IBPP1/443-277/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-277/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 10 lutego 2011 r., uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 14 marca 2011 r. i 29 kwietnia 2011 r.):

Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się usługami w zakresie archiwizacji dokumentów: porządkowania, niszczenia i opisywania dokumentów, które muszą być przechowywane przez wiele lat w archiwach zakładowych. PKD Wnioskodawcy we wpisie działalności gospodarczej zarejestrowanej w urzędzie miasta C.: PKD 8219Z.

Wystawiając faktury za rok 2010 Wnioskodawca posługiwał się PKWiU 92.51.12.

Według przepisów podatku VAT Wnioskodawca stosował stawkę VAT zwolnioną. W tym roku kiedy przepisy o podatku VAT uległy zmianie Wnioskodawca nie może doszukać się z jakiej stawki VAT powinienem korzystać czy jak do tej pory ze stawki VAT zwolnionej czy opodatkowanej inną stawką VAT.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się porządkowaniem dokumentacji kategorii "A" (materiały archiwalne), kategoria "B" w archiwach zakładowych lub składnicach akt na zlecenie różnego rodzaju jednostek organizacyjnych, urzędów państwowych, zakładów pracy urzędów samorządowych, przedsiębiorstw prywatnych. Usługa ta jest kompleksowa. Wnioskodawca sporządza ewidencję papierową i elektroniczną związaną z porządkowanym archiwum. Wnioskodawca prowadzi także instruktaż prowadzenia archiwów zakładowych lub składnic, Wnioskodawca zajmuje się także sporządzaniem normatywów kancelaryjnych, instrukcji kancelaryjnej, sporządza jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcję archiwalną.

Prace wykonywane przez Wnioskodawcę są długotrwałe, wymagają odpowiedniej wiedzy co do zakwalifikowania powierzonego mi dokumentu.

Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca osiąga zyski z tytułu prowadzenia działalności. Wnioskodawca nie świadczy usługi archiwów w zakresie wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 marca 2011 r. i 29 kwietnia 2011 r.):

Jaka stawka podatku VAT obowiązuje w roku 2011 na prowadzone przez Wnioskodawcę usługi.

Wnioskodawca uważa (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 marca 2011 r.), że działalność jaką prowadzi w zakresie kompleksowego porządkowania dokumentów: archiwalnych, zakładowych, urzędowych powinna być objęta stawką VAT zwolnioną, jak to obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r. - PKWiU - 92.51.12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do treści art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT wymieniono odpowiednio:

* w poz. 178 - "usługi bibliotek i archiwów - wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w pozycji 72-75" - PKWiU ex 91.01,

* w poz. 184 - "usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU,

Natomiast w pozycjach 72-75 tego załącznika zostały wymienione następujące rodzaje wydawnictw:

* w poz. 72 - "Książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek" - PKWiU ex 58.11.1,

* w poz. 73 - "Gazety drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie gazety drukowane - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe" - PKWiU ex 58.13.10.0,

* w poz. 74 - "Czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe" - PKWiU ex 58.14.1,

* w poz. 75 - "Nuty w formie drukowanej" - PKWiU 59.20.31.0.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że prowadzi firmę, która zajmuje się usługami w zakresie archiwizacji dokumentów: porządkowania niszczenia i opisywania dokumentów które muszą być przechowywane przez wiele lat w archiwach zakładowych.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się porządkowaniem dokumentacji kategorii "A" (materiały archiwalne), kategoria "B" w archiwach zakładowych lub składnicach akt na zlecenie różnego rodzaju jednostek organizacyjnych, urzędów państwowych, zakładów pracy urzędów samorządowych, przedsiębiorstw prywatnych. Usługa ta jest kompleksowa. Wnioskodawca sporządza ewidencję papierową i elektroniczną związaną z porządkowanym archiwum. Wnioskodawca prowadzi także instruktaż prowadzenia archiwów zakładowych lub składnic, Wnioskodawca zajmuje się także sporządzaniem normatywów kancelaryjnych, instrukcji kancelaryjnej, sporządza jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcję archiwalną.

Prace wykonywane przeze Wnioskodawcę są długotrwałe, wymagają odpowiedniej wiedzy co do zakwalifikowania powierzonego mi dokumentu.

Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca osiąga zyski z tytułu prowadzenia działalności. Wnioskodawca nie świadczy usługi archiwów w zakresie wstępu.

Z wniosku wynika zatem, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie archiwizacji (porządkowania, niszczenia, opisywania dokumentów przechowywanych w archiwach zakładowych, porządkowania dokumentów na zlecenie różnego rodzaju jednostek organizacyjnych, urzędów państwowych, urzędów samorządowych, przedsiębiorstw prywatnych). Ponadto Wnioskodawca nie wskazał we wniosku, że świadczy usługi wypożyczania jakichkolwiek wydawnictw (w tym ex PKWiU 58.11.1, ex PKWiU 58.13.10.0, ex PKWiU 58.14.1, PKWiU 59.20.31.0.) jak również podał, że nie świadczy usług archiwów w zakresie wstępów.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie archiwizowania dokumentów (porządkowania, niszczenia, opisywania dokumentów przechowywanych w archiwach zakładowych, porządkowania dokumentów na zlecenie różnego rodzaju jednostek organizacyjnych, urzędów państwowych, urzędów samorządowych, przedsiębiorstw prywatnych), które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 91.51.12 korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca nie wskazał we wniosku, że świadczy usługi wypożyczania jakichkolwiek wydawnictw (w tym ex PKWiU 58.11.1, ex PKWiU 58.13.10.0, ex PKWiU 58.14.1, PKWiU 59.20.31.0.) jak również podał, że nie świadczy usług archiwów w zakresie wstępów.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że treść wniosku nie wskazuje, iż Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, świadczone przez niego usługi archiwizacji od dnia 1 stycznia 2011 r. nie są objęte zwolnieniem od podatku. Wskazać ponadto należy, iż w związku z tym, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie dotyczą odpłatnych wstępów, ani wypożyczania wydawnictw określonych w poz. 72-75 załącznika nr 3 do ustawy, nie korzystają z preferencyjnej, 8% stawki podatku. W konsekwencji świadczenie ww. usług podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl