IBPP1/443-287/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-287/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających w internacie), Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień - jest prawidłowe,

* czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół niemieszkających w internacie), Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień - jest nieprawidłowe,

* czy zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających i niemieszkających w internacie), z art. 43 ust. 1 pkt 24 (wyżywienie uczniów zespołu szkół) i art. 43 ust. 1 pkt 30a (zakwaterowanie uczniów zespołu szkół) ustawy o podatku od towarów i usług będzie obowiązywało w sytuacji, jeżeli za ucznia będzie płacił np. klub sportowy, rada rodziców lub inna firma, na który to podmiot zostanie wystawiona faktura - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z dnia 21 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających w internacie), Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień,

* czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół niemieszkających w internacie), Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień,

* czy zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających i niemieszkających w internacie), z art. 43 ust. 1 pkt 24 (wyżywienie uczniów zespołu szkół) i art. 43 ust. 1 pkt 30a (zakwaterowanie uczniów zespołu szkół) ustawy o podatku od towarów i usług będzie obowiązywało w sytuacji, jeżeli za ucznia będzie płacił np. klub sportowy, rada rodziców lub inna firma, na który to podmiot zostanie wystawiona faktura.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-287/13/MS z dnia 14 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Z. S.) jest samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną. W ramach działalności statutowej u Wnioskodawcy działa koedukacyjny Internat powołany na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz statutu Wnioskodawcy. Zgodnie ze statutem w Internacie zakwaterowane są następujące osoby: młodzież ucząca się w zespole, młodzież innych szkół miasta i Gminy G., młodzież z innych szkół spoza miasta i Gminy G., studenci, słuchacze oraz inne osoby. W skład Wnioskodawcy (wg statutu) wchodzi również Szkolne Schronisko Młodzieżowe. W budynku Internatu stanowiącym integralną część szkoły znajduje się Stołówka prowadzona przez personel placówki, która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe mieszczące się na wyodrębnionym piętrze Internatu. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

Z zakwaterowania i wyżywienia korzystają:

1. Zakwaterowanie młodzieży tworzącej grupy wychowawcze, podlegające całodobowej pełnej opiece wychowawczej:

* Uczniowie Wnioskodawcy w trakcie roku szkolnego,

* Uczniowie innych szkół z terenu G. w trakcie roku szkolnego,

* Uczniowie z innych szkół spoza miasta G. w trakcie roku szkolnego,

* Uczniowie szkół zawodowych uzupełniający naukę przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego w G. w trakcie roku szkolnego,

* Wychowankowie i uczniowie kierowani przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społeczne, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze itp. w trakcie roku szkolnego, (f-ra wystawiana jest na ww. podmioty).

2. Zakwaterowanie studentów i słuchaczy różnych typów szkół:

* w trakcie roku szkolnego, oraz sporadycznie w czasie ferii i wakacji,

3. Zakwaterowanie innych osób nie będących uczniami, studentami i słuchaczami, oraz pracowników zespołu szkół:

* w czasie roku szkolnego oraz w czasie ferii i wakacji,

4. Usługę noclegową w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym (znajdującym się w Internacie na wyodrębnionym jednym piętrze) - które kwateruje młodzież, studentów, grupy wycieczkowe i inne osoby w czasie roku szkolnego oraz w czasie ferii i wakacji - schronisko czynne jest cały rok.

5. Usługi sporządzania posiłków przez Stołówkę ogólnodostępną dla uczniów i innych osób zamieszkujących w Internacie i dla osób z zewnątrz.

Cena posiłków nie jest wliczana do ceny noclegów. Stanowi odrębną pozycję na fakturze.

* dla uczniów Wnioskodawcy mieszkających w Internacie oraz sporadycznie dla niemieszkających w Internacie,

* dla uczniów szkół zawodowych uzupełniających naukę przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego w G. mieszkających w Internacie,

* dla uczniów innych szkół mieszkających w Internacie i sporadycznie dla niemieszkających w Internacie,

* dla studentów i słuchaczy mieszkających w Internacie,

* dla mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego,

* dla pracowników Wnioskodawcy mieszkających i niemieszkających w Internacie oraz ich rodzin,

* dla innych osób, grup wycieczkowych itp. mieszkających i niemieszkających w Internacie,

* dla wychowanków i uczniów kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze itp. (f-ra wystawiana jest na ww. podmioty).

Odpłatności za wyżywienie i zakwaterowanie uczniów, studentów i innych osób dokonują zarówno sami zainteresowani, jak i rodzice, Kluby Sportowe, prywatne firmy, Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej itp., na które Wnioskodawca wystawia faktury.

Wnioskodawca posiada interpretację indywidualną IBPP2/443-275/11/WN - w sprawie wyżywienia oraz IBPP2/443-273/11/WN- w sprawie zakwaterowania oraz zmianę interpretacji indywidualnej IBPP2/443-275/11/WN - PT8/033/235/765/SBA/12/PK-915/11.

Obecnie po zmianie interpretacji indywidualnej całość odpłatności za wyżywienie w czasie roku szkolnego na rzecz uczniów Wnioskodawcy (mieszkających i niemieszkających w Internacie - art. 43 ust. 1 pkt 24) i uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających w Internacie - § 13 ust. 1 pkt 26), oraz pracowników pedagogicznych (mieszkających i niemieszkających w Internacie - § 13 ust. 1 pkt 26), a także osób kierowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie (faktura wystawiana jest na ww. podmioty - art. 43 ust. 1 pkt 24) - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów.

Za wyżywienie i zakwaterowanie płacą: najczęściej sami uczniowie lub rodzice, ale sporadycznie również kluby sportowe, rady rodziców i inne prywatne firmy na które Wnioskodawca wystawia faktury.

Wnioskodawca nie posiada umów ani porozumień ze szkołami na zakwaterowanie i wyżywienie uczniów innych szkół.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od sierpnia 1998 r. z tyt. m.in. wynajmu pomieszczeń, prowadzenia Internatu wraz ze stołówką i Szkolnego Schroniska Młodzieżowego oraz Lokalnej Akademii Informatycznej (wszystko funkcjonuje w ramach struktury Wnioskodawcy).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącym usługi w zakresie kształcenia i wychowania, działającym na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Internat sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - art. 2 pkt 7, oraz zgodnie ze statutem Internatu (Internat prowadzony jest przy Wnioskodawcy - nie jest odrębną jednostką) na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2011 r. Nr 109, poz. 631) - rozdział 4 § 42-51. Zgodnie ze statutem w Internacie może zamieszkiwać młodzież ucząca się u Wnioskodawcy oraz młodzież innych szkół miasta i gminy G., a także spoza miasta i gminy G., dlatego placówka działa w oparciu o przepisy dotyczące bursy. Zarówno internaty jak i bursy są placówkami sprawującymi opiekę wychowawczą.

Sekretariat Internatu kwateruje uczniów innych szkół na podstawie podań o zakwaterowanie składanych przez zainteresowanych bądź ich opiekunów prawnych oraz dołączonych do podań aktualnych zaświadczeń ze szkoły bądź kserokopii ważnych legitymacji szkolnych (potwierdzonych za zgodność z oryginałem). Internat zgodnie ze statutem ma obowiązek zapewnić mieszkańcom całodzienne odpłatne wyżywienie w stołówce. Uczniowie mieszkający w internacie wykupują wyżywienie w stołówce na podstawie wybranych przez siebie wersji żywieniowych dostosowanych do planu zajęć ucznia (np. wersja w poniedziałki bez śniadań, piątki bez obiadów i kolacji). W przypadku uczniów innych szkół niemieszkających w Internacie, Wnioskodawca nie przyznaje takiego wyżywienia, z wyjątkiem osób kierowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka, MOPR-y i inne tego typu jednostki budżetowe na podstawie porozumienia oraz imiennej listy dzieci i młodzieży, a także decyzji indywidualnych o przyznaniu świadczenia w postaci posiłku, na które to podmioty wystawiana jest faktura za faktycznie wykorzystane posiłki.

Wnioskodawca ewidencjonuje, dokumentuje kwestie odpłatności uczniów innych szkół mieszkającch w internacie, sporządzając miesięczne imienne listy zgłoszeniowe na zakwaterowanie i na wyżywienie (imię, nazwisko, status, wybrana wersja żywieniowa, kwota należności). Należność za wyżywienie (listy) obliczana jest na podstawie cennika zatwierdzonego przez Urząd Miasta G. i wersji żywieniowej wybranej przez korzystającego z wyżywienia. Należność za zakwaterowanie obliczana jest na podstawie cennika zatwierdzonego przez Urząd Miasta G. i okresu zamieszkania. Wnioskodawca obciąża korzystających z zakwaterowania i wyżywienia. Uczniowie płacą sami lub płacą za nich opiekunowie prawni (forma płatności: przelew lub wpłata gotówką do kasy).

W niektórych pojedynczych przypadkach za uczniów innych szkół mieszkających w internacie płacą Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka lub inne instytucje i na nie wystawiana jest faktura. Przy dłuższych okresach zakwaterowania sporządzana jest umowa z tymi jednostkami, przy krótszych pobierane jest zobowiązanie pisemne wraz z potwierdzeniem, czy jednostki, na które są wystawiane faktury, są jednostkami budżetowymi. Dopuszczalne jest również zobowiązanie pisemne pojedynczych jednostek budżetowych do obciążenia ich za zakwaterowanie i wyżywienie ich podopiecznych (faktura wystawiona na jednostki budżetowe).

W przypadku uczniów innych szkół niemieszkających w Internacie, Wnioskodawca nie przyznaje takiego wyżywienia, z wyjątkiem osób kierowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka, MOPR-y i inne tego typu jednostki budżetowe na podstawie porozumienia oraz imiennej listy, a także indywidualnej decyzji o przyznaniu świadczenia w postaci posiłku, na które to podmioty wystawiana jest faktura za faktycznie wykorzystane posiłki.

Wnioskodawca ewidencjonuje, dokumentuje kwestie odpłatności uczniów własnej

szkoły mieszkających w internacie, sporządzając miesięczne imienne listy zgłoszeniowe na zakwaterowanie i na wyżywienie (imię, nazwisko, status, wybrana wersja żywieniowa, kwota należności). Należność za wyżywienie (listy) obliczana jest na podstawie cennika zatwierdzonego przez Urząd Miasta G. i wersji żywieniowej wybranej przez korzystającego z wyżywienia. Należność za zakwaterowanie obliczana jest na podstawie cennika zatwierdzonego przez Urząd Miasta G. i okresu zamieszkania. Wnioskodawca obciąża korzystających z zakwaterowania i wyżywienia. Uczniowie płacą sami lub płacą za nich opiekunowie prawni (forma płatności przelew lub wpłata gotówką do kasy).

W niektórych pojedynczych przypadkach za uczniów szkoły Wnioskodawcy mieszkających w internacie płacą Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka lub inne instytucje i na nie wystawiana jest faktura. Przy dłuższych okresach zakwaterowania sporządzana jest umowa lub porozumienie z tymi jednostkami. Dopuszczalne jest również zobowiązanie pisemne pojedynczych jednostek budżetowych, aby obciążyć je za zakwaterowanie i wyżywienie ich podopiecznych (faktura wystawiona na jednostki budżetowe).

W przypadku uczniów szkoły Wnioskodawcy niemieszkających w internacie Wnioskodawcy uczniowie ci mają możliwość zakupu obiadów na podstawie aktualnej legitymacji szkolnej. Zakupu dokonują osobiście w kasie szkoły po okazaniu legitymacji. Uczeń może wykupić obiady jednorazowo na cały miesiąc lub krótszy okres, lub na dany dzień.

Wnioskodawca nie posiada umów ze szkołami na zakwaterowanie i wyżywienie uczniów innych szkół, gdyż szkoły te nie pokrywają odpłatności za pobyt dzieci w Internacie. Uczniowie ci mieszkają w internacie na podstawie podań o zakwaterowanie składanych przez zainteresowanych bądź ich opiekunów prawnych oraz dołączonych do podań aktualnych zaświadczeń ze szkoły bądź kserokopii ważnych legitymacji szkolnych (potwierdzonych za zgodność z oryginałem). Uczniowie ci korzystają z posiłków na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2011 r. Nr 109, poz. 631; rozdział 5 § 63 ust. 2). Za posiłki płacą przelewem lub gotówką w kasie najczęściej sami uczniowie lub opiekunowie prawni.

W niektórych pojedynczych przypadkach za uczniów mieszkających w internacie płacą Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka lub inne instytucje i na nie wystawiana jest faktura. Przy dłuższych okresach zakwaterowania sporządzana jest umowa z tymi jednostkami, przy krótszych pobierane jest zobowiązanie pisemne wraz z potwierdzeniem, czy jednostki, na które są wystawiane faktury, są jednostkami budżetowymi.

Sporadycznie również uczniowie Ośrodka Doskonalenia Zawodowego, mieszkający w Internacie, płacąc gotówką, proszą o wystawienie faktury na pracodawcę (firmę, w której odbywają praktyki), która to firma przed wyjazdem przekazuje uczniom wszystkie dane niezbędne do wystawienia faktury lub telefonicznie zgłasza taką potrzebę.

Zdarza się, że za wyżywienie lub zakwaterowanie uczniów szkoły Wnioskodawcy,

jak i uczniów innych szkół mieszkających w Internacie, płacą inne podmioty, np.: Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka lub inne instytucje, np. kluby sportowe, rada rodziców i na nie wystawiana jest faktura. Przy dłuższych okresach zakwaterowania sporządzana jest umowa z tymi jednostkami, przy krótszych pobierane jest zobowiązanie pisemne wraz z potwierdzeniem, czy jednostki, na które są wystawiane faktury, są jednostkami budżetowymi. Rada Rodziców deklaruje ustnie chęć pokrycia zobowiązań za swojego ucznia i prosi o wystawienie faktury lub sama dokonuje wpłaty na konto i otrzymuje fakturę.

Sporadycznie również uczniowie Ośrodka Doskonalenia Zawodowego, mieszkający w Internacie, płacąc gotówką, proszą o wystawienie faktury na pracodawcę (firmę, w której odbywają praktyki), która to firma przed wyjazdem przekazuje uczniom wszystkie dane niezbędne do wystawienia faktury lub telefonicznie zgłasza taką potrzebę.

Nad uczniami zakwaterowanymi w Internacie Wnioskodawca sprawuje opiekę w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącym usługi w zakresie kształcenia

i wychowania, działając na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca sprawuje opiekę w rozumieniu przepisów o systemie oświaty tylko nad uczniami zakwaterowanymi w internacie (zarówno szkoły Wnioskodawcy jak i innych szkół) oraz nad uczniami szkoły Wnioskodawcy, którzy nie są zakwaterowani w Internacie. Uczniowie innych szkół niemieszkający w internacie a kierowani do stołówki Wnioskodawcy np. przez Ośrodek Pomocy Społecznej itp. nie podlegają opiece wychowawczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca posiada opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi (z dnia 11 lutego 2011 r.), który zakwalifikował usługi w następujących grupach:

* usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Wnioskodawcy, wraz z wyżywieniem lub bez, dla uczniów Wnioskodawcy, pracowników oraz dla uczniów innych szkół i studentów w trakcie roku szkolnego. PKWiU 55.90.11.0 - "Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne",

* usługi polegające za zapewnieniu zakwaterowania w internacie, łącznie z wyżywieniem lub bez, dla osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie wakacji i ferii. PKWiU 55.20.1 - "Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania",

* usługi zakwaterowania w szkolnym schronisku młodzieżowym świadczone zarówno dla dzieci i młodzieży jak i grup zorganizowanych i osób prywatnych PKWiU 55.20.1 - "Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania",

* usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w Internacie, który stanowi integralna część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników (nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu) - pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. PKWiU 85 - "Usługi w zakresie edukacji",

* usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (np. emeryci i renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół itp.) PKWiU 56.29.20.0 - "Usługi stołówkowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających i niemieszkających w internacie) Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień.

2. Czy zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających i niemieszkających w internacie) oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 (wyżywienie uczniów Wnioskodawcy) i art. 43 ust. 1 pkt 30a (zakwaterowanie uczniów Wnioskodawcy) ustawy o podatku od towarów i usług będzie obowiązywało w sytuacji, jeżeli za ucznia będzie płacił np. klub sportowy, rada rodziców lub inna firma, na który to podmiot zostanie wystawiona faktura.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku zawierania umów ani porozumień z innymi szkołami na sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą aby skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministerstwa Finansów. Przepis nie nakazuje wprost takiego warunku aby skorzystać ze zwolnienia.

Zgodnie ze statutem głównym celem działalności Internatu jest zapewnienie uczącej się młodzieży opieki wychowawczej. W ramach zadań placówka ma obowiązek zapewnić odpłatne zakwaterowanie i całodzienne wyżywienie w stołówce Internatu. Internat kwaterując mieszkańców jest zobligowany statutem do objęcia uczniów opieka wychowawczą. Zdaniem Wnioskodawcy Internat wypełniając powyższe zadania ma podstawy do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów dot. wyżywienia uczniów innych szkół.

W Internacie zakwaterowana jest młodzież tworząca grupy wychowawcze, podlegająca całodobowej pełnej opiece wychowawczej. Są to:

* uczniowie Wnioskodawcy w trakcie roku szkolnego,

* uczniowie innych szkół z terenu G. w trakcie roku szkolnego,

* uczniowie z innych szkół spoza miasta G. w trakcie roku szkolnego,

* uczniowie szkół zawodowych uzupełniający naukę przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego w G. w trakcie roku szkolnego,

* wychowankowie i uczniowie kierowani przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społeczne, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze itp. w trakcie roku szkolnego, (faktura wystawiana jest na ww. podmioty).

Zdaniem Wnioskodawcy bezzasadne jest zawieranie umów lub porozumień ze szkołami, gdyż należności za wyżywienie i zakwaterowanie mieszkańców Internatu dokonują sami zainteresowani lub ich rodzice bądź opiekunowie prawni, sporadycznie Kluby Sportowe, prywatne firmy, oraz Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej itp. na które Wnioskodawca wystawia faktury. Szkoły, do których uczęszczają, nie są bezpośrednio zainteresowane takimi umowami lub porozumieniami, gdyż nie ponoszą odpłatności za pobyt w Internacie swoich uczniów. Zakwaterowanie w Internacie następuje za zgodą ucznia, rodzica lub opiekuna prawnego, a nie szkoły do, której uczęszczają. Szkoła może jedynie wskazać możliwości ewentualnego zakwaterowania.

Wnioskodawca pragnie nadmienić jeszcze, że ceny posiłków przygotowywanych dla wszystkich uczniów tworzących grupy wychowawcze są takie same, czyli w myśl art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) o którym mowa w ust. 3, do ceny posiłków nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki, ani jakichkolwiek narzutów a tylko tzw. skalkulowany wsad do kotła.

Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli za ucznia Wnioskodawcy lub innej szkoły mieszkającego lub niemieszkającego w Internacie za wyżywienie płaci rodzic, Klub Sportowy lub inny podmiot na który Wnioskodawca wystawia fakturę to również Wnioskodawca powinien stosować zwolnienie z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 us. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż przepisy nie uzależniają zwolnienia od podatku od tego, kto jest nabywcą usługi, płatnikiem, ale czy jest to usługa opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli za ucznia Wnioskodawcy mieszkającego w Internacie za zakwaterowanie płaci rodzic, Klub Sportowy lub inny podmiot, na który Wnioskodawca wystawia fakturę, to również Wnioskodawca powinnien stosować zwolnienie z VAT art. 43 ust. 1 pkt 30a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przepisy nie uzależniają zwolnienia od podatku od tego, kto jest nabywcą usługi, płatnikiem, ale czy świadczenie jest na rzecz uczniów szkoły prowadzącej internat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należało uznać w zakresie stwierdzenia:

* czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających w internacie), Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień - za prawidłowe,

* czy aby stosować zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół niemieszkających w internacie), Wnioskodawca musi posiadać umowy lub porozumienia ze szkołami o sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą... W sytuacji konieczności zawarcia takich umów lub porozumień, która ze stron powinna wystąpić o zawarcie ww. umów lub porozumień - za nieprawidłowe,

* czy zwolnienie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów (dot. wyżywienia uczniów innych szkół mieszkających i niemieszkających w internacie), z art. 43 ust. 1 pkt 24 (wyżywienie uczniów zespołu szkół) i art. 43 ust. 1 pkt 30a (zakwaterowanie uczniów zespołu szkół) ustawy o podatku od towarów i usług będzie obowiązywało w sytuacji, jeżeli za ucznia będzie płacił np. klub sportowy, rada rodziców lub inna firma, na który to podmiot zostanie wystawiona faktura - za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki będącej przedmiotem wniosku z dnia 21 marca 2013 r., tut. organ postanowił ująć kwestie objęte zakresem wniosku w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. I pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ch głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 26 sierpnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jednocześnie zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Zgodnie z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2012 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

* napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

* napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

* napojów bezalkoholowych gazowanych,

* wód mineralnych,

* innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju. Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty system ten obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, przez słowo "uczeń" należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

Z kolei bursa, w myśl postanowień § 43 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631), zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 roku życia.

Powołane wyżej przepisy wyraźnie określają, iż systemem oświaty objęte są również placówki (bursy) zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Funkcjonowanie stołówek przy bursie zapewnia zatem realizację zadań opiekuńczo - wychowawczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy w pierwszej kolejności wskazać, że świadczenie usługi stołówkowej nie stanowi samo w sobie usługi opieki nad uczniem (wychowankiem) lecz zapewnia realizację zadań opiekuńczo - wychowawczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Zatem musi zawsze istnieć usługa podstawowa, tj. usługa opieki, aby można było mówić o innych usługach z tą opieką związanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia od podatku dla samych usług stołówkowych, lecz zwolnieniem objęte są usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczone w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz usługi ściśle związane z tymi usługami opieki świadczone przez ten sam podmiot, który świadczy usługę opieki.

W związku z powyższym, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę należy uznać, że usługi opieki, a tym samym zapewniające ich prawidłowe wykonywanie usługi wyżywienia Wnioskodawca świadczy wyłącznie na rzecz własnych uczniów oraz na rzecz uczniów z innych szkół zakwaterowanych w internacie. W odniesieniu bowiem do uczniów z internatu Wnioskodawca wskazał, że sprawuje nad nimi opiekę w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W takim zatem przypadku dla zastosowania zwolnienia od podatku nie jest konieczna umowa czy też porozumienie z innymi szkołami, do których uczęszczają.

W odniesieniu natomiast do uczniów innych szkół niemieszkających w internacie, którzy nie podlegają opiece Wnioskodawcy z mocy przepisów o systemie oświaty, w przypadku braku jakichkolwiek umów czy porozumień ze szkołami, do których ci uczniowie uczęszczają i które to szkoły sprawują opiekę nad tymi uczniami, trudno mówić, że Wnioskodawca świadcząc usługę stołówkową świadczy usługę opieki lub usługę ściśle związaną z usługą opieki w rozumieniu przepisów o podatku VAT dla potrzeb zastosowania zwolnienia od podatku.

Wskazane przepisy dotyczące podatku VAT zwalniają bowiem od podatku usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczone formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty lub usługi z tymi usługami ściśle związane, ale takie, które świadczy ten sam podmiot, który świadczy usługi opieki.

Jeżeli zatem Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz danego ucznia usługi opieki to nie można uznać, że usługa stołówkowa jest usługą ściśle związaną z usługa opieki świadczona przez ten sam podmiot, który świadczy usługę główną zwolnioną od podatku.

Zatem w przypadku uczniów z innych szkół niezakwaterowanych w internacie, czyli takich którzy nie podlegają w ogóle opiece wychowawczej Wnioskodawcy, zwolnienie w odniesieniu do usług wyżywienia może mieć zastosowanie tylko w przypadku zawarcia umowy lub porozumienia z tymi innymi szkołami na wykonywanie przez Wnioskodawcę zadań opiekuńczo wychowawczych wobec tych uczniów.

Jednocześnie przepisy nie precyzują, która ze stron ma wystąpić o zawarcie takich umów i że w ogóle takie umowy mają być zawarte, przepisy jedynie określają jaka stawkę podatku czy zwolnienie należy zastosować do jakich usług świadczonych przez danego podatnika, a to czy podatnik będzie takie usługi świadczył czy nie należy tylko i wyłącznie do jego decyzji.

Podsumowując, dla zastosowania zwolnienia od podatku dla usług stołówkowych dla uczniów z innych szkół mieszkających w internacie nie jest konieczne zawieranie umów czy porozumień z tymi szkołami, gdyż Wnioskodawca wychowanków internatu jest zobowiązany objąć opieką na podstawie przepisów o systemie oświaty, tym samym zapewnienie im wyżywienia jest związane z tą opieką.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Natomiast jeżeli uczniowie z innych szkół nie mieszkają w internacie Wnioskodawcy, to znaczy, że Wnioskodawca nie obejmuje ich opieką na mocy przepisów o systemie oświaty, w takim przypadku bez stosownych porozumień czy umów przenoszących na Wnioskodawcę obowiązek opieki nad tymi uczniami, zastosowanie zwolnienia nie jest możliwe.

Zarówno bowiem przepisy art. 43 ust. 17a ustawy o VAT jak i § 13 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego stanowią, że zwolnienia mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wnioskodawca musi zatem świadczyć usługę podstawową (tekst jedn.: usługę opieki) aby usługa poboczna, tj. wyżywienie, korzystało ze zwolnienia jakie przepisy dają usłudze podstawowej.

Zatem w odniesieniu do uczniów z innych szkół, którzy nie są zakwaterowani w internacie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W kwestii natomiast wpływu na zwolnienie od podatku tego kto uiści za ucznia opłatę za wyżywienie należy stwierdzić, że jeżeli do usług wyżywienia faktycznie znajdują zastosowanie zwolnienia wymienione przez Wnioskodawcę w pytaniu nr 2, to fakt, że za ucznia zapłaci np. klub sportowy, rada rodziców lub inna firma, pozostaje bez wpływu na to zwolnienie.

W tym więc zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

a.

w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,

b.

w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,

c.

świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Uwzględniając powyższe należy zaznaczyć, że zwolnieniem od podatku objęte są m.in. usługi zakwaterowania w internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te internaty. Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia powinno uwzględnić naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że zakwaterowanie w internacie uczniów Wnioskodawcy w trakcie roku szkolnego zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu od podatku.

Przy czym również w tym przypadku bez znaczenia dla prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia ma jaki podmiot płaci za ucznia należność za zakwaterowanie w internacie, niezależnie czy jest to np. klub sportowy, rada rodziców lub inna firma, na który to podmiot zostanie wystawiona faktura.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl