IBPP1/443-318/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-318/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 22 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu środka trwałego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu środka trwałego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-318/08/AS z dnia 5 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w dniu 19 grudnia 2007 r. zakupił w firmie A. komputer A. 15.4" za kwotę netto 6549,00 zł. Komputer ten został zaliczony od środków trwałych przedsiębiorstwa. Jednak z uwagi na to, że zleceniodawca zwiększył wymagania, Wnioskodawca jest zmuszony do wymiany kupionego komputera na nowocześniejszy. Kiedy zwrócił się do sprzedawcy z prośbą o zamianę posiadanego komputera na mocniejszy - przystał na to, jednak zwrot posiadanego komputera może odbyć się jedynie na podstawie faktury korygującej, a nie faktury sprzedaży wystawionej przez Wnioskodawcę. Taki tryb według sprzedawcy jest wymuszony treścią podpisanej przez niego umowy, która zobowiązuje tylko do zaopatrywania się w komputery A. u jego dystrybutora (wyłączność). Wnioskodawca w 2007 i 2008 r. prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną.

W uzupełnieniu z dnia 13 maja 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* faktura korygująca ma zostać wystawiona przez sprzedawcę na całą kwotę wynikającą z faktury pierwotnej (zwrot zakupionego towaru),

* ze zwrotem komputera wstrzymano się do czasu uzyskania interpretacji, z niej bowiem będą wynikały uwarunkowania ekonomiczne tej operacji,

* wydatki związane z zakupem i przyszłym zwrotem środka trwałego są i będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

* zakupiony komputer służy Wnioskodawcy w okresie od nabycia do zwrotu do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych,

* odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia komputera dokonano częściowo w 2007 r. 1/5 z uwzględnieniem proporcji w wysokości 82%,

* nie ma pisemnej umowy pomiędzy stronami jednak została zawarta taka umowa ustnie.

Na podstawie art. 90 odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia środka trwałego dokonano częściowo z uwzględnieniem proporcji w wysokości 82%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrot środka trwałego na podstawie faktury korygującej wystawionej przez sprzedawcę jest równoznaczny ze sprzedażą środka trwałego o której mowa w art. 91 ust. 4 i czy taka forma zbycia środka trwałego pozwala na zastosowanie w stosunku do tego środka korekty, o której mowa w art. 91 ust. 5 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, obydwa sposoby dokumentują tą samą transakcję, to znaczy zbycie środka trwałego i dlatego w świetle art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług mają ten sam skutek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać zwrotu towaru (komputera), która to czynność zostanie udokumentowana przez sprzedawcę poprzez wystawienie faktury korygującej.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Przepis § 16 ust. 2 tego rozporządzenia stanowi, iż faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b)

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie natomiast z § 16 ust. 3 tego rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

W myśl § 16 ust. 4 cyt. rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 16 ust. 5 wskazanego rozporządzenia, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.

Zgodnie z § 16 ust. 6 rozporządzenia, przepisy § 9 ust. 5-7 i § 11 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 16 ust. 7 rozporządzenia).

Ponadto fakturę korygującą wystawia się również w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 ww. rozporządzenia). W takiej sytuacji nabywca otrzymujący fakturę korygującą również jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego. Jeżeli natomiast ujęcie faktury korygującej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego nabywca jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT (§ 17 ust. 4 rozporządzenia). Powyższych zasad nie stosuje się w przypadku gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego w fakturze, której korekta dotyczy (§ 17 ust. 5 rozporządzenia).

Z powyższych przepisów wynika zatem, że ustawodawca odrębnie uregulował przypadki w jakich wystawia się faktury korygujące jak i sposób rozliczania tych faktur przez sprzedawcę i nabywcę.

W przedmiotowej sprawie odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia komputera Wnioskodawca dokonał częściowo w 2007 r. 1/5 z uwzględnieniem proporcji w wysokości 82%. Faktura korygująca będzie natomiast wystawiona przez sprzedawcę na całą kwotę wynikającą z faktury pierwotnej.

Jeżeli zatem Wnioskodawca otrzyma fakturę korygującą powodującą obniżenie całego podatku naliczonego, to w świetle cytowanego wyżej § 16 ust. 5 ww. rozporządzenia, Wnioskodawca będzie obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego o całą kwotę podatku naliczonego, którą na podstawie pierwotnej faktury VAT odliczył - w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę korygującą otrzyma.

We wniosku o wydanie interpretację indywidualnej Wnioskodawca powołał przepisy:

* art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, który stanowi, iż w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty, oraz

* art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.

Powołane wyżej przepisy w przedmiotowej sprawie nie mają jednak zastosowania ponieważ Wnioskodawca nie dokona sprzedaży środka trwałego tylko dokona jego zwrotu Sprzedawcy. Art. 91 ust. 4 ustawy o VAT stanowi o sprzedaży towarów, a zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w tej ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Przepis ten nie może więc mieć zastosowania w przypadku zwrotu towaru sprzedawcy.

Przepisy te miałyby natomiast zastosowanie, gdyby Wnioskodawca dokonał sprzedaży zakupionego komputera (nawet gdyby sprzedał go pierwotnemu sprzedawcy).

Zwrócić należy uwagę, że za dokonanym przez tut. organ rozstrzygnięciem przemawia również zasada neutralności podatku od towarów i usług. Zwrócić bowiem należy uwagę, iż w związku z wystawieniem przez Sprzedawcę (Kontrahenta Wnioskodawcy) faktury korygującej VAT na całą kwotę wynikającą z faktury pierwotnej, obrót (o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT) Kontrahenta z tytułu sprzedaży komputera, zostanie pomniejszony o całą kwotę wynikającą ze sprzedaży tego komputera. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej będzie dla Sprzedawcy stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzyma to potwierdzenie.

Powyższe przemawia więc za tym, iż Wnioskodawca musi dokonać korekty całego podatku naliczonego odliczonego w związku z zakupem zwróconego środka trwałego, ponieważ Sprzedawca w efekcie nie zapłaci od tej transakcji żadnego podatku należnego. Biorąc zatem pod uwagę zasadę neutralności podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od przedmiotowej transakcji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl