IBPP1/443-335/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-335/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych obejmujących:

* Projekt A "Audytor...",

* Projekt B "Audytor...",

* Projekt C "Certyfikator..."

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych obejmujących:

* Projekt A "Audytor...",

* Projekt B "Audytor...",

* Projekt C "Certyfikator...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-335/11/MS z dnia 5 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje między innymi usługi szkoleniowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 80.42 Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane. Do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi świadczone w ramach numeru PKWiU 80.42 Wnioskodawca traktował jako zwolnione z VAT. Usługi szkoleniowe Wnioskodawca wykonuje realizując projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) 2007 - 2013 współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych) wsparcie na realizację tych projektów Wnioskodawca otrzymuje w formie płatności ze środków europejskich, z konta Banku Gospodarstwa Krajowego oraz w formie dotacji celowej z budżetu państwa.

Wsparcie na realizację projektów otrzymuje w formie zaliczek na usługi, które wykona w przyszłości lub jako refundację za już wykonane usługi.

Wnioskodawca aktualnie realizuje trzy projekty:

Projekt A "Audytor...",

Projekt B "Audytor...",

Projekt C "Certyfikator...".

Wszystkie projekty posiadają taką samą tematykę szkoleniową opisaną poniżej:

Projekty realizowane są w ramach działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Celem projektów jest nabycie wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz umiejętności niezbędnych do wykonywania oceny energetycznej budynku oraz przygotowanie do egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych.

Szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym uczestnik otrzymuje zaświadczenie (zgodne z wzorem określonym w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r.) upoważniającym do zdawania egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury.

Projekty zakładają realizację wsparcia szkoleniowego z zakresu audytu energetycznego i są zgodne oraz wynikają z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. z 2008 r. Nr 17 poz. Nr 104) oraz z Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm. art. 5 ust. 9).

Każdy z tych trzech projektów jest osobnym projektem a różnią się między sobą docelową grupą odbiorców oraz województwami w których są realizowane i tak:

1.

Projekt A skierowany jest do pracujących osób dorosłych uczestniczących w szkoleniu z własnej inicjatywy chcących podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe.

Projekt jest dofinansowany w 100%. Nie występuje wkład własny. Dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie wszystkich kwalifikowanych wydatków projektu.

2.

Projekt B skierowany jest do pracujących osób dorosłych uczestniczących w szkoleniu z własnej inicjatywy chcących podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe. Beneficjenci ostateczni (uczestnicy szkoleń) zobowiązują się do wniesienia wkładu własnego w postaci gotówki w wysokości 10% łącznej wartości kosztów szkolenia.

3.

Projekt C skierowany jest do przedsiębiorstw i ich pracowników. W szkoleniu mogą wziąć udział pracownicy zatrudnieni w mikro i małych przedsiębiorstwach, w średnich przedsiębiorstwach oraz w dużych przedsiębiorstwach, oddelegowani na szkolenie przez pracodawcę, w godzinach pracy. Poziom dofinansowania szkoleń dla mikro i małych przedsiębiorstw wynosi 80% czyli wkład własny konieczny do wniesienia przez przedsiębiorstwo wynosi 20% łącznej wartości kosztów szkolenia. Poziom dofinansowania szkoleń dla średnich przedsiębiorstw wynosi 70% czyli wkład własny konieczny do wniesienia przez przedsiębiorstwo wynosi 30% łączne) wartości kosztów szkolenia. Poziom dofinansowania szkoleń dla dużych przedsiębiorstw wynosi 60% czyli wkład własny konieczny do wniesienia przez przedsiębiorstwo wynosi 40% łącznej wartości kosztów szkolenia. Jako wkład własny uznany może zostać koszt wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas uczestnictwa w szkoleniu. Uczestnicy ci muszą być zatrudnieni przez Beneficjenta na podstawie umowy o pracę. Różnica pomiędzy wkładem koniecznym do wniesienia, a wkładem wnoszonym w postaci wynagrodzeń musi zostać wniesiona w postaci gotówki. W przypadku właścicieli firm (przedsiębiorców wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej) wkład własny musi być wniesiony w całości w gotowce. Wysokość wkładu własnego w postaci wynagrodzeń i gotówki są określone kwotowo we wniosku o dofinansowanie, który jest integralną częścią umowy o dofinansowanie. Wkład własny w postaci wynagrodzeń i w postaci gotówki wnoszony jest przez poszczególne przedsiębiorstwa delegujące swoich pracowników na szkolenia. Uczestnicy szkoleń nie wnoszą samodzielnie żadnych opłat.

Dotacje które Wnioskodawca otrzymuje na realizację wszystkich trzech projektów pokrywają koszty ich realizacji. Projekty nie generują dochodów w firmie.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu między innymi: opracowań dokumentacji aplikacyjnych do wniosków o dofinansowanie, opracowań analiz do projektów inwestycyjnych, analiz i badań rynków, doradztwo i konsultacje w zakresie projektów unijnych, wykonywania pomiarów światłowodowych, szkolenia z zakresu pomiarów linii światłowodowych

Przepisy ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 191, poz. 1373) wprowadziły do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) obowiązek ustalenia charakterystyki energetycznej budynku w formie świadectwa charakterystyki energetycznej dla każdego budynku oddawanego do użytku oraz budynku podlegającego zbyciu lub wynajmowi. Zgodnie ze znowelizowanym art. 57 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane, do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć kopię świadectwa charakterystyki energetycznej. Świadectwo charakterystyki energetycznej stanowi opracowanie dotyczące istniejącego budynku i obowiązek jego sporządzenia należy spełnić na etapie oddania obiektu do użytkowania. Jest ono także wymagane dla obiektu rozbudowanego, nadbudowanego lub odbudowanego. Świadectwo charakterystyki energetycznej, czyli tzw. "certyfikat energetyczny" budynku zawiera informacje dotyczące zapotrzebowania na energię. Jest to dokument który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb związanych z użytkowaniem budynku lub lokalu, czyli energii na potrzeby ogrzewania, przygotowania ciepłej wody, wentylacji i klimatyzacji, a w przypadku budynków użyteczności publicznej również oświetlenia. Dla przeciętnego użytkownika nieruchomości najważniejszy element takiego certyfikatu to wskaźnik EK (energii końcowej), na podstawie, którego można oszacować przyszłe koszty eksploatacji obiektu.

Dzięki świadectwom energetycznym w Polsce przybędzie domów i mieszkań o lepszym standardzie cieplnym - tańszych w eksploatacji, lepiej chronionych przed wilgocią i zagrzybieniem.

Wszystkie projekty realizowane przez Wnioskodawcę wskazane we wniosku umożliwiają uczestnikom szkoleń zdobycie kompetencji niezbędnych do wykonywania oceny energetycznej budynków oraz przygotuje tych uczestników do uzyskania państwowych uprawnień do wydawania świadectw charakterystyki energetycznej budynków.

Osoby które ukończą szkolenia oferowane przez Wnioskodawcę i zdadzą egzamin w Ministerstwie Infrastruktury będą mogły sporządzać świadectwa energetyczne dla wszystkich nowopowstałych nieruchomości oraz używanych wprowadzanych do obrotu (przy sprzedaży i wynajmowaniu nowemu najemcy). Uczestnicy posiadający uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej lub instalacyjnej dzięki szkoleniom będą mogły zaktualizować i usystematyzować wiedzę z tworzenia opracowań dotyczących stanu energetycznego budynków. Tym samym jako wykwalifikowani certyfikatorzy zwiększą swoje szanse na rynku pracy i uzyskają dodatkowe źródło utrzymania.

Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie usług szkoleniowych w przypadku Projektu A i B z pracującymi osobami dorosłymi które z własnej inicjatywy chcą podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczestnictwo w szkoleniu (które to osoby fizyczne są dla Wnioskodawcy zleceniodawcami). Natomiast w przypadku Projektu C z przedsiębiorstwami oddelegowującymi swoich pracowników na szkolenie (które to przedsiębiorstwa są dla Wnioskodawcy zleceniodawcami). Na warunkach określonych w umowach Wnioskodawca zobowiązuje się do realizacji szkoleń z zakresu wykonywania świadectw energetycznych budynków. Oprócz przeprowadzenia zajęć (czas trwania szkolenia wynosi 50 godzin - 6 dni) zgodnie z harmonogramami szkoleń, Wnioskodawca zapewnia: materiały szkoleniowe, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników podczas szkolenia oraz certyfikat ukończenia szkolenia.

W umowach szkoleniowych Wnioskodawca zwany jest Organizatorem, natomiast uczestnicy szkoleń zwani są Uczestnikami w przypadku osób fizycznych lub Przedsiębiorcami w przypadku przedsiębiorstw. W tej relacji umowy dwustronnej Organizator jest zleceniobiorcą natomiast Uczestnicy/Przedsiębiorcy to zleceniodawcy. W umowach szkoleniowych nie ma bezpośredniego zapisu, że usługi Wnioskodawca świadczy w imieniu i na rzecz zleceniodawców. Niemniej jednak umowa dotyczy zrealizowania usługi na rzecz Uczestników/Przedsiębiorstw ale Wnioskodawca nie świadczy usług w imieniu zleceniodawców.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie świadczy usług szkoleniowych jako taka jednostka.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia wymienione we wniosku prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w: Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową. Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz. Urz. L 1 z 4 kwietnia 2003 str. 65; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne Rozdział 12, tom 2, str. 168). Na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) Szkolenie składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Łączny czas trwania szkolenia wynosi 50 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia trwa 8 godzin.

Część teoretyczna składa się z wykładów których tematyka jest zgodna z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych mających na celu nabycie umiejętności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową.

Szkolenie przeprowadzane jest przy użyciu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem komputerowym pozwalającym na wykonywanie obliczeń właściwych dla sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej. Szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym podczas którego uczestnicy uzupełniają test sprawdzający nabytą przez nich wiedzę oraz samodzielnie sporządzają świadectwa charakterystyki energetycznej.

Program szkolenia (50 godzin):

1.

Podstawy prawne (wykład - 2 godz.):

a.

dyrektywa 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków,

b.

ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,

c.

przepisy dotyczące metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzoru świadectw ich charakterystyki energetycznej,

d.

przepisy dotyczące zakresu i formy projektu budowlanego,

e.

przepisy dotyczące audytu energetycznego,

f.

przepisy dotyczące warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

2.

Ocena stanu ochrony cieplnej budynku (wykład - 4 godz.):

a.

określanie danych do obliczenia wskaźników energetycznych: cech geometrycznych i wymiarowych oraz występujących mostków cieplnych,

b.

określenie cech fizycznych materiałów i wyrobów budowlanych,

c.

obliczanie wartości współczynników przenikania ciepła przegród budowlanych zgodnie z PN EN ISO 6946,

d.

ocena szczelności przegród,

e.

określenie wielkości przepływu powietrza wentylacyjnego oraz solarnych i wewnętrznych zysków ciepła,

f.

interpretacja wyników badań przenikania ciepła przez przegrody budowlane metodą termowizji i badań szczelności.

3.

Ocena systemu ogrzewania i zaopatrzenia w ciepłą wodę (wykład - 4 godz.):

a.

ocena stanu i sprawności elementów systemu grzewczego (wytwarzania, przesyłu, regulacji, wykorzystania),

b.

ocena stanu i sprawności elementów systemu zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową,

c.

ocena możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii: analiza techniczno-ekonomiczna możliwości racjonalnego wykorzystania alternatywnych źródeł energii, w tym odnawialnych, takich jak pompy ciepła, kolektory słoneczne oraz zdecentralizowany system zaopatrzenia w energię, a także skojarzonej produkcji energii i ciepła.

4.

Ocena systemu wentylacji i klimatyzacji z uwzględnieniem wymagań ochrony przeciwpożarowej i akustycznej (wykład -10 godz.):

a.

wentylacja grawitacyjna,

b.

wentylacja hybrydowa,

c.

aeracja,

d.

wentylacja mechaniczna,

e.

klimatyzacja: systemy powietrzne i systemy powietrzne z czynnikiem chłodniczym,

f.

przedsięwzięcia zmniejszające zużycie energii w instalacjach klimatyzacji i wentylacji (odzysk ciepła, wymienniki gruntowe),

g.

dostosowanie powietrza do potrzeb, efektywność rozdziału powietrza, automatyczna regulacja.

5.

Ocena instalacji oświetleniowej w budynku (wykład - 4 godz.):

a.

systemy oświetlenia dziennego,

b.

możliwości sterowania systemem oświetleniowym,

c.

przedsięwzięcie zmniejszające zużycie energii na oświetlenie.

6.

Metodyka obliczeń (wykład, ćwiczenia - 6 godz.):

a.

obliczanie sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania według Polskich Norm,

b.

obliczenie zapotrzebowania ciepła na cele przygotowania ciepłej wody użytkowej,

c.

obliczenie kosztów energii zużywanej na cele ogrzewania, ciepłe> wody użytkowej i wentylacji,

d.

obliczenie zapotrzebowania na energię na potrzeby oświetlenia,

e.

programy komputerowe do sporządzania obliczeń.

7.

Metodyka opracowania świadectw (wykład, ćwiczenia - 8 godz.):

a.

świadectwo dla budynków mieszkalnych,

b.

świadectwo dla lokali mieszkalnych,

c.

świadectwo dla budynków użyteczności publicznej, usługowych, produkcyjnych i gospodarczych,

d.

programy komputerowe do sporządzania świadectw.

8.

Wykonanie szkoleniowych świadectw dla budynku i lokalu mieszkalnego (ćwiczenia - 8 godz.)

9.

Sprawdzian umiejętności (4 godz.):

a.

część testowa,

b.

część praktyczna.

Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnik otrzymuje zaświadczenie/certyfikat zgodne z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. upoważniające do zdawania egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych organizowany przez Ministerstwo Infrastruktury.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Żadne wymienione we wniosku szkoleń nie są objęte akredytacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, art. 5) świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe dotyczące wszystkich projektów wskazanych we wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych za wyjątkiem projektu C w części dotyczącej dużych przedsiębiorstw w przypadku których poziom dofinansowania ze środków publicznych wynosi 60%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i lit. c) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę w przypadku wszystkich Projektów A, B i C są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Dodatkowo usługi szkoleniowe realizowane w ramach Projektów A, B i C w części dotyczącej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649) § 13 ust. 1 pkt 20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie wskazanych we wniosku kwestii w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób w ramach projektów: "Audytor...", "Audytor...", "Certyfikator...", których celem jest nabycie przez zainteresowane osoby umiejętności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w całym zakresie wskazanym we wniosku udzielono w jednej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje między innymi usługi szkoleniowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 80.42 Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane. Do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi świadczone w ramach numeru PKWiU 80.42 Wnioskodawca traktował jako zwolnione z VAT. Usługi szkoleniowe Wnioskodawca wykonuje realizując projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) 2007 - 2013 współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych) wsparcie na realizację tych projektów Wnioskodawca otrzymuje w formie płatności ze środków europejskich, z konta Banku Gospodarstwa Krajowego oraz w formie dotacji celowej z budżetu państwa.

Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje w formie zaliczek na usługi, które wykona w przyszłości lub jako refundację za już wykonane usługi.

Wnioskodawca aktualnie realizuje trzy projekty:

Projekt A "Audytor...",

Projekt B "Audytor...",

Projekt C "Certyfikator...".

Wszystkie projekty posiadają taką samą tematykę szkoleniową opisaną poniżej:

Projekty realizowane są w ramach działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Celem projektów jest nabycie wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz umiejętności niezbędnych do wykonywania oceny energetycznej budynku oraz przygotowanie do egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych.

Szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym uczestnik otrzymuje zaświadczenie (zgodne z wzorem określonym w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r.) upoważniającym do zdawania egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury.

Projekty zakładają realizację wsparcia szkoleniowego z zakresu audytu energetycznego i są zgodne oraz wynikają z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetyczne> budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. z 2008 r. Nr 17 poz. Nr 104) oraz z Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm. art. 5 ust. 9).

Każdy z tych trzech projektów jest osobnym projektem a różnią się między sobą docelową grupą odbiorców oraz województwami w których są realizowane i tak:

1.

Projekt A skierowany jest do pracujących osób dorosłych uczestniczących w szkoleniu z własnej inicjatywy chcących podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe.

Projekt jest dofinansowany w 100%. Nie występuje wkład własny. Dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie wszystkich kwalifikowanych wydatków projektu.

2.

Projekt B skierowany jest do pracujących osób dorosłych uczestniczących w szkoleniu z własnej inicjatywy chcących podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe. Beneficjenci ostateczni (uczestnicy szkoleń) zobowiązują się do wniesienia wkładu własnego w postaci gotówki w wysokości 10% łącznej wartości kosztów szkolenia.

3.

Projekt C skierowany jest do przedsiębiorstw i ich pracowników. W szkoleniu mogą wziąć udział pracownicy zatrudnieni w mikro i małych przedsiębiorstwach, w średnich przedsiębiorstwach oraz w dużych przedsiębiorstwach, oddelegowani na szkolenie przez pracodawcę, w godzinach pracy. Poziom dofinansowania szkoleń dla mikro i małych przedsiębiorstw wynosi 80% czyli wkład własny konieczny do wniesienia przez przedsiębiorstwo wynosi 20% łącznej wartości kosztów szkolenia. Poziom dofinansowania szkoleń dla średnich przedsiębiorstw wynosi 70% czyli wkład własny konieczny do wniesienia przez przedsiębiorstwo wynosi 30% łączne) wartości kosztów szkolenia. Poziom dofinansowania szkoleń dla dużych przedsiębiorstw wynosi 60% czyli wkład własny konieczny do wniesienia przez przedsiębiorstwo wynosi 40% łącznej wartości kosztów szkolenia. Jako wkład własny uznany może zostać koszt wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas uczestnictwa w szkoleniu. Uczestnicy ci muszą być zatrudnieni przez Beneficjenta na podstawie umowy o pracę. Różnica pomiędzy wkładem koniecznym do wniesienia, a wkładem wnoszonym w postaci wynagrodzeń musi zostać wniesiona w postaci gotówki. W przypadku właścicieli firm (przedsiębiorców wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej) wkład własny musi być wniesiony w całości w gotowce. Wysokość wkładu własnego w postaci wynagrodzeń i gotówki są określone kwotowo we wniosku o dofinansowanie, który jest integralną częścią umowy o dofinansowanie. Wkład własny w postaci wynagrodzeń i w postaci gotówki wnoszony jest przez poszczególne przedsiębiorstwa delegujące swoich pracowników na szkolenia. Uczestnicy szkoleń nie wnoszą samodzielnie żadnych opłat.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że przepisy ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 191, poz. 1373) wprowadziły do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) obowiązek ustalenia charakterystyki energetycznej budynku w formie świadectwa charakterystyki energetycznej dla każdego budynku oddawanego do użytku oraz budynku podlegającego zbyciu lub wynajmowi.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie świadczy usług szkoleniowych jako taka jednostka.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia wymienione we wniosku prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w: rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową. Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz. Urz. L 1 z 4 kwietnia 2003 str. 65; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne Rozdział 12, tom 2, str. 168). Na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) Szkolenie składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Łączny czas trwania szkolenia wynosi 50 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia trwa 8 godzin.

Część teoretyczna składa się z wykładów których tematyka jest zgodna z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych mających na celu nabycie umiejętności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową.

Szkolenie przeprowadzane jest przy użyciu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem komputerowym pozwalającym na wykonywanie obliczeń właściwych dla sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej. Szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym podczas którego uczestnicy uzupełniają test sprawdzający nabytą przez nich wiedzę oraz samodzielnie sporządzają świadectwa charakterystyki energetycznej.

Ponadto Wnioskodawca przedstawia program szkolenia (obejmujący 50 godzin): zgodny z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r.

Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnik otrzymuje zaświadczenie/certyfikat zgodne z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. upoważniające do zdawania egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych organizowany przez Ministerstwo Infrastruktury.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) dla budynku oddawanego do użytkowania oraz dla budynku, lokalu mieszkalnego, a także części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową, w przypadkach, o których mowa w ust. 4, dokonuje się oceny charakterystyki energetycznej w formie świadectwa charakterystyki energetycznej zawierającego określenie wielkości energii w kWh/m2/rok niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z użytkowaniem budynku, a także wskazanie możliwych do realizacji robót budowlanych, mogących poprawić pod względem opłacalności ich charakterystykę energetyczną. Świadectwo charakterystyki energetycznej ważne jest 10 lat.

Przepisy art. 5 ust. 4 do ust. 7 ustawy - Prawo budowlane wskazują zakres przedmiotowy w którym świadectwo charakterystyki powinno być wystawione.

Zgodnie z art. 5 ust. 8. ww. ustawy świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową może sporządzać osoba, która:

1.

posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2.

ukończyła, w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym, co najmniej:

a.

studia magisterskie albo

b.

studia inżynierskie na kierunkach: architektura, budownictwo, inżynieria środowiska, energetyka lub pokrewnych;

3.

nie była karana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe;

4.

posiada uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej lub instalacyjnej albo odbyła szkolenie i złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin przed ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 9 ustawy - Prawo budowlane Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu, o których mowa w ust. 8 pkt 4, warunki i wysokość odpłatności za szkolenie i postępowanie egzaminacyjne mając na uwadze zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacyjnego szkoleń w celu zagwarantowania rzetelnego i sprawnego przygotowania kandydatów do egzaminu.

Sposób przeprowadzania oraz zakres programowy szkoleń o których mowa w art. 5 ust. 9 ustawy - Prawo budowlane określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. Nr 17, poz. 104).

Zgodnie z § 3 ust. 1, 2, 3 i 4 przedmiotowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury szkolenie powinno składać się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania szkolenia nie może być krótszy niż 50 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia powinna trwać nie mniej niż 8 godzin.

Część teoretyczna składa się z wykładów o tematyce zgodnej z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych mających na celu nabycie umiejętności sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową, zwanego dalej "świadectwem charakterystyki energetycznej".

Szkolenia powinny być przeprowadzane przy użyciu odpowiednich środków dydaktycznych, w szczególności sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem komputerowym pozwalającym na wykonywanie obliczeń właściwych dla sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej.

Natomiast zgodnie § 4 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia szkolenie powinno kończyć się samodzielnym sporządzeniem świadectwa charakterystyki energetycznej i oceną poprawności jego wykonania, w szczególności pod kątem zgodności z przepisami dotyczącymi metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzoru świadectw ich charakterystyki energetycznej.

Osobie, która ukończyła szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia w zakresie projektów: "Audytor...", "Audytor...", "Certyfikator..." celem, których jest nabycie przez zainteresowane osoby wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz umiejętności niezbędnych do wykonywania oceny energetycznej budynku oraz przygotowanie do egzaminu zewnętrznego na uprawnienia państwowe do sporządzania świadectw energetycznych, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Osoby, których zamiarem jest uzyskanie umiejętności do wykonywania oceny energetycznej budynków oraz przystąpienie do egzaminu na uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową, mają bowiem obowiązek odbycia szkolenia w tym zakresie na zasadach, formach i w zakresie wskazanym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca przedmiotowe usługi szkoleniowe w całym zakresie objętym projektami: "Audytor...", "Audytor...", "Certyfikator..." przeprowadza w formach, na zasadach oraz w zakresie programowym przewidzianym w odrębnych przepisach, tj. w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tej sytuacji dalsze badanie ewentualnego spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług jest bezcelowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektów A, B i C są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl