IBPP1/443-234/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-234/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży dwóch działek niezabudowanych będących przedmiotem użytkowania wieczystego oraz w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT z tytułu tej sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży dwóch działek niezabudowanych będących przedmiotem użytkowania wieczystego oraz w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT z tytułu tej sprzedaży.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 kwietnia 2012 r. znak IBPP1/443-234/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Syndyk masy upadłości Spółki Mieszkaniowej w upadłości prowadzi sprzedaż wchodzącej w skład majątku masy upadłości nieruchomości w trybie z wolnej ręki. Przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość gruntowa obejmująca m.in. dwie działki stanowiące własność Gminy Miasta oddane w użytkowanie wieczyste Spółce. Na działkach tych planowana była budowa drogi dojazdowej do budynku wielomieszkaniowego z usługami i garażami, realizowanego przez Spółkę na działkach sąsiednich.

Wobec Spółki Mieszkaniowej została ogłoszona upadłość w dniu 9 lipca 2003 r.

W 2000 r. Spółka jako inwestor rozpoczęła na działkach sąsiednich realizację inwestycji - budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z usługami i garażami. Dla przedmiotowej inwestycji wydana została decyzja Prezydenta Miasta z dnia 1 marca 2000 r. zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę, która to decyzja została w części uchylona decyzją Wojewody z dnia 22 maja 2000 r. i w tej części Wojewoda wydał nowe pozwolenie na budowę dla tej inwestycji. Przedmiotowe działki objęte są również pozwoleniem na budowę. Decyzją Prezydenta Miasta ustalone zostały warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedmiotowej inwestycji. W tym miejscu wyjaśnia się dodatkowo, iż ww. decyzja o pozwoleniu na budowę została uchylona, a następnie przywrócona do obrotu prawnego. Zgodnie z zapisami Uchwały Rady Miasta z dnia 8 września 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla, przedmiotowe działki położone są na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniowo-usługową (MU). Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego przedmiotowych (dwóch) niezabudowanych działek na podstawie umowy z dnia 15 września 1997 r. celem budowy drogi dojazdowej do realizowanej przez Spółkę na działkach sąsiednich budowy budynku wielomieszkaniowego. Nabycie prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych działek nie zostało udokumentowane fakturą VAT - od transakcji pobrano opłatę skarbową (na podstawie art. 10 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej i § 58 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1994 r.), stąd Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Od chwili objęcia w posiadanie przedmiotowych działek do dnia ogłoszenia upadłości, Spółka wykorzystywała przedmiotowe działki do prowadzenia działalności gospodarczej w ten sposób, iż na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę Spółka rozpoczęła na działkach sąsiednich budowę budynku wielomieszkaniowego z usługami i garażami. Budowa tego budynku została przerwana i nie została zakończona, a zgodnie z ustaleniami rzeczoznawcy budowlanego, obiekt budowlany tworzą trzy budynki posadowione na wspólnych fundamentach. Realizację budynku rozpoczęto w 2000 r. i kontynuowano z przerwami do kwietnia 2002 r. Od tej daty roboty budowlane nie są kontynuowane. Do chwili obecnej zrealizowano ok. 60-65% robot budowlanych w zakresie stanu surowego otwartego. Przedmiotowe działki nigdy nie były wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności rolniczej. Przedmiotowe działki nie były nigdy przedmiotem najmu ani dzierżawy. Spółka nie dokonała żadnego uatrakcyjnienia przedmiotowych działek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Syndyka w trybie z wolnej ręki nieruchomości - działek niezabudowanych będących przedmiotem użytkowania wieczystego, szczegółowo opisanej we wniosku - jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to jaka obowiązywałaby stawka podatku VAT w odniesieniu do takiej sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Towarami, w rozumieniu ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przedmiotowe działki stanowią grunt niezabudowany i zostały przeznaczone przez Spółkę na drogę dojazdową do inwestycji realizowanej przez Spółkę na działkach sąsiednich. Zgodnie z obowiązującym na przedmiotowym obszarze miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, teren, na którym położona jest działka, przeznaczony jest pod zabudowę mieszkaniowo-usługową (MN). Przy sprzedaży tych działek nie będzie zatem można skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem wymienionych przepisów, stawka podatku wynosi 22% (do dnia 31 grudnia 2013 r. - 23%). Przedmiotowy grunt nie jest towarem wymienionym wśród towarów, których dostawa podlega opodatkowaniu w innej stawce lub zwolnieniu, stąd dostawa przedmiotowego gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowi zatem dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 15 ust. 2 tej ustawy wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Syndyk masy upadłości Spółki Mieszkaniowej w upadłości prowadzi sprzedaż wchodzącej w skład majątku masy upadłości nieruchomości w trybie z wolnej ręki. Przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość gruntowa obejmująca m.in. dwie niezabudowane działki stanowiące własność Gminy Miasta oddane w użytkowanie wieczyste Spółce.

W 2000 r. Spółka jako inwestor rozpoczęła na działkach sąsiednich realizację inwestycji - budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z usługami i garażami.

Zgodnie z zapisami Uchwały Rady Miasta z dnia 8 września 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla, przedmiotowe działki położone są na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniowo-usługową (MU). Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego przedmiotowych (dwóch) działek umową z dnia 15 września 1997 r. celem budowy drogi dojazdowej do realizowanej przez Spółkę na działkach sąsiednich budowy budynku wielomieszkaniowego. Nabycie prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych działek nie zostało udokumentowane fakturą VAT - od transakcji pobrano opłatę skarbową (na podstawie art. 10 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej i § 58 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1994 r.), stąd Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Od chwili objęcia w posiadanie przedmiotowych działek do dnia ogłoszenia upadłości, Spółka wykorzystywała przedmiotowe działki do prowadzenia działalności gospodarczej w ten sposób, iż na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę rozpoczęła na działkach sąsiednich budowę budynku wielomieszkaniowego z usługami i garażami. Budowa tego budynku została przerwania i nie została zakończona.

Przedmiotowe działki nigdy nie były wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności rolniczej. Przedmiotowe działki nie były nigdy przedmiotem najmu ani dzierżawy. Spółka nie dokonała żadnego uatrakcyjnienia przedmiotowych działek.

Przedmiotowe działki stanowią grunt niezabudowany i zostały przeznaczone przez Spółkę na drogę dojazdową do inwestycji realizowanej przez Spółkę na działkach sąsiednich.

Jak z powyższego wynika, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego dwóch niezabudowanych działek celem budowy drogi dojazdowej do realizowanej przez Wnioskodawcę na działkach sąsiednich budowy budynku wielomieszkaniowego.

Oznacza to zatem, że w ramach sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i z tego względu dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa przedmiotowego gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - uznano za prawidłowe.

W rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym należy wziąć pod uwagę, iż dostawa prawa wieczystego użytkowania przedmiotowych działek nie może korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem opisana we wniosku dostawa dotyczyć będzie prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego.

Ponadto należy stwierdzić, że powyższa dostawa nie będzie korzystała też ze zwolnienia od podatku na podstawie przytoczonego wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jak wynika bowiem z wniosku, zgodnie z zapisami Uchwały Rady Miasta z dnia 8 września 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla, przedmiotowe działki położone są na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniowo-usługową (MU), co przesądza o ich budowlanym charakterze.

Z tego względu zastosowanie do opisanego zdarzenia przyszłego znajdzie więc przepis art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, na podstawie którego należy opodatkować ww. dostawę stawką VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa przedmiotowego gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23% - uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl