IBPP1/443-219/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-219/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Z., S., S., Z. dokumentujących wpłaty należności licencyjnych za udzielenie zezwolenia na korzystanie z praw autorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Z., S., S., Z. dokumentujących wpłaty należności licencyjnych za udzielenie zezwolenia na korzystanie z praw autorskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca z siedzibą w K. jest nadawcą ogólnopolskiego programu radiowego pn. "R.". Wnioskodawca jest zarejestrowanym "czynnym" podatnikiem podatku od towarów i usług i przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabywanie towarów lub usług. Wnioskodawca w ramach programu radiowego R. oprócz audycji słownych emituje również utwory muzyczne i słowno-muzyczne (dalej: "utwory").

W celu emisji utworów bez naruszania autorskich praw majątkowych twórców, artystów wykonawców i producentów tych utworów, Wnioskodawca posiada zawarte umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania, będącymi podmiotami wyłącznie uprawnionymi, zgodnie z art. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do udzielania zezwolenia na korzystanie z praw autorskich albo praw zależnych, niezbędnych z punktu widzenia prowadzenia działalności radiowej.

Wnioskodawca posiada zawarte umowy z:

* Z. (dalej: "Z."), będącym organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi kompozytorów muzycznych i autorów tekstów piosenek,

* S. (dalej: "S") oraz S. (dalej: "S."), będącymi organizacjami zbiorowego zarządzania prawami do korzystania z artystycznych wykonań utworów muzycznych przez artystów wykonawców,

* Z. (dalej: "Z."), będącym organizacją zbiorowego zarządzania prawami producentów fonogramów.

Zgodnie z zawartymi umowami z ww. organizacjami, Wnioskodawca uzyskał następujące zezwolenia:

* od Z. - zezwolenie na "nadawanie utworów z repertuaru Z. Repertuar Z. stanowią utwory należące do kategorii "małych praw" twórców, którzy osobiście, bądź przez swych następców prawnych lub na podstawie umów o wzajemnej reprezentacji z autorskimi związkami zagranicznymi, powierzyli Z. prawa do reprezentowania ich w dziedzinie nadań za pomocą fonii",

* od S. - zezwolenie na rozporządzanie i korzystanie z artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych,

* od S. - zezwolenie na gromadzenie i nadawanie artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych,

* od Z. - zezwolenie na nadawanie w programach radiowych fonogramów, do których zarządzanie zostało powierzone Z.

Podobne umowy z poszczególnymi organizacjami zbiorowego zarządzania Wnioskodawca posiada również na publiczne udostępnianie utworów w sieci Internet, w ramach posiadanego wielokanałowego radia internetowego.

Z tytułu zawartych umów, Wnioskodawca uiszczał do tej pory na rzecz poszczególnych organizacji zbiorowego zarządzania co miesiąc wynagrodzenia za uzyskane zezwolenia w kwocie, które nie były obciążone podatkiem VAT.

W dniu 22 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca otrzymała od Z. pismo z dnia 13 kwietnia 2011 r., w którym kategorycznie stwierdzono, że w związku nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; "ustawa o VAT"), która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2011 r., na mocy ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332; "Nowelizacja"), począwszy od dnia 1 kwietnia 2011 r., wynagrodzenia autorskie wynikające z umów zawartych z Z. podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%. W dalszej części pisma stwierdzono, że Z. dokumentowało będzie fakturą VAT każdą dokonaną zapłatę wynagrodzenia autorskiego powiększonego o należny podatek VAT, a następnie po zaksięgowaniu kwoty wpłaconego wynagrodzenia, wysyłało będzie do Wnioskodawcy stosowną fakturę VAT.

Podobna informacja o konieczności opodatkowania podatkiem VAT należności wpłacanych przez Wnioskodawcę z tytułu zawartych umów pojawiła się również na stronach internetowych S. Ponadto o konieczności opodatkowania podatkiem VAT wpłacanych dotychczas należności Wnioskodawca został poinformowana telefonicznie przez pozostałe organizacje zbiorowego zarządzania.

W następstwie tych oświadczeń organizacje zbiorowego zarządzanie zaczęły wystawiać Wnioskodawcy faktury VAT zawierające naliczony podatek VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą stanowiska przez organizacje zbiorowego zarządzania co do zasad dotychczasowego sposobu rozliczeń umów licencyjnych poprzez doliczenie podatku VAT wg aktualnie obowiązującej stawki podstawowej, do dotychczas wpłacanych kwot opłat licencyjnych, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach VAT wystawianych przez te organizacje, dokumentujących wpłaty należności licencyjnych dokonywanych przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartymi umowami licencyjnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury VAT wystawiane przez organizacje zbiorowego zarządzania, zawierające podatek naliczony VAT w aktualnie obowiązującej stawce podstawowej, będą uprawniały Wnioskodawcę do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez te organizacje i dokumentujących zapłatę wynagrodzeń za udzielone zezwolenia, zgodnie z umowami zawartymi przez Wnioskodawcę.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca wywodzi z faktu, że w przedmiotowym przypadku:

1.

występują tzw. przesłanki pozytywne uprawniające do odliczenia podatku VAT, czyli:

* z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę wynika, że wszystkie organizacje zbiorowego zarządzania z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy, są "czynnymi" podatnikami podatku VAT;

* nabywane przez Wnioskodawcę, usługi są wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych.

2.

w stosunku do Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, w szczególności przesłanka wskazana w art. 88 ust. 3a punkt 2 ustawy o VAT, czyli:

* faktury wystawione są przez podmioty istniejące i uprawnione do wystawiania faktur VAT,

* faktury dokumentują czynności, które są faktycznie wykonywane na rzecz Wnioskodawcy,

* transakcje dokumentowane fakturami VAT przez organizacje zbiorowego zarządzania nie są zwolnione od podatku VAT ale podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, nie ma tu bowiem zastosowania zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 litera a) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Świadczone przez organizacje zbiorowego zarządzania usługi są niewątpliwie usługami kulturalnymi, jednakże aby mogło mieć do nich zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, konieczne jest aby dodatkowo podmioty świadczące takie usługi odpowiadały podanym w tym przepisie przykładom.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacje zbiorowego zarządzania z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy zezwalające na korzystanie z praw autorskich i praw pokrewnych do utworów, nie odpowiadają żadnemu wymienionemu w tym przepisie podmiotowi, ponieważ:

* wszystkie organizacje są stowarzyszeniami działającymi na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach, zrzeszającymi albo twórców albo artystów wykonawców albo producentów - a to wyklucza możliwość uznania ich za podmioty prawa publicznego,

* działają na podstawie decyzji Ministra Kultury, co wyklucza sytuację, że można je uznać za działające "na podstawie odrębnych przepisów" lub za "wpisane do rejestru kultury".

W związku z powyższym, usługi świadczone przez ww. organizacje zbiorowego zarządzania na rzecz Wnioskodawcy nie będą korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT ponieważ nie spełniają warunku podmiotowego do zastosowania tego zwolnienia.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie jest już konieczne, badanie czy zachodzi sytuacja opisana w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) jest wyjątkiem od reguły opisanej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT ustanawiającego zwolnienie przedmiotowo-podmiotowe dla świadczenia usług związanych z kulturą.

Z brzmienia art. 43 ust. 18 ustawy o VAT "Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.".

Zatem wyjątek, o którym mowa w tym przepisie wpływający na możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, jest badany dopiero w wypadku gdy zaistnieje reguła z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT czyli podmiot świadczący usługę związaną z kulturą spełnia przesłanki do uznania go jako jeden z trzech enumeratywnie wymienionych w tym przepisie przykładów instytucji uprawnionych do korzystania ze zwolnienia przy świadczeniu usług związanych z kulturą, a jak wyżej stwierdzono, żadna z organizacji zbiorowego zarządzania tych przesłanek nie spełnia, co uniemożliwia zastosowanie zwolnienia do świadczonych przez nie usług.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące opodatkowania świadczonych usług przez organizacje zbiorowego zarządzania, znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego przesłanych przez dwie z organizacji zbiorowego zarządzania (tekst jedn.: Z. i S.), które wystąpiły do Ministra Finansów w celu uzyskania własnych interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących prawidłowości stosowania stawki podstawowej VAT dla świadczonych przez siebie usług tj.:

* od Z. - interpretacja indywidualna sygnatura IPPP3/443-603/11-4/k.c. z dnia 3 sierpnia 2011 r.,

* od S. - interpretacja indywidualna sygnatura IPPP2/443-406/11-4/KG z dnia 5 lipca 2011 r.

W interpretacjach tych Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowiska przedstawione przez wnioskodawców (tekst jedn.: Z. i S.) w przesłanych wnioskach o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, że ww. organizacje zbiorowego zarządzania postępują prawidłowo stosując stawkę podatku VAT w wysokości 23% do świadczonych przez siebie usług, w stanach faktycznych opisanych w poszczególnych wnioskach. Należy w tym miejscu wskazać, że zakres świadczonych usług opisanych przez ww. organizacje zbiorowego we wnioskach, odpowiadają zakresowi zawartych przez Wnioskodawcę umów z organizacjami zbiorowego zarządzania.

W związku z powyższym, jeżeli Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowiska Z. i S., w kwestii poprawności naliczania podatku VAT do opłat wynikających z umów opisanych we wnioskach przez Z. i S., a takie same umowy jak opisane we wnioskach zawarte ma Wnioskodawca, to działając w zaufaniu do organów podatkowych, Wnioskodawca uznał, że podatek VAT naliczany przez Z. i S. jest prawidłowo (wszak stwierdził to kompetentny organ) i w związku z powyższym nie zachodzi okoliczność o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT a tym samym Wnioskodawca posiada prawo do odliczania podatku naliczonego VAT z faktur VAT dokumentujących wpłaty należności dokonywanych przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartymi umowami z Z. i S.

Zdaniem Wnioskodawcy stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie można rozszerzyć w odniesieniu do faktur VAT wystawianych przez Z. i S., ponieważ obie te organizacje świadczą usługi w takim samym zakresie jak Z. i S., wynika on bowiem z regulacji zawartej w art. 21 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, regulujący zakres działania wszystkich organizacji zbiorowego zarządzania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę meritum wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a także brzmienie powołanych powyżej przepisów, stwierdzić należy, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Z., S., S., Z. W tym celu zbadania wymaga, czy dla tych transakcji ww. organizacje działają jako podatnicy podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej powyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak z powyższego wynika, pojęcie świadczenia usług jest bardzo szerokie, obejmuje bowiem różnego rodzaju świadczenia niebędące dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Mieszczą się w nich zatem także usługi wykonywane w imieniu własnym i na rzecz osoby trzeciej, jak również w imieniu i na rzecz osoby trzeciej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Powyższy przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy znajduje zastosowanie odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi (art. 15 ust. 3a ustawy).

Przedstawione powyżej wyłączenie nie dotyczy jednak organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, do których zaliczyć należy wskazane we wniosku organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (Z., S., S., Z.), z którymi Wnioskodawcę łączą umowy licencyjne.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Ponadto w myśl art. 8 ust. 2a ustawy, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Wskazane we wniosku organizacje Z., S., S., Z. są polskimi organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców, będącymi podmiotami wyłącznie uprawnionymi, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), do udzielania zezwolenia na korzystanie z praw autorskich albo praw zależnych.

Wnioskodawca posiada zawarte umowy z:

* Z. (dalej: "Z."), będącym organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi kompozytorów muzycznych i autorów tekstów piosenek,

* S. (dalej: "S.") oraz S. (dalej: "S."), będącymi organizacjami zbiorowego zarządzania prawami do korzystania z artystycznych wykonań utworów muzycznych przez artystów wykonawców,

* Z. P. A.-V. Z. (dalej: "Z."), będącym organizacją zbiorowego zarządzania prawami producentów fonogramów.

Zgodnie z zawartymi umowami z ww. organizacjami, Wnioskodawca uzyskał następujące zezwolenia:

* od Z. - zezwolenie na "nadawanie utworów z repertuaru Z. Repertuar Z. stanowią utwory należące do kategorii "małych praw" twórców, którzy osobiście, bądź przez swych następców prawnych lub na podstawie umów o wzajemnej reprezentacji z autorskimi związkami zagranicznymi, powierzyli Z. prawa do reprezentowania ich w dziedzinie nadań za pomocą fonii",

* od S.- zezwolenie na rozporządzanie i korzystanie z artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych,

* od S. - zezwolenie na gromadzenie i nadawanie artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych,

* od Z. - zezwolenie na nadawanie w programach radiowych fonogramów, do których zarządzanie zostało powierzone Z.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanego wyżej przepisu art. 30 ust. 3 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o VAT należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Z., S., S., Z. wypełniają znamiona definicji "świadczenia usług" zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe organizacje w sposób istotny uczestniczą w obrocie prawami autorskimi, które zostały im powierzone i z tego tytułu świadczą usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Na przedmiotowe organizacje przeniesiono autorskie prawa majątkowe w formie powierzenia praw do zbiorowego zarządzania, a zakres tego zarządzania uprawnia do twierdzenia, że organizacje te biorą udział w świadczeniu usług (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

Wykonywane przez Z., S., S., Z. czynności wskazują na taki ich udział w obrocie (sprzedaży) usług, który pozwala na stwierdzenie, iż z tytułu ich świadczenia winni być uznani za podatników podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Nowelizacja ustawy, która weszła w życie od 1 stycznia 2011 r. spowodowała, że skreślony został załącznik nr 4 do ustawy, a katalog zwolnień od podatku VAT przeniesiony do treści przepisu art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak wynika z wniosku, sytuacja wynikająca z tych przepisów mogłaby mieć zastosowanie w relacjach pomiędzy Z., S., S., Z. a twórcami powierzającymi im swoje prawa. Kwestia ta nie może być zatem przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ponadto w ocenie tut. organu działalność organizacji świadczących na rzecz Wnioskodawcy usługi jest nastawiona na systematyczne osiąganie zysków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby czynności wykonywane przez wskazane organizacje na rzecz Wnioskodawcy mogły korzystać z jakiegokolwiek zwolnienia lub z obniżonej stawki podatku, a zatem zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%.

Ponadto z wniosku wynika, że nabyte licencje przez Wnioskodawcę na podstawie umów z organizacjami zbiorowego zarządzania wymienionymi we wniosku będą służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Z., S., S., Z. na rzecz Wnioskodawcy. W sprawie bowiem nie mają zastosowania postanowienia art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie tut. organ zauważa, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, z którymi łączą go zawarte umowy.

Ponadto w zakresie stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Z., S., S., Z. dokumentujących udzielenie zezwolenia na korzystanie z praw autorskich zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl