IBPP1/443-206/08/AW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wskazaną w fakturach wystawionych przez leasingodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-206/08/AW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wskazaną w fakturach wystawionych przez leasingodawcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez leasingodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez leasingodawcę. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 15 kwietnia 2008 r. znak IBPP1/443-206/08/AW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. zawarła umowy leasingu samochodów ciężarowych z firmą leasingową (dalej zwaną leasingodawcą). Poza ratą leasingową Spółka obciążana jest przez leasingodawcę opłatą stanowiącą równowartość podatku od środków transportowych. Leasingodawca obciążając Spółkę opłatą stanowiącą równowartość podatku od środków transportowych w latach ubiegłych nie naliczał podatku VAT, gdyż uważał, że podatek jako świadczenie publiczno prawne nie podlega opodatkowaniu VAT. takie działanie zostało zakwestionowane w trakcie kontroli podatkowej u leasingodawcy. W konsekwencji leasingodawca przysłał do Spółki noty korygujące do pierwotnie wystawionych not księgowych. Notami tymi skorygowano wysokość pierwotnie wykazanego podatku od środków transportowych "do zera". Następnie leasingodawca z datą bieżącą wystawił faktury obejmujące kwotę podatku od środków transportowych za lata ubiegłe. Do kwoty tego podatku - w wystawionych obecnie fakturach - naliczony został 22 % podatek VAT.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że wszystkie umowy leasingowe stanowiły umowy leasingu operacyjnego. Jedna z umów leasingowych została zarejestrowana w urzędzie skarbowym - Spółka zarejestrowała umowę leasingu dotyczącą ciągnika siodłowego Scania w dniu 12 maja 2004 r. Samochody będące przedmiotem leasingu są to wyłącznie samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i naczepa. Ich masa całkowita przekracza 3,5 tony. Dlatego też samochody te podlegają opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych. Są to duże samochody ciężarowe typu chłodnia oraz tiry. Spółka wykorzystuje samochody, ciągniki i naczepę w prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług transportowych. Przedmioty leasingu są wykorzystywane przez Spółkę do świadczenia usług, które podlegają VAT. Wszelkie wydatki związane z leasingiem stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Wszystkie zawarte umowy leasingowe zawierają postanowienie, że "przez Opłaty Leasingowe należy rozumieć wszelkie płatności związane z wykonywaniem postanowień Umowy Leasingu". Taki zapis zawarty został w par. 5 pkt 1 Ogólnych warunków umowy leasingu. Z informacji uzyskanych przez Spółkę wynika, że firma leasingowa wystawiła korekty not obciążeniowych do pierwotnie wystawionych not obciążeniowych. Następnie leasingodawca z datą bieżącą wystawił faktury obejmujące kwotę podatku od środków transportu wraz z podatkiem VAT za lata 2003-2007. Faktury były wystawiane przez firmę leasingową w okresach miesięcznych.

Spółka nie posiada informacji na temat zakresu kontroli podatkowej w firmie leasingowej. Spółka nie posiada też informacji na temat wartości obrotu oraz kwoty podatku VAT wykazanej w decyzjach podatkowych, które wydano firmie leasingowej. Leasingodawca nie ma obowiązku przekazywania takich informacji Spółce. Informacje te leasingodawca traktuje jako poufne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działanie leasingodawcy jest prawidłowe i czy Spółka ma prawo obniżyć podatek należny o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez leasingodawcę - w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od środków transportowych wykazany na fakturach wystawionych przez leasingodawcę powinien podlegać opodatkowaniu VAT. Wszystkie opłaty płacone na rzecz leasingodawcy powinny być uznane za opłaty leasingowe (stanowią one element kalkulacji opłaty za leasing samochodów).

W konsekwencji należy uznać, że opłata uiszczana na rzecz leasingodawcy w wysokości odpowiadającej podatkowi od środków transportowych podlega opodatkowaniu VAT. Spółka może więc obniżyć podatek należny o podatek naliczony wykazany na otrzymanych fakturach w miesiącu otrzymania faktur lub w miesiącu następnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Zgodnie z art. 86 ust. 7, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z powyższego wynika zatem, że zgodnie z ogólną regułą określoną w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, nabywający samochód którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, może dokonać odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT. W przypadku tym nie znajduje bowiem zastosowania wyłączenie określone w art. 86 ust. 3 i 7 ustawy o VAT. Jak wynika z opisanego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego, wszystkie umowy leasingu dotyczą pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Ust. 11 tego artykułu stanowi zaś, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Biorąc pod uwagę brzmienie wyżej przytoczonych przepisów oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, z którego wynika, że wszystkie opłaty płacone na rzecz leasingodawcy stanowią element kalkulacji opłaty za leasing samochodów, podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących należność za opłatę w wysokości odpowiadającej podatkowi od środków transportowych, podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11 tej ustawy tj. w miesiącu otrzymania faktury bądź w miesiącu następnym.

Ze złożonego wniosku wynika ponadto, że u kontrahenta Wnioskodawcy została przeprowadzona kontrola podatkowa, wskutek czego leasingodawca wystawił korygujące noty księgowe, a następnie faktury VAT. Należy mieć jednak na uwadze, że zgodnie z art. 207 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji (...) rozstrzygającej sprawę co do jej istoty albo w inny sposób kończy postępowanie w danej instancji. Jeżeli istotą sprawy jest zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług, określenie jego prawidłowej wysokości znajduje odzwierciedlenie w wydanej przez organ podatkowy decyzji. Korekty dokumentów rozliczeniowych możliwe są zatem w odniesieniu do okresów, za które nie zostały wydane decyzje określające prawidłowe wysokości zobowiązań podatkowych w podatku od towarów i usług.

Tym samym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez leasingodawcę - w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym.

W niniejszej interpretacji nie odniesiono się do zadanego przez Wnioskodawcę pytania czy działanie leasingodawcy jest prawidłowe, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 14b § 1 cytowanej powyżej ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), w indywidualnej sprawie podatnika, zatem ocena działania kontrahenta Wnioskodawcy nie leży w kompetencji tut. organu. Z tego tez względu, w tym zakresie wydano odrębne postanowienie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl