IBPP1/443-213/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-213/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 luty 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz jednostki budżetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz jednostki budżetowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 30 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym powołanym przez Radę Miejską uchwałą z dnia 27 marca 2002 r. Wnioskodawca został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w dniu 4 lipca 2002 r. we właściwym urzędzie skarbowym. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jest oznaczona symbolem 9261Z. Wnioskodawca wskazał, iż usługi wejścia na basen w celu rekreacyjno-sportowym sklasyfikowane są wg PKWiU jako 9261 i do 30 kwietnia 2008 r. objęte są zwolnieniem a od 1 maja 2008 r. stawką 7% VAT. Ponadto Wnioskodawca prowadzi również usługi sauny wchodzące w skład usług związanych z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU podkategoria 93.04) i stosuje stawkę 22%.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż zakłady budżetowe to zgodnie z art. 24 ust. 1 i ust. 2 ustawy o finansach takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych. Ponadto zgodnie z art. 24 ust. 9 wpłacają do budżetu nadwyżki środków obrotowych, ustalone na koniec okresu rozliczeniowego. Nadwyżka środków nie może zostać przekazana na cele statutowe tylko odprowadzona do jednostki nadrzędnej - Gminy.

Wnioskodawca jako zakład budżetowy sprzedaje karnety wejścia na basen Urzędowi Skarbowemu, który poinformował Wnioskodawcę pisemnie, że zgodnie z art. 20 ustawy o finansach publicznych jest jednostką budżetową. Ponadto Wnioskodawca podał, iż ze świadczonych przez niego usług korzystają nieodpłatnie pracownicy ww. kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) usługi te mają być zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te, pomimo, że są świadczone na rzecz podmiotu działającego w oparciu o art. 20 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT gdyż ostatecznym beneficjentem tych usług są osoby fizyczne zatrudnione w tej jednostce. Zakup usług basenowych przez urząd skarbowy jest czynnością cywilnoprawną. Urząd skarbowy jest jednostką organizacyjną przy pomocy, której Naczelnik Urzędu Skarbowego, czyli jednostki administracji niezespolonej wykonuje swoje zadania. Zdaniem wnioskodawcy została zawarta umowa cywilnoprawna przez zakład budżetowy z jednostką administracji niezespolonej. Wnioskodawca powołał się na brzmienie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast przez świadczenie usług, wskazanych tym przepisem, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu wynika, iż:

* zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),

* zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, który w ramach prowadzonej działalności sprzedaje karnety wejścia na basen kontrahentowi będącemu jednostką budżetową, który następnie przekazuje przedmiotowe karnety do wykorzystania swoim pracownikom.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) usług na rzecz jednostek budżetowych, świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych usługi te, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia zwolnione są od podatku VAT, z wyjątkiem usług, których zwolnienie to nie dotyczy. Należy podkreślić, iż w przedmiotowej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, iż kontrahent Wnioskodawcy przekazuje zakupione karnety swoim pracownikom, bowiem stronami cywilnoprawnej umowy w dalszym ciągu pozostaje Wnioskodawca (zakład budżetowy) i jego kontrahent (jednostka budżetowa).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ma marginesie należy zaznaczyć, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl