IBPP1/443-228/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-228/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy K., przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Modernizacja budynku Gminnego Ośrodka Kultury w K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Modernizacja budynku Gminnego Ośrodka Kultury w K.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt pn. "Modernizacja budynku Gminnego Ośrodka Kultury w K." jest realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w zakresie działania 3.1 Obszary wiejskie. Głównym celem projektu była poprawa jakości lokalnej infrastruktury społecznej; przede wszystkim kulturalnej.

Gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wypełnia zadania własne gminy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Ze względu na bardzo zły stan techniczny budynku Gminnego Ośrodka Kultury wymagał on modernizacji.

Inwestycja polega na:

* rozbudowie parteru o magazyn na sprzęt muzyczny, magazyn na rekwizyty i sprzęt nagłaśniający,

* wyposażeniu sali widowiskowej w specjalistyczny sprzęt nagłaśniający i oświetleniowy,

* przygotowaniu pomieszczenia na galerię,

* wykonaniu nowego dachu.

Modernizacja budynku stworzyła młodzieży wiejskiej równe szanse na rozwój swoich zainteresowań, zdolności i umiejętności. Po zakończeniu inwestycji dzieci, młodzież i mieszkańcy gminy korzystają z czytelni, biblioteki, pracowni plastycznej i biorą czynny udział w rozszerzonej ofercie programowej z zakresu kultury np.:

* spotkania z twórcami poszczególnych dziedzin sztuki,

* plenery malarskie,

* warsztaty muzyczne, plastyczne, literackie,

* warsztaty ginących zawodów,

* programy edukacji plastycznej,

* kółka teatralne itp.

Gminny Ośrodek Kultury pełni rolę centrum życia kulturalnego dla lokalnej społeczności.

Wnioskodawcą, beneficjentem i podmiotem realizującym projekt (inwestorem) jest Gmina K.

Umowa o dofinansowanie Projektu w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny została podpisana w Rzeszowie pomiędzy Wojewodą P. a Gminą K. w dniu 18 lipca 2005 r., również umowa z wykonawcą robót budowlanych i inspektorem nadzoru zostały zawarte z Gminą K. Płatnikiem wszystkich faktur za usługi była Gmina.

Po zakończeniu projektu inwestycja została przekazana Gminnemu Ośrodkowi Kultury w K. jako instytucji kulturalnej - (nieodpłatnie przekazane mienie), a funkcję zarządcy obiektu pełni dyrektor GOK, budynek w całości jest wykorzystywany na statutowe cele, zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Gminny Ośrodek Kultury w K. nie jest płatnikiem podatku VAT - art. 43 ust. 1 (załącznik nr 4, poz. 11), art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur otrzymywanych od wykonawców prac związanych z realizacją powyższej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT, otrzymanych od wykonawcy robót związanych z wyżej wymienioną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizował projekt "Modernizacja budynku Gminnego Ośrodka Kultury w K.". Podstawowy cel realizacji niniejszego przedsięwzięcia to poprawa jakości lokalnej infrastruktury społecznej; przede wszystkim kulturalnej.

W wyniku realizacji projektu rozbudowano parter o magazyn na sprzęt muzyczny, magazyn na rekwizyty i sprzęt nagłaśniający oraz wyposażono salę widowiskową w specjalistyczny sprzęt nagłaśniający i oświetleniowy, ponadto przygotowano pomieszczenia na galerię, a także wykonano nowy dach.

Modernizacja budynku stworzyła młodzieży wiejskiej równe szanse na rozwój swoich zainteresowań, zdolności i umiejętności. Po zakończeniu inwestycji dzieci, młodzież i mieszkańcy gminy korzystają z czytelni, biblioteki, pracowni plastycznej i biorą czynny udział w rozszerzonej ofercie programowej z zakresu kultury.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia inwestycyjnego nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż po zakończeniu realizacji projektu inwestycja została nieodpłatnie przekazana Gminnemu Ośrodkowi Kultury w K.; budynek w całości jest wykorzystywany na statutowe cele.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie jednostce organizacyjnej) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji związana jest z wykonywaniem przez gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.

Natomiast nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Reasumując należy stwierdzić, iż w myśl powołanych przepisów realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja, o której mowa w pytaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl