IBPP1/443-257/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-257/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia:

* gruntu niezabudowanego, a przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową a otrzymanego w formie darowizny (udział 6798/9000 części) oraz

* gruntu niezabudowanego, a przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową nabytego od Skarbu Państwa (udział 2202/9000 części) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia:

* gruntu niezabudowanego, a przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową a otrzymanego w formie darowizny (udział 6798/9000 części) oraz

* gruntu niezabudowanego, a przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową nabytego od Skarbu Państwa (udział 2202/9000 części).

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1838/08/AL z dnia 13 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Aktem notarialnym nr rep. (...) w dniu 21 października 2008 r. Wnioskodawca nabył umową darowizny od rodziny nieruchomość tj. udział wynoszący 6798/9000 części nieruchomości składającej się z sześciu działek. Dwie działki są zabudowane budynkiem gospodarczym (garaż i pomieszczenie na opał), a cztery działki stanowią grunt orny i łąki. Powierzchnia całkowita nieruchomości wynosi 0,9040 ha. Udział 2202/9000 części nieruchomości stanowi własność Skarbu Państwa.

W dniu 3 listopada 2008 r. Wnioskodawca zwrócił się do Starosty (...) reprezentującego mienie Skarbu Państwa o sprzedaż w drodze bezprzetargowej udziału 2202/9000 części czterech działek stanowiących grunt orny i łąki na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce gruntami (nieruchomościami) i udziału 2202/9000 części w dwóch działkach zabudowanych budynkiem gospodarczym na podstawie art. 231 § 1 Kodeksy cywilnego (budynek gospodarczy został wybudowany przez babcię Wnioskodawcy). Obecnie trwa procedura wykupu ww. udziału od Skarbu Państwa.

Przedmiotowa nieruchomość położona jest w obrębie (...) Gmina (...).

W dniu 31 października 2008 r. Wójt Gminy pismem Nr (...) zaświadczył, że dla działek wchodzących w skład nieruchomości brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Jedynie w aktualnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (...) przedmiotowa nieruchomość oznaczona jest jako kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa - dopuszczone do zabudowy, zgodnie z przepisami odrębnymi, jako obszar o dominującej zabudowie mieszkaniowej.

Na przedmiotowe działki Gmina nie wydała decyzji o warunkach zabudowy.

Po nabyciu udziału 2202/9000 części od Skarbu Państwa Wnioskodawca zamierza zbyć cztery działki niezabudowane w różnych terminach.

Jednocześnie w piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. - stanowiącym uzupełnienie do wniosku - Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych wykorzystując przedmiotowe grunty, gdyż nie prowadzi działalności rolniczej i nie jestem rolnikiem ryczałtowym. Ponadto otrzymany w drodze darowizny, zarówno grunt orny i łąki i grunt zabudowany budynkiem gospodarczym nie były przedmiotem najmu, dzierżawy.

Dla przedmiotowych działek brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego oraz brak jest wydanej decyzji o warunkach zabudowy.

W aktualnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy poszczególne działki oznaczone są jako:

* dz. 64 - kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa, dopuszczone do zabudowy zgodnie z przepisami odrębnymi, wymagające wzbogacenia walorów użytkowych i przyrodniczych,

* dz. 68 - kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa, dopuszczone do zabudowy zgodnie z przepisami odrębnymi, wymagające wzbogacenia walorów użytkowych i przyrodniczych,

* dz. 102/85 - obszar o dominującej zabudowie mieszkaniowej jedno lub wielorodzinnej,

* dz.5 - kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa, dopuszczone do zabudowy zgodnie z przepisami odrębnymi, wymagające wzbogacenia walorów użytkowych i przyrodniczych.

Natomiast działek nr 21 i 22 zabudowanych budynkiem gospodarczym Wnioskodawca nie opisuje, gdyż zbycie gruntu, o którym mowa pytaniu dotyczy tylko gruntu niezabudowanego.

Nieruchomości powyższe Wnioskodawca nabył w drodze darowizny w 3032/9000 części od babci, w 1133/9000 części od cioci (siostra mamy), w 1500/9000 części od wujka (brat dziadka) i w 1133/9000 części od mamy. Ponieważ Wnioskodawca jest jedyną wnuczką i nie ma rodzeństwa, po uzyskaniu pełnoletności babcia, ciocia, wujek i mama postanowili darować Wnioskodawcy udziały w przedmiotowej nieruchomości. Była to ich dobrowolna decyzja.

Pierwszymi właścicielami przedmiotowej nieruchomości byli "X" i "Y" pradziadkowie Wnioskodawcy. W 1986 r. zmarła "X". Zaś "Y" w 1987 r. przed śmiercią (zmarł w 1990 r.) spisał w Urzędzie Gminy testament, w którym działki użytkowane rolniczo, niezabudowane nr 64, 68, 102/85 i 5 przekazał na Skarb Państwa, a działki nr 21 i 22 zabudowane ponad 100 letnim budynkiem mieszkalnym, który później uległ zawaleniu i rozburzeniu, a na nich potem babcia Wnioskodawcy wybudowała przedmiotowy budynek gospodarczy, przekazał w testamencie na "A" i "B" - dziadków Wnioskodawcy.

W wyniku postępowania spadkowego postanowieniem Sądu Rejonowego w (...) nr (...) z dnia 31 sierpnia 1993 r. stwierdzającym nabycie spadku po pradziadku Wnioskodawcy, w wyniku zapisu testamentowego Skarb Państwa nabył udziały wynoszące 2202/9000 części nieruchomości tj. we wszystkich działkach 64, 68, 102/85, 21, 22, 5 i tak został ujawniony w Księgach Wieczystych.

Ponieważ dziadek Wnioskodawcy w nieświadomości, bez ówczesnej wiedzy rodziny dokonał zapisu w testamencie, który spowodował, że część jego dorobku przeszła na Skarb Państwa, Wnioskodawca postanowił ten "błąd dziadka" naprawić i dokonać nabycia udziału Skarbu Państwa.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie występował z wnioskiem o zmianę charakteru przeznaczenia gruntu rolnego na z przeznaczeniem pod zabudowę.

Nigdy wcześniej (tj. przed przedstawioną we wniosku planowaną sprzedażą) Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży gruntów, nigdy nie składał deklaracji VAT-7 i VAT-R.

Równocześnie z umową darowizny przedmiotowej nieruchomości babcia, ciocia i mama Wnioskodawcy umową dożywocia przekazały Wnioskodawcy nieruchomość zabudowaną, składającą się z jedynej działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W budynku tym mieszka babcia i ciocia Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie zamierza tej nieruchomości sprzedawać, gdyż po zakończeniu edukacji w nim zamieszka.

Ponieważ Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną z orzeczonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z tytułu narządu ruchu, środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczy na bieżące potrzeby, głównie edukację i rehabilitację.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie (pytanie ostateczne sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 lutego 2009 r.):

Czy zbycie gruntu niezabudowanego, a przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową otrzymanego w formie darowizny (udział 6798/9000 części) i gruntu niezabudowanego, a przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową nabytego od Skarbu Państwa (udział 2202/9000 części) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zbycie, o którym mowa w pytaniu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przemawia za tym:

1.

brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który określiłby przeznaczenie działek (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT) w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

2.

nabyty majątek w części w formie darowizny i w formie zniesienia współwłasności nie został nabyty w ramach działalności gospodarczej w celu jego późniejszego zbycia,

3.

czynność zbycia, o której mowa w pytaniu zostanie podjęta przez podmiot, który nie działa w charakterze podatnika VAT tj. producenta, usługodawcy lub handlowca. Wnioskodawca jest uczennicą III klasy liceum, osoba niepełnosprawną, której uzyskane ze zbycia przychody potrzebne są na rehabilitację i naukę.

Jednocześnie w piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż w pozycji 52 w punkcie 2) wniosku omyłkowo użył sformułowania cyt.: " (....) i w formie zniesienia współwłasności (...)." Punkt ten otrzymuje nowe brzmienie:

2)

Nabyty majątek prywatny w formie darowizny nie został nabyty w ramach działalności gospodarczej w celu jego późniejszego zbycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika podatku VAT, a czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT tzn. została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy lub polega na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje okres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego np. nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, a czynność ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności handlowej.

Podkreślić przy tym należy, że zwłaszcza w przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony być musi już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży. Nie można pominąć, że pod pojęciem "handel" należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 nie można go uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności i to bez względu na to czy czynność tę wykonał jednorazowo ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy.

Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę majątku prywatnego. Majątek taki nabywany był bowiem na własne potrzeby danej osoby, a nie z przeznaczeniem do działalności handlowej, a zatem jego sprzedaż zarówno w całości jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca aktem notarialnym nr (...) w dniu 21 października 2008 r. nabył umową darowizny od rodziny nieruchomość tj. udział wynoszący 6798/9000 części nieruchomości składającej się z sześciu działek w tym dwie zabudowane budynkiem gospodarczym (garaż i pomieszczenie na opał) a cztery działki stanowiące grunt orny i łąki. Powierzchnia całkowita nieruchomości wynosi 0,9040 ha.

Udział 2202/9000 części nieruchomości stanowi własność Skarbu Państwa.

W dniu 3 listopada 2008 r. Wnioskodawca zwrócił się do Starosty (...), reprezentującego mienie Skarbu Państwa, o sprzedaż w drodze bezprzetargowej m.in. udziału 2202/9000 części czterech działek stanowiących grunt orny i łąki na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce gruntami (nieruchomościami). Obecnie trwa procedura wykupu ww. udziału od Skarbu Państwa.

Przedmiotowa nieruchomość położona jest w obrębie (...) Gmina (...).

W dniu 31 października 2008 r. Wójt Gminy pismem Nr (...) zaświadczył, że dla działek wchodzących w skład nieruchomości brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Jedynie w aktualnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (...) przedmiotowa nieruchomość oznaczona jest jako kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa - dopuszczone do zabudowy, zgodnie z przepisami odrębnymi, jako obszar o dominującej zabudowie mieszkaniowej.

A zatem w aktualnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy poszczególne działki oznaczone są jako:

* dz. 64 - kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa, dopuszczone do zabudowy zgodnie z przepisami odrębnymi, wymagające wzbogacenia walorów użytkowych i przyrodniczych,

* dz. 68 - kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa, dopuszczone do zabudowy zgodnie z przepisami odrębnymi, wymagające wzbogacenia walorów użytkowych i przyrodniczych,

* dz.102/85 - obszar o dominującej zabudowie mieszkaniowej jedno lub wielorodzinnej,

* dz. 5 - kompleksy użytków rolnych o małej przydatności dla rolnictwa, dopuszczone do zabudowy zgodnie z przepisami odrębnymi, wymagające wzbogacenia walorów użytkowych i przyrodniczych.

Natomiast w wyniku darowizny Wnioskodawca nabył nieruchomość w 3032/9000 części od babci, w 1133/9000 części od cioci (siostra mamy), w 1500/9000 części od wujka (brat dziadka) i w 1133/9000 części od mamy. Ponieważ Wnioskodawca jest jedyną wnuczką i nie ma rodzeństwa, po uzyskaniu pełnoletności babcia, ciocia, wujek i mama postanowili darować Wnioskodawcy udziały w przedmiotowej nieruchomości. Była to ich dobrowolna decyzja.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż pierwszymi właścicielami przedmiotowej nieruchomości byli "X" i "Y" pradziadkowie Wnioskodawcy. W 1986 r. zmarła "X". Zaś "Y" w 1987 r. przed śmiercią (zmarł w 1990 r.) spisał w Urzędzie Gminy testament, w którym działki użytkowane rolniczo, niezabudowane nr 64, 68, 102/85 i 5 przekazał na Skarb Państwa.

W wyniku postępowania spadkowego postanowieniem Sądu Rejonowego w (...) nr (...) z dnia 31 sierpnia 1993 r. stwierdzającym nabycie spadku po pradziadku Wnioskodawcy w wyniku zapisu testamentowego Skarb Państwa nabył udziały wynoszące 2202/9000 części nieruchomości tj. we wszystkich działkach 64, 68, 102/85, 21, 22, 5 i tak został ujawniony w Księgach Wieczystych.

Ponieważ dziadek Wnioskodawcy w nieświadomości, bez ówczesnej wiedzy rodziny, dokonał zapisu w testamencie, który spowodował, że część jego dorobku przeszła na Skarb Państwa, Wnioskodawca postanowił ten "błąd dziadka" naprawić i dokonać nabycia udziału Skarbu Państwa.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych wykorzystując przedmiotowe grunty, gdyż nie prowadzi działalności rolniczej i nie jestem rolnikiem ryczałtowym. Grunt otrzymany w drodze darowizny, nie były przedmiotem najmu, dzierżawy. Ponadto Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o zmianę charakteru przeznaczenia gruntu rolnego na z przeznaczeniem pod zabudowę. Jednocześnie Wnioskodawca nigdy wcześniej (tj. przed przedstawioną we wniosku planowaną sprzedażą) nie dokonywał sprzedaży gruntów, nigdy nie składał deklaracji VAT-7 i VAT-R.

Wnioskodawca wskazał również, iż równocześnie z umową darowizny przedmiotowej nieruchomości babcia, ciocia i mama Wnioskodawcy umową dożywocia przekazały Wnioskodawcy nieruchomość zabudowaną, składającą się z jedynej działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W budynku tym mieszka babcia i ciocia Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie zamierza tej nieruchomości sprzedawać, gdyż po zakończeniu edukacji w nim zamieszka.

Ponieważ Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną z orzeczonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z tytułu narządu ruchu, środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczy na bieżące potrzeby, głównie edukację i rehabilitację.

W przedmiotowej sprawie - w kwestii dostawy udziału 6798/9000 w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę - nie można uznać Wnioskodawcy za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ustawy o VAT. Nic nie wskazuje bowiem na to, aby otrzymując w darowiźnie od rodziny przedmiotowy udział 6798/9000 w czterech działkach Wnioskodawca działał w charakterze handlowca, a okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowych, nie wskazują, iż miałyby być one czynione z zamiarem wykonywania w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Nie można bowiem stwierdzić, że Wnioskodawca nabył grunt w celu odsprzedaży, ponieważ udział 6798/9000 w czterech działkach stanowiących grunt niezabudowany a przeznaczony pod zabudowę nabył formie darowizny od rodziny.

A zatem powyższy majątek nie został nabyty przez Wnioskodawcę przeznaczeniem do działalności handlowej. Nie może być bowiem mowy o dokonywaniu w sposób zorganizowaniu zakupów towarów w celu ich dalszej odsprzedaży.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż grunt otrzymany w drodze darowizny, nie były przedmiotem najmu, dzierżawy. Ponadto Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o zmianę charakteru przeznaczenia gruntu rolnego na z przeznaczeniem pod zabudowę. Jednocześnie Wnioskodawca nigdy wcześniej (tj. przed przedstawioną we wniosku planowaną sprzedażą) nie dokonywał sprzedaży gruntów, nigdy nie składał deklaracji VAT-7 i VAT-R.

W świetle powyższego dostawy udziału 6798/9000 w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę pochodzących z majątku osobistego, otrzymanego w wyniku darowizny od członków rodziny Wnioskodawcy nie można uznać za działalność gospodarczą, bowiem czynność ta nie mieści się w definicji, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym planowana sprzedaż udziału w czterech działkach niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę a otrzymanych przez Wnioskodawcę w drodze darowizny nie będzie podlegała regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w tej części, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do planowanej przez Wnioskodawcę dostawy - nabytego od Skarby Państwa - udziału 2202/9000 części w czterech działkach niezabudowanych, a przeznaczonych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę mieszkaniową Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika, a dokonane czynności dostawy należy uznać za działalność gospodarczą.

Jak bowiem wskazano wcześniej w przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar ten ujawniony być musi już w momencie nabycia towaru.

Istotnym jest, że Wnioskodawca planując zakup przedmiotowego udziału w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę od Skarbu Państwa, wykazał zamiar sprzedaży tych nieruchomości.

Ponadto Wnioskodawca ma zamiar dokonać sprzedaży udziału nie w jednej lecz w kilku nieruchomościach gruntowych. W konsekwencji przesłanka częstotliwego wykonywania czynności zostaje w przedmiotowej sprawie wypełniona.

Nie można bowiem uznać, iż w tym przypadku Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży udziału w nieruchomościach ze swojego majątku osobistego. Nie można stwierdzić, iż zakup od Skarbu Państwa przedmiotowego udziału będzie dokonany na cele osobiste, np. na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Wnioskodawca wskazał bowiem, iż umową dożywocia babcia, ciocia i mama przekazały Wnioskodawcy nieruchomość zabudowaną, składającą się z jedynej działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W budynku tym mieszka babcia i ciocia Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie zamierza tej nieruchomości sprzedawać, gdyż po zakończeniu edukacji w nim zamieszka.

Zatem należy zauważyć, iż Wnioskodawca, dokonując zakupu udziału w nieruchomościach czyni to z zamiarem jego sprzedaży, zatem rozporządza swoim majątkiem w celu osiągnięcia zysku. W takiej sytuacji dostawa wskazanego we wniosku udziału w nieruchomościach kwalifikuje te czynności jako działalność gospodarczą podejmowaną w celach zarobkowych.

Należy również zauważyć, że Wnioskodawca dokonując nabycia od Skarbu Państwa udziału w nieruchomościach tak naprawdę dokonuje tego celem uatrakcyjnienia przedmiotu sprzedaży. Dla przyszłego, potencjalnego nabywcy korzystniejszy i łatwiejszy będzie bowiem zakup gruntu jako całości od jednego właściciela niż od współwłaścicieli.

W świetle powyższego dostawy udziału 2202/9000 części w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, zakupionych od Skarbu Państwa, będą stanowiły działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z czym Wnioskodawca w odniesieniu do transakcji planowanej sprzedaży przedmiotowego udziału będzie występować w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego planowana dostawa udziału 2202/9000 części w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę zakupionego od Skarbu Państwa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, iż dostawa udziału 2202/9000 części w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę nie może korzystać z jakiegokolwiek zwolnienia od podatku VAT.

W myśl bowiem art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ww. ustawy o VAT, zwolnienia podmiotowego określonego w ust. 1 i 9 tegoż artykułu (tj. ze względu na wartość sprzedaży niższą niż 50.000 zł), nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Zatem nawet w przypadku, gdy wartość sprzedaży wymienionych gruntów byłaby niższa niż 50.000 zł, istnieje obowiązek opodatkowania tej transakcji.

Jeśli zaś chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy udziału 2202/9000 części w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę to ustawodawca przewidział takowe dla dostawy gruntu niezabudowanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym ze zwolnienia korzysta jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z gruntem przeznaczonym pod zabudowę zatem w świetle powyższego dostawa udziału 2202/9000 części w czterech działkach niezabudowanych a przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 22% stawką podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W związku z powyższym, w tej części, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl