IBPP1/443-279/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-279/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi budowlanej dotyczącej prac konserwatorskich przeprowadzanych w zabytkowym pałacu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi budowlanej dotyczącej prac konserwatorskich przeprowadzanych w zabytkowym pałacu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2011 r. znak IBPP1/443-279/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu na remont zabytkowego pałacu. Do 31 grudnia 2010 r., na roboty konserwatorskie obowiązywało zwolnienie z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 wraz z późn. zm.). Usługi konserwatorskie mieściły się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "usługi ochrony zabytków" i nie zostały wyłączone ze zwolnienia z opodatkowania - sprzedaż tych usług podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku ze zmianą ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 wraz z późn. zm.), od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 1, został uchylony załącznik nr 4 do ww. ustawy. Katalog zwolnień wymienionych w art. 43 nie obejmuje prac konserwatorskich.

W uzupełnieniu podano ponadto, że:

1.

Wnioskodawca zwraca się o udzielenie interpretacji w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r.

2.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 21 maja 1993 r. - rodzaj przeważającej działalności to roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

3.

Prace objęte wnioskiem z dnia 3 lutego 2011 r. wykonywane są w zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

4.

Prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane będą przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac.

5.

Prace objęte są pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

6.

Wnioskodawca zatrudnia osobę odpowiedzialną i uprawnioną do prowadzenia prac konserwatorskich i wykazana jest ona w umowie na wykonanie robót budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa budowlana dotycząca prac konserwatorskich winna być opodatkowana stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on obowiązek zastosować stawkę 23% VAT, ponieważ został uchylony załącznik nr 4 do ustawy, zgodnie z którym prace konserwatorskie zakwalifikowane do PKWiU 92.52.12-00.00 zwolnione były z podatku VAT. Obecnie, od 1 stycznia 2011 r., katalog zwolnień nie obejmuje prac konserwatorskich, w związku z tym prace te podlegają opodatkowaniu stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że - zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy wyrażonym w piśmie z dnia 4 maja 2011 r. - niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, którego ust. 1 pkt 1 został uchylony nowelizacją ustawy o VAT.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą (symbol PKWiU ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do przepisu art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

1.

specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;

4.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z dnia 6 kwietnia 2011 r.), które - zgodnie z § 47 - weszło w życie z dniem ogłoszenia, tj. z dniem 6 kwietnia 2011 r.

W myśl § 43 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

1.

zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;

2.

materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Jak stanowi § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;

2.

na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Stosownie do § 43 ust. 3 powyższego rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Zgodnie z § 46 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu na remont zabytkowego pałacu. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 21 maja 1993 r. - rodzaj przeważającej działalności to roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Prace objęte wnioskiem z dnia 3 lutego 2011 r. wykonywane będą w zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane będą przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac. Prace objęte są pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wnioskodawca zatrudnia osobę odpowiedzialną i uprawnioną do prowadzenia prac konserwatorskich i wykazana jest ona w umowie na wykonanie robót budowlanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż usługi świadczone będą przez Wnioskodawcę przy zachowaniu warunków wynikających z § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Oznacza to więc, że w zakresie wykonywania tych usług, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powołanego przepisu w wymienionym w nim okresie, tj. od 6 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r., a w oparciu o § 46 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl