IBPP1/443-228/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-228/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego: "monitora z wbudowanym tunerem TV", głośników komputerowych jako elementu zestawu komputerowego, oraz w zakresie możliwości wystawienia faktury korygującej,

* jest nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego takiego jak: "drukarka-ploter", "ploter" oraz "drukarka wielofunkcyjna".

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego oraz wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczestniczy w przetargach ogłaszanych przez placówki oświatowe, na dostawę sprzętu komputerowego, których dostawa opodatkowana jest stawką 0%, jeśli spełnia warunki określone w ustawie (posiada zaświadczenie od jednostki nadzorującej, że sprzęt z zamówienia jest przeznaczony dla placówki oświatowej i jest on wymieniony w załączniku 8 do ustawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca może zastosować stawkę 0% VAT dla urządzenia określonego przez Zamawiającego w SIWZ jako "drukarka-ploter" oraz "ploter", które nie jest literalnie wymienione w załączniku.

Czy Wnioskodawca może zastosować stawkę 0% VAT dla urządzenia określonego przez Zamawiającego w SIWZ jako "drukarka wielofunkcyjna", które nie jest literalnie wymienione w załączniku.

Czy Wnioskodawca może zastosować stawkę 0% VAT dla urządzenia określonego przez Zamawiającego w SIWZ jako "monitor z wbudowanym tunerem TV", które nie jest literalnie wymienione w załączniku.

Czy głośniki komputerowe ujęte przez Zamawiającego w SIWZ jako element zestawu komputerowego należy opodatkować oddzielnie stawką podstawową 22% podatku VAT, czy można zastosować stawkę obniżoną 0%.

Czy otrzymując do realizacji zamówienie publiczne, w którym Zamawiający nie zaznaczył w SIWZ, że zamierza ubiegać się o zaświadczenie z Ministerstwa, Wnioskodawca może w momencie dostawy zastosować stawkę 0% VAT lub skorygować fakturę pierwotnie wystawioną ze stawką podstawową o podatek VAT, po otrzymaniu przez niego stosownego zaświadczenia od Zamawiającego... W jakim terminie od momentu wystawienia pierwotnej faktury można dokonać ewentualnej korekty zastosowanej stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, może zastosować stawkę 0% VAT dla urządzenia określonego przez Zamawiającego w SIWZ jako "drukarka-ploter" oraz "ploter", ponieważ ustawodawca w załączniku 8 wymienia drukarki, a ploter to (ang. plotter) - komputerowe urządzenie peryferyjne, służące do pracy z dużymi płaskimi powierzchniami, mogące nanosić obrazy, wycinać wzory, grawerować itp. Nanoszenie obrazów to drukowanie. Ploterów używają głównie graficy komputerowi, poligrafowie i architekci. Tak samo głośniki, które są sprzedawane w zestawie z komputerem korzystają z opodatkowania preferencyjna stawką podatku VAT 0%.

Jeśli Wnioskodawca przystępuje do przetargu, w którym Zamawiający prosi o podanie ceny "drukarki wielofunkcyjnej" powinien zastosować stawkę podatku VAT 22%. Na rynku nie ma "drukarek wielofunkcyjnych", drukarka może być częścią "urządzenia wielofunkcyjnego", które nie jest wymienione w załączniku, więc należy zastosować stawkę podstawową. Zamawiający w tym przypadku nadużywa słowa "drukarka" do określenia "urządzenia wielofunkcyjnego".

Zdaniem Wnioskodawcy może zastosować stawkę 0% VAT dla głośników komputerowych ujętych przez Zamawiającego w SIWZ jako element zestawu komputerowego.

Zdaniem Wnioskodawcy nie może zastosować stawki 0% VAT dla urządzenia określonego przez Zamawiającego w SIWZ jako "monitor z wbudowanym tunerem TV", ponieważ urządzenie takie staje się w tym momencie telewizorem, który nie jest wymieniony w załączniku 8 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka może skorygować fakturę pierwotną w momencie dostarczenia przez placówkę oświatową zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący niezależnie od tego, czy zamiar ubiegania się o zaświadczenie z Ministerstwa był zaznaczony w SIWZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego: "monitora z wbudowanym tunerem TV", głośników komputerowych jako elementu zestawu komputerowego, oraz w zakresie możliwości wystawienia faktury korygującej,

* nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego takiego jak: "drukarka-ploter", "ploter" oraz "drukarka wielofunkcyjna".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Co do zasady, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

1.

Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2.

Drukarki,

3.

Skanery,

4.

Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5.

Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczestniczy w przetargach ogłaszanych przez placówki oświatowe, na dostawę sprzętu komputerowego, których dostawa opodatkowana jest stawką 0%, jeśli spełnia warunki określone w ustawie (posiada zaświadczenie od jednostki nadzorującej, że sprzęt z zamówienia jest przeznaczony dla placówki oświatowej i jest on wymieniony w załączniku 8 do ustawy).

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy może zastosować stawkę 0% VAT dla dostawy urządzeń określonych przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia jako: "drukarka-ploter" oraz "ploter", "drukarka wielofunkcyjna", "monitor z wbudowanym tunerem TV", głośniki komputerowe jako element zestawu komputerowego, tj. czy ww. sprzęt mieści się w zbiorze pojęć załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla podmiotów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w zakres sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT w wysokości 22%.

Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Tak więc w przypadku dostawy przez Wnioskodawcę urządzenia określonego przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia jako "drukarka-ploter", "ploter" oraz "monitor z wbudowanym tunerem TV" stwierdzić należy, iż ustawodawca nie wymienił ww. sprzętu wprost w przedmiotowym załączniku do ustawy, a zatem nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie stawki VAT w wysokości 0%.

Z kolei w przypadku dostawy urządzenia określonego przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia jako: "drukarka wielofunkcyjna" zauważyć należy, iż drukarki nie są integralnymi częściami zestawów komputerów stacjonarnych, lecz są urządzeniami peryferyjnymi. Wprawdzie w opinii Wnioskodawcy na rynku nie występuje urządzenie typu "drukarka wielofunkcyjna", gdyż drukarka może być częścią "urządzenia wielofunkcyjnego", jednakże tut. organ nie jest władny do dokonania oceny, czy w istocie Zamawiający posłużył się wskazaną nazwą "drukarka wielofunkcyjna" dla określenia "urządzenia wielofunkcyjnego", oraz czy w obrocie występuje sprzęt komputerowy w postaci "drukarki wielofunkcyjnej", czy też nie. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl/) pojęcie "drukarka" oznacza: "1. urządzenie podłączone do komputera, służące do drukowania tekstów i rysunków zapisanych na dysku 2. maszyna biurowa do drukowania krótkich tekstów".

Jeżeli zatem pojęcie "drukarka wielofunkcyjna" oznacza urządzenie wymienione w poz. 2 załącznika nr 8 do ww. ustawy - tj. urządzenie, którego jedynym zadaniem jest drukowanie tekstów, rysunków lub zdjęć - wówczas dostawa drukarki wielofunkcyjnej dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz placówki oświatowej, zdefiniowanej w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT (przy spełnieniu warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13-15 ww. ustawy) będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy w związku z poz. 2 załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. W przeciwnym wypadku, tj. jeśli użyte we wniosku określenie "wielofunkcyjna" oznacza, iż dana drukarka wyposażona jest również np. w funkcje kopiarki, skanera, faksu lub telefonu, to należy stwierdzić, że przedmiotem zapytania nie jest "drukarka wielofunkcyjna" tylko "urządzenie wielofunkcyjne", które nie jest wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, zatem stawką właściwą będzie stawka 22%.

Natomiast w przypadku dostawy głośników komputerowych stwierdzić należy, że ustawodawca w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy wymienił m.in. zestawy komputerów stacjonarnych, nie rozróżniając ich rodzajów (istotnym natomiast jest, aby zestaw dotyczył komputera stacjonarnego). Standardowy zestaw komputera stacjonarnego, w skład którego wchodzą: jednostka centralna komputera, klawiatura oraz mysz do jego obsługi (bez oprogramowania), nie obejmuje głośników komputerowych jako integralnej jego części. Głośniki komputerowe stanowić mogą jednak część zestawu opcjonalnego (multimedialnego) komputera stacjonarnego. Zatem wyłącznie w przypadku, gdy Wnioskodawca dokonuje na rzecz placówki oświatowej dostawy głośników komputerowych jako składnika zestawu komputera stacjonarnego, spełniając jednocześnie warunki wymienione w przepisach art. 83 ust. 13-15 ww. ustawy, wówczas jest uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy w związku z poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym stawka preferencyjna 0% nie znajduje zastosowania dla dostawy głośników komputerowych stanowiących element zestawu komputerowego przenośnego, lub też sprzedawanych samodzielnie (jako nieobjętych zestawem).

Odnosząc się natomiast do kwestii, czy otrzymując do realizacji zamówienie publiczne, w którym Zamawiający nie zaznaczył w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, że zamierza ubiegać się o zaświadczenie z Ministerstwa, Wnioskodawca może w momencie dostawy zastosować stawkę 0% VAT lub skorygować fakturę pierwotnie wystawioną ze stawką podstawową o podatek VAT, po otrzymaniu przez niego stosownego zaświadczenia od Zamawiającego oraz w jakim terminie od momentu wystawienia pierwotnej faktury można dokonać ewentualnej korekty zastosowanej stawki VAT, w oparciu o przytoczone wyżej przepisy ustawy stwierdzić należy, że aby podatnik mógł zastosować 0% stawkę VAT dla dostawy sprzętu komputerowego muszą zostać spełnione następujące warunki:

1.

dostawa sprzętu musi być dokonana dla placówki oświatowej, która zdefiniowana została w art. 43 ust. 9 ww. ustawy o VAT,

2.

sprzęt komputerowy musi być wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy,

3.

dokonujący dostawy sprzętu komputerowego winien posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową,

4.

dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentu, czyli potwierdzonego zamówienia, do właściwego urzędu skarbowego.

Tak więc niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, iż podatnik nie może dokonać dostawy sprzętu z preferencyjną zerową stawką VAT.

Jeśli zatem Wnioskodawca w momencie dostawy sprzętu komputerowego, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a), nie posiada stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, wówczas nie spełnia on wymogu wynikającego z przepisu art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, tym samym nie jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%. W takiej sytuacji Wnioskodawca zobowiązany jest do zastosowania stawki podstawowej w wysokości 22%.

Kwestie związane z wystawianiem faktur VAT korygujących regulują natomiast przepisy § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (które weszło w życie z dniem 1 grudnia 2008 r.) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W myśl § 13 ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Jednocześnie zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż spełnienie wymogów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26. w związku z art. 83 ust. 13, 14 i 15 ustawy, stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu oraz jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT w miesiącu otrzymania stosownych dokumentów, przy czym zaznaczyć należy, że żaden przepis ustawy czy też rozporządzenia wykonawczego do niej nie ogranicza czasu do wystawienia faktur korygujących.

Zatem Wnioskodawca, w momencie dostarczenia przez placówkę oświatową zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący (niezależnie od tego, czy zamiar ubiegania się o stosowne zaświadczenie był zaznaczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia), jest uprawniony do wystawienia faktury korygującej zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia, oraz zastosowania stawki preferencyjnej 0% dla dostawy sprzętu komputerowego (oczywiście przy założeniu, że spełnione są pozostałe wymogi wynikające z przepisów ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego: "monitora z wbudowanym tunerem TV", głośników komputerowych jako elementu zestawu komputerowego, oraz w zakresie możliwości wystawienia faktury korygującej,

* nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego takiego jak: "drukarka-ploter", "ploter" oraz "drukarka wielofunkcyjna".

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdy pojęcie "drukarka wielofunkcyjna" nie oznacza urządzenia wymienionego w poz. 2 załącznika nr 8 do ww. ustawy, stanowi natomiast "urządzenie wielofunkcyjne" wyposażone np. w funkcje kopiarki, skanera, faksu lub telefonu) lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w zakresie dotyczącym stwierdzenia, czy na etapie sporządzania oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dla placówki oświatowej poprawne jest stosowanie stawki obniżonej 0% VAT w stosunku do sprzętu wymienionego w załączniku 8 do ustawy, mimo jeszcze braku stosownego zaświadczenia od jednostki nadzorującej, że sprzęt jest przeznaczony dla placówki oświatowej, tut. organ wydał odrębne rozstrzygnięcie nr IBPP1/443-476/10/AZb z dnia 31 maja 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl