IBPP1/443-29/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-29/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2012 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* jaką należy przyjąć stawkę VAT w fakturach za przeprowadzenie szkolenia pod nazwą "Audytor efektywności energetycznej" - jest prawidłowe;

* jaki powinien być opis stawki na fakturze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką należy przyjąć stawkę VAT w fakturach za przeprowadzenie szkolenia pod nazwą "Audytor efektywności energetycznej" oraz jaki powinien być opis stawki na fakturze.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności firmy Wnioskodawcy jest szeroko pojęte doradztwo energetyczne (konsulting, audyty energetyczne, prace studialne i koncepcyjne itp.) oraz organizacja szkoleń związanych z efektywnością energetyczną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych czynności. Deklaracja rejestracyjna VAT-R została złożona w Urzędzie Skarbowym w dniu 30 września 2010 r.

W ramach działalności firmy Wnioskodawca przygotowuje ofertę szkolenia "Audytor efektywności energetycznej" dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień audytora efektywności energetycznej. Szkolenie adresowane jest do osób które spełniają warunki podane w art. 29 ust. 1-3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94, poz. 551).

Szkolenie prowadzone będzie zgodnie z trybem przewidzianym w ust. 4 tegoż artykułu oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki wydanym na podstawie art. 33 ust. 7 pkt 1 ustawy o efektywności energetycznej. Uczestnicy podczas szkolenia będą zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie samodzielnego przeprowadzenia audytu efektywności energetycznej zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej. Szkolenie stanowi podstawę do ubiegania się o nadanie uprawnień do realizowania audytu efektywności energetycznej zgodnie z przedmiotową ustawą. Ukończenie szkolenia jest jednym z dwóch sposobów prowadzących do uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej (alternatywną drogą jest ukończenie studiów podyplomowych) i jest - zgodnie z art. 29 pkt 4 ww. ustawy - warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu na audytora efektywności energetycznej.

Uczestnicy, którzy zdadzą egzamin, uzyskają uprawnienia do sporządzania audytu efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy o efektywności energetycznej. Tym samym zdobywają nowy, pożądany na rynku zawód. Szkolenie jest usługą kształcenia zawodowego dla jednych, przekwalifikowania dla pozostałej części słuchaczy. Kształcenie audytorów leży w dobrze pojmowanym interesie publicznym, z uwagi na jego związek z działaniami na rzecz racjonalizacji zużycia energii, zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko, a także obowiązki jakie w tym zakresie Polska przyjęła na siebie jako kraj członkowski UE.

Uczestnikami szkolenia (lub Zleceniodawcą), mogą być osoby prywatne oraz przedsiębiorcy, instytucje publiczne, instytucje NGO, instytucje otoczenia biznesu, urzędy, ministerstwa, uczelnie wyższe, szkoły publiczne i prywatne, urzędy pracy itp.

Przedmiotowe szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników lub ma na celu przekwalifikowanie zawodowe oraz uaktualnienie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych. Uczestnicy szkolenia lub Zleceniodawcy zawierają z organizatorem szkolenia tzn. firmą Wnioskodawcy, umowę zawierającą: tytuł i termin szkolenia, dane zleceniodawcy, dane uczestnika, oświadczenie zleceniodawcy o skierowaniu uczestnika na szkolenie (w przypadku gdy na szkolenie kieruje firma lub instytucja), dane Firmy/Wnioskodawcy oraz szczegóły dotyczące ceny szkolenia i wysokości zaliczki. W umowie zawarta jest/będzie także klauzula o zgodności formy i programu szkolenia z właściwym rozporządzeniem Ministra Gospodarki.

Szkolenie obejmuje następujące usługi: przeprowadzenie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych enumeratywnie wskazanych w załączniku 1 ww. rozporządzenia, w ilości minimum 164 godzin lekcyjnych, przez wykładowców/trenerów posiadających wiedzę oraz doświadczenie w zakresie zagadnień wskazanych w rozporządzeniu; dostarczenie uczestnikom materiałów szkoleniowych; zapewnienie sali szkoleniowej wraz z niezbędnym sprzętem multimedialnym oraz sal laboratoryjnych do prowadzenia ćwiczeń praktycznych; opiekę i pomoc trenerów w realizacji pracy końcowej - audytu energetycznego - zgodnie z rozporządzeniem; wydanie zaświadczenia zgodnego z wzorem Ministerstwa Gospodarki (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki) o ukończeniu szkolenia.

Szkolenie na audytora efektywności energetycznej nie jest działalnością realizowaną w ramach systemu oświaty i zgodnie z ustawą o tym systemie, nie musi być przeprowadzane przez uczelnię wyższą, prowadzenie szkolenia nie wymaga posiadania jakiejkolwiek akredytacji czy autoryzacji, szkolenie może być prowadzone przez dowolne podmioty - również w ramach prywatnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie posiada uprawnień placówki oświatowej.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki regulujące, zgodnie z art. 29 pkt 4 i 5 ustawy o efektywności energetycznej, sposób przeprowadzenia i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu o których mowa w opisie, w chwili obecnej jest po konsultacjach społecznych i oczekuje na ogłoszenie, zapowiedziane na połowę I kwartału 2012 r. Jego zapisy nie ulegną jednak istotnej dla niniejszej interpretacji podatkowej zmianie. Projekt przygotowany do ogłoszenia, jest w części związanej z interpretacją identyczny z pierwszym projektem z 2010 r. Szkolenie rozpocznie się po ogłoszeniu rozporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką należy przyjąć stawkę VAT w fakturach za przeprowadzenie tego szkolenia.

Jaki powinien być opis stawki na fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować VAT zwolniony - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy - "szkolenie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach".

UWAGI OGÓLNE:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) uchyla załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenosi uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W przekonaniu Wnioskodawcy, przygotowywane przez niego szkolenie jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach

UZASADNIENIE

Dla właściwej interpretacji art. 43 ust. 1 pkt 29 należy ustalić:

a.

co jest uznawane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

b.

oraz czy szkolenie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach

Ad. a). W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.). Przedmiotowe dla sprawy postanowienia VI Dyrektywy zostały powtórzone w Dyrektywie 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. Art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Rozdział V Zwolnienia Sekcja 1) definiuje usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego następująco:

"Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu".

W analizowanym przypadku uczestnicy podczas szkolenia zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie samodzielnego przeprowadzenia audytu efektywności energetycznej zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej. Szkolenie stanowi podstawę do ubiegania się o nadanie uprawnień do realizowania audytu efektywności energetycznej zgodnie z przedmiotową ustawą. Ukończenie szkolenia jest jednym z dwóch sposobów prowadzących do uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej i jest - zgodnie z art. 29 pkt 4 ww. ustawy - warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu na audytora efektywności energetycznej. Uczestnicy, którzy zdadzą egzamin uzyskają uprawnienia do sporządzania audytu efektywności energetycznej dla potrzeb procedury wydawania białych certyfikatów, zdobywając nowy, pożądany na rynku zawód. Tym samym należy uznać, że szkolenie jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania (w zależności od obecnie wykonywanego zawodu szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników lub ma na celu przekwalifikowanie zawodowe oraz uaktualnienie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych).

Ad. b). Szkolenie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenie jest przeprowadzane zgodnie z artykułem 29 pkt 4 ustawy o efektywności energetycznej. Sposób jego przeprowadzenia i szczegółowy zakres programowy - enumeratywnie wskazane tematy, liczba godzin zajęć, warunki sprzętowe niezbędne dla przeprowadzenia szkolenia - są ściśle i szczegółowo ustalone w załączniku 1 rozporządzenia wydawanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, na podstawie art. 33 ust. 7 ww. ustawy. Rozporządzenie określa także sposób sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczestników szkolenia oraz wzór zaświadczenia jakie otrzymują uczestnicy.

W szczególności rozporządzenie (projekt) stanowi:

§ 2. 1. Szkolenie dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień audytora efektywności energetycznej, zwane dalej "szkoleniem", powinno składać się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania szkolenia nie może być krótszy niż 160 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia powinna trwać nie mniej niż 24 godziny.

2.

Część teoretyczna składa się z wykładów o tematyce zgodnej z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

3.

Część praktyczna składa się z zajęć laboratoryjnych, których zakres określono w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

4.

Szkolenie powinno być przeprowadzane z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych, w szczególności sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem komputerowym pozwalającym na wykonywanie obliczeń właściwych dla sporządzenia audytu efektywności energetycznej.

§ 3. 1. Szkolenie powinno kończyć się samodzielnym sporządzeniem audytu efektywności energetycznej i oceną poprawności jego wykonania, w szczególności pod względem zgodności z przepisami dotyczącymi metodologii sporządzania audytu efektywności energetycznej.

2.

Osobie, która ukończyła szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Wobec powyższego całkowicie zasadne jest uznanie, że szkolenie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach

Szkolenie na audytora efektywności energetycznej nie jest działalnością realizowaną w ramach systemu oświaty i zgodnie z ustawą o tym systemie, nie musi być przeprowadzane przez uczelnię wyższą, prowadzenie szkolenia nie wymaga posiadania jakiejkolwiek akredytacji czy autoryzacji, szkolenie może być prowadzone przez dowolne podmioty - również w ramach prywatnej działalności gospodarczej.

Dodatkowo za poprawnością interpretacji przemawia analiza przepisów dwóch aktów unijnych:

VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), Tytuł X Zwolnienia, Artykuł 13 Zwolnienia na terytorium kraju A. Zwolnienia niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym.

1.

Nie naruszając innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają z podatku na warunkach, które określają w celu zapewnienia prawidłowego i prostego zastosowania takich zwolnień, jak również, aby zapobiec oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom:

lit. i edukację dzieci i młodzieży, szkolnictwo powszechne i wyższe, szkolenia zawodowe lub zmiana kwalifikacji zawodowych (tzn. przekwalifikowanie - uwaga Wnioskodawcy) łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, dokonywaną przez instytucje prawa publicznego, którym te zadania są powierzone lub przez inne organizacje określone przez zainteresowane Państwa Członkowskie jako mające podobne cele oraz Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Rozdział 2 Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym, Artykuł 132

1.

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

lit. i kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Szczególnie istotne jest wskazanie w obu dokumentach przez legislatora, celu jaki przyświecał stanowionym przepisom - interes publiczny. Jak już zaznaczono, kształcenie audytorów energetycznych leży w najlepiej pojętym interesie publicznym. Jest bowiem warunkiem poprawy efektywności energetycznej krajowej gospodarki, racjonalizacji korzystania z paliw, poprawy stanu środowiska naturalnego, osiągnięcia celów indykatywnych wskazanych w ustawie o efektywności energetycznej. Nadto jest warunkiem wypełnienia obowiązków wynikających z przynależności do UE - zmniejszenia zużycia energii, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla CO 2.

PODSUMOWANIE:

Na podstawie:

* art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476),

* art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej,

* art. 132 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.),

* art. 13 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG),

* ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej wraz z rozporządzeniem

Wnioskodawca uważa, że przygotowywane szkolenie jest objęte zwolnieniem z VAT.

Przeprowadzenie szkolenia powinno być udokumentowane fakturami VAT ze wskazaniem, iż są to usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia:

* jaką należy przyjąć stawkę VAT w fakturach za przeprowadzenie szkolenia pod nazwą "Audytor efektywności energetycznej" - uznano za prawidłowe;

* jaki powinien być opis stawki na fakturze - uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia pod nazwą "Audytor efektywności energetycznej" świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jak wynika z wniosku, w ramach działalności firmy Wnioskodawca przygotowuje ofertę szkolenia "Audytor efektywności energetycznej" dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień audytora efektywności energetycznej. Szkolenie adresowane jest do osób które spełniają warunki podane w art. 29 ust. 1-3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94, poz. 551).

Szkolenie prowadzone będzie zgodnie z trybem przewidzianym w ust. 4 tegoż artykułu oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki wydanym na podstawie art. 33 ust. 7 pkt 1 ustawy o efektywności energetycznej. Uczestnicy podczas szkolenia będą zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie samodzielnego przeprowadzenia audytu efektywności energetycznej zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej. Szkolenie stanowi podstawę do ubiegania się o nadanie uprawnień do realizowania audytu efektywności energetycznej zgodnie z przedmiotową ustawą. Ukończenie szkolenia jest jednym z dwóch sposobów prowadzących do uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej (alternatywną drogą jest ukończenie studiów podyplomowych) i jest - zgodnie z art. 29 pkt 4 ww. ustawy - warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu na audytora efektywności energetycznej.

Uczestnicy, którzy zdadzą egzamin, uzyskają uprawnienia do sporządzania audytu efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy o efektywności energetycznej. Tym samym zdobywają nowy, pożądany na rynku zawód. Szkolenie jest usługą kształcenia zawodowego dla jednych, przekwalifikowania dla pozostałej części słuchaczy. Kształcenie audytorów leży w dobrze pojmowanym interesie publicznym, z uwagi na jego związek z działaniami na rzecz racjonalizacji zużycia energii, zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko, a także obowiązki jakie w tym zakresie Polska przyjęła na siebie jako kraj członkowski UE.

Uczestnikami szkolenia (lub Zleceniodawcą), mogą być osoby prywatne oraz przedsiębiorcy, instytucje publiczne, instytucje NGO, instytucje otoczenia biznesu, urzędy, ministerstwa, uczelnie wyższe, szkoły publiczne i prywatne, urzędy pracy itp.

Przedmiotowe szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników lub ma na celu przekwalifikowanie zawodowe oraz uaktualnienie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych. Uczestnicy szkolenia lub Zleceniodawcy zawierają z organizatorem szkolenia tzn. firmą Wnioskodawcy, umowę zawierającą: tytuł i termin szkolenia, dane zleceniodawcy, dane uczestnika, oświadczenie zleceniodawcy o skierowaniu uczestnika na szkolenie (w przypadku gdy na szkolenie kieruje firma lub instytucja), dane Firmy/Wnioskodawcy oraz szczegóły dotyczące ceny szkolenia i wysokości zaliczki. W umowie zawarta jest/będzie także klauzula o zgodności formy i programu szkolenia z właściwym rozporządzeniem Ministra Gospodarki.

Szkolenie obejmuje następujące usługi: przeprowadzenie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych enumeratywnie wskazanych w załączniku 1 ww. rozporządzenia, w ilości minimum 164 godzin lekcyjnych, przez wykładowców/trenerów posiadających wiedzę oraz doświadczenie w zakresie zagadnień wskazanych w rozporządzeniu; dostarczenie uczestnikom materiałów szkoleniowych; zapewnienie sali szkoleniowej wraz z niezbędnym sprzętem multimedialnym oraz sal laboratoryjnych do prowadzenia ćwiczeń praktycznych; opiekę i pomoc trenerów w realizacji pracy końcowej - audytu energetycznego - zgodnie z rozporządzeniem; wydanie zaświadczenia zgodnego z wzorem Ministerstwa Gospodarki (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki) o ukończeniu szkolenia.

Szkolenie na audytora efektywności energetycznej nie jest działalnością realizowaną w ramach systemu oświaty i zgodnie z ustawą o tym systemie, nie musi być przeprowadzane przez uczelnię wyższą, prowadzenie szkolenia nie wymaga posiadania jakiejkolwiek akredytacji czy autoryzacji, szkolenie może być prowadzone przez dowolne podmioty - również w ramach prywatnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie posiada uprawnień placówki oświatowej.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki regulujące, zgodnie z art. 29 pkt 4 i 5 ustawy o efektywności energetycznej, sposób przeprowadzenia i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu o których mowa w opisie, w chwili obecnej jest po konsultacjach społecznych i oczekuje na ogłoszenie, zapowiedziane na połowę I kwartału 2012 r. Jego zapisy nie ulegną jednak istotnej dla niniejszej interpretacji podatkowej zmianie. Projekt przygotowany do ogłoszenia, jest w części związanej z interpretacją identyczny z pierwszym projektem z 2010 r. Szkolenie rozpocznie się po ogłoszeniu rozporządzenia.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie posiada uprawnień placówki oświatowej, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo - rozwojową.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, iż usługi prowadzenia szkolenia "Audytor efektywności energetycznej" spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż uczestnicy, którzy zdadzą egzamin, uzyskają uprawnienia do sporządzania audytu efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy o efektywności energetycznej. Tym samym zdobywają nowy, pożądany na rynku zawód. Szkolenie jest usługą kształcenia zawodowego dla jednych, przekwalifikowania dla pozostałej części słuchaczy. Kształcenie audytorów leży w dobrze pojmowanym interesie publicznym, z uwagi na jego związek z działaniami na rzecz racjonalizacji zużycia energii, zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko, a także obowiązki jakie w tym zakresie Polska przyjęła na siebie jako kraj członkowski UE.

Szkolenia te mają więc na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych oraz świadectwa klasyfikacyjnego uprawniającego do wykonywania zawodu.

W celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, ww. szkolenia muszą być prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że zgodnie z art. 29 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94, poz. 551), audyt efektywności energetycznej może sporządzić osoba, która odbyła szkolenie dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień audytora efektywności energetycznej lub ukończyła co najmniej roczne studia podyplomowe umożliwiające uzyskanie wiedzy z zakresu zagadnień określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 7 oraz złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora efektywności energetycznej.

Na mocy art. 33 ust. 7 powołanej ustawy o efektywności energetycznej, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia:

1.

sposób przeprowadzenia i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu, o których mowa w art. 29 pkt 4 i 5,

2.

tryb przeprowadzania sprawdzenia wymagań, o których mowa w art. 29 pkt 1-3,

3.

kryteria, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, przy których powołuje się komisje kwalifikacyjne, oraz tryb ich powoływania,

4.

sposób dokumentowania kwalifikacji niezbędnych do powołania w skład komisji kwalifikacyjnej, w tym w szczególności wykształcenia i stażu pracy,

5.

wysokość opłaty za przeprowadzanie egzaminu

- mając na uwadze zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacyjnego szkoleń w celu zagwarantowania rzetelnego i sprawnego przygotowania uczestników szkolenia do egzaminu, a także sprawne przeprowadzanie egzaminów.

Jak podał Wnioskodawca, rozporządzenie Ministra Gospodarki regulujące, zgodnie z art. 29 pkt 4 i 5 ustawy o efektywności energetycznej, sposób przeprowadzenia i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu o których mowa w opisie, w chwili obecnej jest po konsultacjach społecznych i oczekuje na ogłoszenie. Szkolenie rozpocznie się po ogłoszeniu rozporządzenia.

Oznacza to, że spełniona będzie też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z tych też względów, o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia "Audytor efektywności energetycznej" faktycznie prowadzone będą w oparciu o właściwe rozporządzenie wydane na podstawie stosownego przepisu ustawy o efektywności energetycznej, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznano za prawidłowe.

Odnośnie opisu stawki na fakturze należy zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 106 ust. 4 tej ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Ponadto, w myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Biorąc pod uwagę przytoczone regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy dostawa towarów lub świadczenie usług jest zwolnione od podatku, konieczne jest wskazanie na fakturze podstawy prawnej, na mocy której korzysta z tego zwolnienia. Zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 7 pkt 2 powołanego wyżej rozporządzenia, w przypadku dokumentowania opisanych w rozpatrywanym wniosku usług, Wnioskodawca winien wskazać na fakturze, że są to usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zaznaczyć, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl