IBPP1/443-239/13/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-239/13/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z koszami zrealizowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z koszami zrealizowanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina w 2012 r. zakończyła realizację zadania inwestycyjnego, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013; Priorytet 1: Badania i rozwój technologiczny. Innowacje i przedsiębiorczość. Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego.

Ww. zadanie inwestycyjne zostało zrealizowane w ramach projektu "x".

Przedmiotem zadania była adaptacja dawnego budynku BHP... na potrzeby obiektu biurowo-szkoleniowo-konferencyjnego przeznaczonego dla przedsiębiorców, którzy prowadzić będą innowacyjną działalność gospodarczą na terenie. Parku Naukowo-Technologicznego (...PNT), utworzonego przez Gminę S. W skład. Parku Naukowo-Technologicznego wchodzi budynek usługowy zaadaptowany w ramach ww. projektu oraz budynek produkcyjno-badawczy zaadaptowany w ramach odrębnego projektu pn.: "x".

W wyniku realizacji projektu powstał przebudowany i wyremontowany nowoczesny obiekt dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych o powierzchni całkowitej 7.213,35 m2, w tym powierzchnia do wykorzystania przez przedsiębiorców stanowi 4.630.84 m2.

Powierzchnia przeznaczona dla przedsiębiorców obejmuje pomieszczenia biurowe, magazynowe, socjalne, szatniowe i sanitarne. W powstałym nowoczesnym obiekcie została wyodrębniona ponadto część wspólna z salą konferencyjną i mniejszymi salami szkoleniowymi wraz z pomieszczeniami pomocniczymi. W przyziemiu budynku zlokalizowany został parking dla samochodów osobowych. W ramach projektu wyposażono także część pomieszczeń budynku przeznaczonych do wspólnego użytkowania (m.in. pomieszczenia zespołu konferencyjno-szkoleniowego, recepcję, itp.) w zakresie sprzętu komputerowego, audiowizualnego, biurowego oraz mebli. W obiekcie zainstalowane zostały 2 dźwigi, ponadto budynek został wyposażony w instalacje sanitarne wewnętrzne: wod-kan., grzewczą, elektryczną, klimatyzację i wentylacje mechaniczną oraz w przyłącza kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej. W ramach projektu zagospodarowano również teren wokół budynku (zieleń) oraz przygotowano dojścia do budynku i chodniki.

Zarządzanie...PNT Wnioskodawca powierzył zewnętrznemu operatorowi, wyłonionemu w oparciu o przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi z dnia 9 stycznia 2009 r.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca zawarł z ww. operatorem Umowę koncesji na usługi. Powyższa umowa przewiduje, iż Gmina przekaże operatorowi (tu: Koncesjonariuszowi) wolną od zobowiązań i roszczeń nieruchomość na czas oznaczony - 8 lat. Operatorowi przekazano do zarządzania na wyłączność zaadaptowany budynek wraz z przynależną do niego infrastrukturą i wyposażeniem. Zgodnie z zawartą umową koncesji Koncesjonariuszowi przysługuje prawo do wykonywania usług na rzecz użytkowników (innowacyjnych przedsiębiorstw) i pobieranie z tego tytułu pożytków (w tym czynszów za wynajem pomieszczeń) przez okres obowiązywania umowy.

W związku z otrzymaniem od Wnioskodawcy ww. koncesji, Koncesjonariusz zobowiązał się do wnoszenia na rzecz Gminy miesięcznej opłaty koncesyjnej.

Wysokość opłaty koncesyjnej została ustalona jako określony procent (wysokość wskaźnika procentowego ustala się w oparciu o szczegółowe zapisy umowy koncesji) z kwoty przychodów uzyskanych przez Koncesjonariusza za wynajem pomieszczeń w zaadaptowanym budynku, ale tylko od powierzchni przekazanych przez niego w najem do wyłącznej dyspozycji stałych lokatorów. Opłata nie jest naliczana od pozostałych przychodów wygenerowanych przez Koncesjonariusza w oparciu o przekazany mu przez Gminę majątek, w tym m.in. nie jest naliczana od doraźnego wynajmu sal szkoleniowych czy sali konferencyjnej.

W dniu 14 grudnia 2012 r. Koncesjonariusz (Operator) zawarł pierwsze umowy najmu powierzchni biurowo-magazynowych z przedsiębiorstwami (stałymi lokatorami). W dniu 7 stycznia 2013 r. Wnioskodawca (Koncesjodawca) wystawił Koncesjonariuszowi pierwszą fakturę VAT tytułem miesięcznej opłaty koncesyjnej za grudzień 2012 r. W związku z powyższym Beneficjent uzyskał przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu opłaty koncesyjnej wniesionej przez Koncesjonariusza, świadczącego usługi w oparciu o majątek powstały w ramach projektu, a więc Beneficjent będzie miał możliwość otrzymania zwrotu podatku VAT.

Wnioskodawca w ramach ogłoszonego naboru w dniu 30 września 2009 r. złożył wniosek o dofinansowanie ww. projektu. Wnioskodawca w dniu 14 czerwca 2010 r. podpisał umowę o dofinansowanie ww. projektu. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od czerwca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, znajdującego się w kosztach zrealizowanej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ inwestycja zrealizowana w ramach projektu służy do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego Wnioskodawca uważa, iż warunek określony w art. 86 ust. 1 został zachowany, a więc Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania VAT - jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje przepis art. 86 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2012 r. zakończył realizację zadania inwestycyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013.

Przedmiotem zadania była adaptacja dawnego budynku BHP... "..." na potrzeby obiektu biurowo-szkoleniowo-konferencyjnego przeznaczonego dla przedsiębiorców, którzy prowadzić będą innowacyjną działalność gospodarczą na terenie. Parku Naukowo-Technologicznego (...PNT), utworzonego przez Gminę.

Zarządzanie...PNT Wnioskodawca powierzył zewnętrznemu operatorowi, wyłonionemu w oparciu o przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi z dnia 9 stycznia 2009 r.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca zawarł z ww. operatorem Umowę koncesji na usługi. Powyższa umowa przewiduje, iż Gmina przekaże operatorowi (tu: Koncesjonariuszowi) wolną od zobowiązań i roszczeń nieruchomość na czas oznaczony - 8 lat. Operatorowi przekazano do zarządzania na wyłączność zaadaptowany budynek wraz z przynależną do niego infrastrukturą i wyposażeniem. Zgodnie z zawartą umową koncesji Koncesjonariuszowi przysługuje prawo do wykonywania usług na rzecz użytkowników (innowacyjnych przedsiębiorstw) i pobieranie z tego tytułu pożytków (w tym czynszów za wynajem pomieszczeń) przez okres obowiązywania umowy.

W związku z otrzymaniem od Wnioskodawcy ww. koncesji, Koncesjonariusz zobowiązał się do wnoszenia na rzecz Gminy miesięcznej opłaty koncesyjnej.

Wysokość opłaty koncesyjnej została ustalona jako określony procent (wysokość wskaźnika procentowego ustala się w oparciu o szczegółowe zapisy umowy koncesji) z kwoty przychodów uzyskanych przez Koncesjonariusza za wynajem pomieszczeń w zaadaptowanym budynku, ale tylko od powierzchni przekazanych przez niego w najem do wyłącznej dyspozycji stałych lokatorów. Opłata nie jest naliczana od pozostałych przychodów wygenerowanych przez Koncesjonariusza w oparciu o przekazany mu przez Gminę majątek, w tym m.in. nie jest naliczana od doraźnego wynajmu sal szkoleniowych czy sali konferencyjnej.

W dniu 14 grudnia 2012 r. Koncesjonariusz (Operator) zawarł pierwsze umowy najmu powierzchni biurowo-magazynowych z przedsiębiorstwami (stałymi lokatorami). W dniu 7 stycznia 2013 r. Wnioskodawca (Koncesjodawca) wystawiła Koncesjonariuszowi pierwszą fakturę VAT tytułem miesięcznej opłaty koncesyjnej za grudzień 2012 r. W związku z powyższym Beneficjent uzyskał przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu opłaty koncesyjnej wniesionej przez Koncesjonariusza, świadczącego usługi w oparciu o majątek powstały w ramach projektu.

Z powyższego wynika zatem, że zaadaptowany budynek wraz z przynależną do niego infrastrukturą i wyposażeniem (obiekt biurowo-szkoleniowo-konferencyjny) służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym, bowiem po jego wybudowaniu Wnioskodawca przekazał go na wyłączność do zarządzania operatorowi (Koncesjonariuszowi) na okres 8 lat. Koncesjonariusz zgodnie z umową koncesji ma wyłączne prawo do korzystania z obiektu (przysługuje mu prawo do wykonywania usług najmu pomieszczeń znajdujących się w tym obiekcie i pobierania z tego tytułu pożytków przez okres obowiązywania umowy). Udzielona przez Wnioskodawcę koncesja, za którą pobierane jest wynagrodzenie w postaci opłaty koncesyjnej stanowi czynność opodatkowaną na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy więc odpłatną usługę na rzecz Koncesjonariusza, która to czynność opodatkowana jest podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca wybudował, tj. poniósł nakłady związane z budową ww. obiektu biurowo-szkoleniowo-konferencyjnego z przeznaczeniem do świadczenia usług polegających na udzieleniu uprawnienia do korzystania z tego obiektu poprzez udzielenie koncesji na zarządzanie i utrzymanie przedmiotowego obiektu - która jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu poniesionych wydatków związanych z wybudowaniem obiektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że ma on prawo do odliczenia podatku VAT znajdującego się w kosztach zrealizowanej inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl