IBPP1/443-290/07/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-290/07/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 4 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT w wysokości 7% dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT w wysokości 7% dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako konsorcjum wraz z innym podmiotem, rozpoczął realizację inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej oraz modernizacji sieci wodociągowej dla pewnej Gminy. Powstająca i modernizowana sieć stanowi z założenia w przeważającej części infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, a w minimalnym stopniu związana jest z innymi funkcjami niż budownictwo mieszkaniowe (m.in. funkcjami gospodarczymi). Inwestycja jest realizowana w systemie "projektuj i buduj" (tzw. żółty FIDIC, stosowany przy inwestycjach dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej). Gmina nie dysponuje projektami technicznymi, ani pozwoleniami na budowę w zakresie ww. inwestycji. Wykonanie projektów technicznych jest elementem umowy z wykonawcą. W zakres kontraktu wchodzą:

* pozycje ogólne,

* dokumentacja projektowa do celów uzyskania pozwolenia na budowę,

* dokumentacja w celu zgłoszenia robót,

* dokumentacja powykonawcza,

* inwentaryzacja geodezyjna"

* budowa sieci kanalizacyjnej wraz z obiektami,

* budowa sieci wodociągowej w tym przyłącza,

Termin zakończenia inwestycji ustalono na dzień 30 czerwca 2009 r., rozliczenie do 31 grudnia 2009 r. W obecnej chwili nie istnieje jeszcze dokumentacja projektowa, a zatem i kosztorysowa. Zgodnie z umową taka nigdy się nie pojawi - roboty będą rozliczane ryczałtem. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT dla niej będą wystawiane faktury przejściowe za wykonanie zadania na podstawie podanych w naszej ofercie kwot ryczałtowych, będących kwotami netto. W ofercie przetargowej, dla oceny i porównania ofert wykonawców oraz uwzględnienia możliwości finansowych Gminy założono stawkę VAT w wysokości 7% i 22% odpowiednio w stosunku do poszczególnych pozycji w wykazach cen. Ustalono również, że po wykonaniu projektu budowlanego Gmina określi udział procentowy inwestycji jako infrastruktury służącej budownictwu mieszkaniowemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowanie stawki 7% dla części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym powinno odnosić się do wszystkich pozycji wykazu cen, czyli do:

* pozycji ogólnych,

* dokumentacji projektowej do celów uzyskania pozwolenia na budowę,

* dokumentacji w celu zgłoszenia robót,

* dokumentacji powykonawczej,

* inwentaryzacji geodezyjnej,

* budowy sieci kanalizacyjnej wraz z obiektami,

* budowy sieci wodociągowej w tym przyłącza.

Zdaniem Wnioskodawcy w części dotyczącej budownictwa mieszkaniowego stawkę obniżoną 7% należy stosować do wszystkich pozycji wykazu cen. Roboty budowlano-montażowe, wyszczególnione w art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług dla 7% stawki VAT, zgodnie z art. 2 pkt 8 prawa zamówień publicznych, obejmują zaprojektowanie i wykonanie robót w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze. zm.), a także realizację obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Zgodnie z art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87 z późn. zm.) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu sta¬tystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Robotami związanymi z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. przepisie są, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ww. ustawy o VAT).

Wskazana wyżej infrastruktura może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi jak i z budownictwem mieszkaniowym. Wprawdzie w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania z podstawy opodatkowania infrastruktury związanej z obsługą budownictwa mieszkaniowego w przypadku objęcia robotami nie tylko ww. budownictwa, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem w przypadku gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Proporcję może również określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót. Wyodrębnione części inwestycji należy opodatkować zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami tj.: 7% - dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - w okresie do 31 grudnia 2007 r., 22% - dla pozostałej części.

Należy zaznaczyć, że możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% stanowi uprawnienie, z którego podatnik może skorzystać jedynie przy spełnieniu warunków określonych ww. przepisami prawa, w tym przypadku pod warunkiem wykazania związku infrastruktury (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę na realizację inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej oraz modernizacji sieci wodociągowej dla pewnej Gminy, która swym zakresem obejmuje szereg czynności, składających się na usługę związaną z obiektami sieci kanalizacyjnej oraz modernizacji sieci wodociągowej, w tym opracowanie dokumentacji projektowej. W przypadku zatem, gdy umowa cywilnoprawna łącząca Podatnika z kontrahentem - obejmuje swym zakresem cały szereg czynności (w tym przygotowanie dokumentacji w zakresie projektowania budowlanego, dokumentację powykonawczą, do celów zgłoszenia robót, inwentaryzację geodezyjną) właściwym jest - dla celów podatku od towarów i usług - uznanie przedmiotowych czynności, jako jednej, kompleksowej usługi budowlano-montażowej.

Mimo powyższego należy zaznaczyć, że stawka VAT w wysokości 7% nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, że termin zakończenia inwestycji ustalono na dzień 30 czerwca 2009 r., a stawka VAT w wysokości 7% w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT dla ww. robót obowiązywała jedynie do dnia 31 grudnia 2007 r. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku wg stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonanej czynności. Zatem w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie przepisu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r., które wykonane zostały przez podatników przed dniem 1 stycznia 2008 r., dla których obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje po dniu 31 grudnia 2007 r. - czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 stycznia 2008 r.

Zatem dla robót wskazanych we wniosku, których zakończenie wykonania ustalono na dzień 30 czerwca 2009 r. nie można zastosować preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%, lecz stawkę właściwą w momencie wykonania tych czynności tj. 22%, o ile oczywiście do tego czasu nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego lub stan faktyczny.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl