IBPP1/443-25/10/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-25/10/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 12 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku wyrobów artystycznych wytwarzanych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku wyrobów artystycznych wytwarzanych przez Wnioskodawcę.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wytwarzanych przez firmę Wnioskodawcy produktów takich jak: ręcznie wykonane obrazy w systemie klasycznym, płyty dekoracyjne o nowoczesnym stylu oraz ręcznie wykonane ozdoby szklane różnych formatów i przeznaczeń jak i artystyczne szkło użytkowe.

Wnioskodawca przedłożył klasyfikację Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dla Wnioskodawcy, z której wynika, iż wyroby takie jak: ręcznie wykonane collage, płyty dekoracyjne ścienne, podświetlane płyty dekoracyjne, ręcznie wykonywane ozdoby szklane i artystyczne szkło użytkowe itp. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.10-00 - "Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki".

Ponadto w opinii tej zaznaczono, że grupowanie to nie obejmuje masowo produkowanych reprodukcji i typowych wyrobów rzemieślniczych o charakterze handlowym, nawet, jeśli te wyroby są projektowane lub tworzone przez artystów i wykonywane ręcznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. artykułów powinna być opodatkowana 7% podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. artykułów zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług art. 120 ust. 1 pkt 1a oraz ust. 3 pkt 1a, opodatkowana jest stawką 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towarów zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Należy przez nie rozumieć rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Co do zasady, stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

I tak, zgodnie z treścią ust. 2 tego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycjach 110-128 ww. załącznika, umieszczono wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej.

Ponadto rozdział 4 ustawy zawiera szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Stosownie do art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, stawkę podatku 7% stosuje się również do dostawy dzieł sztuki dokonywanej przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy.

W art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT określono, iż przez dzieła sztuki rozumie się:

a.

obrazy, kolaże i podobne tablice, malowidła oraz rysunki wykonane w całości przez artystę, inne niż plany oraz rysunki dla celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, handlowych, topograficznych i im podobnych, ręcznie zdobione artykuły wyprodukowane, scenografię teatralną, tkaniny do wystroju pracowni artystycznych lub im podobne wykonane z malowanego płótna (CN 9701), (PKWiU 92.31.10-00.1),

b.

oryginalne sztychy, druki i litografie sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (CN 9702 00 00), (PKWiU ex 92.31.10-00.90),

c.

oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (CN 9703 00 00), (PKWiU 92.31.10-00.2),

d.

gobeliny (CN 5805 00 00), (PKWiU 17.40.16-30.00) oraz tkaniny ścienne (CN 6304), (PKWiU ex 17.40.16-59.00 i 17.40.16-53.00) wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy,

e.

fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wytwarzanych przez firmę Wnioskodawcy produktów takich jak: ręcznie wykonane obrazy w systemie klasycznym, płyty dekoracyjne o nowoczesnym stylu oraz ręcznie wykonane ozdoby szklane różnych formatów i przeznaczeń jak i artystyczne szkło użytkowe.

Wnioskodawca przedłożył klasyfikację Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, iż wyroby takie jak: ręcznie wykonane collage, płyty dekoracyjne ścienne, podświetlane płyty dekoracyjne, ręcznie wykonywane ozdoby szklane i artystyczne szkło użytkowe itp. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.10-00 - "Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki".

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że jeśli wyroby takie jak ręcznie wykonane obrazy w systemie klasycznym, płyty dekoracyjne o nowoczesnym stylu oraz ręcznie wykonane ozdoby szklane różnych formatów i przeznaczeń jak i artystyczne szkło użytkowe, sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 92.31.10-00 i jednocześnie nie stanowią masowo produkowanych reprodukcji i typowych wyrobów rzemieślniczych o charakterze handlowym oraz Wnioskodawca działa jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych i jako twórca dokonuje sprzedaży tych wyrobów, to sprzedaż ta może korzystać z obniżonej stawki 7%, na podstawie powołanego art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a), o ile wypełniają one definicję dzieł sztuki, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.10-00.1, 92.31.10-00.90 lub 92.31.10-00.2.

W przeciwnym wypadku ich sprzedaż jest opodatkowana stawką 22%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zaznaczyć, że tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl