IBPP1/443-321/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-321/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem data wpływu 19 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy sprzedaż wędkarzom ryb karpiowatych żywych pochodzących z własnej działalności rolniczej Wnioskodawcy jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy sprzedaż wędkarzom ryb karpiowatych żywych pochodzących z własnej działalności rolniczej Wnioskodawcy jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 19 maja 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-321/09/MS z dnia 8 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jestem właścicielem niewielkiego gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,8027 ha, w którego skład wchodzą między innymi stawy hodowlane gdzie produkuje karpia.

Ze względu na trudności sprzedaży karpia w okresie Świąt Bożego Narodzenia w ubiegłym roku zostało Wnioskodawcy około 400 kg karpia o wadze około 1 kg.

Trudności ze sprzedażą karpia co jest wynikiem coraz mniejszego popytu wymuszają na nim nowe nietypowe formy sprzedaży. Zamierza prowadzić sprzedaż ryb z grobli stawu dla wędkarzy. Taka forma sprzedaży będzie się wiązała ze zwiększonym nakładem pracy własnej na stróżowanie oraz koniecznością poniesienia kosztów przystosowawczych jak zrobienie stanowisk dla wędkarzy.

Przedmiotową sprzedaż ryb Wnioskodawca chciałby zrealizować w ten sposób, iż każdy wędkarz po zapłaceniu około 10 zł udaje się na staw gdzie łowi ryby. Może w ramach tych 10 zł złowić 2 karpie za które później już nic nie płaci bo na to dał 10 zł W tym wypadku Wnioskodawca jest stratny około 15 zł.

Nieco inaczej sprawa będzie się miała gdy wędkarz nic nie złowi to wówczas dostanie jednego karasia o wadze około 0,5 kg. Zatem w najgorszym wariancie wędkarz kupi w ten sposób 0,5 kg karasia - stosunkowa bardzo drogo.

Po zakończonym sezonie sprzedaży ryb dla wędkarzy Wnioskodawca zamierza wykorzystać staw obsadzając go narybkiem letnim karpia jeszcze tego samego roku.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że wędkarze płaciliby wyłącznie za złowione ryby, a nie za możliwość wędkowania oraz podał że przedmiotem sprzedaży będą ryby karpiowate żywe PKWiU 05.00.11-02.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż wędkarzom ryb karpiowatych żywych pochodzących z własnej działalności rolniczej Wnioskodawcy jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku VAT podlegającą opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wędkarzom złowionych ryb pochodzących z własnej działalności rolniczej zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy to wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

A zatem, w rozumieniu postanowień ustawy o podatku VAT działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Natomiast art. 15 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W pozycji 10 załącznika nr 2 do ustawy o VAT jako produkty rolne wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 05:

ryby i inne produkty rybołówstwa i rybactwa - z wyłączeniem:

1.

ryb morskich świeżych lub chłodzonych (PKWiU

2.

05.00.12-02),

3.

skorupiaków morskich żywych, świeżych lub chłodzonych

4.

(PKWiU ex 05.00.21),

5.

mączek, grysików i granulek ze skorupiaków nadających

6.

się do spożycia przez ludzi (PKWiU 05.00.21-00.30),

7.

ostryg (PKWiU 05.00.22),

8.

bezkręgowców żyjących w wodzie; żywych, świeżych lub

9.

schłodzonych - pozostałych (PKWiU 05.00.23),

10.

produktów połowów pozostałych (PKWiU 05.00.3).

Przy czym klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są rolnicy ryczałtowi i to tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazał Pan, iż w ramach prowadzonej działalności zamierza Pan prowadzić sprzedaż ryb z grobli stawu dla wędkarzy. Przedmiotową sprzedaż ryb Wnioskodawca chciałby zrealizować w ten sposób, iż każdy wędkarz po zapłaceniu około 10 zł udaje się na staw gdzie łowi ryby. Może w ramach tych 10 zł złowić 2 karpie, za które później już nic nie płaci bo na to dał 10 zł W sytuacji gdy wędkarz nic nie złowi to wówczas dostanie jednego karasia o wadze około 0,5 kg.

A zatem stwierdzić należy, iż o ile ryby karpiowate żywe mieszczą się w pojęciu produktów rolnych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy i są objęte symbolem PKWiU 05.00.11-02.1, oraz zostały wytworzone we własnym gospodarstwie rolnym Wnioskodawcy i Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to sprzedaż ich wędkarzom korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy o podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby dokonywane przez Wnioskodawcę czynności nie stanowiły dostawy produktów rolnych lecz byłyby na przykład świadczeniem usług w zakresie rekreacji czy turystyki) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl