IBPP1/443-240/12/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-240/12/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że:

* udzielona premia pieniężna uzależniona od ilości dokonywanych zakupów nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

* wypłacona premia nie stanowi rabatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że udzielona premia pieniężna uzależniona od ilości dokonywanych zakupów nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz w zakresie uznania, że wypłacona premia nie stanowi rabatu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 maja 2012 r. znak: IBPP1/443-240/12/LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany też w dalszej części Podatnikiem) jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce i podlega tu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Podatnik dokonuje sprzedaży własnych wyrobów na podstawie porozumienia z odbiorcą towarów.

Umowa ta przewiduje - w zamian za osiągnięcie określonych progów obrotów z podatnikiem (czyli w zamian za określoną wielkość zakupów) prawo kontrahenta do otrzymania premii - progi te są poprzez wskazanie konkretnej liczby sztuk danego elementu/towaru po przekroczeniu, której nabywcy przysługuje premia.

Wypłacającym premię jest Wnioskodawca. Prawo do premii nie ma charakteru uznaniowego-tzn. po przekroczeniu określonego poziomu zakupów Odbiorca ma roszczenie o wypłatę premii, które może realizować na drodze sądowej. Umowa przewiduje również termin zapłaty premii.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów, premia potraktowana została przez niektórych kontrahentów za usługę podlegającą VAT. Niektórzy uczestnicy obrotu na kwotę otrzymanej premii wystawiają faktury VAT. Niestety praktyka traktowania premii jako wynagrodzenia za usługę jest w kraju niejednolita, wobec czego powstały wątpliwości w tym zakresie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie podejmuje żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata premii. Wnioskodawca podkreśla jednak, że w opisie stanu faktycznego złożonego wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego wyraźnie zaznaczył, że to on dokonuje sprzedaży na rzecz kontrahenta i wypłaca kontrahentowi premię.

Wypłata premii nie jest uzależniona od osiągnięcia określonego kwotowo w walucie obrotu ale od dokonania zakupów towarów w określonej ilości (liczbie sztuk).

Dosłownie zapisy zawartego porozumienia brzmią w sposób następujący:

" § 1 Przedmiot porozumienia:

Niniejsze porozumienie dotyczy zasad udzielenia bonusu w związku z przekroczeniem ustalonego przez Strony poziomu <...> zamówień określonych w niniejszym porozumieniu elementów tj.

1.

Assieme basamento 45 P-00023 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.):...)

2.

Assieme basamento Incasso 45 P-00023-001 (kod /nazwa kontrahenta-przyp. aut./t:..)

3.

Bacinella per basamento 60 P-00096-S02 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.):..).

§ 2 Podstawa wypłaty bonusu

Strony ustalają, że w przypadku gdy zamówienie przez (nazwa kontrahenta-przyp. aut.) elementów o których mowa w § I przekroczy, w odniesieniu do każdego z elementów, odpowiednio:

4.

Assieme basamento 45 P-00023 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.) t:..) - 70.000 szt.

5.

Assieme basamento Incasso 45 P-00023-001 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.):..) - 70.000 szt

6.

Bacinella per basamento 60 P-00096-SQ2 (kod (nazwa kontrahenta-przyp. aut.);...) - 300.000 szt.

S. wypłaci na rzecz I. bonus o wartości (stała, konkretna kwota - przyp. aut.) EUR".

Przekazywana kwota jest kwotą stałą tzn. określoną stanowczo i jednoznacznie bez odniesienia się do wartości zakupionych towarów, tzn. jeśli kontrahent zakupi określoną liczbą sztuk ilość towaru, otrzyma kwotę konkretnie wskazaną w porozumieniu a nie procent od całkowitej wartości zamówień.

Udzielenie premii nie zależy od wysokości obrotów ale od nabycia konkretnej ilości (liczonej w sztukach) danego towaru.

Na podstawie umowy to Wnioskodawca zobowiązany został do wystawienia (po zakończeniu danego roku) dokumentu uprawniającego kontrahenta do otrzymania premii. Wnioskodawca jest w stanie ustalić czy kontrahent spełnił ilościowe warunki zamówień uprawniające go do otrzymania premii. Dane te mogą zostać uzyskane np. na podstawie składanych zamówień z informacją o ich realizacji z działu handlowego czy potwierdzeń wydania towaru.

Premia nie jest wypłacana w oparciu o obrót ale w oparciu o ilość liczoną w sztukach. Premia należy się za konkretny rok i nabycie w tym roku towaru w określonej w sztukach ilości. Warunki uzyskania premii nie są uzależnione od żadnych innych zachowań.

W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu z dnia 7 maja 2012 r. "Czy kontrahent świadczy na rzecz Wnioskodawcy jakiekolwiek czynności zmierzające do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy lub jakiekolwiek inne usługi..." zdaniem Wnioskodawcy zadane pytanie jest nazbyt ogólne i wykracza w sposób istotny poza zakres informacji niezbędnych do wydania interpretacji indywidualnej.

Niemniej jednak Wnioskodawca informuje, iż w umowie zawierającej zapisy dotyczące premii pieniężnej nie zobowiązano kontrahenta do świadczenia wskazanych w pytaniu czynności. Wynika stąd logiczny wniosek, że wolą stron nie było wykonywanie tego typu czynności.

Wnioskodawca nie może wykluczyć jednak, że w przyszłości być może zawrze z kontrahentem jakieś umowy na świadczenie tego typu usług, które będą jednak odrębnie płatne i nie będą miały żadnego związku z udzielaną premią.

Wskazany powyżej zapis "Prawo do premii nie ma charakteru uznaniowego - tzn. po przekroczeniu określonego poziomu zakupów Wnioskodawca ma roszczenie o wypłatę premii, które może realizować na drodze sadowej" oznacza, że w przypadku kiedy Wnioskodawca odmówi wypłaty premii kontrahentowi pomimo nabycia określonej w umowie liczby sztuk towaru, będzie mógł on skierować do Sądu powództwo cywilne o zapłatę.

Kontrahent Wnioskodawcy jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacaną przez Wnioskodawcę kwotę premii należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacana przez niego kwota premii pieniężnej nie jest wynagrodzeniem za usługę w związku z czym nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem VAT. Wypłacana kwota nie stanowi również rabatu bowiem nie jest uzależniona od wartości zakupów ale od ich ilości.

UZASADNIENIE

Do niedawna przeważał pogląd, że premia pieniężna, uzyskiwana przez nabywcę towaru po osiągnięciu określonej wielkości zakupów, jest świadczeniem usług. Taką bowiem wykładnię podało Ministerstwo Finansów i takich też interpretacji udzielały urzędy skarbowe. W piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, Ministerstwo uznało, że premia pieniężna, związana z konkretną dostawą, powinna być traktowana jak rabat. Natomiast premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię:

" (...) W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy (...) o podatku od towarów i usług (...), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartości tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy (...).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą.

Najnowsze stanowiska Ministra Finansów w zakresie rozliczenia "premii pieniężnych" pod względem VAT są niejednolite i traktują wypłacone premie w sposób następujący:

* premia nie jest wynagrodzeniem za usługę w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy o VAT,

* kwota wypłaconej premii, która uzależniona jest od obrotu (a dokładniej od jego poziomu - w przesłanych umowach premia jest uzależniona od konkretnej liczby sztuk zakupionych towarów) stanowi zdaniem MF rabat, który powinien być rozliczony poprzez wystawienie przez sprzedającego faktur korygujących.

Tak też najnowsze interpretacje z 2011 r.: IPPP1-443-1302/10-4/MP, IPPP1-443-1282/10-2/IGo.

Najnowsze orzecznictwo sądowe w tym zakresie wskazuje jednak na brak podstaw do opodatkowania wypłacanych premii podatkiem VAT.

Tak m.in. WSA w Warszawie w wyroku z dnia 16 kwietnia 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 461/10 i interpretacja po tym wyroku IPPP2/443-193/07/11-6/S/IK/KOM (7 grudnia 2011 r.) - w sprawie wypowiedział się też NSA (wyrok z dnia 28 czerwca 2011 r. sygn. akt I FSK 1016/10).

Z treści powołanej interpretacji:

"Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 28 czerwca 2011 r. sygn. akt I FSK 1016/10 oddalił skargę kasacyjną, wniesioną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. NSA wskazał na jednolity pogląd wyrażany w orzecznictwie sądów administracyjnych, że premie pieniężne, czy też bonusy otrzymywane przez nabywcę od dostawcy za dokonanie nabycia określonej ilości czy wartości towaru nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy towaru czynności objętej podatkiem od towarów i usług. Nie może bowiem wystąpić taka sytuacja faktyczna, która stanowiłaby jednocześnie dostawę towaru i świadczenie usług. Niedopuszczalne jest to w świetle regulacji zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowisko prezentowane w orzecznictwie, które Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrujący niniejszą sprawę w pełni podziela, znajduje zastosowanie do stanu faktycznego zaprezentowanego we wniosku o udzielenie interpretacji prawa podatkowego.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie jest prawidłowe stanowisko organu, iż gdy premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą, to powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 u.p.t.u. Podkreślić należy, iż inna jest istota premii pieniężnej a inna udzielenia rabatu. Wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu. Premia tego rodzaju ma charakter motywacyjny, a jej wielkość może zostać określona różnymi metodami (np. procentowo od obrotu za dany okres rozliczeniowy, czy kwotowo). Rabat natomiast to obniżenie ceny transakcyjnej towaru lub usługi, mające formę bonifikaty, opustu, uznanej reklamacji lub skonta (art. 29 ust. 4 u.p.t.u.)."

W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie stwierdzenia, że:

* udzielona premia pieniężna uzależniona od ilości dokonywanych zakupów nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - za prawidłowe,

* wypłacona premia nie stanowi rabatu - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży własnych wyrobów na podstawie porozumienia z odbiorcą towarów. Umowa przewiduje w zamian za osiągnięcie określonych progów obrotów z podatnikiem (czyli w zamian za określoną wielkość zakupów) prawo kontrahenta do otrzymania premii. Wypłata premii nie jest uzależniona od osiągnięcia określonego kwotowo w walucie obrotu ale od nabycia konkretnej ilości (liczonej w sztukach) danego towaru. Przekazywana kwota jest kwotą stałą tzn. określoną stanowczo i jednoznacznie bez odniesienia się do wartości zakupionych towarów, tzn. jeśli kontrahent zakupi określoną liczbą sztuk ilość towaru, otrzyma kwotę konkretnie wskazaną w porozumieniu a nie procent od całkowitej wartości zamówień.

Premia należy się za konkretny rok i nabycie w tym roku towaru w określonej w sztukach ilości. Wypłacającym premię jest Wnioskodawca. Prawo do premii nie ma charakteru uznaniowego - tzn. po przekroczeniu określonego poziomu zakupów kontrahent ma roszczenie o wypłatę premii, które może realizować na drodze sądowej. Umowa przewiduje również termin zapłaty premii.

W umowie zawierającej zapisy dotyczące premii pieniężnej nie zobowiązano kontrahenta do świadczenia innych czynności. Warunki uzyskania premii nie są uzależnione od żadnych innych zachowań kontrahenta.

Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata premii.

Na podstawie umowy to Wnioskodawca zobowiązany został do wystawienia (po zakończeniu danego roku) dokumentu uprawniającego kontrahenta do otrzymania premii. Wnioskodawca jest w stanie ustalić czy kontrahent spełnił ilościowe warunki zamówień uprawniające go do otrzymania premii. Dane te mogą zostać uzyskane np. na podstawie składanych zamówień z informacją o ich realizacji z działu handlowego czy potwierdzeń wydania towaru.

Wnioskodawca i kontrahent są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej uzależnionej od nabycia przez kontrahenta określonej rocznej wielkości zakupów zgodnie z zawartą umową, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Zatem należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez kontrahenta Wnioskodawcy w odpowiedniej wielkości w danym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż z umowy zawartej z kontrahentem wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej tylko i wyłącznie od wielkości (ilości) dokonanych w firmie Wnioskodawcy zakupów w sztukach.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że wypłacona przez Wnioskodawcę premia za nabycie przez kontrahenta określonej ilości towarów, stanowi wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej ilości sztuk towarów nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku kwota w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Przyznawana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie stanowi zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że udzielenie premii pieniężnej nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe. Nie można jednak uznać, że wypłata premii pieniężnej przez Wnioskodawcę pozostaje całkowicie poza systemem VAT.

Należy zauważyć, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, udokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Wypłacona przez Wnioskodawcę premia za osiągnięcie określonego pułapu ilości towarów z danym kontrahentem w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do ich wyliczenia uprawniającą nabywcę do uzyskania premii. W rezultacie, premia taka obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej. Jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, premia jest wynikiem wielkości (ilości) dostaw dokonanych na rzecz kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym. Aby ustalić, że kontrahentowi Wnioskodawcy przysługuje premia pieniężna, zsumowane muszą być zatem poszczególne wielkości dostaw, na podstawie których dokonywane jest obliczanie premii, stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw. A zatem premia udzielana jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonane dostawy towarów odbywające się w określonym przedziale czasowym.

Należy zatem uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana kontrahentowi stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że wypłacona kwota nie stanowi rabatu należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacji indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w podobnych sprawach należy wskazać, iż dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego choć niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie, zwłaszcza, gdy nie dotyczą identycznych stanów faktycznych.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę wyroków WSA i NSA, wskazać należy, że są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają.

Zauważa się też, iż zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) wyroki sądów są wydane w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl