IBPP1/443-262/12/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-262/12/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest:

* prawidłowe w zakresie uznania planowanej dostawy nieruchomości za niepodlegającą opodatkowaniu,

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania do sprzedaży nieruchomości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a oraz art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-262/12/ES z dnia 21 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość. Nieruchomość otrzymał w darowiźnie od rodziców w 2004 r. Darowizna nie była opodatkowana podatkiem VAT. Przy nabyciu nieruchomości Wnioskodawca nie odliczał więc podatku naliczonego.

Nieruchomość znajduje się w granicach administracyjnych miasta. Na nieruchomość składają się: grunt rolny o powierzchni 0,9045 ha (1,3918 ha przeliczeniowego), budynek mieszkalny i dwie szklarnie.

W ewidencji gruntów i budynków grunty sklasyfikowane są jako następujące użytki rolne: R-B grunty orne zabudowane IIIa - 0,2126 ha, R- grunty orne IIIa - 0,3560 ha, R- grunty orne IIIb - 0,3360 ha.

Na nieruchomości od 2004 r. Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie upraw roślin ozdobnych.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, nie jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W okresie od 15 października 2002 r. do 30 czerwca 2006 r. Wnioskodawca prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie działalności agencyjnej polegającej na pośredniczeniu w sprzedaży specjalistycznego sprzętu. Z tytułu tej działalności był czynnym podatnikiem VAT. Wyrejestrował się z rejestru czynnych podatników VAT drukiem VAT-Z złożonym dnia 24 czerwca 2006 r. Działalność gospodarczą zgłosił pod adresem przedmiotowej nieruchomości, jednak wyłącznie w celach adresowych. Nigdy żaden element nieruchomości tj. grunt, budynek mieszkalny lub jego część i szklarnie nie były wprowadzone w środki trwałe przedsiębiorstwa i Wnioskodawca nie odliczał żadnych kosztów związanych z nimi.

W nieruchomości nie wykonywał żadnych inwestycji, modernizacji. Jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca nie dokonywał tym samym żadnych odliczeń podatku VAT związanych z modernizacją nieruchomości w szczególności budynku mieszkalnego czy szklarni.

Nieruchomość nie była też nigdy przedmiotem najmu czy dzierżawy.

Na nieruchomości nie jest obecnie prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że nieruchomość w planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona na tereny usługowe oraz mieszkaniowe (zabudowa jednorodzinna). Nieruchomość po sprzedaży nie zachowa charakteru rolniczego.

Obecnie prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej służy jedynie wyprzedaży wyprodukowanych do tej pory roślin ozdobnych.

Sprzedaż nieruchomości planowana jest po dniu 1 października 2012 r., natomiast do dnia 31 czerwca 2012 r., czyli przed sprzedażą nieruchomości działalność rolnicza w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej zostanie zakończona, co zostanie zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego. Po dniu 31 czerwca 2012 r. na nieruchomości nie będzie prowadzona działalność rolnicza, a nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że od dnia 15 października 2002 r. do dnia 30 czerwca 2006 r. był czynnym podatnikiem od towarów i usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Pozarolniczą działalność gospodarcza polegała na pośredniczeniu w sprzedaży sprzętu geodezyjnego.

Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca otrzymał od rodziców przechodzących na emeryturę jako następca w myśl przepisów Rozdziału 7 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz innych przepisów tej ustawy, które uzależniają prawo do uzyskania emerytury od przekazania gospodarstwa rolnego następcy. Po przekazaniu nieruchomości kontynuował prowadzoną przez rodziców produkcję w ramach działów specjalnych produkcji rolnej.

Przedmiotowa nieruchomość składa się wyłącznie z jednej działki i posiada jeden numer ewidencyjny. Nie jest planowany podział tej działki i działka zostanie sprzedana w całości.

Działka, która będzie podlegała sprzedaży w momencie sprzedaży będzie działką składającą się z następujących użytków rolnych: R-B grunty orne zabudowane IIIa - 0,2126 ha, R- grunty orne IIIa - 0,3560 ha, R- grunty orne IIIb - 0,3360 ha.

Zgodnie z klasyfikacją gruntów w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków § 67 grunty zabudowane stanowią osobną grupę użytków od użytków rolnych. Przedmiotowa działka jest zatem w całości użytkiem rolnym stanowiącym gospodarstwo rolne. Zgodnie z przepisami rozporządzenia o ewidencji gruntów i budynków działka nie jest działką zabudowaną.

Na działce stoją budynki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, które są wykorzystywane na potrzeby mieszkaniowe i prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Na przedmiotowej działce wybudowane są następujące budynki zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych:

* Symbol PKOB 1110 - Budynek mieszkalny jednorodzinny (dom mieszkalny w gospodarstwie rolnym),

* Symbol PKOB 1271 - Budynki gospodarstw rolnych (2 szklarnie).

Budynki te są i będą trwale związane z gruntem. Budynek mieszkalny jednorodzinny został wybudowany w 1984 r. Budynki gospodarstw rolnych (szklarnie) zostały wybudowane w 1985 r.

W dniu 5 października 1984 r. budynek mieszkalny został zgłoszony do użytkowania i od tego dnia Wnioskodawca mieszkał razem z rodzicami w przedmiotowym budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Budynki gospodarstw rolnych (szklarnie) od 1985 r. są wykorzystywane na potrzeby produkcji rolnej.

Jeżeli darowizna od rodziców jest traktowana jako dostawa budynku to od zamieszkania w 1985 r. do otrzymania darowizny w 2004 r. upłynęło 19 lat.

Grunty oraz budynki gospodarstw rolnych (szklarnie), które Wnioskodawca otrzymał od rodziców od momentu darowizny do 31 czerwca 2012 r. będą służyły do prowadzenia działalności rolniczej w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Obecnie prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej służy jedynie wyprzedaży wyprodukowanych do tej pory roślin ozdobnych. Sprzedaż nieruchomości planowana jest po dniu 1 października 2012 r., natomiast do dnia 31 czerwca 2012 r., czyli przed sprzedażą nieruchomości działalność rolnicza w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej zostanie zakończona, co zostanie zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego. Po 31 czerwca 2012 r. nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne. Budynek mieszkalny jednorodzinny, który Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie będzie do dnia sprzedaży wykorzystywany na potrzeby mieszkaniowe.

Budynki ani grunty nie były wykorzystywane do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca prowadził w okresie od 15 października 2002 r. do 30 czerwca 2006 r. Działalność gospodarczą zgłosił pod adresem przedmiotowej nieruchomości, jednak wyłącznie w celach adresowych. Nigdy żaden element nieruchomości tj. grunt, budynek mieszkalny lub jego część i szklarnie nie były wprowadzone w środki trwałe przedsiębiorstwa i Wnioskodawca nie odliczał żadnych kosztów związanych z nimi.

Produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej wytworzone na gruncie oraz w budynkach gospodarstw rolnych (szklarniach) będą sprzedawane do 31 czerwca 2012 r.

Sprzedaż dotyczy gruntu niezabudowanego. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka została określona symbolami: "MNU" - co oznacza tereny mieszkalnictwa jednorodzinnego z usługami i "UCIII" - co oznacza tereny usług komercyjnych wraz z zabudową mieszkaniową.

W stosunku do przedmiotowej nieruchomości: Wnioskodawca nie występował o podział gruntu na mniejsze działki, nie występował o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, nie starał się o uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) terenu, nie starał się o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, ani nie podejmowałem żadnych innych działań.

Wnioskodawca nie wykonywał żadnych czynności, które miałyby na celu uatrakcyjnienie przedmiotowej działki.

Żadne działania marketingowe nie są prowadzone i nie będą prowadzone w celu sprzedaży nieruchomości. Przyszły nabywca sam się zgłosił do Wnioskodawcy i wystąpił z propozycją kupna nieruchomości.

Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.

Część uzyskanych środków przeznaczona zostanie na zakup nieruchomości na celemieszkaniowe (działka i dom), cześć przeznaczona zostanie na darowiznę dla rodziców, a pozostała część na własne oszczędności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 maja 2012 r.):

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż nieruchomości po 1 października 2012 r. będzie zwolniona z opodatkowania i nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 maja 2012 r.), w związku z tym, że od momentu zakończenia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej do daty sprzedaży minie ponad 5 lat oraz na nieruchomości nie będzie prowadzona działalność rolnicza (również działów specjalnych produkcji rolnej) nieruchomość będzie stanowiła majątek własny, którego sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo sprzedaż nieruchomości nabytej w roku 2004 bez odliczenia podatku naliczonego przy zakupie i przy braku modernizacji w trakcie użytkowania - w szczególności użytkowania przez rolnika ryczałtowego, a związanej z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej-jest zwolniona z podatku. Ma tu zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a oraz art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie uznania planowanej dostawy nieruchomości za niepodlegającą opodatkowaniu,

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania do sprzedaży nieruchomości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a oraz art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. W myśl art. 46 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefioniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak już zostało wskazane zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każda odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednakże ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ww. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku.

Należy zauważyć, że oceny przedstawionej we wniosku sytuacji należy dokonać mając na uwadze nie tylko obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, ale również wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych J. S. (C-180/10) i E. K., H. J.-K. (C-181/10), w których zawarto analizę art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w kontekście odpowiednich przepisów prawa Unii Europejskiej - art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z ww. orzeczeniem, osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Natomiast jeżeli osoba ta w celu dokonania tej sprzedaży podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2006/138, należy uznać ją za podmiot prowadzący "działalność gospodarczą" w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od wartości dodanej.

Należy wskazać, że takie aktywne działania, o których mowa powyżej mogą polegać np. na uzbrojeniu terenu albo działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w związku z czym w takiej sytuacji dostawy terenu budowlanego nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

We wskazanym orzeczeniu TSUE wyraził także zdanie, że okoliczność, iż osoba dokonująca dostawy jest rolnikiem ryczałtowym jest w tym zakresie bez znaczenia.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji, stwierdzić należy, że mimo, iż grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby dokonując sprzedaży działki służącej Wnioskodawcy do prowadzenia produkcji rolnej, Wnioskodawca działał w charakterze handlowca. Nie można bowiem stwierdzić, że nabył on działkę w celu dalszej odsprzedaży, ponieważ przedmiotowa nieruchomość została Wnioskodawcy przekazana w formie darowizny przez rodziców i była przez wiele lat wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej (produkcja roślin ozdobnych). Nigdy żaden element nieruchomości tj. grunt, budynek mieszkalny lub jego część i szklarnie nie były wprowadzone w środki trwałe przedsiębiorstwa i Wnioskodawca nie odliczał żadnych kosztów związanych z nimi. W nieruchomości Wnioskodawca nie wykonywał żadnych inwestycji, modernizacji. Jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca nie dokonywał tym samym żadnych odliczeń podatku VAT związanych z modernizacją nieruchomości w szczególności budynku mieszkalnego czy szklarni, ponadto nieruchomość nie była nigdy przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Oprócz tego należy zauważyć, że Wnioskodawcy nie można przypisać szczególnie aktywnego charakteru działań związanych ze sprzedażą nieruchomości, który jest typowy dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości i nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

W stosunku do przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca nie występował o podział gruntu na mniejsze działki, nie występował o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, nie starał się o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, nie starał się o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, ani nie podejmował żadnych innych działań.

Wnioskodawca nie wykonywał żadnych czynności, które miałyby na celu uatrakcyjnienie przedmiotowej działki. Żadne działania marketingowe nie są prowadzone i nie będą prowadzone w celu sprzedaży nieruchomości. Przyszły nabywca sam zgłosił się do Wnioskodawcy i wystąpił z propozycją kupna nieruchomości.

Mając powyższe na uwadze, oczywistym jest w tej sytuacji braku przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia przedmiotowej nieruchomości, składającej się z jednej działki, która byłaby porównywana do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego, stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

W takim przypadku mamy do czynienia z czynnościami mieszczącymi się w ramach zarządu majątkiem prywatnym, niemającymi cech działalności gospodarczej ponieważ sprzedaż działki, o której mowa we wniosku w przedmiotowym przypadku nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji sprzedając przedmiotową działkę, Wnioskodawca korzysta z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynność sprzedaży oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług zastosowania nie mają.

Reasumując uznać należy, że sprzedaż wymienionej we wniosku nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT uznać Wnioskodawcę za podatnika tego podatku prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nieruchomość będzie stanowiła majątek własny, którego sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zastosowania do planowanej sprzedaży przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz ust. 7a ustawy o VAT określających warunki w jakich dostawa nieruchomości (budynków i budowli lub ich części) objęta jest zwolnieniem od podatku. Jeśli dana czynność leży całkowicie poza zakresem regulacji ustawy o VAT to nie można do niej stosować przewidzianego ustawą zwolnienia od podatku.

Wyjaśnić bowiem należy, że nie można utożsamiać czynności zwolnionych z opodatkowania z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, ponieważ zwolnieniem od podatku objęta jest taka czynność, która co do zasady podlega opodatkowaniu, tj. podlega regulacjom ustawy o VAT lecz ustawodawca zwolnił ją od podatku, natomiast nie podlega opodatkowaniu taka czynność, która w ogóle jest wyłączona z regulacji w zakresie podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl