IBPP1/443-241/12/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-241/12/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania udzielonego rabatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania udzielonego rabatu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 maja 2012 r. znak: IBPP1/443-241/12/LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany też w dalszej części Podatnikiem) jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce i podlega tu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Podatnik dokonuje sprzedaży własnych wyrobów na podstawie porozumienia z odbiorcą towarów. Umowa ta przewiduje - w zamian za osiągnięcie określonych progów obrotów z podatnikiem (czyli w zamian za określoną wielkość zakupów) prawo kontrahenta do otrzymania premii - progi te są poprzez wskazanie konkretnej liczby sztuk danego elementu/towaru po przekroczeniu, której nabywcy przysługuje premia.

Wypłacającym premię jest Wnioskodawca. Prawo do premii nie ma charakteru uznaniowego-tzn. po przekroczeniu określonego poziomu zakupów Odbiorca ma roszczenie o wypłatę premii, które może realizować na drodze sądowej. Umowa przewiduje również termin zapłaty premii.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów, premia potraktowana została przez niektórych kontrahentów za usługę podlegającą VAT. Niektórzy uczestnicy obrotu na kwotę otrzymanej premii wystawiają faktury VAT. Niestety praktyka traktowania premii jako wynagrodzenia za usługę jest w kraju niejednolita, wobec czego powstały wątpliwości w tym zakresie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie podejmuje żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata premii. Wnioskodawca podkreśla jednak, że w opisie stanu faktycznego złożonego wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego wyraźnie zaznaczył, że to on dokonuje sprzedaży na rzecz kontrahenta i wypłaca kontrahentowi premię.

Wypłata premii nie jest uzależniona od osiągnięcia określonego kwotowo w walucie obrotu ale od dokonania zakupów towarów w określonej ilości (liczbie sztuk).

Dosłownie zapisy zawartego porozumienia brzmią w sposób następujący:

" § 1 Przedmiot porozumienia:

Niniejsze porozumienie dotyczy zasad udzielenia bonusu w związku z przekroczeniem ustalonego przez Strony poziomu <...> zamówień określonych w niniejszym porozumieniu elementów tj.

1.

Assieme basamento 45 P-00023 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.):..)

2.

Assieme basamento Incasso 45 P-00023-001 (kod /nazwa kontrahenta-przyp. aut./t:..)

3.

Bacinella per basamento 60 P-00096-S02 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.):..).

§ 2 Podstawa wypłaty bonusu

Strony ustalają, że w przypadku gdy zamówienie przez (nazwa kontrahenta-przyp. aut.) elementów o których mowa w § I przekroczy, w odniesieniu do każdego z elementów, odpowiednio:

4.

Assieme basamento 45 P-00023 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.) t:..) - 70.000 szt.

5.

Assieme basamento Incasso 45 P-00023-001 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.):..) - 70.000 szt

6.

Bacinella per basamento 60 P-00096-SQ2 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.);...) - 300.000 szt.

S. wypłaci na rzecz I. bonus o wartości (stała, konkretna kwota - przyp. aut.) EUR".

Przekazywana kwota jest kwotą stałą tzn. określoną stanowczo i jednoznacznie bez odniesienia się do wartości zakupionych towarów, tzn. jeśli kontrahent zakupi określoną liczbą sztuk ilość towaru, otrzyma kwotę konkretnie wskazaną w porozumieniu a nie procent od całkowitej wartości zamówień.

Udzielenie premii nie zależy od wysokości obrotów ale od nabycia konkretnej ilości (liczonej w sztukach) danego towaru.

Na podstawie umowy to Wnioskodawca zobowiązany został do wystawienia (po zakończeniu danego roku) dokumentu uprawniającego kontrahenta do otrzymania premii. Wnioskodawca jest w stanie ustalić czy kontrahent spełnił ilościowe warunki zamówień uprawniające go do otrzymania premii. Dane te mogą zostać uzyskane np. na podstawie składanych zamówień z informacją o ich realizacji z działu handlowego czy potwierdzeń wydania towaru.

Premia nie jest wypłacana w oparciu o obrót ale w oparciu o ilość liczoną w sztukach. Premia należy się za konkretny rok i nabycie w tym roku towaru w określonej w sztukach ilości. Warunki uzyskania premii nie są uzależnione od żadnych innych zachowań.

W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu z dnia 7 maja 2012 r. "Czy kontrahent świadczy na rzecz Wnioskodawcy jakiekolwiek czynności zmierzające do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy lub jakiekolwiek inne usługi..." zdaniem Wnioskodawcy zadane pytanie jest nazbyt ogólne i wykracza w sposób istotny poza zakres informacji niezbędnych do wydania interpretacji indywidualnej.

Niemniej jednak Wnioskodawca informuje, iż w umowie zawierającej zapisy dotyczące premii pieniężnej nie zobowiązano kontrahenta do świadczenia wskazanych w pytaniu czynności. Wynika stąd logiczny wniosek, że wolą stron nie było wykonywanie tego typu czynności.

Wnioskodawca nie może wykluczyć jednak, że w przyszłości być może zawrze z kontrahentem jakieś umowy na świadczenie tego typu usług, które będą jednak odrębnie płatne i nie będą miały żadnego związku z udzielaną premią.

Wskazany powyżej zapis "Prawo do premii nie ma charakteru uznaniowego - tzn. po przekroczeniu określonego poziomu zakupów Wnioskodawca ma roszczenie o wypłatę premii, które może realizować na drodze sadowej" oznacza, że w przypadku kiedy Wnioskodawca odmówi wypłaty premii kontrahentowi pomimo nabycia określonej w umowie liczby sztuk towaru, będzie mógł on skierować do Sądu powództwo cywilne o zapłatę.

Kontrahent Wnioskodawcy jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakim dokumentem należy potwierdzić wypłatę na rzecz kontrahenta Wnioskodawcy kwoty premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że kwoty wypłaconej premii pieniężnej nie można uznać za obrót w rozumieniu ustawy o VAT a zatem jest to kwota nie podlegająca opodatkowaniu, prawidłowe jest udokumentowanie jej wypłaty wyłącznie notą księgową.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisem art. 106 ustawy o VAT czynny podatnik wystawia fakturę wyłącznie dla celów udokumentowania czynności podlegającej opodatkowaniu. W niniejszym stanie faktycznym wypłacana kwota nie podlega opodatkowaniu a zatem nie ma podstaw by wystawić fakturę VAT. Właściwym dokumentem będzie w tym przypadku nota księgowa/obciążeniowa, wystawiona przez podmiot uprawniony do otrzymania premii.

W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe o co Wnioskodawca wnosi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT ustawodawca określił w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., szczegółowe zasady wystawiania faktur.

Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Szczegółowe elementy takiego dokumentu określa § 5 ust. 1 rozporządzenia.

Jak wynika ze wskazanych przepisów, fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej.

Wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., wymaga sytuacja, w której został udzielony rabat po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 3 powyższego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto, na podstawie § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Z wniosku wynika, że, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży własnych wyrobów na podstawie porozumienia z odbiorcą towarów. Umowa przewiduje w zamian za osiągnięcie określonych progów obrotów z podatnikiem (czyli w zamian za określoną wielkość zakupów) prawo kontrahenta do otrzymania premii. Wypłacającym premię jest Wnioskodawca.

Premia należy się za konkretny rok i nabycie w tym roku towaru w określonej w sztukach ilości. Prawo do premii nie ma charakteru uznaniowego - tzn. po przekroczeniu określonego poziomu zakupów kontrahent ma roszczenie o wypłatę premii, które może realizować na drodze sądowej.

Na podstawie umowy to Wnioskodawca zobowiązany został do wystawienia (po zakończeniu danego roku) dokumentu uprawniającego kontrahenta do otrzymania premii. Wnioskodawca jest w stanie ustalić czy kontrahent spełnił ilościowe warunki zamówień uprawniające go do otrzymania premii. Dane te mogą zostać uzyskane np. na podstawie składanych zamówień z informacją o ich realizacji z działu handlowego czy potwierdzeń wydania towaru.

Wnioskodawca i kontrahent są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W rozstrzygnięciu podjętym w interpretacji indywidualnej nr IBPP1/443-240/12/LSz z dnia 31 maja 2012 r. wydanej przez tut. organ dla Wnioskodawcy, organ powołując się na przepisy art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdził, że udzielona przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia stanowi natomiast rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Jak podano we wniosku, w przypadku zakupu przez kontrahenta określonej ilości towarów w określonym terminie, otrzymuje on od Wnioskodawcy określoną w umowie premię pieniężną.

Wnioskodawca jest w stanie ustalić czy kontrahent spełnił ilościowe warunki zamówień uprawniające go do otrzymania premii.

Z powyższego wynika, że wypłacona przez Wnioskodawcę premia za nabycie określonej ilości towarów przez kontrahenta w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do wyliczenia ilości zakupionych towarów, uprawniających do uzyskania przez ich nabywcę premii. W rezultacie premia taka obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej. Wnioskodawca sam wskazał, iż premia jest wynikiem wielkości dostaw dokonanych na rzecz kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym. Aby ustalić wysokość należnej kontrahentowi premii, zsumowane muszą być zatem poszczególne wielkości dostaw, na podstawie których dokonywane jest obliczanie premii, stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw. A zatem premia udzielana jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonane dostawy towarów odbywające się w określonym przedziale czasowym.

Ponieważ przedmiotowe premie pieniężne należy uznać - jak wskazano powyżej za rabat obniżający wartość poszczególnych dostaw, należy dokumentować je fakturami korygującymi wystawianymi zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym powyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnośnie kwestii wystawiania not księgowych należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że wypłatę premii pieniężnej należy dokumentować notą księgową - uznano za nieprawidłowe, jeżeli miałaby to być jedyna i wyłączna forma dokumentowania udzielonego rabatu, gdyż zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, rabat należy dokumentować fakturami korygującymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl