IBPP1/443-306/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-306/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępnienia kopii lub wydruków aktów prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępnienia kopii lub wydruków aktów prawnych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 czerwca 2012 r. Nr IBPP1/443-306/12/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prezydent miasta, w ramach realizacji obowiązku ustanowionego w art. 28a ustawy o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95 z późn. zm.) ustali stawkę odpłatności za wydanie strony wydruku komputerowego aktów prawnych (pokrywającą wyłącznie faktyczny koszt materiału - papier, toner). Przedmiotowe wydruki będą wydawane na wniosek, stawki ustalane będą w drodze zarządzenia prezydenta miasta i podane do publicznej wiadomości, a dokonywanie płatności (w kasie bądź przelewem na konto Urzędu) będzie warunkiem wydania wydruku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: " Jakie podmioty będą ubiegać się, za wnioskiem, o wydanie wydruku aktów prawnych i w jakim celu..." Wnioskodawca wskazał, iż o wydanie wydruków ubiegać się będą mogły wszystkie podmioty, tzn. zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Zgodnie z ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172), podmiot ubiegający się o wydruk nie musi podawać celu jego otrzymania.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt: "Czy wydawanie wydruków komputerowych aktów prawnych będzie odbywało się na podstawie zawartych z określonymi podmiotami umów cywilnoprawnych..." Wnioskodawca wskazał cyt.: "Nie."

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt. "Wydruki komputerowe jakich aktów prawnych Wnioskodawca będzie wydawał odpłatnie..." Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 oraz art. 28 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, organy samorządu terytorialnego udostępniają Dzienniki Ustaw, Monitor Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne w tym orzeczenia oraz akty prawa miejscowego.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Jakie podmioty będą ubiegać się, za wnioskiem, o wydanie kopii aktów prawnych i w jakim celu." Wnioskodawca wskazał, iż o wydanie kopii aktów prawnych ubiegać się będą mogły wszystkie podmioty, tzn. zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Zgodnie z ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172), podmiot ubiegający się o wydruk nie musi podawać celu jego otrzymania.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: Czy istnieje przepis, na podstawie którego Wnioskodawca jest obowiązany do odpłatnego lub nieodpłatnego udostępniania kopii aktów prawnych. Jeśli tak to proszę wskazać ten przepis wraz z podaniem nazwy aktu prawnego oraz publikatora" Wnioskodawca wskazał, iż wydawanie kopii aktów normatywnych lub innych i innych aktów prawnych jest odpłatne na podstawie art. 28a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.).

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Jeżeli Wnioskodawca będzie wykonywał kopie aktów prawnych odpłatnie to co ta odpłatność będzie pokrywała..." Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 28a powołanej przedmiotowej ustawy odpłatność będzie pokrywała wyłącznie koszty tych wydruków, tj. faktyczny koszt materiału - papier i toner.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy istnieje/będzie istniało rozporządzenie, zarządzenie, którym będą ustalone stawki opłat za wydanie kopii aktów prawnych. Jaki organ wyda/ł stosowny dokument w tym zakresie..." Wnioskodawca wskazał, iż po otrzymaniu interpretacji przygotowana zostanie regulacja określająca zasady pobierania opłat oraz stawki. Dokumentem tym będzie Zarządzenie Prezydenta Miasta.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy wydanie kopii aktów prawnych będzie odbywało się na podstawie zawartych z określonymi podmiotami umów cywilnoprawnych..." Wnioskodawca wskazał cyt.: "Nie."

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Kopie jakich aktów prawnych Wnioskodawca będzie wydawał odpłatnie..." Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 oraz art. 28 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, organy samorządu terytorialnego udostępniają Dzienniki Ustaw, Monitor Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne w tym orzeczenia oraz akty prawa miejscowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatne czynności udostępniania kopii lub wydruków aktów prawnych podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych udostępnianie kopii lub wydruku aktów prawnych jest odpłatne. Kierownik Urzędu, w którym są udostępnione do powszechnego wglądu dzienniki urzędowe i zbiory aktów prawa miejscowego ustala cenę arkusza kopii lub wydruku, ustalona cena może pokrywać jedynie koszty udostępnienia tych kopii.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przypadku pobierania opłaty za udostępnianie aktów normatywnych mamy do czynienia z sytuacją, w której władze samorządowe są obowiązane do ich wydawania na podstawie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, ze w zakresie czynności, o których mowa w przedmiotowym wniosku, Wnioskodawca nie będzie występował w charakterze podatnika.

Wobec powyższego nie będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydanie kopii lub wydruku komputerowego aktów prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku Nr 77/388/EWG - Dz. Urz. UE L Nr 145 s. 1 z późn. zm. (art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. - Dz. Urz. UE L 347 s. 1, z późn. zm.) krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Powyższy przepis Dyrektywy został odzwierciedlony w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy łącznym spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

1.

jego podmiotem jest wyłącznie organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz

2.

odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawodawca w treści przywołanej ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje jakie jednostki należy uznać za organy władzy publicznej, jednakże pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o którym mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Miasto jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, iż na wniosek osób fizycznych i prawnych będzie wydawał na mocy art. 26 ust. 1 oraz art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95 z późn. zm.) wydruki komputerowe jak i kopie Dzienników Ustaw, Monitorów Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne w tym orzeczenia oraz akty prawa miejscowego.

Prezydent Miasta, w ramach realizacji obowiązku ustanowionego w art. 28a ww. ustawy o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ustali stawkę odpłatności za wydanie strony wydruku komputerowego lub kopii aktów prawnych (pokrywającą wyłącznie faktyczny koszt materiału - papier, toner).

Stawki za wydanie wydruku bądź kopii aktu ustalane będą w drodze zarządzenia Prezydenta Miasta i podane do publicznej wiadomości, a dokonywanie płatności (w kasie bądź przelewem na konto Urzędu) będzie warunkiem wydania wydruku.

Ani wydanie wydruków komputerowych ani wydanie kopii aktów prawnych nie będzie odbywało się na podstawie zawartych z określonymi podmiotami umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z art. 92 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:

1.

rada miasta,

2.

prezydent miasta.

Natomiast na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym organami powiatu są:

1.

rada powiatu,

2.

zarząd powiatu.

Zgodnie z art. 12 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym do wyłącznej właściwości rady powiatu należy stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu.

Jak stanowi art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1.

edukacji publicznej,

2.

promocji i ochrony zdrowia,

3.

pomocy społecznej,

a.

wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

4.

polityki prorodzinnej,

5.

wspierania osób niepełnosprawnych,

6.

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

7.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

8.

kultury fizycznej i turystyki,

9.

geodezji, kartografii i katastru,

10.

ospodarki nieruchomościami,

11.

administracji architektoniczno-budowlanej,

12.

gospodarki wodnej,

13.

ochrony środowiska i przyrody,

14.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

15.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

16.

ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,

17.

przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

18.

ochrony praw konsumenta,

19.

utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

20.

obronności,

21.

promocji powiatu,

22.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

23.

działalności w zakresie telekomunikacji.

Jak wynika z art. 4 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

Z postanowień art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że ustawy mogą określać inne zadania powiatu.

Natomiast art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Jak wynika z art. 28 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych, starosta prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat.

Stosownie zaś do art. 28 pkt 2 tej ustawy, wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez gminę.

W myśl art. 28 ust. 3. cyt. ustawy do wglądu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 4.

Zgodnie z art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 1, art. 27 ust. 3a oraz art. 28 ust. 3, wydawanie wydruków aktów normatywnych i innych aktów prawnych jest odpłatne. Kierownik urzędu, w którym są udostępnione do wglądu dzienniki urzędowe i zbiory aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę, ustala cenę arkusza wydruku aktu normatywnego lub innego aktu prawnego, tak aby wydruki były powszechnie dostępne, a cena pokrywała wyłącznie koszty tych wydruków.

W myśl art. 27 ust. 1 cyt. ustawy organy wydające dzienniki urzędowe prowadzą w postaci elektronicznej zbiory tych dzienników.

Do zbiorów Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego wydaje się skorowidz w postaci elektronicznej. (art. 27 ust. 2 tej ustawy).

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ww. ustawy w zakresie udostępniania do wglądu zbiorów dzienników urzędowych z aktami prawnymi zawierającymi informacje niejawne stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.

Jak wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych terenowe organy administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego udostępniają nieodpłatnie Dziennik Ustaw i Monitor Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne, w tym orzeczenia:

1.

do wglądu i do pobrania w formie dokumentu elektronicznego;

2.

w postaci elektronicznej do powszechnego wglądu w godzinach pracy urzędów obsługujących te organy, w miejscu do tego przeznaczonym i powszechnie dostępnym.

W myśl art. 27 ust. 3a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych do zbiorów, o których mowa w ust. 1, i do skorowidza, o którym mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 4.

Ww. przepis art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych wprowadza zatem zasadę, że w przypadkach udostępniania Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego i innych aktów prawnych w tym orzeczeń, dzienników urzędowych prowadzonych w formie elektronicznej, skorowidza zbiorów dziennika Ustaw i Monitora Polskiego w postaci elektronicznej, wglądu do zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat, oraz prowadzonych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w postaci elektronicznej zbioru aktów prawa miejscowego stanowionych przez gminę - udostępnianie tych aktów prawnych jest odpłatne.

Wysokość opłat za omawiane wydruki ustala kierownik danego urzędu.

Musi on uwzględnić przy tym dwa czynniki:

* opłaty te powinny powodować, by wydruk mógł być powszechnie dostępny,

* cena ma pokrywać koszt udostępnienia wydruku.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydanie kopii lub wydruków aktów prawnych.

Wnioskodawca uważa, iż w przypadku pobierania opłaty za czynności udostępniania kopii lub aktów normatywnych nie będzie występował w charakterze podatnika.

Wobec powyższego uważa, iż nie będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydanie kopii lub wydruku komputerowego aktów prawnych.

W ocenie tut. organu skoro obowiązkiem Wnioskodawcy wynikającym z przepisów ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych jest wykonywanie kopii i wydruków aktów prawnych (tekst jedn.: Dziennik Ustaw czy Monitor Polski) czy też aktów prawa miejscowego, to wydanie przez Wnioskodawcę kopii lub wydruków aktów prawnych czy też aktów prawa miejscowego należy do czynności o charakterze publicznoprawnym i nie można uznać tego za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca pomiędzy nim a osobami ubiegającymi się o wydanie kopii lub wydruku aktów prawnych nie będzie zawarta umowa cywilnoprawna.

Zatem w zakresie wykonywanych ww. czynności tj. wydania kopii i wydruków aktów prawnych, o których mowa we wniosku Wnioskodawca będzie działał jako organ władzy publicznej.

Zatem wydawanie odpłatne wydruków oraz kopii aktów prawnych, w tym aktów prawa miejscowego, o których mowa we wniosku mieści się w wyłączeniu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że zarówno dla czynności odpłatnego wydawania wydruków jak i kopii aktów prawnych znajdują zastosowanie przepisy cyt. ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, co wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl