IBPP1/443-328/10/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-328/10/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 13 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem złożonym w tut. organie w dniu 31 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wykonując audyt energetyczny dla potrzeb ustawy o wspieraniu termomodernizacji Wnioskodawca może być zwolniony z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem złożonym w tut. organie w dniu 31 marca 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 marca 2010 r. znak: IBPP1/443-28/10/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 1 sierpnia 2009 r. prowadzi osobiście działalność gospodarczą (przedmiotem działalności jest 96.09.Z - pozostała działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana) działalność polega na sporządzaniu Świadectw Charakterystyki Energetycznej (zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane). Wnioskodawca w 2009 r. osiągnął obrót netto w wysokości 11.825,99 PLN. Wnioskodawca do wykonywania zawodu posiada uprawnienia Ministra Infrastruktury). Wnioskodawca samodzielnie zajmuje się działalnością.

Odnośnie Audytu Energetycznego - tu należy przeprowadzić obliczenia celem wybrania optymalnego wariantu ulepszenia. Obliczenia te prowadzone są ściśle według zaleceń rozporządzenia o Audycie i prowadzą do wyłonienia spośród listy usprawnień tego które ma najkrótszy okres zwrotu nakładów poniesionych na inwestycję - projekt termomodernizacji wykonuje osoba posiadająca uprawnienia budowlane.

W tej sytuacji trudno się Wnioskodawcy doszukać doradztwa, ale nie zna intencji ustawodawcy.

Wykonywanie AUDYTÓW zgodnie z ustawą o wspieraniu termomodernizacji to działalność którą Wnioskodawca planuje wykonywać po zakończeniu zdobywania kwalifikacji. Do jej wykonywania obecnie nie są potrzebne specjalne uprawnienia (ustawa o zawodzie audytora ma powstać w drugim półroczu 2010 r.)

Działalność ta będzie wykonywana osobiście bez zmiany obecnego PKD.

Wykonanie Audytu energetycznego (dla celów ustawy o wspieraniu termomodernizacji) jest potrzebne do uzyskania przez właściciela obiektu PREMII termomodernizacjnej z Banku BGK (rodzaj dotacji).

Właściciel zgłasza potrzebę audytu informując, że posiada np. 50.000 zł gotówki i podjął decyzję o zaciągnięciu kredytu w wysokości 500.000 zł a bank stwierdził, ze takiego kredytu mu udzieli.

Wnioskodawca jako wykonujący audyt (wszystko bardzo dokładnie zgodnie z ustawą i rozporządzeniem) analizując ceny materiałów i robocizny, oraz ceny energii stwierdza, że ocieplenie (np. styropianowe) ma mieć grubość 14 cm (jako kryterium oceny stosuje minimalny okres zwrotu inwestycji (SPBT).

Wnioskodawca oblicza jakie okna powinien wstawić jeśli zamierza je wymienić i podaje współczynnik przenikania ciepła dla okien = 1,25 (wynika on z obliczeń ekonomicznych). Wnioskodawca oblicza, że ocieplenie stropu piwnic ma mieć 8 cm grubości. Wnioskodawca prowadzi obliczenia dla innych usprawnień.

Wnioskodawca zestawia usprawnienia według rosnącego czasu zwrotu. Znając koszt każdego usprawnienia, Wnioskodawca proponuje zestaw usprawnień o najniższym okresie zwrotu ale spełniający warunek ustawowy 25% oszczędności energii. Jeżeli nie wyczerpuje to środków pieniężnych Wnioskodawca dodaje usprawnienia mniej opłacalne. Właściciel ma prawo do premii (dotacji) w wysokości 16% kosztu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Po przekazaniu AUDYTU do Banku Gospodarstwa Krajowego Bank dokonuje WERYFIKACJI audytu. To znaczy sprawdza czy całe obliczenia są ściśle zgodne z procedurą ustawy o wspieraniu termomodernizacji. Jeżeli są niezgodne to należy ponownie przeliczyć audyt. Jeżeli są zgodne to wykonuje się termomodernizację a klient otrzymuje dotację.

Zgodnie z ustawą o VAT ze zwolnienia nie mogą korzystać świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa a także usługi jubilerskie.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi interpretacja słowa "doradztwo".

Przedmiotem interpretacji Wnioskodawca uczynił art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2010 r.):

Czy wykonując audyt energetyczny dla potrzeb ustawy o wspieraniu termomodernizacji Wnioskodawca może być zwolniony z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2010 r.), w tej sytuacji trudno doszukać się doradztwa.

Przy wykonywaniu audytów sprawa jest bardziej skomplikowana i tu pojawiają się pewne wątpliwości, jest to pytanie jak ustawodawca rozumie pojęcie doradztwa.

Zdaniem Wnioskodawcy audyt dla potrzeb ustawy o wspieraniu termomodernizacji może być zwolniony z podatku VAT ponieważ przy wykonywaniu audytu Wnioskodawca stosuje bezwzględnie dokładnie wymagania ustawy o wspieraniu termomodernizacji i związanych z nią Rozporządzeń. Po wykonaniu audytu Bank Gospodarstwa Krajowego weryfikuje audyt zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem i stwierdza czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował procedury obliczeń.

Brak tu znamion jakiejkolwiek pracy twórczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50 000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od dnia 1 sierpnia 2009 r. prowadzi osobiście działalność gospodarczą (przedmiotem działalności jest 96.09.Z - pozostała działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana) działalność polega na sporządzaniu Świadectw Charakterystyki Energetycznej (zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane). Wnioskodawca w 2009 r. osiągnął obrót netto w wysokości 11.825,99 PLN. Wykonywanie AUDYTÓW zgodnie z ustawą o wspieraniu termomodernizacji to działalność którą Wnioskodawca planuje wykonywać po zakończeniu zdobywania kwalifikacji. Działalność ta będzie wykonywana osobiście bez zmiany obecnego PKD.

Odnośnie Audytu Energetycznego należy przeprowadzić obliczenia celem wybrania optymalnego wariantu ulepszenia. Obliczenia te prowadzone są ściśle według zaleceń rozporządzenia o Audycie i prowadzą do wyłonienia spośród listy usprawnień tego które ma najkrótszy okres zwrotu nakładów poniesionych na inwestycję.

Wykonanie Audytu energetycznego (dla celów ustawy o wspieraniu termomodernizacji) jest potrzebne do uzyskania przez właściciela obiektu PREMII termomodernizacyjnej z Banku BGK (rodzaj dotacji).

Właściciel zgłasza potrzebę audytu informując, że posiada np. 50.000 zł gotówki i podjął decyzję o zaciągnięciu kredytu w wysokości 500.000 zł a bank stwierdził, że takiego kredytu mu udzieli.

Wnioskodawca jako wykonujący audyt analizując ceny materiałów i robocizny, oraz ceny energii Wnioskodawca stwierdza, że ocieplenie (np. styropianowe) ma mieć grubość 14 cm. (jako kryterium oceny stosuje minimalny okres zwrotu inwestycji (SPBT).

Wnioskodawca oblicza jakie okna powinien wstawić jeśli zamierza je wymienić i podają współczynnik przenikania ciepła dla okien = 1,25 (wynika on z obliczeń ekonomicznych). Wnioskodawca oblicza, że ocieplenie stropu piwnic ma mieć 8 cm grubości. Wnioskodawca prowadzi obliczenia dla innych usprawnień.

Wnioskodawca zestawia usprawnienia według rosnącego czasu zwrotu. Znając koszt każdego usprawnienia, Wnioskodawca proponuje zestaw usprawnień o najniższym okresie zwrotu ale spełniający warunek ustawowy 25% oszczędności energii. Jeżeli nie wyczerpuje to środków pieniężnych Wnioskodawca dodaje usprawnienia mniej opłacalne. Właściciel ma prawo do premii (dotacji) w wysokości 16% kosztu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Po przekazaniu AUDYTU do Banku Gospodarstwa Krajowego Bank dokonuje WERYFIKACJI audytu. To znaczy sprawdza czy całe obliczenia są ściśle zgodne z procedurą ustawy o wspieraniu termomodernizacji. Jeżeli są niezgodne to należy ponownie przeliczyć audyt. Jeżeli są zgodne to wykonuje się termomodernizację a klient otrzymuje dotację.

Zgodnie art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459) audyt energetyczny jest to opracowanie określające zakres oraz parametry techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego.

Audyt jest podstawą do uzyskania prawa do premii termomodernizacyjnej, stanowi także założenia do projektu budowlanego dotyczącego realizowanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy z tytułu realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego inwestorowi przysługuje premia na spłatę części kredytu zaciągniętego na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, zwana dalej "premią termomodernizacyjną", jeżeli z audytu energetycznego wynika, że w wyniku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi:

1.

zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a):

a.

w budynkach, w których modernizuje się wyłącznie system grzewczy - co najmniej o 10%,

b.

w budynkach, w których po 1984 r. przeprowadzono modernizację systemu grzewczego - co najmniej o 15%,

c.

w pozostałych budynkach - co najmniej o 25%, lub

2.

zmniejszenie rocznych strat energii, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. b) -co) najmniej o 25%, lub

3.

zmniejszenie rocznych kosztów pozyskania ciepła, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. c) -co) najmniej o 20%, lub

4.

zamiana źródła energii na źródło odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Natomiast art. 5 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że wysokość premii termomodernizacyjnej nie może wynosić więcej niż:

1.

16% kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i

2.

dwukrotność przewidywanych rocznych oszczędności kosztów energii, ustalonych na podstawie audytu energetycznego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów do wniosku o przyznanie premii termomodernizacyjnej dołącza się audyt energetyczny.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ww. ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów audyt energetyczny powinien zawierać:

1.

dane identyfikacyjne:

a.

budynku, lokalnego źródła ciepła lub lokalnej sieci ciepłowniczej,

b.

inwestora, w tym dla osoby fizycznej imię i nazwisko, adres do korespondencji i numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca nazwę i numer dokumentu tożsamości;

2.

ocenę stanu technicznego budynku, lokalnego źródła ciepła lub lokalnej sieci ciepłowniczej;

3.

opis możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

4.

wskazanie optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 18 ww. ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. Nr 43, poz. 346).

W myśl § 2 pkt 4, 5 i 6 ww. rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

* audytorze - rozumie się przez to wykonawcę audytu energetycznego lub części audytu remontowego budynku;

* wariancie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - rozumie się przez to zestaw ulepszeń termomodernizacyjnych, sporządzony przez audytora;

* optymalnym wariancie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - rozumie się przez to zestaw ulepszeń wybrany zgodnie z algorytmem oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, który spełnia wszystkie warunki i kryteria określone w ustawie, przeznaczony do realizacji;

Forma audytu energetycznego została określona w § 4 ww. rozporządzenia, z którego wynika, że audyt energetyczny i część audytu remontowego sporządza się w języku polskim w formie pisemnej, stosując oznaczenia graficzne i literowe określone w Polskich Normach lub inne objaśnione w legendzie audytu. Wszystkie strony (arkusze) audytu energetycznego i części audytu remontowego oraz załączniki oznacza się kolejnymi numerami. Audyt energetyczny i część audytu remontowego oprawia się w okładkę formatu A-4, w sposób uniemożliwiający ich zdekompletowanie.

Zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia audyt energetyczny budynku składa się z następujących części:

1.

strony tytułowej, sporządzonej zgodnie ze wzorem podanym w tabeli 1 części 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia;

2.

karty audytu energetycznego budynku, obejmującej dane ogólne budynku, jego parametry energetyczne oraz zestawienie wyników audytu, sporządzonej zgodnie ze wzorem określonym w tabeli 2 części 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia;

3.

wykazu dokumentów i danych źródłowych, z których korzystał audytor, oraz wyszczególnienia wytycznych i uwag inwestora, stanowiących ograniczenia zakresu możliwych ulepszeń, w tym w szczególności określenia wielkości środków własnych inwestora przeznaczonych na pokrycie kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz kwoty kredytu możliwego do zaciągnięcia przez inwestora;

4.

inwentaryzacji techniczno-budowlanej budynku, zawierającej:

a.

ogólne dane techniczne, w tym w szczególności opis konstrukcji i technologii, nazwę systemu, niezbędne wskaźniki powierzchniowe i kubaturowe, średnią wysokość kondygnacji, współczynnik kształtu,

b.

co najmniej uproszczoną dokumentację techniczną, w tym rzuty poziome z zaznaczeniem układu przerw dylatacyjnych oraz stron świata,

c.

opis techniczny podstawowych elementów budynku, w tym w szczególności ścian zewnętrznych, dachu, stropów, ścian piwnic, okien oraz przegród szklanych i przezroczystych, drzwi,

d.

charakterystykę energetyczną budynku, dane dotyczące takich parametrów jak ilość mocy cieplnej zamówionej, zapotrzebowanie na ciepło, zużycie energii, wysokość taryf i opłat,

e.

charakterystykę systemu grzewczego, w tym w szczególności sprawności składowe systemu grzewczego, typ instalacji, parametry pracy, rodzaje grzejników, a dla budynków, w których po roku 1984 przeprowadzono modernizację systemu grzewczego - opis tej modernizacji,

f.

charakterystykę instalacji ciepłej wody użytkowej, w tym w szczególności rodzaj instalacji, opomiarowanie, izolację pionów,

g.

charakterystykę węzła cieplnego lub kotłowni znajdującej się w budynku,

h.

charakterystykę systemu wentylacji, w tym w szczególności rodzaj i typ wentylacji,

i.

charakterystykę instalacji gazowej oraz instalacji przewodów kominowych, w przypadku gdy mają one wpływ na ulepszenie lub przedsięwzięcie termomodernizacyjne,

j.

charakterystykę instalacji elektrycznej, w przypadku gdy ma ona wpływ na ulepszenie lub przedsięwzięcie termomodernizacyjne;

5.

oceny stanu technicznego budynku w zakresie istotnym dla wskazania właściwych ulepszeń i przedsięwzięć termomodernizacyjnych;

6.

zestawienia wskazanych rodzajów ulepszeń oraz przedsięwzięć wykonanych zgodnie z algorytmem oceny opłacalności i poddanych optymalizacji, o której mowa w rozporządzeniu dotyczącym sporządzania świadectw;

7.

dokumentacji wykonania kolejnych kroków optymalizacyjnych algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i wyboru optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wraz z kosztorysami sporządzonymi według metody kalkulacji uproszczonej określonej w przepisach odrębnych;

8.

opisu technicznego, niezbędnych szkiców i przedmiaru robót optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przewidzianego do realizacji.

Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia algorytm, o którym mowa w § 5 pkt 7 rozporządzenia zawiera następujące kroki optymalizacyjne:

1.

pierwszy polegający na wskazaniu rodzajów ulepszeń termomodernizacyjnych mających na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło:

2.

drugi polegający na:

a.

wyborze, według metody opisanej w pkt 1 i 2 części 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, optymalnych ulepszeń i wariantów termomodernizacyjnych spośród rodzajów ulepszeń określonych w pkt 1 lit. a) i b,

b.

zestawieniu, zgodnie ze wzorem zawartym w tabeli 1 części 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia, wybranych ulepszeń i wariantów termomodernizacyjnych w kolejności rosnącej wartości prostego czasu zwrotu nakładów (SPBT), charakteryzującego każde ulepszenie;

3.

trzeci polegający na wyborze optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego poprawiającego sprawność cieplną systemu grzewczego, według metody opisanej w pkt 3 części 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, i zestawieniu rodzajów ulepszeń według schematu przedstawionego w tabeli 2 części 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

4.

czwarty polegający na wyborze optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, pierwszego z kolejnych wariantów, dla którego wartości w kolumnach 7-9 tabeli części 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia spełniają odpowiednio wymagania ustawy określone w art. 3 pkt 1 - kolumna 5, art. 5 ust. 1 - kolumna 7, art. 5 ust. 2 pkt 1 - kolumna 8, art. 5 ust. 2 pkt 2 - kolumna 9 oraz wartość w kolumnie 6 tabeli spełnia wymaganie nieprzekroczenia przez inwestora wielkości środków własnych, o których mowa w § 5 pkt 3.

Zdaniem tut. organu w oparciu o analizę powyższych przepisów, Wnioskodawca wykonując audyt energetyczny dla potrzeb ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów w istocie nie świadczy usług doradztwa bowiem audyt energetyczny opiera się na przeprowadzanych przez audytora obliczeniach celem wybrania optymalnego wariantu ulepszenia. Wykonujący audyt analizuje ceny materiałów i robocizny, oraz ceny energii pod kątem opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Obliczenia te prowadzone są ściśle według przepisów ww. ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Odnosząc się bowiem do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradca" należy rozumieć "ten, kto udziela porad". Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, "doradzać" oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie".

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

W przedmiotowej jednak sprawie w ocenie tut. organu, mimo że Wnioskodawca wskazuje w sporządzanym audycie optymalny wariant przedsięwzięcia modernizacyjnego, to jednak zgodnie z definicją tego optymalnego wariantu przedsięwzięcia modernizacyjnego wskazaną w ww. rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego (...) jest to zestaw ulepszeń wybrany zgodnie z algorytmem oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, który spełnia wszystkie warunki i kryteria określone w ustawie, przeznaczony do realizacji. Zatem sporządzany przez Wnioskodawcę audyt stanowi zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów założenia do projektu budowlanego.

Tym samym w ocenie tut. organu planowanych przez Wnioskodawcę czynności nie można uznać za usługi doradztwa, o których mowa w ustawie o VAT, zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 37 załącznika do cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 1 ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W szczególności niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi były sklasyfikowane zgodnie z PKWiU jako usługi doradztwa.

Należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Ponadto tut. organ zwraca uwagę, iż przedstawiona przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKD, nie ma zastosowania dla celów podatku od towarów i usług, bowiem do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Wobec powyższego tut. Organ w wydanej interpretacji indywidualnej nie odniósł się do podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKD.

W pozostałym zakresie dotyczącym zwolnienia z podatku VAT przy sporządzaniu Świadectw Charakterystyki Energetycznej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl