IBPP1/443-211/11/KW - Stawka podatku VAT właściwa dla świadczenia usług kształcenia zawodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-211/11/KW Stawka podatku VAT właściwa dla świadczenia usług kształcenia zawodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 marca 2011 r. znak: IBPP1/443-211/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Począwszy od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie pozaszkolnych form edukacji na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Z zawodu jest nauczycielem i prawnikiem. Świadczy usługi kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT - dla pracodawców na rzecz określonych zawodowo grup pracowniczych w zakresie prawa pracy (kadra zarządzająca, służby kadrowe, finansowe), organizuje szkolenia BHP - w formie seminariów trwających od 6 - 8 godz. Są one formą kształcenia zawodowego związanego z łączeniem teorii z praktyką, kształtowaniem i utrwalaniem wiedzy, umiejętności i nawyków oraz kontrolą i oceną wyników kształcenia (testy ewaluacyjne). Kształcenie odbywa się w oparciu o program nauczania zawierający wymagane elementy, dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający listę uczestników (obecności). Wskazany jest temat szkolenia i wymiar godzin zajęć wykazany w programie szkolenia. Wydawane są zaświadczenia potwierdzające uzupełnienie, podniesienie kwalifikacji w danym zakresie. Prowadzony jest rejestr wydanych zaświadczeń.

W tej samej formie organizowane są szkolenia dla działaczy związkowych, którzy jako pracownicy danego zakładu kontrolują przestrzeganie przepisów prawa pracy przez pracodawców.

Dotychczas usługi edukacji, wg PKD oznaczone symbolem 8559B - były zwolnione z podatku VAT.

W związku z późn. zm. wprowadzonymi do ustawy VAT (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476) w art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy utrzymano zwolnienie z VAT w tym zakresie tylko po spełnieniu zasad określonych w przepisach odrębnych. Przepisem tym jest rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

W uzupełnieniu z dnia 31 marca 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że działalność gospodarczą prowadzi od 1 marca 2008 r. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od 1 marca 2008 r. w zakresie obsługi pracodawców - w zakresie spraw ze stosunku pracy. Działa na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Świadczy także usługi obejmujące szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego w formie seminariów (6 - 10 godzin), w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, tj. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 tej ustawy. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie posiada także akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Usługi kształcenia nie są również finansowane ze środków publicznych w całości lub w części.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi realizowane są w formach i na zasadach określonych w § 2-6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 lipca 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Odbywają się w formie seminariów trwających co najmniej 5 godzin. Polegają na kształtowaniu i utrwalaniu wiedzy, umiejętności i nawyków w stosowaniu praktycznej wiedzy z zakresu przepisów prawa pracy i prawa związkowego. Odbywają się w oparciu o program nauczania zawierający niezbędne elementy, dziennik zajęć edukacyjnych z listą uczestników. Poziom szkolenia oceniany jest przy pomocy testów kwalifikacyjnych. Uczestnikom wydawane są zaświadczenia. W tej samej formie organizowane są seminaria zarówno dla pracowników zakładów pracy (służby kadrowe), jak i dla działaczy związków zawodowych, będących równocześnie pracownikami w zakładach pracy woj. opolskiego, którzy dzięki zdobytej wiedzy kontrolują i nadzorują przestrzeganie przepisów prawa pracy przez pracodawców, zgodnie z art. 8 i 23 ustawy o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.).

Zleceniodawcą w zakresie usług szkoleniowych jest Zarząd Regionu, na podstawie umowy na świadczenie usług z dnia 1 września 2008 r. zawartej pomiędzy Zarządem Regionu a firmą Wnioskodawcy. Przedmiotem umowy jest głównie obsługa w zakresie zagadnień prawa pracy, pomoc wspierająca związki w zakładach pracy w zakresie realizacji zobowiązań pracowniczych w zakresie indywidualnych i zbiorowych stosunków pracy - a także szkolenia w zakresie wykładni prawa pracy, prawa związkowego.

Część szkoleń zalecają także pracodawcy zakładów pracy dla służb kadrowych. Są one realizowane w tej samej formie. Z cyt. wyżej umowy wynika, że usługi szkoleniowe są świadczone w imieniu własnym Wnioskodawcy na rzecz Zarządu Regionu (lub danego pracodawcy). Umowa reguluje kwestie rozliczeń za usługi w tym za usługi w zakresie szkolenia, a ich wysokość określa comiesięcznie wystawiana faktura. Osoby szkolone będą wykorzystywały wiedzę z zakresu prawa pracy jako działacze związkowi do kontroli i nadzoru w zakładzie pracy, a także jako pracownicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w kontekście zmiany przepisów VAT działalność szkoleniowa firmy, która jest organizatorem szkolenia - kształcenia zawodowego na rzecz działaczy związkowych i pracowników - jest zwolniona z podatku VAT... (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2011 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy, każde szkolenie spełniające wymogi określone w powołanych przepisach, tj. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 lutego 2006 r. (Dz. U. Nr 31, poz. 216), jako przepisach odrębnych powinno podlegać zwolnieniu z podatku VAT, o ile organizator szkolenia spełni wymogi przewidziane w tym przepisie. Wnioskodawca uważa, że te wymogi spełnia. Wnioskodawca uważa, że zapytanie dotyczy jednego stanu faktycznego. Porównując komentarz w Rzeczypospolitej z 13 stycznia 2011 r., s. D2 - Pt. "Większość szkoleń zawodowych nadal będzie zwolniona z VAT" dr Adama Bartosiewicza - autora komentarza VAT. Dzięki tym szkoleniom realizowanym w formie pozaszkolnej edukacji pracownicy podnoszą kwalifikacje, uzupełniają wiadomości, nabywają umiejętności konieczne do pełnienia określonych funkcji i zawodu albowiem w każdym przypadku są oni pracownikami określonego zakładu pracy. Wiedza ta jest konieczna i niezbędna każdemu pracownikowi dla analizy i oceny realizacji zobowiązań pracowniczych przez pracodawców na ich rzecz. (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2011 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Usługi kształcenia nie są finansowane ze środków publicznych w całości lub części. Począwszy od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie pozaszkolnych form edukacji na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Z zawodu jest nauczycielem i prawnikiem. Świadczy usługi kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT - dla pracodawców na rzecz określonych zawodowo grup pracowniczych w zakresie prawa pracy (kadra zarządzająca, służby kadrowe, finansowe), organizuje szkolenia BHP.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi realizowane są w formach i na zasadach określonych w § 2-6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 lipca 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Odbywają się w formie seminariów trwających co najmniej 5 godzin. Polegają na kształtowaniu i utrwalaniu wiedzy, umiejętności i nawyków w stosowaniu praktycznej wiedzy z zakresu przepisów prawa pracy i prawa związkowego. Odbywają się w oparciu o program nauczania zawierający niezbędne elementy, dziennik zajęć edukacyjnych z listą uczestników. Poziom szkolenia oceniany jest przy pomocy testów kwalifikacyjnych. Uczestnikom wydawane są zaświadczenia. W tej samej formie organizowane są seminaria zarówno dla pracowników zakładów pracy (służby kadrowe), jak i dla działaczy związków zawodowych, będących równocześnie pracownikami w zakładach pracy woj. opolskiego, którzy dzięki zdobytej wiedzy kontrolują i nadzorują przestrzeganie przepisów prawa pracy przez pracodawców, zgodnie z art. 8 i 23 ustawy o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.). Zleceniodawcą w zakresie usług szkoleniowych jest Zarząd Regionu, na podstawie umowy na świadczenie usług z dnia 1 września 2008 r. zawartej pomiędzy Zarządem Regionu a firmą Wnioskodawcy. Przedmiotem umowy jest głównie obsługa w zakresie zagadnień prawa pracy, pomoc wspierająca związki w zakładach pracy w zakresie realizacji zobowiązań pracowniczych w zakresie indywidualnych i zbiorowych stosunków pracy - a także szkolenia w zakresie wykładni prawa pracy, prawa związkowego.

Część szkoleń zalecają także pracownicy zakładów pracy dla służb kadrowych. Są one realizowane w tej samej formie. Z cyt. wyżej umowy wynika, że usługi szkoleniowe są świadczeniu imieniu własnym Wnioskodawcy na rzecz Zarządu Regionu (lub danego pracodawcy). Umowa reguluje kwestie rozliczeń za usługi w tym za usługi w zakresie szkolenia, a ich wysokość określa comiesięczna wystawiana faktura. Osoby szkolone będą wykorzystywały wiedzę z zakresu prawa pracy jako działacze związkowi do kontroli i nadzoru w zakładzie pracy, a także jako pracownicy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

1.

kurs;

2.

kurs zawodowy;

3.

seminarium;

4.

praktyka zawodowa.

W myśl § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki Organizator kształcenia zapewnia:

1.

programy nauczania;

2.

kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia;

3.

odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;

4.

nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia;

5.

warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia Organizator kształcenia prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej formy kształcenia. 2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, stanowią:

1.

program nauczania;

2.

dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający:

a.

listę obecności,

b.

wymiar godzin zajęć edukacyjnych,

c.

tematy zajęć edukacyjnych;

3.

protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;

4.

rejestr wydanych zaświadczeń.

Zgodnie z § 5 program nauczania każdej formy kształcenia zawiera:

1.

nazwę formy kształcenia;

2.

czas trwania i sposób jej organizacji;

3.

wymagania wstępne dla uczestników;

4.

cele kształcenia;

5.

plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;

6.

treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;

7.

wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;

8.

sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Należy jednakże w tym miejscu zauważyć, że ww. rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 68c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji.

W myśl art. 1 pkt 8 ww. ustawy system oświaty zapewnia w szczególności m.in. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty system oświaty obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zaś art. 3 pkt 17 ww. ustawy stanowi, że przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek - art. 82 ust. 1 ustawy systemie oświaty.

Jednocześnie zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania (...) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1.

ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

2.

organizatorze kształcenia - należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, a także osobę prawną i fizyczną prowadzącą działalność oświatową, wymienioną w art. 83a ust. 2 ustawy, obejmującą prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dla której uzyskała akredytację, o której mowa w art. 68b ustawy;

3.

kwalifikacjach zawodowych - należy przez to rozumieć układy wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych wynikających z opisu zawodu;

4.

kształceniu na odległość - należy przez to rozumieć kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, w którym przekazywanie treści kształcenia oraz sprawdzanie przebiegu i efektów tego kształcenia odbywa się z zastosowaniem dostępnych technik komunikacyjnych, w szczególności; poczty, poczty głosowej, poczty elektronicznej, telewizji lub Internetu, bez stałego i bezpośredniego kontaktu nauczającego i uczącego się;

5.

egzaminie kwalifikacyjnym - należy przez to rozumieć egzamin umożliwiający ocenę poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu zawodu występującego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, przewidzianego do kształcenia w zasadniczej szkole zawodowej, którego zdanie umożliwia uzyskanie tytułu zawodowego;

6.

komisji egzaminacyjnej - należy przez to rozumieć państwową komisję egzaminacyjną powołaną przez właściwego kuratora oświaty do przeprowadzenia egzaminów kwalifikacyjnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że ww. przepisy skierowane są do jednostek objętych systemem oświaty, a z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był placówką i organizatorem kształcenia, o których mowa w ww. przepisach, nie jest tym samym adresatem ww. rozporządzenia, które to rozporządzenie jest rozporządzeniem ogólnym i nie zawiera zasad i form w jakich mają być prowadzone szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę.

Takimi przepisami nie są również przepisy dotyczące związków zawodowych.

Stosownie do art. 8 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) na zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie oraz w ustawach odrębnych związki zawodowe kontrolują przestrzeganie przepisów dotyczących interesów pracowników, emerytów, rencistów, bezrobotnych i ich rodzin.

Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 1 cyt. wyżej ustawy związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jeżeli w sprawach, o których mowa w ust. 1, zdaniem związku zawodowego postępowanie organu administracji państwowej i samorządu terytorialnego lub pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwości, związek może wystąpić do właściwego organu z żądaniem spowodowania usunięcia we właściwym trybie stwierdzonej nieprawidłowości (ust. 2).

Podsumowując stwierdzić należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia nie są objęte zwolnieniem, o którym w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, gdyż kształceniem zawodowym byłyby wyłącznie dla pracowników komórek kadrowych, którzy wykorzystywaliby nabytą wiedzę na zajmowanym stanowisku pracy, natomiast dla działaczy związkowych szkolenia z zakresu prawa pracy i związków zawodowych nie będą stanowiły kształcenia zawodowego, bowiem przynależność do związków zawodowych nie jest zawodem, a zgodnie z ww. przepisami:

* kwalifikacjami zawodowymi są układy wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych wynikających z opisu zawodu;

* usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz uzyskiwanie i uzupełniania wiedzy do celów zawodowych;

* ponadto zgodnie z art. 1031 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Jednocześnie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, gdyż wskazane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych jest rozporządzeniem ogólnym, a ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem, do którego rozporządzenie to jest skierowane. Tak więc nie zostały spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl