IBPP1/443-300/07/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-300/07/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.) oraz pismem z dnia 20 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług montażu okien, w budynku kościoła oraz w budynku plebanii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług montażu okien, w budynku kościoła oraz w budynku plebanii. W dniu 14 listopada 2007 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu nr IBPP1/443-300/07/PK z dnia 30 października 2007 r. Ponadto wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący wykonawcą okien zawarł umowę z kontrahentem na dostawę i montaż ślusarki budowlanej aluminiowej. Umowa przewiduje łączne fakturowanie wykonania, dostawy i montażu przedmiotu umowy. 60% okien zostanie zamontowane w budynku kościoła a 40% w budynku plebanii. Plebania i kościół to dwa różne budynki sklasyfikowane pod symbolami PKOB, odpowiednio: 113 oraz 127.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować przy dostawie wraz z montażem okien w budynku kościoła a jaką w budynku plebanii.

Zdaniem Wnioskodawcy dla tego rodzaju usługi należy zastosować stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast na mocy § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 19 wspomnianego załącznika wymieniono montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach, o których mowa w poz. 20, oraz w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Obiekty wymienione w poz. 20 załącznika to budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), tj. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych oraz budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wnioskodawca w przedstawionym opisie stanu faktycznego wskazuje, że umowa zawarta z kontrahentem przewiduje dostawę i montażu stolarki budowlanej aluminiowej oraz łączne fakturowanie wykonania dostawy i montażu przedmiotu umowy. Usługa ta jest wykonywana w budynku mieszkalnym PKOB - 113 (plebania) oraz w budynku kościoła PKOB - 127.

Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, że stawka 7% znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy oraz montażu okien w budynkach mieszkaniowych o symbolu PKOB 111, 112 i części budynków mieszkaniowych należących do grupy 113, o ile zawarta została na tę okoliczność stosowna umowa cywilno prawna przewidująca świadczenie usługi kompleksowej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki kościołów zaliczone zostały do:

* grupy 127, tj. pozostałe budynki niemieszkalne,

* klasy 1272, tj. budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych (kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp.).

Powyższe świadczy o tym, że kościół rozumiany jako obiekt budowlany posiada symbol PKOB - 1272, natomiast wyszczególnione w art. 2 pkt 12 ww. ustawy budynki kościołów należące do grupy PKOB -113 oznaczają budynki mieszkalne należące do kościoła w znaczeniu podmiotowym, rozumianego jako swego rodzaju instytucja, a nie obiekt budowlany.

Zatem w sytuacji gdy montaż okien będzie wykonany w budynku plebani przez producenta tych towarów brak jest podstaw do opodatkowania odrębnymi stawkami poszczególnych elementów składających się na realizacje warunków umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, tzn. dostawę stolarki budowlanej oraz jej montaż, gdyż na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów opodatkowane jest 7% stawką podatku VAT.

Natomiast do dostawy oraz świadczonej usługi montażu okien w budynku kościoła będzie miała zastosowanie 22% stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi montażu okien w budynku kościoła oraz budynku plebanii podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu 7% stawki VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl