IBPP1/443-224/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-224/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 6 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R.".Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 6 maja 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IBPP1/443-224/08/AS z dnia 25 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina W. otrzymała dofinansowanie projektu pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R." zrealizowanego przez Gminę W. w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny Zintegrowanego Programu operacyjnego Rozwoju Regionalnego w latach 2004 -2006 działanie 3.1 obszary wiejskie.

Dofinansowanie było przyznane na podstawie umowy zawartej w dniu 10 lipca 2006 r. z Wojewodą Ś. i obejmowało 85% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu, w tym:

* środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowiły 75% wydatków kwalifikowanych Projektu,

* środki z budżetu Państwa stanowiły 10% wydatków kwalifikowanych Projektu.

Pozostałe wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane w ramach Projektu zostały pokryte ze środków własnych Gminy. Zgodnie z umową z dnia 10 lipca 2006 r. przez wydatki kwalifikowane należy rozumieć wydatki uznane za kwalifikowane, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE. L 072z 11.03.20-04).

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego były przekazywane przez Wojewodę w formie refundacji poniesionych przez Gminę wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu w postaci płatności okresowych i płatności końcowej. Faktury związane z realizowanym projektem były wystawiane na Urząd Gminy W. przez wykonawców projektu. W dniu 23 marca 2007 r. Gmina wystąpiła do Ś. Urzędu Wojewódzkiego w K. z wnioskiem o wyrażenie zgody na oddanie Pola Namiotowego do eksploatacji podmiotowi wyłonionemu w trybie Ustawy Prawo Zamówień Publicznych na okres co najmniej 5 lat. Ś. Urząd Wojewódzki w K. pismem z dnia 10 kwietnia 2007 r. stwierdził, że nie widzi przeszkód do oddania do eksploatacji Pola namiotowego w R., będącego przedmiotem realizacji umowy o dofinansowanie. Urząd Gminy przeprowadził przetarg w trybie Prawa Zamówień Publicznych na realizację zadania "Obsługa Pola Namiotowego w R.". W zakreślonym terminie ofertę złożył jeden podmiot, jednak ze względów na braki formalne przetarg został unieważniony. W dniu 16 maja 2007 r. Gmina podpisała do końca roku 2007 ze Spółką S. sp. z o.o. w W. z wolnej ręki umowę na obsługę pola namiotowego. Na podstawie umowy z dnia 16 maja 2007 r. Gmina W. płaciła na rzecz Spółki S. sp. z o.o. w W. opłaty za wykonywanie obsługi pola namiotowego. W ramach obsługi pola namiotowego Obsługujący Spółka S. sp. z o.o. w W. zobowiązany był w szczególności do:

1.

Pobierania opłat za korzystanie z pola namiotowego i parkingu zgodnie ze stawkami ustalonymi przez Wójta Gminy W.

2.

Zapewnienia w sezonie letnim całodobowej obsługi pola namiotowego zgodnie z jego regulaminem.

3.

Prowadzenia bieżącej ewidencji osób korzystających z pola namiotowego zgodnie z przepisami Ustawy o ewidencji ludności.

4.

Prowadzenia pełnej ewidencji dochodów uzyskanych z tytułu wszystkich pobieranych opłat.

5.

Zapewnienia przez okres trwania umowy, dozoru pola namiotowego.

6.

Utrzymanie czystości i porządku na polu namiotowym.

7.

Przechowywania i archiwizowania wszelkich źródłowych dokumentów dotyczących obiektu, w tym dokumentacji remontowej, finansowo - księgowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

8.

Zawarcia stosownych umów i ponoszenia kosztów związanych z bieżącą eksploatacją pola namiotowego np.

* zużyciem energii elektrycznej, wody, wywozem nieczystości stałych i płynnych

* ponoszenia kosztów tj. zakupu środków czystości, oraz zakupu materiałów trwałych; drobnych napraw oraz bieżącej konserwacji urządzeń, wszelkich przeglądów.

Opłaty pobrane przez obsługującego, za korzystanie z pola namiotowego i parkingu, obsługujący przeznaczał na utrzymanie pola namiotowego. Pole namiotowe nie mogło być bez zgody Gminy przedmiotem użyczenia ani oddane w podnajem. Obsługujący przyjmował na siebie ryzyko związane z pracą zatrudnionych osób do realizacji przedmiotu umowy. Wykluczono odpowiedzialność Gminy za zobowiązania wynikające z zawartych przez Obsługującego umów z osobami trzecimi oraz z tytułu okoliczności leżących po stronie Obsługującego. Przekazanie pola namiotowego nastąpiło protokółem zdawczo - odbiorczym.

W okresie obowiązywania umowy w 2007 r., Gmina zapłaciła na rzecz Obsługującego opłaty w wysokości 14.640,00 brutto, na pokrycie kosztów związanych z obsługą pola namiotowego. Opłata przekazana została w ratach na podstawie faktur wystawionych przez Obsługującego na Urząd Gminy W. Urząd Gminy nie odliczał podatku VAT z faktur wystawionych przez Obsługującego, gdyż z działalności pola namiotowego nie osiągnął żadnych dochodów. W dziale 630 nie występowała sprzedaż, a zatem nie było możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z umową Obsługujący Pole namiotowe przedłożył Gminie informacje i zestawienia, z których wynika, że wydatki na utrzymanie pola namiotowego wyniosły na 2007 r. 29.515,90 zł, a wpływy od korzystających z pola namiotowego wynosiły 4.409,00 zł + przychody otrzymane z Gminy W. za obsługę pola namiotowego 14.640,00 zł czyli łącznie 19.049,00 zł.Czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Gminy od grudnia 1998 r., ma nadany numer identyfikacji podatkowej i składa miesięczne deklaracje podatkowe VAT-7. Podatnikiem został z tytułu przekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej w 1998 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. poz. 1591 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należą sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i sportowych i stąd budowa pola namiotowego należała do zadań własnych Gminy. Właścicielem pola namiotowego jest Gmina W. Opłaty pobierane przez Spółkę S. Sp. z o.o. za korzystanie z pola namiotowego stanowiły obroty Spółki S. sp. z o.o. Opłaty te były opodatkowane podatkiem VAT w Spółce S. Gmina nie pobierała żadnych opłat za korzystanie z pola namiotowego. Pole namiotowe zostało przekazane przez Gminę w dniu 16 maja 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. podmiotowi obsługującemu tj. Spółce S. sp. z o.o. na podstawie nienazwanej umowy, nieodpłatnie.Od 1 stycznia 2008 r. do dnia 17 kwietnia 2008 r. pole namiotowe po oddaniu przez Spółkę S. sp. z o.o. protokołem zdawczo-odbiorczym właścicielowi - Gminie W. było nieczynne (czyli nie było żadnych dochodów z działalności pola).

W dniu 18 kwietnia 2008 r. decyzją Wójta Gminy W. pole namiotowe zostało przekazane w trwały zarząd na czas nieokreślony Szkole Podstawowej w Z. na realizację celów statutowych. Szkoła Podstawowa w Z. obecnie nie jest podatnikiem czynnym podatku VAT i Wnioskodawca zakłada, że nie przekroczy wartości sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT. Wprawdzie usługi świadczone przez Szkołę podlegające na obsłudze pola namiotowego w R. podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ale z uwagi na niski obrót roczny Szkoła nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT. Dochody z korzystania z pola namiotowego będą stanowiły obrót Szkoły Podstawowej a nie Urzędu Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązującego prawa Gmina W. bądź Urząd Gminy ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R.".

Zdaniem Wnioskodawcy zrealizowany projekt nie generował dla Gminy ani dla Urzędu Gminy przychodów, w związku z tym Gmina W. ani Urząd Gminy nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizowanym projektem pn. "Budowa Pola Namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;

Na mocy powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych samorządowe jednostki budżetowe powinny posiadać, m.in., osobowość prawną (art. 19) oraz powinny działać na podstawie statutu (art. 20 ust. 2).Natomiast Urząd gminy jest jednostką organizacyjną gminy zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta gminy, a w praktyce często także rady gminy oraz jej organów wewnętrznych: przewodniczącego rady i jego zastępców, komisji rady, klubów radnych oraz samych radnych. Jest to więc aparat pomocniczy (biuro) organów gminy.Gmina zgodnie z art. 2 ww. ustawy wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.W myśl art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent)

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy wykonywane są za pośrednictwem Urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.Zdolność prawną jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma Gmina (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś Urząd. Konsekwencją powyższego jest uznanie za podatnika, z tytułu podatku od towarów i usług, Gminy a nie Urzędu gminy, gdyż stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest więc wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego.

Jeśli chodzi o kwestie związane z prawem do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R." przytoczyć należy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych realizuje, dofinansowany w 85% (75% ze środków unijnych oraz 10% ze środków Budżetu Państwa) projekt inwestycyjny pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R.".W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Wnioskodawca wskazał również, iż mienie powstałe w wyniku realizacji tego projektu:

* w okresie od dnia 16 maja 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. zostało przekazane przez Gminę podmiotowi obsługującemu tj. Spółce S. sp. z o.o. na podstawie nienazwanej umowy, nieodpłatnie (opłaty za korzystanie z pola namiotowego pobierane były przez Spółkę S. Sp. z o.o., stanowiły jej obrót i były opodatkowane podatkiem VAT w Spółce, natomiast Gmina nie pobierała żadnych opłat za korzystanie z pola namiotowego),

* w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 17 kwietnia 2008 r. pole namiotowe po oddaniu przez Spółkę S. sp. z o.o. protokołem zdawczo-odbiorczym właścicielowi - Gminie W. było nieczynne (czyli nie było żadnych dochodów z działalności pola),

* w dniu 18 kwietnia 2008 r. decyzją Wójta Gminy W. pole namiotowe zostało przekazane w trwały zarząd na czas nieokreślony Szkole Podstawowej w Z. na realizację celów statutowych (dochody z korzystania z pola namiotowego będą stanowiły obrót Szkoły Podstawowej a nie Gminy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania pola namiotowego podmiotowi, który te zadania Gminy wykonuje, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wobec tego przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego zarówno Spółce S., jak i w trwały zarząd Szkole Podstawowej w Z., mienia powstałego w wyniku realizacji projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu inwestycyjnego pn. "Budowa pola namiotowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości R." nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl