IBPP1/443-290/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-290/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia otrzymanej dotacji do obrotu, który powinien być wykazany w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia otrzymanej dotacji do obrotu, który powinien być wykazany w deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. od dnia 1 września 2008 r. rozpoczęła działalność usługową w zakresie edukacji, zwolnioną od podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 7 - ex 80 - usługi w zakresie edukacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W ramach tych usług w okresie od dnia 1 września 2008 r. do dnia 31 sierpnia 2010 r. realizuje projekt pn. "D.". Jest on w 100% dotowany z funduszy unijnych. Projekt ten realizowany jest na podstawie umowy z Samorządem Województwa z dnia 27 listopada 2008 r.

Realizacja projektu polega na organizowaniu nieodpłatnych szkoleń dla osób zagrożonych marginalizacją społeczną i zawodową. Odbywa się to w różnych częściach miasta, gdzie zostały utworzone Miejskie Kluby Aktywnych, jako miejsca integracji społecznej. W utworzonych klubach odbywają się zajęcia kulturalno-edukacyjne, a także będą organizowane szkolenia zawodowe oraz rozwijane umiejętności i kompetencje niezbędne na rynku pracy poprzez poradnictwo zawodowe. Zgodnie z zawartą umową wartość projektu wynosi 1.200.064,00 PLN. Pierwszą transzę dotacji w kwocie 400.000,00 PLN spółka otrzymała dnia 17 lutego 2009 r., a kolejne będzie otrzymywać sukcesywnie w miarę ponoszonych wydatków. Otrzymana dotacja zostanie wykorzystana na wydatki związane z obsługą organizowanych szkoleń oraz na zakup wyposażenia i środków trwałych wykorzystywanych do obsługi projektu. Ponadto projekt ten nie przynosi spółce żadnych wymiernych korzyści finansowych w chwili obecnej, ani też nie będzie przynosił zysku w przyszłości. Otrzymana przez spółkę dotacja równoważy w 100% poniesione nakłady za świadczone usługi. Za organizowane szkolenia Sp. z o.o. nie pobiera od uczestników szkoleń żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowa dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który powinien być wykazywany w deklaracji VAT-7 w części C poz. 1-dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolniona od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, taka dotacja w całości nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie powinna być wykazywana w deklaracji VAT-7 w części C w poz. 1-dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolniona od podatku, ponieważ przedmiotowa dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Sp. z o.o. usług szkolenia, gdyż brak jest elementu bezpośredniego związku otrzymanej dotacji z ceną konkretnej świadczonej usługi (tj. usług szkolenia, za które to Sp. z o.o nie pobiera opłat) i tym samym nie ma możliwości alokacji dotacji w cenie usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 tej ustawy.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi.

Natomiast w przypadku braku takiego związku bezpośredniego, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 września 2008 r. rozpoczął działalność usługową w zakresie edukacji, zwolnioną od podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 7 - ex 80 - usługi w zakresie edukacji. W ramach tych usług w okresie od dnia 1 września 2008 r. do dnia 31 sierpnia 2010 r. realizuje projekt pn. "D.". Jest on w 100% dotowany z funduszy unijnych. Realizacja projektu polega na organizowaniu nieodpłatnych szkoleń dla osób zagrożonych marginalizacją społeczną i zawodową. Odbywa się to w różnych częściach miasta, gdzie zostały utworzone Miejskie Kluby Aktywnych, jako miejsca integracji społecznej.

W utworzonych klubach odbywają się zajęcia kulturalno-edukacyjne, a także będą organizowane szkolenia zawodowe oraz rozwijane umiejętności i kompetencje niezbędne na rynku pracy poprzez poradnictwo zawodowe. Pierwszą transzę dotacji Wnioskodawca otrzymał w dniu 17 lutego 2009 r., a kolejne będzie otrzymywać sukcesywnie w miarę ponoszonych wydatków. Otrzymana dotacja zostanie wykorzystana na wydatki związane z obsługą organizowanych szkoleń oraz na zakup wyposażenia i środków trwałych wykorzystywanych do obsługi projektu. Ponadto projekt ten nie przynosi Wnioskodawcy żadnych wymiernych korzyści finansowych w chwili obecnej, ani też nie będzie przynosił zysku w przyszłości. Otrzymana przez spółkę dotacja równoważy w 100% poniesione nakłady za świadczone usługi. Za organizowane szkolenia Wnioskodawca nie pobiera od uczestników szkoleń żadnych opłat.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja jest przekazywana Wnioskodawcy na pokrycie kosztów związanych jego z działalnością usługową w zakresie edukacji (dotacja podmiotowa).

Powyższe dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z obsługą organizowanych szkoleń oraz na zakup wyposażenia i środków trwałych wykorzystywanych do obsługi projektu pn. "D.", który nie przynosi, ani też nie będzie przynosił Wnioskodawcy żadnych wymiernych korzyści finansowych, za organizowane szkolenia Wnioskodawca nie pobiera od uczestników szkoleń żadnych opłat, a otrzymana dotacja równoważy w 100% poniesione nakłady za świadczone usługi.

Tym samym, nie można uznać, że otrzymana dotacja ma wpływ na cenę świadczonych usług. Realizowane zadania nie są przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Powyższe dofinansowanie nie ma wpływu na cenę (kwotę należną), ponieważ nie ma kwoty należnej.

A zatem powyższa dotacja, jako niezwiązana z ceną konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług, nie stanowi obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym nie powinna być wykazywana w części C, w poz. 20 (w związku z poz. 1) deklaracji VAT-7.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności, gdyby dotacja stanowiła dopłatę do ceny konkretnej dostawy towarów czy świadczenia usług) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl