IBPP1/443-276/07/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-276/07/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko C. D. G. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 2 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. (data wpływu 13 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT oraz zwrotu całego podatku VAT naliczonego przy czynnościach wykonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na wskazaniu beneficjentom (uczestnikom projektu) możliwości rozwoju zawodowego związanego z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, objęciu ich kompleksowym systemem doradczo - szkoleniowym dostosowanym do indywidualnych potrzeb oraz zapotrzebowania rynku na produkty i usługi, realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Priorytet 2, działanie 2.5) finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT oraz zwrotu całego podatku VAT naliczonego przy czynnościach wykonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na wskazaniu beneficjentom (uczestnikom projektu) możliwości rozwoju zawodowego związanego z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, objęciu ich kompleksowym systemem doradczo - szkoleniowym dostosowanym do indywidualnych potrzeb oraz zapotrzebowania rynku na produkty i usługi realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Priorytet 2, działanie 2.5) finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. (data wpływu 13 grudnia 2007 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Priorytet 2, Działanie 2.5). Projekt ma charakter non profit i stawia sobie za cel wskazanie beneficjentom (uczestnikom projektu) możliwości rozwoju zawodowego związanego z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, objęciu ich kompleksowym systemem doradczo - szkoleniowym dostosowanym do indywidualnych potrzeb oraz zapotrzebowania rynku na produkty i usługi. Efektem końcowym projektu będzie podjęcie przez nich własnej działalności gospodarczej. W ramach projektu przewiduje się realizację indywidualnych, bezpłatnych szkoleń i usług doradczych oraz pomoc finansową na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej. Działania powyższe pozwolą uczestnikom projektu na znalezienie dodatkowej alternatywy w zatrudnieniu i zapewnią im większą elastyczność na rynku pracy. Usługi świadczone na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu przez Wnioskodawcę przy realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego miały charakter bezpłatny, nie były świadczone na podstawie zawartych umów, jak również Wnioskodawca nie pobierał żadnego wynagrodzenia za czynności w ramach realizacji projektu.

W ramach realizacji projektu zaplanowano następujące wydatki:

1.

umowy o pracę z kadrą zarządzającą, których przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie zarządzania projektem,

2.

umowy cywilnoprawne z wykładowcami, doradcami,

3.

koszty wyżywienia dla beneficjentów ostatecznych w trakcie szkoleń,

4.

wsparcie pomostowe i wsparcie pomostowe przedłużone,

5.

jednorazowa dotacja inwestycyjna na rozwój działalności,

6.

wynajem biura projektu,

7.

wynajem sal szkoleniowych,

8.

koszt telefonów, energii elektrycznej, ogrzewania,

9.

druk materiałów szkoleniowych i ulotek,

10.

koszt obsługi księgowej,

11.

obsługa rachunku bankowego projektu,

12.

promocja projektu,

13.

opracowanie merytoryczne ulotek promujących projekt,

14.

opracowanie merytoryczne materiałów szkoleniowych,

15.

koszty audytu,

16.

koszty materiałów biurowych.

Ze złożonego uzupełnienia wynika również, że realizację projektu Wnioskodawca podjął z własnej inicjatywy. Prawa autorskie do projektu należą do Wnioskodawcy. Odbiorcą ostatecznym projektu są osoby fizyczne niezarejestrowane jako bezrobotne, zamierzające rozpocząć własną działalność gospodarczą, bez względu na wiek, płeć i doświadczenie zawodowe, z wyjątkiem osób które były właścicielami przedsiębiorstwa i prowadziły działalność gospodarczą po 1 stycznia 2004 r. Środki finansowe uzyskane od Instytucji wdrażającej mogą być przeznaczone tylko i wyłącznie na realizacje niniejszego projektu zgodnie z zaakceptowanym harmonogramem rzeczowo - finansowym. Umowa o dofinansowanie projektu nr Z/2.06/II/2.5/0010/05 została zawarta w dniu 28 grudnia 2005 r.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawo do zwrotu całego podatku VAT naliczonego przy czynnościach wykonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy: po przeanalizowaniu przepisów (art. 86 i 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 pkt 3 i § 23 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT oraz zwrotu całego podatku VAT naliczonego przy czynnościach wykonywanych w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Warunki i tryb, w jakich dokonywany jest zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały sprecyzowane w § 24-27 ww. rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Kwestię natomiast opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników regulują następujące przepisy.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 powołanej ustawy stwierdza, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka uczestniczy w realizacji projektu, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Celem projektu jest wskazanie beneficjentom (uczestnikom projektu) możliwości rozwoju zawodowego związanego z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, objęciu ich kompleksowym systemem doradczo - szkoleniowym dostosowanym do indywidualnych potrzeb oraz zapotrzebowania rynku na produkty i usługi. Efektem końcowym projektu będzie podjęcie przez nich własnej działalności gospodarczej. W ramach projektu przewiduje się realizację indywidualnych, bezpłatnych szkoleń i usług doradczych oraz pomoc finansową na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej. Działania powyższe pozwolą uczestnikom projektu na znalezienie dodatkowej alternatywy w zatrudnieniu i zapewnią im większą elastyczność na rynku pracy.

Projekt ma charakter non profit i w związku z jego realizacją Spółka nie uzyskuje wynagrodzenia od beneficjentów. Odbiorcami ostatecznymi niniejszego projektu są osoby fizyczne niezarejestrowane jako bezrobotne, zamierzające rozpocząć własną działalność gospodarczą, bez względu na wiek, płeć i doświadczenie zawodowe, z wyjątkiem osób które były właścicielami przedsiębiorstwa i prowadziły działalność gospodarczą po 1 stycznia 2004 r.Usługi świadczone na rzecz beneficjentów ostatecznych miały charakter bezpłatny, nie były świadczone na podstawie zawartych z nimi umów, Wnioskodawca nie pobierał żadnego wynagrodzenia za czynności w ramach realizacji projektu. Prawa autorskie do projektu pozostaną wyłącznie w dyspozycji Wnioskodawcy.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Środki finansowe uzyskane na realizację projektu nie mogą być przeznaczone na żaden inny cel. Realizacja indywidualnych szkoleń, usług doradczych oraz pomoc finansowa na rozpoczęcie działalności gospodarczej są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy uznać, że Stronie nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, związanych z realizacją projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Socjalnego - w trybie § 23 - 27 rozporządzenia ponieważ powołany wyżej przepis § 6 rozporządzenia nie ma zastosowania do realizacji projektów finansowanych lub współfinansowanych z poakcesyjnych funduszy strukturalnych (jeżeli umowa nie została zawarta przed dniem 1 maja 2004 r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl