IBPP1/443-204/14/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-204/14/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 21 maja 2014 r. (data wpływu 22 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży niezabudowanej działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży niezabudowanej działki.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 maja 2014 r. (data wpływu 22 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 maja 2014 r. IBPP1/443-204/14/DK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nabył działkę nr 1300/9 o powierzchni 0,4988 ha (cztery tysiące dziewięćset osiemdziesiąt osiem metrów kwadratowych) dla której Sąd Rejonowy w B. prowadzi księgę wieczystą.... Nieruchomość położona jest w B. Wnioskodawca nabył ww. nieruchomość przed zawarciem związku małżeńskiego, nabycie nie nastąpiło od Skarbu Państwa ani od jednostek samorządu terytorialnego. Wówczas była to działka rolna.

W 1981 r. Urząd Miejski w B., Wydział Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska wydał decyzję nr.... zatwierdzającą budowę mieszkaniowego osiedla w.... W związku z powyższą decyzją przedmiotowa działka została przekształcona w działkę budowlaną. Wojewódzka Dyrekcja Inwestycji B. wystąpiła do Wnioskodawcy z ofertą o dobrowolne odstąpienie działki nr 1300/9, która to nieruchomość została przeznaczona pod budowę osiedla mieszkaniowego. Wnioskodawca nie odpowiedział na powyższą ofertę, co skutkowało skierowaniem sprawy na drogę postępowania wywłaszczeniowego. Wnioskodawca w dniu 26 kwietnia 1988 r. sprzedał Skarbowi Państwa przedmiotową nieruchomość na cele uzasadniające wywłaszczenie, akt notarialny Rep. A nr.... Powyższa nieruchomość była niezbędna dla potrzeb Dyrekcji Rozbudowy Miast i Osiedli Wiejskich w B. na cele uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego w związku z realizacją zatwierdzonych planów budowy mieszkaniowego osiedla w....

Jednak nie doszło do realizacji celów wywłaszczenia tj. budowy osiedla mieszkaniowego, jakie miało powstać na terenach gdzie położona jest wywłaszczona działka. Stosownie zatem do art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Zgodnie z powyższym przepisem Wnioskodawca w 2005 r. wystąpił z wnioskiem o zwrot nieruchomości. Decyzją nr. Starosta orzekł zwrot wywłaszczonej nieruchomości niezabudowanej oznaczonej jako pgr 1300/9, jako zbędnej na cele wywłaszczenia.

W dniu 19 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości deweloperowi. Zainteresowany sprzedaje działkę w takiej samej postaci, w jakiej ją nabył. Jest to sprzedaż jednorazowa, nie mająca znamion sprzedaży ciągłej dla celów zarobkowych. Majątek został nabyty na potrzeby własne. Nieruchomość jest położona na terenach przeznaczonych w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym Uchwałą Nr.. Rady Miejskiej w B. z dnia 25 sierpnia 2009 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, a w ewidencji gruntów, teren jest oznaczony, jako zurbanizowane tereny niezabudowane. Nieruchomość jest niezabudowana, nieogrodzona i nieuzbrojona, nie posiada dostępu do drogi. Zainteresowany nie zamierza dokonywać jakichkolwiek czynności przed sprzedażą działki, tj. nie dokona uzbrojenia, ogrodzenia. Ponadto Zainteresowany wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Wcześniej Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży gruntu innego niż wskazany we wniosku.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

1. Nie prowadzi działalności gospodarczej.

2. Wnioskodawca nabył działkę na podstawie umowy kupna sprzedaży w latach 1962-1963.

3. Działka miała zaspokajać życiowe potrzeby Wnioskodawcy i tylko na takie potrzeby była wykorzystywana. Wnioskodawca uprawiał na niej warzywa, zboże dla własnego użytku oraz wykarmienia zwierząt domowych.

4. Działka w okresie nabycia jej przez Wnioskodawcę do wywłaszczenia była wykorzystywana jw. natomiast po nabyciu od Skarbu Państwa do teraz nie była wykorzystywana, ponieważ przez taki długi okres stała się nieużyteczna, zaniedbana, zalesiona.

5. Przedmiotowa działka nr 1300/9 nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

6. Wnioskodawca nigdy nie był rolnikiem ryczałtowym.

7. Działka 1300/9 nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

8. Działka nr 1300/9 nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.

9. Na pytanie tut. Organu zadane w wezwaniu z 8 maja 2014 r. "Ponieważ Wnioskodawca wskazał, że w związku z planowaną budową osiedla mieszkaniowego w sprawie działki nr 1300/9 było prowadzone postępowanie wywłaszczeniowe oraz że w dniu 26 kwietnia 1988 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży działki na rzecz Skarbu Państwa, należy wyjaśnić w jaki sposób Skarb Państwa stał się właścicielem przedmiotowej działki. Czy nabycie to nastąpiło w wyniku zawarcia z Wnioskodawcą umowy sprzedaży czy też w wyniku wydania decyzji wywłaszczeniowej...", Wnioskodawca odpowiedział: Aktem notarialnym Rep. A nr... z dnia 26 kwietnia 1988 r. Wnioskodawca sprzedał Skarbowi Państwa pgr Nr 300/9 o pow. 0,4988 ha. Była to sprzedaż nieruchomości na cele uzasadniające je wywłaszczenie.

10. Decyzja Starosty B. nr... dotycząca zwrotu wywłaszczonej nieruchomości niezabudowanej oznaczonej jako pgr 1300/9, jako zbędnej na cele wywłaszczeniowe została orzeczona 8 grudnia 2008 r.

11. Na pytanie tut. organu "Co było przyczyną wystąpienia Wnioskodawcy o zwrot przedmiotowej działki, w jakim celu Wnioskodawca chciał ją odzyskać...", Wnioskodawca odpowiedział, że z uwagi na fakt, iż Państwo nie wywiązało się z celów, na jaki działka została wywłaszczona Wnioskodawca chciał odzyskać przedmiotową nieruchomość.

12. Na pytanie tut. organu "Czy w momencie wywłaszczenia/sprzedaży działki na rzecz Skarbu Państwa Wnioskodawca otrzymał z tego tytułu odszkodowanie oraz czy w związku z jej zwrotem Wnioskodawca zwrócił to odszkodowanie lub zapłacił inną cenę za zwrotne nabycie tej działki...", Wnioskodawca odpowiedział, że w momencie sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa otrzymał z tego tytułu odszkodowanie, następnie w związku ze zwrotem zwrócił ww. odszkodowanie w wysokości zwaloryzowanej zgodnie z decyzją Starosty B. nr....

13. Na pytanie tut. organu "Co jest przyczyną planowanej sprzedaży działki nr 1300/9 o której mowa we wniosku przez Wnioskodawcę...", Wnioskodawca odpowiedział, że z uwagi na wiek nie zamierza się już na przedmiotowej nieruchomości budować jak również nie będzie już na niej nic uprawiał.

14. Środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej działki Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na remont starego domu z lat pięćdziesiątych w którym aktualnie mieszka.

15. Na pytanie tut. Organu "Kiedy Wnioskodawca dokona dostawy działki nr 1300/9 na rzecz nowego nabywcy (kiedy zostanie zawarta ostateczna umowa sprzedaży przez Wnioskodawcę)...", Wnioskodawca odpowiedział, że zgodnie z aktem notarialnym Rep. A nr... (umowa przedwstępna) Wnioskodawca zobowiązuje się do zawarcia w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. umowy sprzedaży, dostawy działki.

16. Na pytanie tut. Organu oznaczone w wezwaniu nr 16 "Czy w stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca podjął lub zamierza podjąć takie działania jak: uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) terenu, wydzielenie lub budowa drogi...", Wnioskodawca odpowiedział, że nie zamierza w stosunku do przedmiotowej działki podjąć takich działań jak opisane w pyt. 16.

17. W celu sprzedaży działki Wnioskodawca podpisał umowę z biurem nieruchomości oraz dał ogłoszenie do prasy.

18. Nabywcę dla Wnioskodawcy pozyskało biuro nieruchomości, które zajmowało sprzedażą.

19. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca w zaistniałym stanie faktycznym i prawnym będzie musiał naliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku podatek od towarów i usług nie powinien być naliczony, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca sprzedaje nieruchomość jako osoba prywatna nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Sprzedaż jaką zamierza dokonać jest pierwszą taką transakcją. Jest to sprzedaż jednorazowa, nie mająca znamion sprzedaży ciągłej dla celów zarobkowych. Nieruchomość stanowi jego majątek osobisty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę majątku prywatnego. Majątek taki nabywany jest bowiem na własne potrzeby danej osoby, a nie z przeznaczeniem do działalności gospodarczej, w tym handlowej, a zatem jego sprzedaż zarówno w całości jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca na podstawie umowy kupna sprzedaży w latach 1962-1963 nabył działkę nr 1300/9 o powierzchni 0,4988 ha (nabycie nie nastąpiło od Skarbu Państwa ani od jednostek samorządu terytorialnego).

Wnioskodawca nabył ww. nieruchomość, jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego, wówczas była to działka rolna.

Działka została nabyta na potrzeby własne i miała zaspokajać życiowe potrzeby Wnioskodawcy.

W 1981 r. Urząd Miejski wydał decyzję zatwierdzającą budowę mieszkaniowego osiedla. W związku z powyższą decyzją przedmiotowa działka została przekształcona w działkę budowlaną.

Powyższa nieruchomość była niezbędna dla potrzeb Dyrekcji Rozbudowy Miast i Osiedli Wiejskich na cele uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego w związku z realizacją zatwierdzonych planów budowy mieszkaniowego osiedla.

Wojewódzka Dyrekcja Inwestycji B. wystąpiła do Wnioskodawcy z ofertą o dobrowolne odstąpienie działki nr 1300/9, która to nieruchomość została przeznaczona pod budowę osiedla mieszkaniowego.

Wnioskodawca nie odpowiedział na powyższą ofertę, co skutkowało skierowaniem sprawy na drogę postępowania wywłaszczeniowego.

Aktem notarialnym z dnia 26 kwietnia 1988 r. Wnioskodawca sprzedał Skarbowi Państwa działkę nr 1300/9 o pow. 0,4988 ha. Była to sprzedaż nieruchomości na cele uzasadniające je wywłaszczenie. W momencie sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa Wnioskodawca otrzymał z tego tytułu odszkodowanie.

Z uwagi na fakt, iż Państwo nie wywiązało się z celów, na jaki działka została wywłaszczona (do budowy osiedla mieszkaniowego na terenach gdzie położona jest wywłaszczona działka, nie doszło), Wnioskodawca chciał odzyskać przedmiotową nieruchomość.

Stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami regulujących kwestię zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, Wnioskodawca w 2005 r. wystąpił z wnioskiem o zwrot nieruchomości.

Decyzją z 8 grudnia 2008 r. Starosta orzekł zwrot wywłaszczonej nieruchomości niezabudowanej jako zbędnej na cele wywłaszczenia.

W związku z ww. decyzją, Wnioskodawca zwrócił odszkodowanie otrzymane z tytułu sprzedaży nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w wysokości zwaloryzowanej.

W dniu 19 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości deweloperowi, w której zobowiązał się do zawarcia w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. umowy sprzedaży, dostawy działki.

Wnioskodawca sprzedaje działkę w takiej samej postaci, w jakiej ją nabył. Nieruchomość jest niezabudowana, nieogrodzona i nieuzbrojona, nie posiada dostępu do drogi.

Działka była wykorzystywana przez Wnioskodawcę na jego potrzeby własne. Na przedmiotowej działce w okresie od jej nabycia do wywłaszczenia Wnioskodawca uprawiał warzywa, zboże dla własnego użytku oraz wykarmienia zwierząt domowych.

Natomiast po nabyciu od Skarbu Państwa do teraz, działka nie była wykorzystywana, ponieważ przez taki długi okres stała się nieużyteczna, zaniedbana, zalesiona.

Przedmiotowa działka nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nigdy nie był rolnikiem ryczałtowym a działka 1300/9 nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka nie była również przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Z wniosku wynika, że przyczyną sprzedaży ww. działki jest to, że z uwagi na swój wiek Wnioskodawca nie zamierza się już na przedmiotowej nieruchomości budować jak również nie będzie już na niej nic uprawiał.

Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowej działki nie zamierza podjąć takich działań jak: uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) terenu, wydzielenie lub budowa drogi.

Jest to sprzedaż jednorazowa, nie mająca znamion sprzedaży ciągłej dla celów zarobkowych.

Środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej działki Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na remont starego domu z lat pięćdziesiątych w którym aktualnie mieszka.

Nieruchomość jest położona na terenach przeznaczonych w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, a w ewidencji gruntów, teren jest oznaczony, jako zurbanizowane tereny niezabudowane.

Wnioskodawca w celu sprzedaży działki podpisał umowę z biurem nieruchomości oraz dał ogłoszenie do prasy.

Nabywcę dla Wnioskodawcy pozyskało biuro nieruchomości, które zajmowało się sprzedażą.

Wcześniej Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży gruntu innego niż wskazany we wniosku oraz nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii, czy w zaistniałym stanie faktycznym i prawnym będzie musiał naliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

W tym miejscu należy odnieść się do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE wydanych w sprawach C-180/10 i C-181/10. Z treści wskazanych orzeczeń wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wykazał aktywności w rozporządzaniu nieruchomością, wykraczającej poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Należy zauważyć, że działka nr 1300/9 została nabyta przez Wnioskodawcę w celu zaspokojenia jego życiowych potrzeb i tylko na takie potrzeby była wykorzystywana przez ok. 25 lat (Wnioskodawca uprawiał na niej warzywa, zboże dla własnego użytku oraz wykarmienia zwierząt domowych).

W związku z wydaniem przez Urząd Miejski decyzji zatwierdzającej budowę mieszkaniowego osiedla, 26 kwietnia 1988 r. Wnioskodawca sprzedał Skarbowi Państwa ww. działkę na cele uzasadniające je wywłaszczenie. Do realizacji celów wywłaszczenia nie doszło i na wniosek Wnioskodawcy decyzją Starosty z 8 grudnia 2008 r. orzeczono zwrot wywłaszczonej nieruchomości a Wnioskodawca był zobowiązany do zwrotu otrzymanego uprzednio odszkodowania w wysokości zwaloryzowanej.

Po dokonanym na rzecz Wnioskodawcy zwrocie, ww. działka nie była przez niego wykorzystywana, ponieważ przez okres 20 lat w którym działka stanowiła własność Skarbu Państwa stała się nieużyteczna, zaniedbana, zalesiona.

Przedmiotowa działka nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT oraz nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Wnioskodawca nigdy nie był rolnikiem ryczałtowym a działka 1300/9 nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na swój wiek Wnioskodawca nie zamierza na przedmiotowej nieruchomości realizować budowy jak również nie będzie już na niej nic uprawiał.

Wnioskodawca sprzedaje działkę w takiej samej postaci, w jakiej ją nabył.

Nieruchomość jest niezabudowana, nieogrodzona i nieuzbrojona, nie posiada dostępu do drogi.

Wnioskodawca nie zamierza dokonywać jakichkolwiek czynności przed sprzedażą działki a w szczególności w stosunku do przedmiotowej działki nie zamierza podjąć takich działań jak: uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania (zabudowy) terenu, wydzielenie lub budowa drogi.

Środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej działki Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na remont starego domu z lat pięćdziesiątych w którym aktualnie mieszka.

Wcześniej Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży gruntu innego niż wskazany we wniosku oraz nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

Ponadto działania które Wnioskodawca podjął w celu sprzedaży działki nie wykraczają poza zwykłe formy ogłoszenia (ogłoszenie w prasie, skorzystanie z usług biura nieruchomości).

A zatem, w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie, iż nastąpiła dostawa towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie nie można przypisać Wnioskodawcy aktywności porównywalnej do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, dlatego też dostawę niezabudowanej działki, o której mowa we wniosku należy uznać za sprzedaż majątku prywatnego Wnioskodawcy, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu planowanej sprzedaży działki. Zatem ww. czynność sprzedaży niezabudowanej działki będzie oznaczać działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług zastosowania nie mają.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek od towarów i usług nie powinien być naliczony, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl