IBPP1/443-246/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-246/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach umowy dla Uniwersytetu - jest:

* prawidłowe - w zakresie określenia, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy dla Uniwersytetu spełniają przesłanki kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

* prawidłowe - w zakresie określenia, iż dostawy towarów i usług świadczone przez Wnioskodawcę dla Uniwersytetu są usługami szkoleniowymi i można je traktować jako jedną usługę kompleksową - ściśle związane z usługami podstawowymi realizowanymi przez Wnioskodawcę czyli usługami szkoleniowymi,

* nieprawidłowe - w zakresie określenia, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 13 ust. 1, pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,

* prawidłowe - w zakresie określenia, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług a faktura VAT wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach umowy dla Uniwersytetu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-246/13/ES z dnia 4 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi na terenie Polski działalność gospodarczą pod firmą: O. sp.j., i jest jednocześnie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług szkoleniowych (szkolenia otwarte skierowane do wszystkich zainteresowanych osób, które chcą podnieść swoje kwalifikacje, zdobyć nowe umiejętności i uzupełnić zakres wiedzy oraz szkolenia zamknięte realizowane na zlecenia firm i instytucji (dla pracowników); szkolenia outdoorowe (imprezy integracyjne, motywacyjne) zarówno w segmencie klientów komercyjnych (za pełną odpłatnością), jak i projektów dofinansowywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) oraz z budżetu krajowego. PKD świadczonych usług: 8559B - pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, oraz 7320Z - badanie rynku i opinii publicznej.

Wnioskodawca jako podmiot gospodarczy (sensu stricte komercyjny powstały w oparciu o kapitał osób prywatnych) nie jest instytucją badawczą, nie posiada statusu uczelni wyższej, nie jest również jednostką objętą ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Nie jest też organizatorem kształcenia w rozumieniu § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216), nie uzyskał również akredytacji w rozumieniu art. 68b, ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca nie świadczy usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Opis zaistniałej sytuacji.

Wnioskodawca wziął udział w przetargu nieograniczonym ogłoszonym przez Uniwersytet na zadanie: "C". Zadanie to było dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "K" w ramach projektu "I", podzadanie 1.2. - Organizacja cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla absolwentów oraz studentów (...) uczelni. Program ten miał na celu kształtowanie kultury innowacyjnej i promocję postawy przedsiębiorczej wśród studentów i absolwentów (...) uczelni poprzez skoordynowane działania edukacyjne oraz pomoc w nabywaniu umiejętności praktycznych i identyfikację źródeł innowacji w przedsiębiorstwach.

Zamówienie obejmowało przygotowanie, koordynację i przeprowadzenie cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności, przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla 45-50 osób - niepracujących absolwentów (...) uczelni (licencjat, magister), którzy nie ukończyli 30 roku życia i przeszli pomyślnie etap rekrutacji do programu szkoleniowo-stażowego. Szkolenie podzielone było na dwa bloki tematyczne po 40 godzin każdy:

Blok tematyczny I

* Wstęp do innowacyjności - Podstawowe pojęcia oraz analiza aktualnej sytuacji zjawiska w Polsce i na świecie,

* Procedury wspomagające planowanie strategii innowacji w przedsiębiorstwie,

* Źródła finansowania innowacji w biznesie,

* Przykłady udanych przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce,

* Inicjowanie i planowanie projektów o charakterze innowacyjnym.

Blok tematyczny II

* Podstawy przedsiębiorczości dla absolwentów,

* Komercjalizacja wyników prowadzonych prac badawczych w przedsiębiorstwie,

* Innowacyjne techniki zarządzania w przedsiębiorstwie,

* Rozwój zdolności przywódczych,

* Time management - organizacja i planowanie.

Wszystkie szkolenia wykorzystywały interaktywne formy pracy z grupą takie jak: dyskusja moderowana, praca w małych grupach, studium przypadków, burze mózgów, zadania indywidualne i grupowe. Szkolenia były wsparte prezentacją multimedialną oraz dodatkowymi materiałami.

Do obowiązków Wnioskodawcy należało:

* przeprowadzenie zajęć zgodnie z zaakceptowaną przez Uniwersytet szczegółową tematyką oraz opisem sposobu prowadzenia/prezentacji poszczególnych zajęć,

* druk programów poszczególnych szkoleń, list obecności i ankiet ewaluacyjnych,

* dostarczenie Uniwersytetowi elektronicznej formy materiałów dydaktycznych na 7 dni przed danym szkoleniem,

* otworzenie i przygotowanie sali oraz rozłożenia roll-upa w widocznym miejscu w sali i na korytarzu,

* zapewnienie oraz podłączenie sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia szkolenia,

* druk i dostarczenie materiałów dydaktycznych (segregator opatrzony wizualizacyjnie zgodnie z wymaganiami projektu, kolorowe prezentacje multimedialne w formacie slajdów itp.) oraz zapewnienie innych materiałów koniecznych na dane szkolenie,

* rejestracja uczestników przed rozpoczęciem szkolenia (zebranie podpisów na przygotowanej liście obecności),

* wydawanie materiałów szkoleniowych dla uczestników,

* wydawanie uczestnikom szkoleń ankiet ewaluacyjnych, a po ich wypełnieniu przez uczestników szkolenia - zebranie ich,

* prawidłowe rozmieszczenie informacji o realizowanym szkoleniu w kompleksie P,

* prowadzenie dziennika zajęć i dokumentacji fotograficznej z każdego szkolenia,

* pomoc uczestnikom szkolenia,

* wydruk oraz dostarczenia zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia wszystkim tym osobom wraz z rejestrem wydanych zaświadczeń,

* sporządzenie i przekazanie raportu końcowego.

Do obowiązków Uniwersytetu należało:

* zapewnienie sal,

* zapewnienie usługi cateringowej w trakcie trwania szkoleń,

* akceptowanie materiałów dydaktycznych,

* zatwierdzenie ujednoliconych wzorów dokumentacji szkoleniowej opracowanej przez Wnioskodawcę,

* zapoznanie Wnioskodawcy z założeniami projektu,

* pomoc przy bieżącej koordynacji przebiegu szkoleń.

Wartość ryczałtowego wynagrodzenia Wnioskodawcy za kompleksowe wykonanie przedmiotu umowy była podana w kwocie brutto 38499,00 PLN w tym podatek VAT 7199,00 PLN i obejmowała wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, w tym m.in.: koszty wykonania przedmiotu umowy, wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych i praw zależnych, koszty materiałów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podaje, że świadczone przez niego usługi na rzecz Uniwersytetu, którego uczestnikami są studenci nie stanowią elementu kształcenia na poziomie wyższym realizowanego przez Uniwersytet. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią przedmiotu, którego zaliczenie przez studenta warunkuje zaliczenie semestru i ukończenie studiów. Są to szkolenia całkowicie odrębne i niezwiązane z kształceniem na poziomie wyższym i udział w tych szkoleniach nie ma wpływu na ukończenie przez studenta studiów. Projekt "I" zakładał uczestnictwo osób w cyklu szkoleń, a zaliczenie kursu było potwierdzone "Zaświadczeniem o ukończeniu kursu" wydanym przez dyrektora P (jednostka organizacyjna Uniwersytetu). Po zaliczeniu cyklu szkoleń osoba uczestnicząca w projekcie była kierowana na trzymiesięczny staż.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.

Bloki tematyczne szkoleń:

* Wstęp do innowacyjności - Podstawowe pojęcia oraz analiza aktualnej sytuacji zjawiska w Polsce i na świecie,

* Procedury wspomagające planowanie strategii innowacji w przedsiębiorstwie,

* Źródła finansowania innowacji w biznesie,

* Przykłady udanych przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce,

* Inicjowanie i planowanie projektów o charakterze innowacyjnym,

* Podstawy przedsiębiorczości dla absolwentów,

* Komercjalizacja wyników prowadzonych prac badawczych w przedsiębiorstwie,

* Innowacyjne techniki zarządzania w przedsiębiorstwie,

* Rozwój zdolności przywódczych,

* Time management - organizacja i planowanie,

z pewnością przygotowują absolwentów do działań polegających na polepszenia innowacyjności w przedsiębiorstwie, w którym będą odbywać staż po ukończeniu cyklu szkoleń, a w przyszłości do pracy w innych przedsiębiorstwach.

Osoby biorące udział w szkoleniu będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanej pracy. Staż odbywany przez uczestników szkoleń z założenia spełniał przesłanki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę:

* dzienny wymiar czasu pracy 40 h tygodniowo,

* okres pracy 3 miesiące,

* przestrzeganie przepisów i zasad obowiązujących pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, w szczególności regulaminu pracy, tajemnicy służbowej, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,

* starannego i sumiennego wykonywania zadań objętych programem stażu opracowanego wspólnie z Przedsiębiorcą,

* badania lekarskie,

* Pracodawca zobowiązywał się do zapewnienia miejsca pracy Stażyście w dziale związanym z innowacjami lub badaniami i rozwojem,

* stażysta zachęcany jest do sporządzenia Raportu o Innowacji Przedsiębiorcy, a także Strategii Innowacji Przedsiębiorcy, jako praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej zdobytej na zajęciach szkoleniowych.

Przeprowadzane zajęcia mają na celu zdobywanie wiedzy ogólnej i zawodowej w zakresie:

* Wstęp do innowacyjności - Podstawowe pojęcia oraz analiza aktualnej sytuacji zjawiska w Polsce i na świecie.

Celem szkolenia było zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu innowacyjności oraz dokonanie szczegółowej analizy zjawiska stosowania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach w Polsce i za granicą. Dzięki temu uczestnicy zajęć będą mogli wykorzystać zdobytą na szkoleniu wiedzę w swoim miejscu pracy poprzez dokonywanie analizy sytuacji przedsiębiorstwa, poszukiwanie możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań oraz pokonywanie barier związanych z ich wdrażaniem.

* Procedury wspomagające planowanie strategii innowacji w przedsiębiorstwie.

Celem szkolenia było zdobycie przez uczestników wiedzy w zakresie stosowanych w przedsiębiorstwach strategii innowacyjnych, rozwój umiejętności stosowania w praktyce narzędzi wspomagających realizację strategii innowacyjnych oraz uświadomienie znaczenia stosowania procedur wspomagających planowanie strategii dla sytuacji przedsiębiorstwa. Dzięki temu uczestnicy zwiększyli swoje kwalifikacje zawodowe umożliwiające im wykorzystywanie w pracy narzędzi wspomagających realizację strategii innowacyjnych, takich jak: stosowanie audytów zarządzania, dokonywania analiz finansowych i analiz konkurencji, badań rynku docelowego, czy pozycjonowania produktu.

* Źródła finansowania innowacji w biznesie.

Celem szkolenia było poznanie przez uczestników źródeł finansowania innowacji w przedsiębiorstwach oraz uświadomienie sobie znaczenia wykorzystywania tego typu inicjatyw dla rozwoju przedsiębiorstw. Dzięki temu uczestnicy rozwinęli swoje umiejętności zawodowe w zakresie możliwości uzyskania finansowania na rozwój prowadzonych przez nich firm, bądź przedsiębiorstw w których otrzymają zatrudnienie poprzez m.in.: zakładanie spółek typu spin off, spin out, korzystanie z funduszy seed i vanture capital, czy też innych źródeł finansowania innowacji w przedsiębiorstwach takich jak: pozyskiwanie inwestora, emisja akcji, forfaiting, franchising, emisja obligacji, dotacje i subwencje, faktoring, pożyczki z sektora poza bankowego, krótkoterminowe papiery dłużne itp.

* Przykłady udanych przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce.

Celem szkolenia było poznanie przez uczestników przykładów sukcesów innowacyjnych polskich firm. Dzięki temu uczestnicy szkolenia bazując na poznanych przypadkach innowacyjnych firm i osób, które odniosły sukces w tym zakresie, będą mogli w przyszłości wykorzystać najlepsze praktyki w zakresie innowacji do rozwoju własnej sytuacji zawodowej.

* Inicjowanie i planowanie projektów o charakterze innowacyjnym.

Celem szkolenia było poznanie przez uczestników procedury tworzenia projektu innowacyjnego oraz rozwój ich umiejętności w zakresie planowania tego typu przedsięwzięć poprzez zastosowanie skutecznych narzędzi wspomagających inicjowanie i planowanie projektu innowacyjnego. Uczestnicy szkolenia podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe, dzięki czemu będą potrafili zarówno w swoich firmach, jak i w przedsiębiorstwach, w których podejmą zatrudnienie: planować projekty innowacyjne wg metodologii SBO, czy też wykorzystywać skuteczne narzędzia wspomagające inicjowanie i planowanie tego typu przedsięwzięć m.in. za pomocą Strategii Błękitnego Oceanu.

* Podstawy przedsiębiorczości dla absolwentów.

Celem szkolenia było m.in. zdobycie przez uczestników wiedzy na temat prawnych form prowadzenia firm, zasad obsługi Klienta i ryzyka prowadzenia własnej firmy, rozwój umiejętności w zakresie motywowania pracowników oraz wykształcenie przedsiębiorczej postawy wśród uczestników szkolenia. Udział w zajęciach przyczynił się do zwiększenia konkurencyjności absolwentów na rynku pracy, którzy będą mogli pełnić nową rolę przedsiębiorcy, z sukcesem realizującego własne pomysły na biznes, znającego zasady obsługi Klienta, potrafiącego przy tym niwelować ryzyko związane z prowadzeniem własnej firmy.

* Komercjalizacja wyników prowadzonych prac badawczych w przedsiębiorstwie.

Dzięki udziałowi w praktycznych warsztatach szkoleniowych uczestnicy poznali aspekty ochrony własności intelektualnej, rozwinęli swoje umiejętności w zakresie stosowania narzędzi komercjalizacji i transferu technologii w procesie innowacji oraz uświadomili sobie wady i zalety związane z pozyskiwaniem środków na proces komercjalizacji. Uczestnicy warsztatów podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe i wzmocnili swoją sytuację na rynku pracy - wiedzą, jak komercjalizować prowadzone prace badawcze w przedsiębiorstwach, chroniąc przy tym własność intelektualną. Pomocny będzie przy tym także instruktaż, jaki otrzymali na szkoleniu odnośnie wypełniania wniosków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 1.4 Wsparcie projektów celowych.

* Innowacyjne techniki zarządzania w przedsiębiorstwie.

Celem szkolenia było m.in. poznanie przez uczestników różnic między tradycyjnymi a innowacyjnymi technikami zarządzania oraz rozwój umiejętności w zakresie zarządzania wiedzą, będącego istotnym elementem zarządzania w przedsiębiorstwie. Ponadto podczas szkolenia uczestnicy dokonali próby wypracowania autorskiej wizji innowacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, którą to koncepcję będą mogli wykorzystać w przyszłości w swojej pracy zawodowej.

* Rozwój zdolności przywódczych.

Celem szkolenia był rozwój umiejętności zawodowych uczestników szkolenia w zakresie ich zdolności przywódczych. Dzięki udziałowi w szkoleniu, uczestnicy będą potrafili w swojej pracy zawodowej w przyszłości: rozpoznawać typy osobowości współpracowników, dobierać ludzi do zespołu i zadań, dostosowywać organizację pracy do fazy rozwoju zespołu, a dzięki poznanym narzędziom - motywować i inspirować zespół do działania.

* Time Management - organizacja i planowanie.

Uczestnicy na bazie poznanych na szkoleniu narzędzi wypracowali własne strategie i konkretne procedury organizowania swojego czasu w pracy. Dzięki temu rozwinęli swoje umiejętności zawodowe w zakresie planowania i organizacji pracy m.in. ustalania priorytetów wykonywanych zadań, unikania błędów w planowaniu wykonywanych w pracy zadań i skutecznego wykorzystywania poznanych narzędzi do planowania dnia pracy.

Wnioskodawcą i realizatorem projektu "I" jest P, jednostka organizacyjna Uniwersytetu. Dofinansowanie zostało przyznane na realizację projektu obejmującego zadania wykonywane przez podmiot i finansowane ze środków finansowych na naukę przez Narodowe Centrum Badań I Rozwoju. Jednym z tych zadań był: "C". Czynności wykonywane w ramach tego zadania były traktowane jako koszty kwalifikujące się do objęcia dofinansowaniem, środki, którymi Uniwersytet płacił Wnioskodawcy za usługi, są środkami uwzględnionymi w realizowanym projekcie na nabycie usług szkoleniowych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi podstawę udokumentowania zaplanowanego wydatku w projekcie.

Całkowitą zapłatę Wnioskodawca otrzymał z rachunku bankowego, na którym znajdowały się tylko środki publiczne.

Uczestnicy szkolenia nie ponosili żadnych opłat związanych z uczestnictwem w projekcie.

Wnioskodawca przyjął do realizacji zadanie: Cykl szkoleń, podzadanie: Organizacja cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla absolwentów oraz studentów pomorskich uczelni.

Zamówienie obejmowało przygotowanie, koordynację i przeprowadzenie cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności, przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich. Wnioskodawca kompleksowo wykonał zamówienie m.in.:

* przeprowadzenie zajęć zgodnie z zaakceptowaną przez Uniwersytet szczegółową tematyką oraz opisem sposobu prowadzenia/prezentacji poszczególnych zajęć,

* druk programów poszczególnych szkoleń, list obecności i ankiet ewaluacyjnych.

* dostarczenie Uniwersytetowi elektronicznej formy materiałów dydaktycznych na 7 dni przed danym szkoleniem,

* otworzenie i przygotowanie sali oraz rozłożenia roll-upa w widocznym miejscu w sali i na korytarzu,

* zapewnienie oraz podłączenie sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia szkolenia,

* druk i dostarczenie materiałów dydaktycznych (segregator opatrzony wizualizacyjnie zgodnie z wymaganiami projektu, kolorowe prezentacje multimedialne w formacie slajdów itp.) oraz zapewnienie innych materiałów koniecznych na dane szkolenie,

* rejestracja uczestników przed rozpoczęciem szkolenia (zebranie podpisów na przygotowanej liście obecności),

* wydawanie materiałów szkoleniowych dla uczestników,

* wydawanie uczestnikom szkoleń ankiet ewaluacyjnych, a po ich wypełnieniu przez uczestników szkolenia - zebranie ich,

* prawidłowe rozmieszczenie informacji o realizowanym szkoleniu w kompleksie P,

* prowadzenie dziennika zajęć i dokumentacji fotograficznej z każdego szkolenia,

* pomoc uczestnikom szkolenia,

* wydruk oraz dostarczenia zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia wszystkim tym osobom, które mają prawo pozyskać to zaświadczenie wraz z rejestrem wydanych zaświadczeń,

* sporządzenie i przekazanie raportu końcowego, zawierającego szczegółowy opis przygotowania i sposobu przeprowadzenia przedmiotu zamówienia z podziałem na zajęcia warsztatowe i wykładowe.

Zgodnie z umową dostawa towarów i usług była przedmiotem usługi kompleksowej wycenionej jako ryczałtowe wynagrodzenie, a nie jako odrębne ceny za poszczególne działania czy towary.

Z pewnością nie było głównym celem Wnioskodawcy osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie czynności zwolnionych. Głównym celem było przeprowadzenie usług szkoleniowych. Przygotowanie, druk, dostarczenie i wydawanie materiałów dydaktycznych, wydawanie ankiet ewaluacyjnych, podłączenie sprzętu do przeprowadzenia szkoleń, pomoc uczestnikom szkolenia, przygotowanie sal, rozłożenie roll-upów, rejestracja uczestników, prawidłowe rozmieszczenie informacji o szkoleniu oraz wydruk i dostarczenie zaświadczeń stanowi integralną część usługi szkoleniowej. To m.in. z nich składa się usługa szkoleniowa. Natomiast pozostałe wymienione czynności: dostarczenia Uniwersytetowi drogą elektroniczną materiałów dydaktycznych, druk programów szkoleń, list obecności, bieżące prowadzenie dziennika zajęć i dokumentacji fotograficznej oraz sporządzenie raportu końcowego są traktowane jako usługi pomocnicze i niezbędne do wykonania usługi ze względu na wymogi projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy dla Uniwersytetu spełniają przesłanki kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

2.

Czy dostawy towarów i usług świadczone przez Wnioskodawcą dla Uniwersytetu są usługami szkoleniowymi i można traktować je jako jedną usługę kompleksową - ściśle związane z usługami podstawowymi realizowanymi przez Wnioskodawcę czyli usługami szkoleniowymi.

3.

Jeżeli powyższe jest prawdziwe i jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych to podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

4.

Jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, to faktura VAT wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca realizował cykl szkoleń dotyczących innowacyjności przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla absolwentów oraz studentów pomorskich uczelni. Zamówienie obejmowało przygotowanie, koordynację i przeprowadzenie cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności, przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla 45-50 osób.

Na potrzeby szkoleń Wnioskodawca nabył segregatory, przeznaczone na przygotowane przez Wnioskodawcę materiały szkoleniowe, dla uczestników szkoleń oraz usługi trenerów przeprowadzających szkolenia. Trenerzy wystawiali faktury VAT lub rachunki, ponieważ wszyscy prowadzili działalność gospodarczą w zakresie: 8559B - pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane, gdyby nie prowadzili działalności zostaliby zatrudnieni przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zlecenia.

Oprócz towarów i usług nabywanych u dostawców Wnioskodawca przygotowywał materiały szkoleniowe, prezentacje oraz wykonywał wszystkie pozostałe czynności przedstawione powyżej w czynnościach należących do obowiązków Wnioskodawcy (Opis zaistniałej sytuacji w opisie stanu faktycznego).

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy o VAT dodany do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, nie mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy pozostającym do rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji jest kwestia zwolnienia z opodatkowania dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami kształcenia zwolnionymi z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego.

Wnioskodawca jako przedmiot działalności świadczy usługi w zakresie: 8559B - pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Usługi świadczone dla Uniwersytetu wg Wnioskodawcy były usługami szkoleniowymi, więc można traktować je jako jedną usługę kompleksową - ściśle związane z usługami podstawowymi czyli usługą szkoleniową i opodatkować je według takiej samej stawki VAT (wg Wnioskodawcy) - zwolnionej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy dla Uniwersytetu spełniają przesłanki kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Podlegają więc zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43, ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 13 ust. 1, pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wygrał przetarg ogłoszony przez Uniwersytet na realizację; "C". Zadanie to było dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "K" w ramach projektu "I", podzadanie 1.2.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Powołane zostało latem 2007 r. jako jednostka realizująca zadania z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. W momencie powstania było pierwszą jednostką tego typu, stworzoną jako platforma skutecznego dialogu między środowiskiem nauki i biznesu. Obecnie działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 616). Wprowadzona jesienią 2010 r. reforma nauki pozwoliła Centrum na większą swobodę w dysponowaniu środkami finansowymi, w ramach strategicznego programu badań.

Dodatkowo 1 września 2011 r. NCBR poszerzyło zakres swojej działalności o nowe inicjatywy i możliwości. Przejmując od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego funkcję Instytucji Pośredniczącej w trzech programach operacyjnych: Kapitał Ludzki, Innowacyjna Gospodarka oraz Infrastruktura i Środowisko i stało się jednym z największych centrów innowacyjności w Polsce. Działalność Centrum finansowana jest ze środków skarbu państwa oraz funduszy Unii Europejskiej.

Program "K" powstał na mocy porozumienia zawartego w dniu 6 września 2011 r. pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Centrum finansuje 90% wydatków związanych z programem "K", realizowanego w ramach projektu "I", podzadanie 1.2., a Uniwersytet wnosił wkład własny w wysokości 10%.

W opinii Wnioskodawcy usługi świadczone dla Uniwersytetu są finansowane co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż szkolenia były skierowane do niepracujących absolwentów (...) uczelni (licencjat, magister), którzy nie ukończyli 30 roku życia i dostarczały innowacyjności, przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich tym osobom.

Celem ogólnym Projektu było kształtowanie kultury innowacyjnej i promocja postawy przedsiębiorczej wśród studentów i absolwentów (...) poprzez skoordynowane działania edukacyjne oraz pomoc w nabywaniu umiejętności praktycznych i identyfikację źródeł innowacji w przedsiębiorstwach.

Cele szczegółowe Projektu obejmowały:

1.

Wdrożenie programu szkoleń wspierających kształtowanie innowacyjnych postaw umiejętności (działania pro innowacyjne),

2.

Wskazywanie możliwych źródeł kredytowania i wsparcia finansowego przedsiębiorczości i innowacji,

3.

Wyposażenie studentów i absolwentów w wiedzę oraz umiejętności niezbędne do rozwinięcia postawy przedsiębiorczej (działania pro przedsiębiorcze),

4.

Zaproponowanie nowych treści kształcenia i nowych kierunków rozwoju dostosowanych do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy,

5.

Pobudzenie świadomości przedsiębiorców oparte o szerokie kształtowanie kultury innowacyjnej oraz edukację proinnowacyjną

6.

Wykorzystanie studentów/absolwentów do rozwiązywania konkretnych problemów w przedsiębiorstwach.

Uczestnicy projektu byli rekrutowani do projektu przez Uniwersytet i byli kierowani na szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę, po ukończeniu których otrzymywali Zaświadczenie o ukończeniu cyklu szkoleń.

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy odbywali trzymiesięczny staż w placówkach przedsiębiorców, które wyraziły chęć przyjęcia stażysty i uczestniczyły w procesie rekrutacyjnym do projektu. Aby zaliczyć staż, stażysta musiał pracować u przedsiębiorcy w terminie określonym w umowie o współpracy oraz sporządzić Raport o Innowacji Przedsiębiorcy. Podczas trzymiesięcznego stażu uczestnik, oprócz obserwacji procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, będzie również zachęcany do tworzenia Strategii Innowacji w organizacji oraz do identyfikowania możliwości rynkowych i pomysłów biznesowych na wykorzystanie badań naukowych oraz nowoczesnych technologii w środowisku przemysłowym. Po ukończeniu stażu stażysta mógł być zatrudniony w przedsiębiorstwie w którym odbywał staż.

W założeniu realizacja projektu miała przyczynić się do podniesienia świadomości młodych ludzi (studentów oraz absolwentów), co do konieczności inicjowania działań innowacyjnych dla polepszenia konkurencyjności regionu (...). Działania projektu były skierowane dwutorowo: na promocję postaw przedsiębiorczych i postaw innowacyjnych, przez co: absolwenci w przyszłości będą mieli możliwość podjęcia pracy w przedsiębiorstwach, gdzie będą kołem zamachowym rozwoju i innowacyjnych rozwiązań, natomiast rozbudzona świadomość przedsiębiorców przyczyni się do inicjowania działań innowacyjnych dla polepszenia konkurencyjności regionu (...).

W opinii Wnioskodawcy usługi świadczone dla Uniwersytetu są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT, zwalnia się o podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 (punkt ten nie ma stosowania w przypadku Wnioskodawcy) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Prawodawca w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia VAT rozszerzył zakres zwolnienia na usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Pojęcia "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie" zostały zdefiniowane w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77, s. 1 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 32, ust. 1, lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Podsumowując, w kontekście powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Uniwersytetu są dofinansowane co najmniej w 70% wartości wydatków i są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, objęte są zwolnieniem przedmiotowym na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia VAT.

Według opinii Wnioskodawcy faktura VAT wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto, czyli 38.499,00 PLN, ponieważ kwota wynagrodzenia za świadczoną usługę zawarta w umowie wykazana jest w kwocie brutto w tym VAT. Jeżeli więc usługa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w tym VAT wynosi zero, a wynagrodzenie pozostaje w kwocie brutto.

PODSUMOWANIE:

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy,

1.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy dla Uniwersytetu spełniają przesłanki kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

2.

Dostawy towarów i usług świadczone przez Wnioskodawcę dla Uniwersytetu są usługami szkoleniowymi i można je traktować jako jedną usługę kompleksową - ściśle związane z usługami podstawowymi realizowanymi przez Wnioskodawcę czyli usługami szkoleniowymi.

3.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 13 ust. 1, pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

4.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług a faktura VAT wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie określenia, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy dla Uniwersytetu spełniają przesłanki kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

* prawidłowe - w zakresie określenia, iż dostawy towarów i usług świadczone przez Wnioskodawcę dla Uniwersytetu są usługami szkoleniowymi i można je traktować jako jedną usługę kompleksową - ściśle związane z usługami podstawowymi realizowanymi przez Wnioskodawcę czyli usługami szkoleniowymi,

* nieprawidłowe - w zakresie określenia, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 13 ust. 1, pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,

* prawidłowe - w zakresie określenia, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług a faktura VAT wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a cyt. ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl § 1 ust. 5 ww. rozporządzenia, rozporządzenie określa zwolnienia od podatku inne niż określone w art. 43-81 ustawy oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest instytucja badawczą, nie posiada statusu uczelni wyższej. Tym samym Wnioskodawca nie spełnia wymogów dla zwolnienia od podatku określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak zatem wynika z powołanych wyżej regulacji, dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających ze wskazanych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca wziął udział w przetargu nieograniczonym ogłoszonym przez Uniwersytet na zadanie: "C". Zadanie to było dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "K" w ramach projektu "I", podzadanie 1.2. - Organizacja cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla absolwentów oraz studentów (...) uczelni. Program ten miał na celu kształtowanie kultury innowacyjnej i promocję postawy przedsiębiorczej wśród studentów i absolwentów (...) uczelni poprzez skoordynowane działania edukacyjne oraz pomoc w nabywaniu umiejętności praktycznych i identyfikację źródeł innowacji w przedsiębiorstwach.

Wnioskodawca przyjął do realizacji zadanie: Cykl szkoleń, podzadanie: Organizacja cyklu szkoleń dotyczących innowacyjności przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla absolwentów oraz studentów (...) uczelni. Zamówienie obejmowało przygotowanie, koordynację i przeprowadzenie cyklu szkoleń dla 45-50 osób - niepracujących absolwentów (...) uczelni (licencjat, magister), którzy nie ukończyli 30 roku życia i przeszli pomyślnie etap rekrutacji do programu szkoleniowo-stażowego. Szkolenie podzielone było na dwa bloki tematyczne po 40 godzin każdy.

Do obowiązków Wnioskodawcy należało:

* przeprowadzenie zajęć zgodnie z zaakceptowaną przez Uniwersytet szczegółową tematyką oraz opisem sposobu prowadzenia/prezentacji poszczególnych zajęć,

* druk programów poszczególnych szkoleń, list obecności i ankiet ewaluacyjnych,

* dostarczenie Uniwersytetowi elektronicznej formy materiałów dydaktycznych na 7 dni przed danym szkoleniem,

* otworzenie i przygotowanie sali oraz rozłożenia roll-upa w widocznym miejscu w sali i na korytarzu,

* zapewnienie oraz podłączenie sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia szkolenia,

* druk i dostarczenie materiałów dydaktycznych (segregator opatrzony wizualizacyjnie zgodnie z wymaganiami projektu, kolorowe prezentacje multimedialne w formacie slajdów itp.) oraz zapewnienie innych materiałów koniecznych na dane szkolenie,

* rejestracja uczestników przed rozpoczęciem szkolenia (zebranie podpisów na przygotowanej liście obecności),

* wydawanie materiałów szkoleniowych dla uczestników,

* wydawanie uczestnikom szkoleń ankiet ewaluacyjnych, a po ich wypełnieniu przez uczestników szkolenia - zebranie ich,

* prawidłowe rozmieszczenie informacji o realizowanym szkoleniu w kompleksie P,

* prowadzenie dziennika zajęć i dokumentacji fotograficznej z każdego szkolenia,

* pomoc uczestnikom szkolenia,

* wydruk oraz dostarczenia zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia wszystkim tym osobom wraz z rejestrem wydanych zaświadczeń,

* sporządzenie i przekazanie raportu końcowego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uniwersytetu, których uczestnikami są studenci nie stanowią elementu kształcenia na poziomie wyższym realizowanego przez Uniwersytet. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią przedmiotu, którego zaliczenie przez studenta warunkuje zaliczenie semestru i ukończenie studiów. Są to szkolenia całkowicie odrębne i niezwiązane z kształceniem na poziomie wyższym i udział w tych szkoleniach nie ma wpływu na ukończenie przez studenta studiów. Projekt "I" zakładał uczestnictwo osób w cyklu szkoleń, a zaliczenie kursu było potwierdzone "Zaświadczeniem o ukończeniu kursu" wydanym przez dyrektora P. (jednostka organizacyjna Uniwersytetu). Po zaliczeniu cyklu szkoleń osoba uczestnicząca w projekcie była kierowana na trzymiesięczny staż.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych. Przeprowadzane zajęcia mają na celu zdobywanie wiedzy ogólnej i zawodowej, a bloki tematyczne:

* Wstęp do innowacyjności - Podstawowe pojęcia oraz analiza aktualnej sytuacji zjawiska w Polsce i na świecie,

* Procedury wspomagające planowanie strategii innowacji w przedsiębiorstwie,

* Źródła finansowania innowacji w biznesie,

* Przykłady udanych przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce,

* Inicjowanie i planowanie projektów o charakterze innowacyjnym,

* Podstawy przedsiębiorczości dla absolwentów,

* Komercjalizacja wyników prowadzonych prac badawczych w przedsiębiorstwie,

* Innowacyjne techniki zarządzania w przedsiębiorstwie,

* Rozwój zdolności przywódczych,

* Time management - organizacja i planowanie,

z pewnością przygotowują absolwentów do działań polegających na polepszeniu innowacyjności w przedsiębiorstwie, w którym będą odbywać staż po ukończeniu cyklu szkoleń, a w przyszłości do pracy w innych przedsiębiorstwach. Osoby biorące udział w szkoleniu będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanej pracy. Staż odbywany przez uczestników szkoleń z założenia spełniał przesłanki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.

Wnioskodawcą i realizatorem projektu "I" jest P, jednostka organizacyjna Uniwersytetu. Dofinansowanie zostało przyznane na realizację projektu obejmującego zadania wykonywane przez podmiot i finansowane ze środków finansowych na naukę przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jednym z tych zadań był: "C". Czynności wykonywane w ramach tego zadania były traktowane jako koszty kwalifikujące się do objęcia dofinansowaniem, środki, którymi Uniwersytet płacił Wnioskodawcy za usługi, są środkami uwzględnionymi w realizowanym projekcie na nabycie usług szkoleniowych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi podstawę udokumentowania zaplanowanego wydatku w projekcie. Całkowitą zapłatę Wnioskodawca otrzymał z rachunku bankowego, na którym znajdowały się tylko środki publiczne. Uczestnicy szkolenia nie ponosili żadnych opłat związanych z uczestnictwem w projekcie.

Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny do przytoczonych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż przedmiotowe szkolenia dotyczące innowacyjności przedsiębiorczości oraz umiejętności menadżerskich dla absolwentów oraz studentów (...) uczelni, które są całkowicie odrębne i niezwiązane z kształceniem na poziomie wyższym (udział w tych szkoleniach nie ma wpływu na ukończenie przez studenta studiów), przygotowujące absolwentów do działań polegających na polepszeniu innowacyjności w przedsiębiorstwie, w którym będą odbywać staż po ukończeniu cyklu szkoleń, a w przyszłości do pracy w innych przedsiębiorstwach, stanowią będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług należy zauważyć, iż usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b) ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Pozostaje zatem do rozstrzygnięcia kwestia finansowania świadczonych usług ze środków publicznych oraz możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy (100%) lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia (mniej niż 100% lecz co najmniej 70%).

W tym miejscu należy przywołać przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zgodnie z którymi środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak stanowi art. 5 ust. 3 ww. ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "...",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),

c.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

6.

inne środki.

Artykuł 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych;

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Z wniosku wynika, że środki, którymi Uniwersytet płacił Wnioskodawcy za usługi, są środkami uwzględnionymi w realizowanym projekcie na nabycie usług szkoleniowych. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi podstawę udokumentowania zaplanowanego wydatku w projekcie. Całkowitą zapłatę Wnioskodawca otrzymał z rachunku bankowego, na którym znajdowały się tylko środki publiczne. Uczestnicy szkolenia nie ponosili żadnych opłat związanych z uczestnictwem w projekcie.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę są w 100% finansowane ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Należy wskazać, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinno być traktowane jak odrębne i niezależne. Z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych tylko wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Z kolei jeżeli w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonywaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Przyjęte przez Wnioskodawcę do realizacji zlecenie, którego głównym celem jest usługa szkoleniowa składa się z wielu elementów niezbędnych do jego wykonania, zatem stanowi jedno kompleksowe świadczenie, które winno być opodatkowane jako całość jedną stawką podatku VAT, właściwą dla danej usługi.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wziął udział w przetargu nieograniczonym ogłoszonym przez Uniwersytet na zadanie: "C". Zamówienie obejmowało przygotowanie, koordynację i przeprowadzenie cyklu szkoleń dla 45-50 osób - niepracujących absolwentów (...) uczelni (licencjat, magister), którzy nie ukończyli 30 roku życia i przeszli pomyślnie etap rekrutacji do programu szkoleniowo-stażowego. Szkolenie podzielone było na dwa bloki tematyczne po 40 godzin każdy.

Do obowiązków Wnioskodawcy należało:

* przeprowadzenie zajęć zgodnie z zaakceptowaną przez Uniwersytet szczegółową tematyką oraz opisem sposobu prowadzenia/prezentacji poszczególnych zajęć,

* druk programów poszczególnych szkoleń, list obecności i ankiet ewaluacyjnych,

* dostarczenie Uniwersytetowi elektronicznej formy materiałów dydaktycznych na 7 dni przed danym szkoleniem,

* otworzenie i przygotowanie sali oraz rozłożenia roll-upa w widocznym miejscu w sali i na korytarzu,

* zapewnienie oraz podłączenie sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia szkolenia,

* druk i dostarczenie materiałów dydaktycznych (segregator opatrzony wizualizacyjnie zgodnie z wymaganiami projektu, kolorowe prezentacje multimedialne w formacie slajdów itp.) oraz zapewnienie innych materiałów koniecznych na dane szkolenie,

* rejestracja uczestników przed rozpoczęciem szkolenia (zebranie podpisów na przygotowanej liście obecności),

* wydawanie materiałów szkoleniowych dla uczestników,

* wydawanie uczestnikom szkoleń ankiet ewaluacyjnych, a po ich wypełnieniu przez uczestników szkolenia - zebranie ich,

* prawidłowe rozmieszczenie informacji o realizowanym szkoleniu w kompleksie P,

* prowadzenie dziennika zajęć i dokumentacji fotograficznej z każdego szkolenia,

* pomoc uczestnikom szkolenia,

* wydruk oraz dostarczenia zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia wszystkim tym osobom wraz z rejestrem wydanych zaświadczeń,

* sporządzenie i przekazanie raportu końcowego.

Zgodnie z umową dostawa towarów i usług przez Wnioskodawcę była przedmiotem usługi kompleksowej wycenionej jako ryczałtowe wynagrodzenie, a nie jako odrębne ceny za poszczególne działania czy towary.

Wnioskodawca podaje, że z pewnością nie było głównym celem Wnioskodawcy osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie czynności zwolnionych. Głównym celem było przeprowadzenie usług szkoleniowych. Przygotowanie, druk, dostarczenie i wydawanie materiałów dydaktycznych, wydawanie ankiet ewaluacyjnych, podłączenie sprzętu do przeprowadzenia szkoleń, pomoc uczestnikom szkolenia, przygotowanie sal, rozłożenie roll-upów, rejestracja uczestników, prawidłowe rozmieszczenie informacji o szkoleniu oraz wydruk i dostarczenie zaświadczeń stanowi integralną część usługi szkoleniowej. To m.in. z nich składa się usługa szkoleniowa. Natomiast pozostałe wymienione czynności: dostarczenia Uniwersytetowi drogą elektroniczną materiałów dydaktycznych, druk programów szkoleń, list obecności, bieżące prowadzenie dziennika zajęć i dokumentacji fotograficznej oraz sporządzenie raportu końcowego są traktowane jako usługi pomocnicze i niezbędne do wykonania usługi ze względu na wymogi projektu.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenia dodatkowe nie stanowią świadczenia odrębnego od właściwej usługi szkoleniowej świadczonej w tym przypadku przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że Wnioskodawca wykonuje czynności niewątpliwie niezbędne do właściwego wykonania usługi szkoleniowej, które stanowią jej elementy, przy czym Wnioskodawca w odniesieniu do powyższych czynności występuje w charakterze podmiotu realizującego usługę podstawową - edukacyjną. Zatem wszelkie działania opisane we wniosku związane z wykonywaniem usługi szkoleniowej należy uznać za niezbędne elementy tej usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dostawy towarów i usług świadczone na rzecz Uniwersytetu stanowią w przedmiotowej sprawie kompleksową usługę szkoleniową, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do zapytania Wnioskodawcy, czy w opisanej sytuacji jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych to podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż skoro - jak stwierdzono powyżej - świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz czynności dodatkowe ściśle z usługami szkoleniowymi związane finansowane są w całości ze środków publicznych, to podstawą do zastosowania zwolnienia od podatku jest przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, nie zaś wskazany przez Wnioskodawcę przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Trzeba mieć bowiem na uwadze, że zgodnie z § 1 pkt 5 wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów rozporządzenie to określa zwolnienia od podatku inne niż określone w art. 43-81 ustawy oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień. Tym samym przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia nie dotyczy usług finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem przedmiotowe usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku wyłącznie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a nie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c lub § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się natomiast do kwestii określenia czy faktura wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto, należy wskazać, że ze stanu faktycznego wynika, iż wartość ryczałtowego wynagrodzenia Wnioskodawcy za kompleksowe wykonanie przedmiotu umowy była podana w kwocie brutto 38499,00 PLN, w tym podatek VAT 7199,00 PLN i obejmowała wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia.

W związku z powyższym przytoczyć należy przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, iż kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Należność jest kwotą, na którą strony się umówiły, czyli kwotą, którą podatnik ma otrzymać od nabywcy towarów lub usług.

Zauważyć należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 385 z późn. zm.), ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę, z zastrzeżeniem ust. 2. Przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym - art. 3 ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy o cenach.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych oraz ustalania cen nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Tak więc Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeśli z zawartej umowy rzeczywiście wynika, że kwota stanowiąca wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy, jest kwotą brutto w tym podatek VAT, bez względu na to jaką wykonawca ma zastosować stawkę, tj. nabywca w każdym przypadku zapłaci wykonawcy taką samą umówioną kwotę, to wynagrodzenie z tytułu ww. czynności jest kwotą brutto, w której to kwocie mieści się wartość netto oraz ewentualny podatek VAT, który w przypadku usługi zwolnionej wynosi zero.

W przypadku natomiast gdy pierwotnie w umowie określono konkretną kwotę podatku VAT, a mamy do czynienia z usługą zwolnioną od podatku, czyli kwota podatku nie wystąpi, to strony umowy powinny uzgodnić, czy kwota należna pozostaje w pierwotnie umówionej kwocie, czy też ustalają ją w innej wysokości.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że w przypadku usług zwolnionych na fakturze wartość netto i brutto to te same kwoty, gdyż nie występuje kwota podatku.

Zgodnie bowiem z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

W myśl § 5 ust. 2 pkt 6 cyt. rozporządzenia, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatnika, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, lub zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy - wskazanie:

a.

przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b.

przepisu dyrektywy, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c.

innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.

Natomiast zgodnie z § 5 ust. 4 pkt 1 ww. rozporządzenia, faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 6 - danych określonych w ust. 1 pkt 5, 12 i 14.

Reasumując wskazać należy, że w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku wykonanie przedmiotu umowy stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, przy czym kwota stanowiąca wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy stanowi wartość brutto jeśli tak wynika z umowy pomiędzy stronami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż faktura VAT wystawiona dla Uniwersytetu powinna być wystawiona w kwocie brutto, należało uznać za prawidłowe, przy założeniu jednak, że ta kwota jest kwotą należną z tytułu świadczenia usług (kwotą brutto) niezależnie od stawki podatku czy zwolnienia, jakie należy zastosować.

Podkreślić jeszcze raz należy, że ustalenie wysokości wynagrodzenia należy do obowiązków stron umowy. Zatem tut. organ nie może w drodze interpretacji potwierdzić lub zaprzeczyć konkretnych danych liczbowych wskazanych przez Wnioskodawcę. Kwotę wynagrodzenia Wnioskodawca musi uzgodnić z kontrahentem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl