IBPP1/443-332/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-332/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B - jest prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A - jest nieprawidłowe,

* zwolnienia podmiotowego z VAT w 2011 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B,

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A,

* zwolnienia podmiotowego z VAT w 2011 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 maja 2011 r. znak: IBPP1/443-332/11/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi ośrodek kształcenia kierowców. Wnioskodawca kształci kierowców w zakresie kategorii prawa jazdy A i B. Poza kształceniem kierowców Wnioskodawca nie prowadzi działalności w żadnym innym zakresie. Przychody z tej działalności w 2010 r. przekroczyły 150.000 PLN. do końca 2010 r. Wnioskodawca korzystał z przedmiotowego zwolnienia z podatku od towarowi usług na mocy poz. 7, załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług z późn. zm.. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie zmienił profilu prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednostka nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (uzyskane kwalifikacje po ukończonym szkoleniu zgodne są z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania).

Świadczone szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami prowadzone są na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 2108, poz. 908 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wymienione we wniosku szkolenia w zakresie nauki jazdy stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i nie są finansowane ani w całości, ani w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zakres świadczonych usług przez Wnioskodawcę to usługi sklasyfikowane jako pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu (85.53. Z).

Odbiorcą świadczonych usług są osoby fizyczne.

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie nauki jazdy osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii A i B.

Usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy - dzisiejszy rynek pracy wymaga kwalifikacji w zakresie kierowania pojazdami, więc są to usługi szkoleniowe dla celów zawodowych zarówno kategoria A jak i B.

Usługi w zakresie nauki jazdy dla osób ubiegających się o kategorię A nie były do tej pory zlecane przez pracodawcę uczestnika szkolenia.

W 2010 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 0,00 PLN (słownie: zero złotych 00/100).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą ustawy od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca jest obowiązany do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT.

Czy usługi w zakresie kształcenia kierowców na kategorię A i B są zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że w 2010 r. usługi w zakresie kształcenia kierowców były zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług, a poza tym nie prowadził działalności w innym zakresie, to może korzystać w 2011 r. ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług.

Wnioskodawca uważa, że odpowiedź na drugie pytanie zawarta jest w art. 1 ust. 8 pkt 29 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym zapisem zwolnione z podatku VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ośrodki kształcenia kierowców działają na podstawie przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Działają więc na podstawie wyżej wymienionych ustaw w formach i na zasadach przez te ustawy przewidziane. Zatem stanowią one owe wymienione odrębne przepisy, a ponieważ szkolenie kierowców jest elementem kształcenia zawodowego uważam, że w 2011 r. usługi świadczone przez Wnioskodawcę nadal korzystają ze zwolnienia przedmiotowego-zarówno kategoria A jak i kategoria B.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B - za prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A - za nieprawidłowe,

* zwolnienia podmiotowego z VAT w 2011 r. - za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na ścisłe powiązanie wskazanych we wniosku kwestii w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A i B oraz zwolnienia podmiotowego Wnioskodawcy z VAT w 2011 r. pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w całym zakresie wskazanym we wniosku udzielono w jednej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

2.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi ośrodek kształcenia kierowców. Wnioskodawca kształci kierowców w zakresie kategorii prawa jazdy "A" i "B". Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W sprawie nie znajdą zatem zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A i B są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (uzyskane kwalifikacje po ukończonym szkoleniu zgodne są z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 201Or. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania).

Świadczone szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami prowadzone są na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 2108, poz. 908 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834 z późn. zm.).

Stwierdzić należy, iż z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleń dla osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A i B świadczonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Wskazać należy, iż szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy jest ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Artykuł 90 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy reguluje iż, prawo jazdy otrzymuje osoba, która odbyła wymagane dla danej kategorii szkolenie.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy szkolenie osoby ubiegającej się o wydanie uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem jest prowadzone:

1.

w formie kursu - w ośrodku szkolenia kierowców;

2.

w formie zajęć szkolnych dla uczniów - przez szkołę, w której programie nauczania jest przewidziane uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym.

Natomiast ośrodek szkolenia kierowców może być prowadzony przez przedsiębiorcę - art. 102 ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

Natomiast w art. 88 ust. 2 przedmiotowej ustawy stwierdza, że prawo jazdy uprawnia do kierowania:

1.

kategorii A - motocyklem;

2.

kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm 3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;

3.

kategorii B:

a.

pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b.

pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

c.

ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

4.

kategorii B1 - trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla.

Wymagania w stosunku do podmiotów prowadzących szkolenie w zakresie wyposażenia dydaktycznego, warunków lokalowych, placu manewrowego i pojazdów przeznaczonych do szkolenia, program szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi, tramwajami oraz kandydatów na instruktorów i egzaminatorów; warunki i tryb uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi i tramwajami, szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o te uprawnienia lub podlegających sprawdzeniu kwalifikacji oraz wzory dokumentów z tym związanych zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834 z późn. zm.).

Stwierdzić również należy, że usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B z uwagi na fakt, iż jest to obecnie jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska, należy uznać za kształcenie zawodowe.

Nie można natomiast za kształcenie zawodowe uznać co do zasady szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A, bowiem nie stanowi ona ani kategorii niezbędnej do wykonywania konkretnego zawodu, ani również, tak jak ma to miejsce w przypadku ww. kategorii B, powszechnie już obowiązującego wymagania do podjęcia pracy.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę, ponieważ usługi nauki jazdy kategorii B są usługami kształcenia zawodowego, oraz są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury, tym samym będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Zwolnienia wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 29 nie będą miały natomiast zastosowania co do zasady w odniesieniu do szkoleń nauki jazdy kategorii A, ponieważ jak wskazano powyżej nie kwalifikuje się ona do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Jedynie w przypadku gdy na kurs prawa jazdy kategorii A kandydat zostanie skierowany w związku z wykonywaną pracą (np. osoba której praca polega na rozwożeniu poczty czy pizzy). W tych przypadkach szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii A należy uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, stanowi zatem usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczoną w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, jest zatem objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT. W pozostałych natomiast przypadkach, tj. nie związanych w wykonywaną pracą, szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii A należy opodatkować 23% stawką VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B - należało uznać za prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A - należało uznać za nieprawidłowe,

Jednocześnie Wnioskodawca w kontekście zmian w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych (obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.) ma wątpliwości czy może korzystać w 2011 r. ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca poza kształceniem kierowców nie prowadzi działalności w żadnym innym zakresie. Przychody z tej działalności w 2010 r. przekroczyły 150.000 zł. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarowi usług na mocy poz. 7, załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług z późn. zm.. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie zmienił profilu prowadzonej działalności gospodarczej.

W 2010 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 0,00 zł (słownie: zero złotych 00/100).

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że dla potrzeb ustalenia obrotu, którego przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług w 2011 r., Wnioskodawca powinien uwzględniać łączne wartości sprzedaży opodatkowanej uzyskane w 2010 r. (wg stanu prawnego obowiązującego w 2010 r.). Innymi słowy na ustalenie kwoty uprawniającej do zwolnienia w 2011 r. nie mają wpływu czynności zwolnione przedmiotowo w 2010 r.

Wobec tego, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy w 2010 r. nie przekroczyła kwoty 150.000 zł (jak to ma miejsce w niniejszej sprawie gdzie w 2010 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 0,00 zł), to wówczas Wnioskodawca w 2011 r. ma prawo do zwolnienia opisanego ww. art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże z uwagi na to, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A nie mogą co do zasady korzystać w 2011 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 o VAT i podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23% Wnioskodawca winien mieć na uwadze, że w momencie przekroczenia ww. limitu, tj. kwoty 150.000 zł z tytułu tej sprzedaży, zwolnienie podmiotowe utraci moc, a nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2011 r. należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl