Premie jakościowe należne Dealerom w wariancie I, w związku z wykonywanymi przez nich działaniami, prowadzącymi do osiągnięcia określonych skutków (np. wygenerowania jak największej liczny ofert dla klientów co przekłada się na oczywistą korzyść Wnioskodawcy związaną ze zwiększoną sprzedażą), stanowią w istocie wynagrodzenie za wykonane przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy usługi. W związku z powyższym, jako że zakupione w ten sposób usługi od Dealerów związane będą z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie uprawniony by odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących Premie jakościowe.

Powyższe znajduje swoje potwierdzenie m.in. w wyroku NSA z 19 grudnia 2012 r. (sygnatura akt: I FSK 273/12), w którym Sąd zauważył, że premie jakościowe mogą stanowić wynagrodzenie za świadczenie usług, w sytuacjach, w których premia ma ścisły związek z różnego rodzaju czynnościami dodatkowymi, np. marketingowymi, serwisowymi, szkoleniowymi czy odpowiednią ekspozycją towaru na półkach sklepowych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również swoje potwierdzenie w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT (Nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618), w której Minister Finansów wskazał, iż z premią stanowiącą wynagrodzenie za świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy "w stanie faktycznym danej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskał premię przede wszystkim za realizację przez nabywcę określonych czynności na rzecz dostawcy, np. stosowania szczególnych, czy też określonych przez dostawcę zasad eksponowania jego towarów klientom a nie za satysfakcjonującą dostawcę wartość dokonanych zakupów lub terminowość regulowania należności z tytułu dokonanej sprzedaży. Podobnie nie można przedstawionych wyjaśnień odnosić do wypłacania premii pieniężnej nabywcom za niedokonywanie przez nich nabyć podobnych towarów u innych podatników. W takich przypadkach mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią, które powinno zostać opodatkowane i udokumentowane fakturą. (...) rozstrzygnięcie podejmowane w zakresie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT wymaga każdorazowo szczegółowej i obiektywnej analizy stanu faktycznego konkretnej sprawy."

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również swoje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach wydawanych przez Ministra Finansów, m.in. w indywidualnej interpretacji z 29 listopada 2012 r. (sygn. IPPP1/443-878/12-2/AW) Minister Finansów stwierdził, że "skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw/usług, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw/usług w określonym czasie, czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonywaniem dodatkowych czynności itp. (...) W kontekście przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów, należy wskazać, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, tym samym są to czynności podlegające opodatkowaniu. Powyższe wynika, z charakteru odpłatnego świadczenia usług, gdyż otrzymana premia pieniężna stanowi świadczenie wzajemne. Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy jest zobowiązany do świadczenia określonych czynności na rzecz dostawców."

Ponadto, Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 17 października 2012 r. (sygn. IPPP1/443-710/12-2/Igo) uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, który uznał, że "opisane w niniejszym wniosku premie należne I... są w istocie wynagrodzeniem za wykonane przez nią usługi budowlano-montażowe, to Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących te premie i to niezależnie od faktu, czy faktury te mówią o premiach za wcześniejsze zakończenie określonych elementów autostrady, nie mówiąc jednocześnie wprost o usługach budowlanych."

Powyższe argumenty przemawiają za tym, by uznać, iż wypłata na rzecz Dealerów Premii jakościowych w wariancie I powinna być traktowana jako wypłata wynagrodzenia za świadczone przez Dealerów usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Podsumowując, opisane w niniejszym wniosku Premie Jakościowe należne Dealerom są w istocie wynagrodzeniem za wykonane przez nich usługi związane z przekazywaniem Wnioskodawcy określonych danych i deklaracji, prawidłowym wypełnianiem bazy danych klientów, składaniem ofert klientom ostatecznym i/lub osiąganiem wysokich poziomów zadowolenia klientów z obsługi przez danego Dealera. Jako że wynagradzane przez Wnioskodawcę czynności Dealerów stanowią świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie uprawniony by odliczyć podatek naliczony VAT zawarty w fakturach dokumentujących wskazane czynności. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi związane będą z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Wnioskodawcę - z tej perspektywy również będzie on miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących Premie jakościowe.

W odniesieniu do pytania 2.

W przypadku wariantu II rzecz przedstawia się nieco inaczej. Nie ulega wątpliwości, że także w tym przypadku wypłacana Premia jakościowa nie może zostać uznana za rabat. Natomiast charakter premii przejawiający się tym, iż tylko niektórzy Dealerzy będą uprawnieni do jej otrzymania wskazuje na to, że nie mamy w tym przypadku do czynienia z usługą ale z nagrodą (premią sensu stricte) za osiągnięcia szczególnych wyników.

Skoro bowiem Premia Jakościowa w wariancie II wypłacana jest tylko tym Dealerom, którzy spełnią łącznie następujące warunki:

a.

zakwalifikują się do programu oraz

b.

spełnią warunki wymagane przez Wnioskodawcę oraz

c.

znajdą się w czołowej grupie Dealerów według wyników opartych na określonych przez Wnioskodawcę kryteriach

to oznacza to, że Dealerzy, którzy zakwalifikują się do programu i spełnią warunki wymagane przez Wnioskodawcę ale nie znajdą się w czołowej dziesiątce (albo innej liczbie określonej przez Wnioskodawcę) najlepszych Dealerów nie dostaną Premii jakościowej w tym wariancie.

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że w wariancie II, zważywszy na to, że w istocie rzeczy spełnienia przesłanek określonych w pkt a) i b) powyżej pozwala Dealerowi jedynie na udział w rankingu, natomiast w przeciwieństwie do wariantu I nie jest elementem wystarczającym do otrzymania Premii jakościowej, w wariancie II nie dochodzi do świadczenia przez Dealera usług na rzecz Wnioskodawcy. Wydaje się, że nie można bowiem przyjąć, że usługę wykonało tylko 10 (względnie inna liczba określona przez Wnioskodawcę) najlepszych Dealerów, tym bardziej, że przyjęty w wariancie II system premii opartej na miejscu w rankingu jest charakterystyczny raczej dla nagrody za określony wynik (rezultat, zajęte miejsce) niż dla odpłatności z tytułu świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wypłaconych premii jakościowych,

* nieprawidłowe w zakresie uznania, iż wypłacana premia jakościowa w wariancie II nie stanowi odpłatności za usługę, nie jest obciążona podatkiem VAT i może zostać udokumentowana notą uznaniową.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Aby zatem stwierdzić czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego należy ocenić, czy pomiędzy Wnioskodawcą a Dealerami doszło do świadczenia usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzący na terytorium Polski działalność gospodarczą polegającą m.in. na dystrybucji samochodów osobowych i dostawczych, w celu intensyfikacji sprzedawanych przez Wnioskodawcę modeli samochodów, zamierza wdrożyć program premiowy, w ramach którego wypłacać będzie Dealerom premie przyznawane tym, którzy spełnią określone wymagania i wykonają ściśle określone czynności (dalej: Premie jakościowe). Program ten mieć będzie dwa warianty.

Wariant I - Premia jakościowa

Możliwość uzyskania tej premii jest uzależniona od spełnienia 2 kryteriów. Po pierwsze, w programie Premii jakościowej mogą uczestniczyć tylko ci Dealerzy, którzy spełnią pewne kryteria podstawowe, których spełnienie umożliwi Dealerowi wzięcie udziału w programie Premii jakościowych (aczkolwiek spełnienie tych kryteriów nie oznacza jeszcze otrzymania Premii jakościowej - ich spełnienie jest więc warunkiem niezbędnym do przystąpienia do programu ale niewystarczającym do otrzymania Premii). Kryteria te są następujące:

1.

podpisanie z Wnioskodawcą umowy w celu zagwarantowania kontynuacji współpracy,

2.

respektowanie terminów i jakości przesyłania danych w obligatoryjnych raportach,

3.

posiadanie dedykowanych sprzedawców spełniających warunki określane odrębnie przez Wnioskodawcę, takie jak np.:

* zarejestrowanie wszystkich sprzedawców w bazie danych personelu Sieci,

* zapewnienie ilości sprzedawców zgodnej ze standardami określonymi przez Wnioskodawcę,

* zapewnienie, że wszyscy sprzedawcy są stosownie certyfikowani, uczestniczą we wszystkich szkoleniach produktowych oraz certyfikacyjnych Wnioskodawcy zgodnie z bieżącym programem.

Dealerzy, którzy spełnią powyższe kryteria (zgodnie z oceną dokonaną przez Wnioskodawcę) zakwalifikują się do programu i będą mieli szanse na uzyskanie Premii jakościowej. Premia jakościowa w wariancie I składać się będzie z kwoty bazowej (tzw. premia X) oraz kwoty dodatkowej ściśle z nią powiązanej (premia Y).

Warunkiem przyznania Dealerom, którzy zakwalifikowali się do udziału w programie Premii jakościowej w tym wariancie w części podstawowej (premia X) będzie wykonanie przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy następujących czynności:

1.

złożenie ofert oraz przeprowadzenie jazd testowych z jak najszerszą grupą klientów i potencjalnych klientów oraz dostarczenie do Wnioskodawcy, nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu miesiąca, oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania ich danych osobowych - elementami determinującymi wysokość Premii jakościowej przysługującej dealerowi będą:

a.

ilość zgód na przetwarzanie danych osobowych wyrażonych przez klientów (i potencjalnych klientów) w stosunku do ilości wypełnionych przez nich deklaracji (minimalny poziom wymaganej proporcji zostanie określony przez Wnioskodawcę) oraz

b.

poprawność i rzetelność wprowadzanych przez dealera danych klientów, którzy zakupili samochód (nr telefonu, e-mail, data i numer rejestracyjny) do bazy danych,

2.

wygenerowane oferty dla klientów w elektronicznym systemie - w tym przypadku elementami determinującymi wysokość premii jakościowej będą poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy otrzymali ofertę oraz poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy odbyli jazdę testową.

Wykonanie tych czynności mierzone będzie za pomocą ustalonych przez Wnioskodawcę szczegółowych parametrów w okresach kwartalnych (lub półrocznych) za pomocą istniejących systemów informatycznych (w zakresie danych ilościowych) oraz audytu wewnętrznego (w zakresie danych jakościowych).

Jedynie kumulatywne osiągnięcie wymaganych przez Wnioskodawcę wyników w zakresie powyższych parametrów uprawniać będzie Dealerów do otrzymania Premii jakościowej w wariancie I. Co istotne, każdy z Dealerów który zakwalifikował się do programu i spełni określone przez Wnioskodawcę warunki w odniesieniu do powyższych czynności, będzie uprawniony do otrzymania Premii jakościowej w wariancie I w części podstawowej (premię X).

Dodatkowo Dealerzy którzy otrzymali premię jakościową w części podstawowej (premię X), będą mieli również możliwość uzyskania premii dodatkowej (premii Y). Możliwość uzyskania premii Y będą mieli ci z Dealerów, którzy w niezależnych badaniach przeprowadzanych przez niezależną agencję badawczą uzyskają określony przez Wnioskodawcę minimalny poziom wskaźnika zadowolenia klientów, który obrazować będzie poziom obsługi klientów przez tych Dealerów. Przyznanie premii dodatkowej (premii Y) możliwe będzie jedynie w stosunku do tych Dealerów, którzy uzyskali premię podstawową (premię X) i stanowić będzie, de facto, podwyższenie przedmiotowej premii podstawowej (premii X).

Wypłata Premii Jakościowej (premii X lub premii X + Y) nastąpi w kolejnym miesiącu po zakończeniu kwartału (względnie półrocza), za które badane będzie wykonanie powyższych działań i spełnienie powyższych warunków. Wypłata premii (premii X lub premii X + Y) nastąpi na podstawie faktury z wykazaną kwotą podatku VAT wystawionej przez Dealera.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca zobowiązany będzie do wypłaty Dealerom, którzy spełnią warunki dostępu (podpisanie umowy w celu zagwarantowania kontynuacji współpracy, respektowanie terminów i jakości przesyłanych danych w obligatoryjnych raportach, posiadanie dedykowanych sprzedawców spełniających określone warunki) wynagrodzenia za określone zachowanie tych Dealerów, polegające:

* w zakresie premii X - na złożeniu ofert oraz przeprowadzeniu jazd testowych z jak najszerszą grupą klientów oraz dostarczeniu do Wnioskodawcy, nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu miesiąca, oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania ich danych osobowych a także wygenerowaniu oferty dla klientów w elektronicznym systemie,

* w zakresie premii Y - na wykonaniu ww. czynności dotyczących premii X, gdyż premia Y przysługuje tylko Dealerom, którzy otrzymali premię jakościową X, oraz dodatkowo uzyskaniu określonego przez Wnioskodawcę minimalnego poziomu wskaźnika zadowolenia klientów.

Zatem wypłacana przez Wnioskodawcę w wariancie I premia jakościowa zarówno w części podstawowej (premia X) jak i w części dodatkowej (premia Y) stanowić będzie rodzaj wynagrodzenia Dealerów za określone ich zachowanie na rzecz Wnioskodawcy, które będzie przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii jakościowej zarówno w części podstawowej (premia X), jak i w części dodatkowej (premia Y) będzie wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania podejmowane przez Dealerów należy uznać w tej sytuacji jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy. Jako zapłatę za wykonane usługi Dealer będzie otrzymywał wynagrodzenie w postaci premii za osiągnięcie celu jakościowego albo tylko w części podstawowej (premia X) albo zarówno w części podstawowej (premia X) jak i w części dodatkowej (premia Y).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego zachowanie Dealera otrzymującego wynagrodzenie (premię jakościową X lub X + Y), obejmujące wykonanie określonych we wniosku czynności, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Dealera faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotową premię jakościową (premię X lub premię X + Y) w wariancie I.

Z wniosku wynika również, że wypłata Premii Jakościowej (premii X lub premii X + Y) nastąpi w kolejnym miesiącu po zakończeniu kwartału (względnie półrocza), za które badane będzie wykonanie powyższych działań i spełnienie powyższych warunków. Wypłata premii (premii X lub premii X + Y) nastąpi na podstawie faktury z wykazaną kwotą podatku VAT wystawionej przez Dealera.

Reasumując należy jeszcze raz wskazać, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, w sytuacji gdy przedmiotowe premie stanowić będą wynagrodzenie za wykonanie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, Dealerzy wystawią faktury VAT oraz nabywane przez Wnioskodawcę usługi będą związane z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w wariancie I będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wypłaconych premii jakościowych należało uznać za prawidłowe, o ile wydatki te będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną i nie wystąpią inne ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Odnosząc się do wariantu II premii jakościowej Wnioskodawca wskazał, że podobnie jak w przypadku wariantu I, kryterium przystąpienia do programu Premii jakościowej w wariancie II będzie również spełnienie przez Dealerów tzw. "warunków dostępu", przez które należy rozumieć spełnienie pewnych obiektywnych kryteriów uprawniających ich do przystąpienia do programu Premii jakościowych. Dealerzy, którzy spełnią powyższe kryteria (zgodnie z oceną dokonaną przez Wnioskodawcę) zakwalifikują się do programu i będą mieli szanse na uzyskanie Premii jakościowej.

Warunkiem przyznania Premii jakościowej w wariancie II, zarówno w przypadku premii X, jak i premii Y, będzie podjęcie przez Dealerów następujących czynności:

1.

złożenie ofert oraz przeprowadzenie jazd testowych z jak najszerszą grupą klientów oraz dostarczenie do Wnioskodawcy, nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu miesiąca, oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania ich danych osobowych - elementami determinującymi wysokość premii jakościowej przysługującej dealerowi będą:

a.

ilość zgód na przetwarzanie danych osobowych wyrażonych przez klientów (i potencjalnych klientów) w stosunku do ilości wypełnionych przez nich deklaracji (minimalny udział proporcji zostanie określony przez Wnioskodawcę) oraz

b.

poprawność wprowadzanych przez dealera danych klientów, którzy zakupili samochód (nr telefonu, e-mail, data i numer rejestracyjny) do bazy danych,

c.

poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy otrzymali ofertę oraz

d.

poprawność wprowadzonych danych klientów (i potencjalnych klientów), którzy odbyli jazdę testową.

Dodatkowo, po spełnieniu powyższych warunków, możliwość uzyskania Premii Jakościowej będzie uzależniona od:

a.

w przypadku premii X - ilości ofert wygenerowanych dla klientów w elektronicznym systemie Link,

b.

w przypadku premii Y - osiągnięcia wysokiego poziomu wskaźnika zadowolenia klientów, który to obrazować będzie wysoki poziom obsługi klientów przez Dealerów.

Tym samym, w wariancie II istnieje możliwość, że niektórzy z Dealerów otrzymają premię X, niektórzy premię Y a niektórzy premie X i Y.

Spełnienie warunków uprawniających do uzyskania przez Dealera premii X i/lub premii Y badane będzie przez Wnioskodawcę w okresach kwartalnych (lub półrocznych) za pomocą istniejących systemów informatycznych (w zakresie danych ilościowych) oraz audytu wewnętrznego (w zakresie danych jakościowych). Poziom satysfakcji klientów mierzony będzie przez specjalnie do tego celu zatrudnioną agencję badawczą.

W odróżnieniu jednak od wariantu I, w ramach wariantu II wyniki Dealerów w zakresie spełnienia parametrów uprawniających ich do uzyskania premii X oraz premii Y będą podlegały rankingowi. Zarówno premia X, jak i premia Y będą przysługiwały jedynie pierwszym dziesięciu (względnie innej liczbie określonej przez Wnioskodawcę) Dealerom, którzy osiągną najlepsze wyniki w każdej z grup rankingowych. Jednocześnie dla potrzeb ustalenia tych Dealerów, którym przysługiwać będzie premia X i/lub premia Y, stworzone zostaną dwa odrębne rankingi - w efekcie Dealer, który uzyskał premię Y nie będzie automatycznie uprawniony do uzyskania premii X i vice versa.

Wypłata Premii jakościowej (premii X i/lub premii Y) nastąpi w kolejnym miesiącu po zakończeniu kwartału (lub półrocza), będącego przedmiotem badania. Wypłata premii (zarówno premii X, jak i premii Y) nastąpi na podstawie noty uznaniowej wystawionej przez Spółkę.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, w przypadku premii jakościowej (zarówno X jak i Y) w wariancie II mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca zobowiązany będzie do wypłaty określonej przez niego liczbie Dealerów, którzy spełnią warunki dostępu (podpisanie umowy w celu zagwarantowania kontynuacji współpracy, respektowanie terminów i jakości przesyłanych danych w obligatoryjnych raportach, posiadanie dedykowanych sprzedawców spełniających określone warunki) wynagrodzenia za określone zachowanie tych Dealerów, polegające zarówno w zakresie premii X jak i Y na złożeniu ofert oraz przeprowadzeniu jazd testowych z jak najszerszą grupą klientów oraz dostarczeniu do Wnioskodawcy, nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu miesiąca, oryginałów wypełnionych deklaracji klientów w zakresie przetwarzania ich danych osobowych, oraz dodatkowo:

* w zakresie premii X - na wygenerowaniu oferty dla klientów w elektronicznym systemie,

* w zakresie premii Y - na osiągnięciu wysokiego poziomu wskaźnika zadowolenia klientów.

Zatem wypłacana przez Wnioskodawcę w wariancie II premia jakościowa, zarówno premia X jak i premia Y stanowić będzie rodzaj wynagrodzenia określonych (niektórych, wybranych) Dealerów za określone ich zachowanie na rzecz Wnioskodawcy, które będzie przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii jakościowej w wariancie II, tj. zarówno premii X, jak i premii Y, będzie wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania podejmowane przez Dealerów, którzy za te działania otrzymają w efekcie wynagrodzenie, należy uznać w tej sytuacji jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy. Jako zapłatę za wykonane usługi część Dealerów, która otrzyma premię X, premię Y, lub premie X i Y, otrzyma de facto wynagrodzenie za czynności wykonane na rzecz Wnioskodawcy.

Bez znaczenia natomiast dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawy pozostaje kwestia, że w wariancie II tylko część Dealerów otrzyma wynagrodzenie w postaci premii jakościowej X i/lub Y, a część Dealerów nie otrzyma za wykonane czynności żadnego wynagrodzenia. Na gruncie ustawy o podatku VAT, sytuacja taka oznacza bowiem, że część Dealerów wykona określone dla Wnioskodawcy usługi za wynagrodzeniem, a część Dealerów wykona dla Wnioskodawcy określone czynności (usługi) nieodpłatnie. Nie można zatem zakwestionować, iż w przedmiotowej sprawie Dealerzy, którzy otrzymają za swoje działania wynagrodzenie czy to w postaci premii X, premii Y, czy premii X i Y, wykonają te czynności na rzecz Wnioskodawcy za wynagrodzeniem, spełniając tym samym definicję świadczenia usług.

W świetle powyższego zachowanie Dealera, otrzymującego wynagrodzenie (premię X i/lub Y), obejmujące wykonanie określonych we wniosku w wariancie II czynności, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Dealera, który otrzymał premię, faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotową premię w wariancie II.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż wypłacona premia jakościowa w wariancie II nie stanowi odpłatności za usługę a w związku z tym nie jest obciążona podatkiem i może być udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.

Przy czym odnośnie kwestii wystawiania not uznaniowych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota uznaniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że można dokumentować wypłaconą premię pieniężną notą uznaniową - uznano za nieprawidłowe, jeżeli miałaby to być jedyna i wyłączna forma dokumentowania świadczonej na rzecz Wnioskodawcy usługi, gdyż świadczenie usług podlega dokumentowaniu fakturami VAT.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl