IBPP1/443-227/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-227/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych zamiany działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych zamiany działek.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-227/13/ES z dnia 20 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia Rzymskokatolicka została ustanowiona w 1985 r. Budowę świątyni rozpoczęto w 1994 r., częściowo na gruntach Parafii, częściowo na gruntach użyczonych od Gminy. Do dnia dzisiejszego stan ten nie został uregulowany.

W październiku 2011 r. Gmina uzyskała ostateczną decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego na obszarze w rejonie ul. K, obejmującym m.in. obiekty Parafii.

W najbliższych dniach wydana zostanie również decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na rozbudowie, przy udziale Parafii, ul. K.

Nie nastawione na zysk urządzenie przez Gminę przestrzeni publicznej, służącej ogółowi mieszkańców miasta, a w szczególności mieszkańcom przyległego do tego obszaru Osiedla, wymaga uporządkowania stanu prawnego terenu w sposób umożliwiający dysponowaniem przez Parafię wszystkimi gruntami na których zostały wybudowane obiekty stanowiące jej własność (obecnie zajmujące częściowo grunty należące do gminy) oraz w obszarze planowanym do ich rozbudowy (schody wejściowe do kościoła wraz z jego przedpolem, drogę pożarową). Zamiana gruntów umożliwi również gminie urządzenie w rejonie kościoła przestrzeni publicznej z elementami małej architektury, kompozycji wody i zieleni oraz urządzeń sportowych, oświetlenia, odwodnienia oraz niezbędną rozbudowę lokalnego układu komunikacyjnego m.in. o przedłużenie ul. K. i urządzenie miejsc postojowych.

Zamianie będą podlegać całe działki lub ich fragmenty, przy czym bilans powierzchni terenu będącego własnością lub w użytkowaniu wieczystym parafii nie ulegnie zmianie. Działania, mające na celu uporządkowanie stanu własności gruntów, dokonywane będą w obrębie 11, pomiędzy gruntami Parafii (działki nr nr 2327, 2383, 2386, 2376, 2384 i 2392) a gruntami Gminy (działki nr 2379, 2380 do 2382, 2388, 2395, 2398, 2399, 2401 i 2402).

W uzupełnieniu Wnioskodawca podaje, że Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2327 Wnioskodawca posiada jako właściciel.

Działka oznaczona geodezyjnie 2376 pozostaje w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2383 Wnioskodawca posiada jako właściciel.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 pozostaje w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2386 Wnioskodawca posiada jako właściciel.

Działka oznaczona geodezyjnie 2392 pozostaje w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2327 Wnioskodawca nabył dnia 24 czerwca 1988 r. od Skarbu Państwa z prawem użytkowania wieczystego. Na mocy art. 60 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w PRL prawo zastąpiono prawem własności.

Cel nabycia działki wzniesienie domu katechetycznego na cele działalności religijnej.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2376 będącą własnością Gminy Wnioskodawca użytkuje wieczyście od dnia 12 lutego 1993 r. w celu budowy obiektów sakralnych, katechetycznych i charytatywnych.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2383 nabył dnia 24 czerwca 1988 r. od Skarbu Państwa z prawem użytkowania wieczystego. Na mocy art. 60 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w PRL prawo zastąpiono prawem własności. Cel nabycia działki wzniesienie domu katechetycznego na cele działalności religijnej.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2384 będącą własnością Gminy Wnioskodawca użytkuje wieczyście od dnia 12 lutego 1993 r. w celu budowy obiektów sakralnych, katechetycznych i charytatywnych.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2386 Wnioskodawca nabył dnia 24 czerwca 1988 r. od Skarbu Państwa z prawem użytkowania wieczystego. Na mocy art. 60 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w PRL prawo zastąpiono prawem własności. Cel nabycia działki wzniesienie domu katechetycznego na cele działalności religijnej.

Działkę oznaczoną geodezyjnie 2392 będącą własnością Gminy Wnioskodawca użytkuje wieczyście od dnia 12 lutego 1993 r. w celu budowy obiektów sakralnych, katechetycznych i charytatywnych.

Nabycie przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2327 nie zostało udokumentowane fakturami VAT, nie pobrano opłaty skarbowej w oparciu o przepis art. 1 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej.

Nabycie przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej geodezyjnie 2376 nie zostało udokumentowane fakturami VAT, ponieważ grunty oddano nieodpłatnie.

Nabycie przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2383 nie zostało udokumentowane fakturami VAT, nie pobrano opłaty skarbowej w oparciu o przepis art. 1 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej.

Nabycie przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej geodezyjnie 2384 nie zostało udokumentowane fakturami VAT, ponieważ grunty oddano nieodpłatnie.

Nabycie przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2386 nie zostało udokumentowane fakturami VAT, nie pobrano opłaty skarbowej w oparciu o przepis art. 1 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej.

Nabycie przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej geodezyjnie 2392 nie zostało udokumentowane fakturami VAT, ponieważ grunty oddano nieodpłatnie.

Przy nabyciu przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2327 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ opłaty naliczono w oparciu o art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Przy nabyciu przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej geodezyjnie 2376 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jako od czynności nie przewidzianej o tej opłacie w ustawie - Kodeksu Cywilnego.

Przy nabyciu przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2383 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ opłaty naliczono w oparciu o art. 13 ust. 1 pkt.l ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Przy nabyciu przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej geodezyjnie 2384 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jako od czynności nie przewidzianej o tej opłacie w ustawie - Kodeksu Cywilnego.

Przy nabyciu przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2386 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ opłaty naliczono w oparciu o art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Przy nabyciu przez Wnioskodawcę prawa własności do działki oznaczonej geodezyjnie 2392 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jako od czynności nie przewidzianej o tej opłacie w ustawie - Kodeksu Cywilnego.

Działka oznaczona geodezyjnie 2327 jest wolna od zabudowy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2376 jest wolna od zabudowy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 jest zabudowana.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 jest zabudowana.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 jest w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana.

Działka oznaczona geodezyjnie 2392 jest wolna od zabudowy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana częścią stanowiącego własność Wnioskodawcy budynku garażowego (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej).

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącą własność Wnioskodawcy altaną (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej).

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącym własność Wnioskodawcy budynkiem magazynowym (przeznaczonym do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), adaptowanym w przeszłości na tymczasową kaplicę, obecnie ponownie wykorzystywanym na cele magazynowe parafii.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana częścią stanowiącego własność Wnioskodawcy budynku garażowego (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej) - PKOB: 1242; budynek jest trwale związany z gruntem, budynek został oddany do użytkowania w latach 90-tych.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącą własność Wnioskodawcy altaną (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej). - obiekt małej architektury, nie klasyfikowany w PKOB, obiekt nie jest trwale związany z gruntem, obiekt został oddany do użytkowania w latach 90-tych.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącym własność Wnioskodawcy budynkiem magazynowym (przeznaczonym do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), adaptowanym w przeszłości na tymczasową kaplicę, obecnie ponownie wykorzystywanym na cele magazynowe parafii - PKOB: 1252; budynek jest trwale związany z gruntem, budynek został oddany do użytkowania w latach 80-tych.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana częścią stanowiącego własność Wnioskodawcy budynku garażowego (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), który nie był zasiedlony w rozumieniu art. 2, punkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 za zm.) po:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącą własność Wnioskodawcy altaną (w złym stanie technicznym, przeznaczoną do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), która nie była zasiedlona w rozumieniu art. 2, punkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) po:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącym własność Wnioskodawcy budynkiem magazynowym (przeznaczonym do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), adaptowanym w przeszłości na tymczasową kaplicę, obecnie ponownie wykorzystywanym na cele magazynowe parafii, który nie był zasiedlony w rozumieniu art. 2, punkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) po:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej - pytanie tej działki nie dotyczy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana częścią stanowiącego własność Wnioskodawcy budynku garażowego (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), na który Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wyższych niż 30% ich wartości początkowej.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącą własność Wnioskodawcy altaną (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), na którą Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wyższych niż 30% ich wartości początkowej.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącym własność Wnioskodawcy budynkiem magazynowym (przeznaczonym do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), adaptowanym w przeszłości na tymczasową kaplicę, obecnie ponownie wykorzystywanym na cele magazynowe parafii, na który Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wyższych niż 30% ich wartości początkowej.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana częścią stanowiącego własność Wnioskodawcy budynku garażowego (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), który Wnioskodawca wykorzystuje jako magazyn.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącą własność Wnioskodawcy altaną (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), którą Wnioskodawca wykorzystuje rekreacyjnie.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącym własność Wnioskodawcy budynkiem magazynowym (przeznaczonym do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), adaptowanym w przeszłości na tymczasową kaplicę, obecnie ponownie wykorzystywanym na cele magazynowe Wnioskodawcy (parafii).

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana częścią stanowiącego własność Wnioskodawcy budynku garażowego (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), który nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącą własność Wnioskodawcy altaną (w złym stanie technicznym, przeznaczonego do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), która nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana stanowiącym własność Wnioskodawcy budynkiem magazynowym (przeznaczonym do wyburzenia w związku z realizacją przez Gminę inwestycji drogowej), adaptowanym w przeszłości na tymczasową kaplicę, obecnie ponownie wykorzystywanym na cele magazynowe Wnioskodawcy (parafii), który nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Działka oznaczona geodezyjnie 2327 jest wolna od zabudowy i nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona geodezyjnie 2376 jest wolna od zabudowy i nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana i nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana i nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 jest w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana zabudowy i nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona geodezyjnie 2392 jest wolna od zabudowy i nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona geodezyjnie 2327 nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2376 nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2392 nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Działka oznaczona geodezyjnie 2327 jest wolna od zabudowy. Dla działki tej brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Działka oznaczona geodezyjnie 2376 jest wolna od zabudowy. Dla działki tej brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Działka oznaczona geodezyjnie 2383 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana.

Działka oznaczona geodezyjnie 2384 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana.

Działka oznaczona geodezyjnie 2386 w części przeznaczonej do zamiany jest zabudowana.

Działka oznaczona geodezyjnie 2392 jest wolna od zabudowy. Dla działki tej brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Dla działki oznaczonej geodezyjnie 2327 Gmina posiada ostateczne decyzje o:

a.

lokalizacji inwestycji celu publicznego dotyczącej urządzenia przestrzeni publicznej w rejonie ulicy K.,

b.

zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczącej rozbudowy ulicy K.

Dla działki oznaczonej geodezyjnie 2376 Gmina posiada ostateczną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczącej rozbudowy ulicy K.

Dla działki oznaczonej geodezyjnie 2383 Gmina posiada ostateczne decyzje o:

a.

lokalizacji inwestycji celu publicznego dotyczącej urządzenia przestrzeni publicznej w rejonie ulicy K,

b.

zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczącej rozbudowy ulicy K.

Dla działki oznaczonej geodezyjnie 2384 Gmina posiada ostateczne decyzje o:

a.

lokalizacji inwestycji celu publicznego dotyczącej urządzenia przestrzeni publicznej w rejonie ulicy K,

b.

zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczącej rozbudowy ulicy K.

Dla działki oznaczonej geodezyjnie 2386 Gmina posiada ostateczne decyzje o:

a.

lokalizacji inwestycji celu publicznego dotyczącej urządzenia przestrzeni publicznej w rejonie ulicy K,

b.

zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczącej rozbudowy ulicy K.

Dla działki oznaczonej geodezyjnie 2392 Gmina posiada ostateczne decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego dotyczącej urządzenia przestrzeni publicznej w rejonie ulicy K.

Wnioskodawca nie podjął - i nie podejmie do chwili zamiany - w odniesieniu do działek oznaczonych geodezyjnie: 2327, 2376, 2383, 2384, 2386 i 2392 działań takich jak:

* wystąpienie o podział gruntu na niniejsze działki,

* wystąpienie o opracowanie miejscowego plan zagospodarowania przestrzennego dla zamienianego obszaru,

* uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

* uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej lub jakiekolwiek inne działania.

Wnioskodawca nie podjął - i nie podejmie do chwili zamiany - w odniesieniu do działek oznaczonych geodezyjnie: 2327, 2376, 2383, 2384, 2386 i 2392 jakichkolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia, np.:

* uzbrojenie terenu,

* wydzielenie lub budowa drogi,

* wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne.

Zamiana działek oznaczonych geodezyjnie: 2327, 2376, 2383, 2384, 2386 i 2392 nie została dokonana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia Rzymskokatolicka, dokonując z Gminą zamiany gruntów, umożliwiającej w rejonie ul. K. urządzenie przestrzeni publicznej oraz porządkującej stan własnościowy terenu pod istniejącymi budynkami Parafii, jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15. ust. 1. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami podatku od towaru i usług (VAT) są podmioty, których działalność cykliczna lub jednorazowa świadczy lub może świadczyć o wykorzystywaniu towarów w celach zarobkowych.

Parafia dokonując zamiany gruntów z gminą nie przeprowadza transakcji mającej charakteru powtarzalnej, wiążącej się z jego dalszą odsprzedażą w celach zarobkowych. W zamianę gruntów nie będą również zaangażowane środki nadające sprawie charakter wskazujący na prowadzenie działalności gospodarczej.

Z tych też względów Parafii nie można uznać za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w rozumieniu art. 9 ust. 1. i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/1127WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11 grudnia 2006 r. z późn. zm.), ponieważ zamiana gruntu z gminą następuje w ramach zarządzania majątkiem prywatnym.

Z orzeczenia Trybunału Europejskiego (wyrok z 12 kwietnia 2011 r., znak sprawy; C-180/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zauważyć należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT regulacji nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną - zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast zapis art. 604 k.c. daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Tym samym umowa zamiany skutkuje wzajemnym przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi towarami (w tym przypadku nieruchomościami) jak właściciel.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Ustawa o VAT w art. 2 pkt 22 stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach tej ustawy jest mowa o sprzedaży, rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jedną z podstawowych czynności podlegających opodatkowaniu jest dostawa towarów, w związku z czym istotne znaczenie ma też definicja towaru. Podkreślenia wymaga, że na gruncie ustawy o VAT dla uznania danego przedmiotu za towar znaczenie mają wyłącznie przepisy ustawy o VAT, bowiem w art. 2 pkt 6 tej ustawy zdefiniowano pojęcie towar. Definicja legalna zawarta w ustawie o VAT wyłącza tym samym możliwość posłużenia się jakąkolwiek inną definicją towaru. Przez towary, w myśl ww. przepisu, rozumieć należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Parafia), który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ze względu na inwestycje celu publicznego oraz lokalizację drogi, a także ze względu na konieczność uporządkowania stanu prawnego terenu w sposób umożliwiający dysponowanie przez Wnioskodawcę wszystkimi gruntami, na których zostały wybudowane obiekty stanowiące jego własność, zamierza dokonać zamiany z Gminą, będących własnością Wnioskodawcy działek nr 2327, 2383, 2386, oraz będących w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy działek 2376, 2384 oraz 2392. Działki, o których mowa we wniosku zostały nabyte przez Wnioskodawcę w celu budowy domu katechetycznego oraz obiektów sakralnych, katechetycznych i charytatywnych.

Nabycie działek przez Wnioskodawcę nie było udokumentowane fakturami VAT, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Działki nr 2327, 2376 i 2392 są działkami niezabudowanymi, natomiast działka nr 2383 jest zabudowana budynkiem garażowym, działka nr 2384 - altaną, a działka nr 2386 - budynkiem magazynowym. Obiekty te nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowe działki nie były przedmiotem najmu ani dzierżawy, Wnioskodawca nie wykorzystywał również przedmiotowych działek do prowadzenia działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie podjął - i nie podejmie do chwili zamiany - w odniesieniu do działek mających być przedmiotem zamiany, oznaczonych geodezyjnie: 2327, 2376, 2383, 2384, 2386 i 2392 działań takich jak:

* wystąpienie o podział gruntu na niniejsze działki,

* wystąpienie o opracowanie miejscowego plan zagospodarowania przestrzennego dla zamienianego obszaru,

* uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

* uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej lub jakiekolwiek inne działania.

Wnioskodawca nie podjął też - i nie podejmie do chwili zamiany - w odniesieniu do tych działek jakichkolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia, np.:

* uzbrojenie terenu,

* wydzielenie lub budowa drogi,

* wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne.

Należy wskazać, że definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług podmiot, który dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

Ponieważ planowana w przedmiotowej sprawie zamiana dotyczyć będzie nieruchomości, należy wziąć pod uwagę treść orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących tej tematyki.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE wydanych w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że podejmowanie przez dany podmiot zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki czy uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, podjęcie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług i orzecznictwo stwierdzić należy, że zamiana przez Wnioskodawcę działek, o których mowa we wniosku, nie będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca nie uzyska w tym zakresie statusu podatnika podatku od towarów i usług, a transakcja zamiany nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Taka kwalifikacja prawnopodatkowa wiąże się przede wszystkim z faktem niewykorzystywania przez Wnioskodawcę nieruchomości wskazanych we wniosku w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Oznacza to, że wymienione we wniosku nieruchomości nie służyły Wnioskodawcy do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie podjął i nie podejmie do chwili zamiany jakichkolwiek czynności, w celu przygotowania ww. działek do sprzedaży tj. nie dokonał ich podziału, nie wystąpił o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla zamienianego obszaru, nie uzyskał decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie uzyskał decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, nie podjął też i nie podejmie do chwili zamiany w odniesieniu do tych działek jakichkolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia, np. uzbrojenia terenu, wydzielenia lub budowy drogi, wyposażenia działek w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przypadku Wnioskodawcy będziemy mieć do czynienia z czynnościami niemającymi cech działalności gospodarczej - zamiana działek, o których mowa we wniosku w przedmiotowym przypadku nie będzie działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji planowana przez Wnioskodawcę zamiana działek 2327, 2376, 2383, 2384, 2386 i 2392, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uznać Wnioskodawcę za podatnika tego podatku prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku z przedmiotową transakcją zamiany działek, Parafii nie można uznać za podatnika podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl